DE BUTLER DEED HET

Als filmliefhebber kunt u desgewenst kiezen: “Olympus has fallen” of “White House down”. Twee actiefilms, die draaien om wat ik zelf al in 2000 [dus nog voor 9/11 zelfs] met veel enthousiasme voor elkaar kreeg met behulp van de inmiddels klassieke PC-game C&C Red Alert 2. “Olympus” oftewel The White House  bezetten. In die tijd was het volstrekt normaal dat “our global Keeper” de US kwam te staan tegenover die verdraaide Russen.
De “verfijnde technologie” van de US tegenover het grove, massieve, maar doorrollende geweld van de Sovjets. De moordende machine, die Apocalyps Assault Tank heette van Ruski tegen de almaar in kracht toenemende PRISM-tank van de Yanks.
0RomanovDe “Ruski” moesten wel het onderspit delven en dat gebeurde, omdat Sovjet-leider Romanov door zijn rechterhand Yuri “genaaid” werd. Ik heb wat afgelachen bij het spelen van die game.
U las het waarschijnlijk al: het woord PRISM. De spelontwikkelaars moeten een vooruitziende blik hebben gehad. PRISM [ik mag toch wel aannemen, dat u weet wat dat is?] is ook , naar ik vermoed, een bewuste mede-aanleiding dat het soort films als “Olympus” en “White House down” worden gemaakt. De US heeft nu eenmaal altijd een “vijandbeeld” nodig om de streken, die worden uitgehaald te “rechtvaardigen”. Jarenlang voldeden de Russen, die werden ingeruild voor “het terrorisme”. Hoe vaak “John McClane” zijn vaderland niet redde van “nutty Germans’, “mad Latin Colonels” en Amerikanen, die de weg kwijt waren weten de kenners van de Die Hard-films. Beide vers gemaakte films passen ook naadloos in dat Die Hard- concept. Laat ik er wel direct bij zeggen, dat White House Down dermate slecht is, dat ik er na een kwartier compleet genoeg van had.
“Olympus” echter is andere koek. Met Gerard  Butler als Bruce Willis voor de goede orde.
Het verhaal van de film doet er feitelijk niet zoveel toe. De “vijand” zijn deze keer ……….de Noord-Koreanen. Die met voor Amerikanen onthutsend gemak Washington binnenvliegen in een antieke vliegschuit, en passant met “gattling guns”[wel bekend voor de spelers van Red Alert] 2 US-vlegtuigen [JSF”s? Dan zeker nooit kopen!!] neerhalen en vervolgens vrolijk rondcirkelend dood en verderf zaaien in en rond “Olympus”. Vervolgens verschijnt er een kolonne vuilniswagens [wat een vondst!!] waaruit een horde Noord-Koreanen, die al weken in Chinese restaurants volkomen onopvallend [hadden we maar PRISM gehad hoor je held Butler bijna verzuchten] borden hebben staan wassen, springt en hoppa: Olympus has fallen.
Veel meer hoef ik de kenner van Amerikaanse blockbuster films niet te vertellen, denk ik. Loser Butler wordt held, redt zoon van de president en de goede man zelf ook nog en de Noord-Koreanen blijken veel dommer dan ze aanvankelijk leken.
Wat opvallende feiten misschien nog: Butler voltooit zijn Willis-persiflage door onder liters bloed gewoon door te blijven hakken, stampen, schieten, nekken te breken en af toe wat berichtjes te texten. En hij bereikt rechtop de uitgang van The White House. What a guy!!!
Morgan Freeman blijft in al dat geweld prima overeind als “acting president” omdat de echte als gegijzelde de stoere jongen moet uithangen.
“Olympus has fallen” is zo’n film, waarbij ik me na anderhalf uur afvraag waarom en hoe ik hem heb kunnen uit kijken.  En vrijwel altijd kom ik dan tot dezelfde conclusie:
– ik heb regelmatig gebruld van het lachen
– ik heb me [dus] vermaakt
– in dit genre is er niet veel beters te vinden.
Net als destijds bij de Mad Max-films, net als bij de al genoemde Die Hard-serie moet je gewoon je verstand op nul zetten en op de rollercoaster springen die de film hopelijk gaat worden. Bottom line is dus, dat ik me prima heb vermaakt om daarna de film in de prullenbak te gooien. En dat is volledig in overeenstemming met waar 90% van de films tegenwoordig voor bedoeld zijn. Snelle hap, even boertje laten en verder.

16 thoughts on “DE BUTLER DEED HET

  1. Even een [waarschijnlijk overbodige] tip. Het EK Voetbal voor vrouwen is inmiddels begonnen. Leuke afwisseling voor de Tour 🙂 Vanavond op N3 [heb je die zender nog? ] Duitsland – Nederland. Nu op Eurosport Noorwegen – IJsland [1-0 bij rust].

  2. RadaR heeft duidelijk een alternatief voor wat o.a. hij zo sprekend omschrijft als de “baggerbuis” voorhanden. Wat zo lijkt het ook voor Willem geldt. En eigenlijk is het wel goed om mensen bij de hand te hebben, die naast over muziek ook over films zulke duidelijke dingen zeggen. Als mijn kleindochter over een film begint is de kans een stuk groter dat ik er iets zinnigs over kan zeggen. En daar is ze regelmatig van onder de indruk. 🙂

  3. Zo behandelen we de [wereld]problemen, zo zijn we in de filmhoek belandt. 🙂 Laat ik me haasten om te zeggen: prima!!! Een aardig rijtje films zie ik staan. Mijn eerste voorkeur ligt voorlopig bij die nieuwe film van Sandra Bullock. Haast altijd lekker licht en lekker vrolijk. Ik laat me graag overtuigen via jouw “recensie”, RadaR 🙂

    • Je kent de procedure toch: eerst worden we gelokt met goeie muziek of een goeie film en vlak daarop schuift onze gastheer een probleem op ons dak. Doe daarom als ik en “fasten your seatbelts” 😀

      • Geen enkele intentie tot meelokken naar wat dan ook aan deze kant. 🙂 Jullie mogen gerust weten, dat ik wel zit te kauwen en kauwen om door de achterliggende redenen heen te komen, die de overheid in samenwerking met werkgevers en vakbonden [verenigd in de besturen van de pensioenfondsen] maar blijft verleiden tot de meest idiote bokkensprongen met onze pensioenen.
        Maar omdat ik dat met mijn alter ego en tegelijk “geweten” doe kost dat nog wel wat tijd. Dus heb geduld 🙂 Paul is er even tussenuit.
        @ Jeanette:
        Ik kan jou wel tegemoet komen m.b.t. “The Heat”. De laatste van Bullock is zonder meer het bekijken waard. Als ik de film in mijn eigen woorden zou willen samenvatten dan kom ik op “De Dikke en de Dunne [of Laurel and Hardy zo je wilt] meet the Keystone Cops”.
        Bullock is weer eens de gortdroge en bijna seksloze FBI-agent [de Dunne], maar vindt in de persoon van Melissa McCarthy een perfecte “Dikke” tegenover zich.
        “Tutje” Bullock en “Tank” McCarthy vormt een koppel, dat goed is voor menig 100% lachsalvo. Anders dan in de 2 Congeniality films [wie heeft die niet gezien? ] is The Heat ook voorzien van het nodige gooi- en smijtwerk, waarin vooral McCarthy uitblinkt.
        The Heat is een heerlijke, hilarische film, waarin de lachspieren meer dan voldoende aan hun trekken komen. Een aanrader dus. En ja, die kom ik tegelijk met de Sheeba voor Pleeboy wel even aanreiken. 🙂

  4. Assault on Wallstreet behandelde ik hier al, Willem. https://radaroligy.wordpress.com/2013/05/12/theater/
    Statham meen ik gezien te hebben in The Expandables en dat inspireert me niet om meer van die krachtpatser te kijken. 🙂

    Biografieën, vooral van “All american [baseball] heroes”, loop ik, soms wellicht ten onrechte, ook al niet warm voor. Maar ik geef toe, als tegenwicht voor de overload aan crap kan zo’n film, met Harrison Ford als “the grand old man”, zeker nut hebben.

    Phantom is in de roos! 🙂 Prima film met een wel steeds beter lijkend te worden Harris. De link met “The hunt for the Red October” is snel gelegd. Maar Phantom is daarom niet minder goed te bekijken. En zelfs in een over Russen in een duikboot handelende film kunnen de Amerikanen het niet laten er een über-sentimenteel einde aan te breien. 🙂 Zo komen vrouwen ook aan hun trekken.

    Siberian Education is een geweldige tip voor een dito film. Hij staat [ik zie net “inmiddels stond” :D] in de wachtrij 🙂

    @Leon: The Heat moet ik nog zien. Maar mijn zwak voor Bullock en de recensies die ik las maken het bekijken bijna een must.

  5. Het echt enige, waar ik deze heer Butler van meen te [her]kennen is zijn prominente [en vooral eenvoudig door camera’s te vangen] aanwezigheid bij de herenfinale van Wimbledon. Die steeds meer een soort eregalerij van BE-ers wordt.
    Ik zeg niets raars [hoop ik] als ik zeg, dat actiefilms als deze toch vooral een mannending zijn. Vrouwen, liefst zo jong mogelijk, worden geacht voor de mannen, die in de film hun ding doen in katzwijm te vallen. Of hen op zijn minst elke dag te “liken”.

  6. Ik ben blij, dat ik San niet heb “meegesleurd” naar de bioscoop om “Olympus” te gaan kijken. Want dat zou ik hebben moeten bezuren :).
    Een in moordend tempo opgevoerd lopende band product, waarin, net als mannen en vrouwen in witte jassen met een rij pipetjes vol aromaatjes al jaren doen met onze thee, koffie, yoghurt, chips , ja bijna alles, de volgens de heren makers gebruikelijke Amerikaanse “kraak en smaak” is gespoten.
    Je laat zelf het woord niet voor niets vallen: “Olympus” is simpelweg een videogame; Butler gaat na een klein half uur “the hellhole” in, schiet en doet iedereen pijn vanuit alle standen [zeg maar de toetsen a,s,w,d die je gebruikt bij Half-Life e.d.] pakt ongetwijfeld regelmatig een “healthpack” op [want hij is niet kapot te krijgen], raast door het Witte Huis en het geheime gangenstelsel [Wolf 3D] en bereikt, nadat er om de 10 minuten “Mission Accomplished” zichtbaar had moeten worden uiteindelijk de uitgang.
    Wat bovenal uit deze “film” opstijgt is het schrijnende gebrek aan originaliteit. Als “oudere jongere” rest niet veel anders dan inderdaad soms in een lachkramp te schieten. Er is hard behoefte aan de invoering van een nieuwe leeftijdsgrens wat films betreft. Zoiets als “niet geschikt voor volwassenen” o.i.d. Probleem is dan wel, dat er verdraaid weinig films resteren voor die volwassenen om naar te kijken. 🙂
    Heb jij al iets gezien van de nieuwe van Sandra Bullock, The Heat? Schijnt een heerlijke lachfilm te zijn.

  7. Eem meer dan uitstekende en zeer accurate omschrijving van deze (pulp) film!!

    Overigens dankzij dit log ga ik de doos met C+C maar weer eens opsnorren al was het maar voor “old time’s sake”.

      • Nee de Lone Ranger blijft nog wel even A Lone Ranger, wel kan ik aanbevelen het prachtige levensverhaal van Jackie Robinson (de kenners weten meteen wie dat is en daar is deze film ook voor bedoeld!!) genaamd 42, voor het betere hak en zaagwerk wende u zich tot o.a. Redemption met meneer Jason Statham, G.I. Joe met eerder genoemde Bruce Dickinson, o neen Willis en Assault on Wall Street, wat wel weer redelijk aardig boeit is Siberian Education met een geweldige John Malkovich en Phantom met Ed Harris en David Duchovny.

        Zo en dan nu weer rapido naar de kouwe klets en de oude doos.

      • Vindt ze het zo maar goed Willem, dat je haar zo noemt??? 😛

        Ik heb “Olympus” klaarstaan. Zodra het minder warm is [morgen dus] ga ik eens kijken wat die Butler er allemaal van bakt.

Nice and easy to work with

