SPOGT KOGT

Het zou tegen mijn aard zijn als ik de overvloed aan “spogt”, die ons ter compensatie van de komkommertijd wordt geboden, compleet zou negeren. Hoewel, ik geef het toe, die verleiding wel aanwezig was.
Dat een mens voortdurend blijft groeien en zichzelf beter leert kennen, daar ben ik inmiddels als het om “spogt” gaat wel van overtuigd.
Zat ik eerder nog in de “waar kijk ik in hemelsnaam naar?-fase”, inmiddels ben ik doorgegroeid naar het “hier kijk ik niet naar-stadium”.
Dat Brazilië de Confederation Cup [een opwarmfeestje voor vooral FIFA-bestuurders] won werd ik me pas van bewust, toen ik hoorde dat Spanje was geveegd met 3-0.
Ik zag wel Nadal op Wimbledon bakzeil halen tegen een heerlijke Belgische tenniser Steve Darcis. Ik heb er direct daarna de uitslagen op nageslagen en werd niet teleurgesteld: de Nederlandse tenniselite had zich op Sijsling na ook laten vegen in de 1e ronde. Tot het moment gisteren, toen ik eén van mijn favorietjes, de frêle en vooral vrouwelijk ogende Radwanska het onderspit zag delven tegen een Duits-Pools kanon Lisicki [die overigens wel kan tennissen, alleen dat timmeren dat moest verboden worden] was alles verder aan me voorbij gegaan. Zelfs Federers voortijdige vertrek miste ik.
Eigenlijk onvoorstelbaar, maar zo zit ik erin tegenwoordig, sorry.
Voordeel is wel, dat ik veel gemist heb van de hysterie, die de Engelsen elk Wimbledon weer opkloppen rond de eigen “stars of balletje slaan”.
Murray natuurlijk [goeie gozer overigens], maar dit keer ook Laura Robson, een middenklassertje van 19 jaar,  wat hard toe was om tot “star[let]” te worden 0Sue Barkergetransformeerd. Wat onder leiding van de hijgerigste granny van de UK Sue Barker ook prima lukte. Missje Robson was, tot ze in de 4e ronde door Kanepi werd geruimd, “hot” op de Britse buis. Bijna niet te ontwijken.
Maar ik ben altijd eerlijk, vooral tegen mezelf. Dus geef ik graag toe, dat mijn desinteresse voor ook Wimbledon voor zo’n 95% is toe te schrijven aan het feit, dat ook Maria Sjarapova zich in de 1e ronde verslikte en eruit vloog. Wel elegant als altijd, dus met een fraaie boog [en buiging naar het publiek].
Tennis kijken zonder Maria, ach het is als champagne zonder bubbels drinken.
Het woord “vegen” valt vaak, merk ik ; waar ik dat zeker niet voor zal gebruiken is de Tour. Want de Nederlandse renners worden zeker niet geveegd. Die presteren op het normale niveau. Johnny gaat op zijn plaat, Gesink laat zich tactisch op 8 minuten rijden, met Bauke gaat het “wel goed”.
0BelkinHet enige afwijkende is dat groene truitje, maar daar ben je binnen 3 dagen aan gewend. En als Danny van Poppel nog een paar keer kort eindigt is het niet uitgesloten, dat er feest op het Museumplein zal zijn.
Maar ik zei het al eerder in mijn lofzang op Corsica: die drie dagen zijn voor mij voldoende om toch een tevreden Tour-gevoel te hebben. En ik zal zeker nog de aankomende dagen met mate meegenieten van dat vaste stramien van vallen, stukkie fietsen, weer vallen en vooral eigen tempo rijdende Nederlanders.
De “psychologen van de Sport” ,zoals Smeets en clown Genee, laat ik aan me voorbij gaan. Ik haal al genoeg amusement uit de korte interviewtjes, waarin onze wielermiljonairs uitleggen waarom het ook deze keer niet ging [zoals het had moeten gaan, zeggen ze er dan tot mijn grote hilariteit achteraan].
En de zee van tijd, die ik door dat alles overhoudt, kan ik mooi aan echt leuke dingen besteden. Zoals bijvoorbeeld aan de echte zomer, want die schijnt de aankomende week over dit tot dan sombere land uit te breken.

19 thoughts on “SPOGT KOGT

  1. Het wordt een “mega mooie” dag vandaag. En je zou wel gek zijn [sorry 🙂 ] als je die met kijken naar fietsen zou verspillen. Luister even naar deze Glastonbury vitaminepil [neen, we gaan niet opnieuw met de koppen tegen elkaar over die oude mannen] en geniet van de zomer. Tons of love 😉

  2. Zo’n Sagan, die heeft toch in zijn linkerbil meer klasse, lef, inzicht en uitstraling dan het hele contingent “vaderlandse stumpers” bij elkaar? Ik had me voorgenomen om me dit jaar niet te ergeren aan het fletse gedoe van de heren.
    Maar na ze een week te hebben horen uitleggen, dat het alweer hoofdzakelijk strategisch is dat men niet in ontsnappingen zit en pas bij ergens no. 40 opduikt in de klassementen kan ik er weer niet omheen: zoals de tenniselite is ook onze wielerelite meesterlijk opgeleid in het verzinnen van smoezen. Die vervolgens door het journaille gretig worden opgetekend.
    Sinds 2005 geen etappeoverwinning meer: niets duidt erop dat daar op korte termijn verandering in komt. Te kleine motortjes, te slechte benen, schrikbarend gebrek aan koersinzicht …….. dit zijn feiten. Nederland is alleen nog een “grote wielernatie”, omdat er hoge salarissen worden geschoven. Die salarissen zijn al heel lang niet meer in overeenstemming [als ze dat ooit zijn geweest] met de kwaliteiten en/of prestaties van de renners.
    Vandaag en alle andere belangrijke bergetappes bega ik dan ook niet meer de fout om er met een rood-wit-blauwe bril naar te kijken. Zoals ik ook bij dit mooie weer niet van plan ben om voor 16.00 uur naar beelden te kijken. Jullie merken het: net als de wielerelite dek ik me al in tegen de komende deceptie. 🙂

    • @P: kijk toch een uurtje tennis. 🙂 Vanmiddag het vreemde eendje in de bijt Bartoli tegen het Duitse kanon. De afgelopen 2 dagen heeft Wimbledon een hoop goed gemaakt als je aan interessante en enerverende sport denkt. Die zekerheid biedt de Tour de France niet.

    • Niet zwartgalligheid, maar gezonde nuchterheid zegt me, dat we vandaag van het Nederlandse “keurkorps” maar beter niet te veel moeten verwachten. Dan kan het immers alleen maar meevallen. M.i. zit daar ook de ernstige weeffout in de wijze waarop wij worden gebrainwashed naar sporters, maar lang niet naar sporters alleen, te kijken. Een heel leger omhoog gevallen leeghoofden in de media schrijven en zeggen de meest idiote en overtrokken dingen over onze “helden”. Elke krant heeft het standaardverhaal [of het nu voetbal, wielrennen, tennis, atletiek, maar ook politiek, muziek en film betreft, het maakt geen donder uit]al ruim van tevoren klaar liggen. Ze schrijven een wanstaltig soort fictie, waarin geen enkele vertekening van het beeld wordt geschuwd. Ik las net nog de VK en daarin is heel goed zichtbaar hoeveel gebakken lucht men produceert over de Tour. Al eens eerder stelde ik, dat men zichzelf daarmee bezig houdt. Dat kwaliteit, realiteit e.d. daarbij volstrekt ondergeschikt worden gemaakt aan het “hijgisme”…. niemand zit er mee. Vrijwel iedereen wil alleen maar in die fictie, die droomwereld geloven. En om dat overeind te houden zijn helemaal geen echte “helden” nodig. Die laat men in plastic vormen van de lopende band rollen.
      De enige “troost” is, dat de Nederlander daar niet alleen in staat. Misschien is het produceren van “plastic helden” wel het enige waarin Europa een volledig geïntegreerd beleid voert.

      @Lottie: thx voor de clip. Het nieuwe album van The Editors [die ik in de clip wel een beetje als een surrogaat U2 vind overkomen en klinken] heeft mijn aandacht. 🙂 Hou je mijn plekje op het terras vanaf een uur of 3 wel vrij? 😀

      • Misschien maakt dat jou om het met de woorden van O. te zeggen wel tot “een vreemde eend in die bijt”. Log een idolaat verhaal over een wielrenner of zanger[esje] of kok of sterretje [vergeet vooral niet wat sappige fictieve details op te nemen] en je bent binnen de kortste keren een “hit” in logland. Laat een reactie maar zitten 🙂 Ik ken je antwoord al 😛

  3. Ik heb vandaag het dolle duo De 2 D’s exact één keer een Hollander horen noemen. Het ging om Wout Poels, die zo initiatiefrijk was een ander plekje in het peloton op te zoeken. Voor het overige was het compleet 0,0000. Weet het niet wat het met die huidige generatie is [een enkele uitzondering daar gelaten, want Joop Zoetemelk rijdt nog altijd de Alp op of het niets is 🙂 ]; ik begin steeds meer te geloven dat het een te verwend [niet alleen qua salaris maar ook met alles wat om het wielrennen heen wordt verzonnen] clubje is [neem die Gesink, die tegen een miljoen per jaar het even rustig aan doet, want ach hij rijdt toch niet voor het klassement. Nou, dat wist ik al van tevoren. Gesink rijdt effectief nooit voor het klassement, hij maakt het alleen zichzelf én ons maar wijs!]. En dat verwende clubje laat zich helemaal suf lullen door de “CEO’s” , die lekker in de auto op de TV hun eigen wielersoap beleven.
    Het enige verschil tussen CEO’s van Nederlandse ploegen en buitenlandse ploegen is, dat de Nederlandse mafkezen voortdurend “blijven zitten, blijven zitten, niet meegaan” roepen door het “oortje”.
    Mark my words: net als vorig jaar wordt Laurens ten Dam de beste Nederlander in deze Tour. Dat is de enige die bereid is om desnoods door een muur te rijden. Meestal rijdt hij er jammer genoeg tegenaan, maar dat mag de pret niet drukken. Laurens hoort onder de schaafwonden en halve breuken thuis te komen na de Tour.
    Mollema, sorry hoor, maar dat vind ik naast een aardige kerel er ook zo één, waar “jammer, het ging vandaag niet” in zijn DNA staat gebeiteld.
    Zou Belkin al door hebben dat ze een opgepompte zak met lucht hebben gekozen om te sponsoren?
    Morgen en overmorgen staat al vast wat we te zien gaan krijgen:
    – Johnny demareert en zakt na een uur naar de bodem
    – Gesink trapt zijn naaimachientje kapot
    – Bauke kon net niet aanhaken
    – Laurens rijdt de berg aan gruzelementen, maar doet dat pas als de groten al boven zijn
    – de rest neemt een vrije dag en komt op een uur of wat relaxed aanpieren.
    Wielrennen met de Tour voorop is ook al een format geworden.

    • Mijn complimenten, Jurgen. Je hebt toekomst als sportanalist. Je voorspelling voor vandaag is vrijwel correct. Maar wel leuk dat Mollema’s “net niet kunnen aanhaken” wel een prima 4e plek opleverde. En voor Ten Dam vind ik het heel leuk, want die jongen is niet alleen de geboren pechvogel [in het verleden] maar ook denk ik de meest ondergewaardeerde wielrenner van Nederland.
      Nederland verkeert weer in staat van euforie. Zelfs Gesink liet een dun lachje zien. 🙂

    • Ik wou, dat ik mijn poule ook zo had ingevuld, P. 😀 Maar wat een prachtige sport [en dat meen ik voor de verandering eens] hebben we gezien. Daar krijgt een mens een positieve vibe van.

    • Verdraaid, je hebt gelijk, O. 😀 De detailhandel moet zich wel in de handen wrijven, want er valt weer te verdienen ….. aan badkleding deze keer. 3/4 van Nederland in de Rutte-bermuda 😛

  4. Johnny gaat op zijn plaat, Gesink laat zich tactisch op 8 minuten rijden, met Bauke gaat het “wel goed”.

    De perfecte omschrijving van het Nederlandse wielrennen nu. Het is dan ook ongelooflijk en onvoorstelbaar, welke aandacht er via de media nog aan die poppenkast wordt besteed.
    Wat mij betreft gaan we terug naar de tijd van sec het radioverslag en hooguit de laatste 20 kilometer op de buis. En Smeets [vooral na zijn flater in zijn gesprek met David Walsh [“Ik heb het hem 3 x gevraagd. En 3x zei Armstrong, dat hij geen doping had gebruikt”] hoort al lang in een rusthuis thuis.

  5. Je bent in vorm, knul 😛 Bij het zien van de kop dacht ik dat het al zover was. Maar ik blijf erin geloven: eens komt er een logje geheel in plat Haags. 😀

    • U vraagt en er word gelijk gedraaid, alleen het is voor mij zonder tolk erbij wel onleesbaar geloof ik 🙂

      ut zou tegen me aâhrd zèn als ik duh oveâhrvloed aan “spogt”, die ons teâh compensatie van duh komkommeâhrtèd wôhdt geboden, compleit zou negeâhren.
      Hoewel, ik gèf ut toe, die veâhrlèding wel aanwezig was.
      Dat un mens voâhtdurend blèft groèen en zichzelf beteâh leiâhrt kennen, dâh ben ik inmiddels als ut om “spogt” gaat wel van oveâhrtuigd.
      Zat ik eiâhrdeâh nog in duh “wâh kèk ik in hemelsnaam naâhr?-fase”, inmiddels ben ik doâhgegroèd nâh ut “hieâh kèk ik niet naâhr-stadium”.
      Dat Brazilië duh Confedeâhration Cup [ein opwarmfeistje voâh voâhal FIFA-bestuurdeâhrs] won weâhrd ik me pas van bewust, toen ik hoâhduh dat Spanje was geveigd met 3-0.
      Ik zag wel Nadal op Wimbledon bakzèl halen tegen un heiâhrlèke Belgiese tennisâh Steve Darcis. Ik hep eâh direct daâhrna duh uìtslagen op nageslagen en weâhrd niet teleurgesteld: duh Nedeâhrlandse tenniselèt had zich op Sèsling na oâk latuh vegen in duh 1e ronde. Tot ut moment gisteâhren, toen ik eén van me favôhieties, duh frêle en voâhal wèfelèk âugenduh Radwanska ut ondeâhrspit zag delven tegen un Duìts-Poâls kanon Lisicki [die oveâhriguhns wel kan tennissen, allein dat timmeâhren dat moès veâhrboden wôhden] was alles veâhrdeâh aan me voâhbè gegaan. Zelfs Fedeâhreâhrs voâhtèdiguh veâhrtrek mistuh ik.
      èguhnlèk onvoâhstelbâh, mâh zo zit ik eâhrin tegenwoâhdig, sôhry.
      Voâhdeil is wel, dat ik veil gemist hep van duh hysteâhrie, die duh Engelsen elk Wimbledon weiâh opkloppen rond duh èguhn “stars of balletje slaan”.
      Murray natuuhrrelèk [goèe gozeâh oveâhriguhns], mâh dit keiâh oâk Laura Robson, un middenklasseâhrtje van 19 jâh, wat hard toe was om tot “star[let]” tuh wôhden getransfoâhmeiâhrd. Wat ondeâh lèding van duh hègeâhrigstuh granny van duh UK Sue Barkeâh oâk prima lukte. Missie Robson was, tot ze in duh 4e ronduh doâh Kanepi weâhrd geâhruimd, “hot” op duh Britse buis. Bèna niet tuh ontwèken.
      Mâh ik ben altèd eiâhrlèk, voâhal tegen mezelf. Dus gèf ik graag toe, dat me desinteâhresse voâh oâk Wimbledon voâh zo’n fèf èn negutug% is toe tuh schrèven aan ut fèt, dat oâk Maria Sjarapova zich in duh 1e ronduh veâhrsliktuh en eâhruìt vloâg. Wel èlegant als altèd, dus met un fraaie boâg [en buiging nâh ut publiek].
      Tennis kèken zondeâh Maria, ach ut is als champagne zondeâh bubbels drinken.
      ut woâhd “vegen” valt vaak, meâhrk ik ; wâh ik dat zekeâh niet voâh zal gebruiken is duh Tour. Want duh Nedeâhrlandse renneâhrs wôhden zekeâh niet geveigd. Die presteâhren op ut nôhmale niveau. Johnny gaat op zèn plaat, Gesink laat zich tacties op 8 minutuh rèden, met Bauke gaat ut “wel goed”.
      ut eniguh afwèkenduh is dat groene truìtje, mâh dâh ben je binnen 3 dagen aan gewend. En als Danny van Poppel nog un pâh keiâh kôht èndigt is ut niet uìtgeslotuh, dat eâh feès op ut Museumplèn zal zèn.
      Mâh ik zè ut al eiâhrdeâh in me lofzang op Côhsica: die drie dagen zèn voâh mè voldoenduh om toch un tevreden Tour-gevoel tuh hebben. En ik zal zekeâh nog duh aankomenduh dagen met matuh meigenietuh van dat vastuh stramien van vallen, stukkie fiesen, weiâh vallen en voâhal èguhn tempo rèdenduh Nedeâhrlandeâhrs.
      duh “psycholâugen van duh Spôht” ,zoals Smeits en clown Genei, laat ik aan me voâhbè gaan. Ik haal al genoeg amusement uìt duh kôhtuh inteâhrviewties, waâhrin onze wieleâhrmiljonairs uìtleggen waâhrom ut oâk deze keiâh niet ging [zoals ut had moetuh gaan, zeggen ze eâh dan tot me grotuh hilaritèt achteâhraan].
      En duh zei van tèd, die ik doâh dat alles oveâhrhoudt, kan ik maui aan echt lachei dinguh besteden. Zoals bèvoâhbeild aan duh echtuh zomeâh, want die schènt duh aankomenduh weik oveâh dit tot dan sombeâhre land uìt tuh breken.

Nice and easy to work with

