TOUR DE CORSICA

Het beste om echt in de sfeer te komen morgen is om voor je op tafel een bosje mirte, een bosje lavendel en wat heide met rozemarijn neer te leggen. Vers welteverstaan,  want alleen dan benader je enigszins de geur,  waarmee het peloton wordt omringd als het begint aan de 100e editie van La Grande Boucle: de Tour de France 2013.

Tour de Corse

Tour de Corse: een geurbeleving!

Drie dagen lang koerst het peloton over zo’n parel in de Middellandse Zee: Corsica. Het eiland, dat zodra je het vliegtuig uitstapt je meteen omringt met haar onweerstaanbaar lekkere geur: het aroma van de maquis.
De Tour 3 dagen op het Ile de Beauté brengt mij terug naar de jaren 80, toen ik in goed en aangenaam gezelschap het eiland 2x bezocht. En al is het inmiddels >25 jaar geleden, dat ik kennis maakte met het eiland en haar weerbarstige, heetgebakerde maar bovenal sympathieke bewoners [het karakter van de Corsicaan, zo ondervond ik aan den lijve, is vooral te herkennen in de lokale charcuterie], de beelden van destijds staan onuitwisbaar in mijn geheugen gebeiteld. Hoewel ik voorbereid ben hoop ik van harte, dat voldoende van die beelden nog steeds met de huidige werkelijkheid overeen komen. Toen wij er waren kwam het natuurschoon als het ware op je afgestormd. En zelfs in grote steden als Bastia, St. Florent of Calvi waren nergens “glazen paleizen van 50 meter hoog te bekennen. Maar ik vertrouw er maar op, dat de Corsicanen hun Eiland van de Schoonheid niet zullen hebben laten verkrachten door megalomane “rukkers”.
3 dagen Corsica, al zou het peloton er een labbekak-oefening van maken, dan nog zijn die 3 etappes het aankijken meer dan waard.
Wat we voorgeschoteld krijgen is een soort ronde door de Provence, maar dan vele malen mooier. En velen van u weten of kunnen dat weten,  dat de Provence ook het nodige te bieden heeft.
De Tour de Corse begint met het doorkruisen van “Au-deca”, het overwegend vlakke oosten van het eiland. Van Porte-Vecchio gaat het naar Bastia, een route die o.a. voert langs l’Etang de Biguglia [strandmeer van ca 1500 ha. en feitelijk de enige echt platte plek van Corsica] én langs Moriani Plage,  waar ik ooit mijn blote billen brandde aan het hete zand.
In  Bastia zullen ongetwijfeld Cavendish, Greipel  en Kittel[aar] gaan uitmaken wie de eerste gele trui mag aantrekken.
Zondag wordt de oversteek van “Au-deca” naar “Au-delà” gemaakt en finisht het peloton 0Mde Cintoaan de veel ruigere westkust in Ajaccio.  Het doorkruisen van Corsica betekent het kennismaken met het onvoorstelbaar mooie “inwendige” van het eiland: een van heuvel- tot berglandschap variërende zee van “50 tinten groen”, met almaar die geur van de maquis, die je begeleidt. Het peloton trekt door het Massif de Cinto en doet op weg naar Ajaccio 4 cols aan. Daaronder bevindt zich niet de ruim 1400 meter hoge Col de Vergio.
De 2e etappe belooft hoe dan ook een lust voor het oog te worden, koersen of niet.
De “Tour de Corse” wordt afgesloten met een ritje naar Calvi, een vestingstad met de allure van bijvoorbeeld St. Malo en de schoonheid van bijvoorbeeld een Riviéra-stad.

Adembenemend!

Adembenemend!

Een wandeling naar [pittige klim] en door de oude stad was en is waarschijnlijk nog steeds een aangename bezigheid. Prachtige doorkijkjes via smalle steegjes op de azuurblauwe zee. Als ik het goed heb begrepen zullen de coureurs, na de 4 cols in de rit zelf, niet tegen de citadel hoeven op te fietsen. De bofkonten!

3 dagen Corsica, genoeg om een indruk te krijgen van het moois wat Ile de Beauté te bieden heeft. Te weinig om al het moois aan bod te laten komen,  zoals Cap Corse of de “kuif van Corsica” met het prachtige Saint Florent, zoals de Col de Teghime aan de voet van Cap Corse; een col, die je een uitzicht biedt waar je als jongen uit de polder alleen 0DdesAgriatesmaar stil van kan worden: de woeste schoonheid van de Désert des Agriates, die zich zo maar ineens aan je toont.
Ik word lyrisch, dus is het tijd om er een punt achter te zetten. Maar niet voordat ik meegeef, dat die drie eerste dagen de Tour 2013 al geslaagd voor me gaan maken.
En het zou niet vervelend zijn als de renners er voor zorgen, dat de andere 18 dagen ook het nodige spektakel zullen laten zien. Maar echt noodzakelijk is dat na de Tour de Corse niet eens meer.

24 thoughts on “TOUR DE CORSICA

  1. De conclusie mag gerust zijn, dat het kiezen voor Corsica als start van de Tour een gouden keus is geweest. Ik kan me niet heugen, dat er ooit zo’n enerverende eerste dagen van de Ronde zijn geweest. En vandaag wacht ons nog zo’n etappe, waar ik graag voor ga zitten.
    Natuurlijk nog maar eens de opmerking, dat je met je beschrijving van Corsica geenszins hebt overdreven. Het is een werkelijk prachtig en nog grotendeels authentiek eiland.

  2. Het was me de etappe wel, hoe krijgen die Fransen het toch voor elkaar!
    Je zou haast vermoeden, dat de farmaceutische industrie één van de hoofdsponsors moet zijn. Stoeprand, bus vast onder de meet, lekker veel bochten vlak voor de finish.
    En de heren staan gewoon weer op, kijken of hun stuur nog recht zit en plaatsen de geschaafde konten weer op het zadeltje.
    Nederland ook weer blij, want we werden 3e 🙂 Niets ten nadele van de jongen van Popppel overigens.
    Na vandaag ben ik er met mijn ploeg helemaal uit. Geen Johnny, want die heeft nog steeds vallende ziekte. Wel de volgende 9:
    -Teejay van Garderen – Peter Sagan – Thomas Voeckler – Daniel Moreno – Mark Cavendish – Chris Froome – Edvald Boasson-Hagen – Vasil Kirijenka – Thomas de Gendt
    Ik heb Lottie al laten weten, dat ze de fles alvast voor me kan klaarzetten.
    Wel een verdomd mooi, groen eilandje dat Corsica. Met heel weinig glazen paleizen. D

    • Het is bijna een regel, dat een tour-etappe voor een kijker pas interessant wordt 20 km voor de meet. Als dat ooit bewezen werd was het wel gisteren. Ik vond het terecht, maar toch verbaasde me het een beetje, dat alle renners dezelfde tijd kregen. Wel leuk voor die Argos-ploeg, die ritzege en de gele trui. Want er zit een duidelijk Nederlands geurtje aan die ritzege. [Een kinderhand is snel gevuld 🙂 ]

  3. Zo te lezen en te zien compenseert de ruwe prachtige schoonheid van dit eiland de (wan)daden van de kleinste en tevens grootste Corsicaan aan wie wij onze registraties als slachtvee en ons de staat beschermende juridische systeem hebben te danken, en inderdaad ik bedoel die ene waar ooit 4 frisse jonge zweedjes niet hun Waterloo maar slechts het begin van een wonderbaarlijke loopbaan aan te danken hebben.

    • De natuur compenseert altijd voor haar eigen vergissingen, Willem. In Nederland merken we dat niet te vaak, maar Corsica loopt over van die compensaties. Overigens ben ik er vrijwel van overtuigd als die Zweedjes zouden hebben geprobeerd met Corsica als leitmotiv een carrière op te bouwen, dat ze ook glansrijk zouden zijn geslaagd 🙂

  4. Ben nog volop aan het ploeteren met mijn Tourploeg. Wat doe je met ouwe taaie Evans? Is Andy Schleck weer in oude doen? Vliegt Hoogerland weer het prikkeldraad in? Vragen, vragen en nog eens vragen 🙂
    En dan leidt je me ook nog eens af met die schitterende plaatjes van “paradise”. Je zult er toch maar voor straf heen gestuurd worden …..

  5. In die jaren 80 en ervoor was Corsica de recalcitrante provincie, die nadrukkelijk streed voor onafhankelijkheid van Frankrijk. Er gebeurde in die tijd nog wel het een en ander. Grote bosbranden, waardoor veel maquis verloren ging. Maquis trouwens, wat zijn naam ook gaf aan het Franse verzet in de WOII.
    Corsica is een parel, volstrekt waar. Die de al niet misse Provence in de schaduw stelt. Het is alleen jammer, dat er 3 dagen lang een commercieel monster als de Tour overheen jakkert. Maar ….. het zal wel goed zijn voor de regionale economie.

    • Die sporen van dat vrijheidsstreven waren ook veelvuldig zichtbaar, Paul. Maar tijdens ons verblijf er verder niets van gehoord of gemerkt. Wel vooral in het binnenland veel sporen van branden. Maar dat kan ook te maken hebben gehad met het in Frankrijk veelvuldig voorkomende gedrag van grondspeculanten.
      Overigens schoot me ineens door mijn gedachten de vraag “zouden die Corsicanen o.g.v. hun aanleg tot “terroristisch gedrag” ook binnen de PRISM-doelgroep vallen?” Maar dat is een andere discussie 🙂

      • Ik heb in Asterix gelezen, dat de Corsicanen ook uitblinkers zijn in het maken van stinkkaas categorie A. Correleert dat wel met die geur van de maquis?

      • Ik heb het even opgezocht en het klopt van die stinkkaas. En heb gelijk mijn geheugen even opgefrist wat de naam van de Corsicaan ook al weer was, die in de maquis moest duiken vanwege een vendetta 🙂 Ozewiezewoozewiezewallakristalix was het 😀
        Die mooie plaatjes van RadaR maakten me nieuwsgierig. Dus, omdat ik van de warmte niet kon slapen vannacht 😉 ben ik aan het zoeken gegaan.
        Er is heel veel moois te vinden aan beeldmateriaal; de clip van zo’n 20 minuten, die ik koos, is een vogelvlucht over Corsica. RadaR moet zo nodig maar even vertellen wat we zien, maar de beelden spreken eigenlijk voor zich. Ile de Beaute …….. c’est la verité , sans doute.

      • Ik zag, dat het om een clip uit 2013 ging. En ik zag in de opname heel erg weinig glazen paleizen. Wat dat betreft ben ik dus gerustgesteld 🙂
        De clip laat eigenlijk vrijwel alles zien, Jeanette. Beginnend in Cap Corse passeren we Patrimonio, Saint Florent en zakken via Bastia af naar het zuiden. Etang de Bigugila komt in beeld, Porte Vecchio en Bonifacio. En dan langs de westkust omhoog met een afbuiging naar het Massif de Cinto. Zo rond minuut 14 herken ik de Desert des Agriates en dan gaan we terug via Ile Rousse om bij Calvi te eindigen. 20 minuten genieten inderdaad. Ben benieuwd hoeveel er de aankomende 3 dagen in de Tour te zien zal zijn.
        Dank je voor deze smakelijke “brunch” 🙂

      • Prima initiatief, Jeanette. Waarlijk prachtige beelden, die nog beter onderstrepen waarom RadaR voor Corsica is gevallen. 🙂
        Ik heb 20 minuten zitten genieten van verse koffie én Corsica.
        Wat me ook opviel is de muziek die meespeelt op de achtergrond. Doet in heel weinig aan Frankrijk denken, eerder Italiaans.

      • Voortreffelijk beeld van het eiland geeft deze airial. Als kijker moet je [vooral als Nederlander] toch bijna met open mond zitten kijken naar dat pareltje, wat de natuur schiep. Corsica is dan officieel geologisch een uitloper van de Alpen, het is wel een hele mooie uitloper.
        Ter zijde : ik heb nog nooit gehoord van die meneer Ozewieze nog wat; maar iets zegt me dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken 🙂

  6. Heb me voorgenomen zeer selectief naar de Tour te kijken. Smeets valt so-wie-so al buiten de “kijkboot” [net als Gené met zijn narrengedoe trouwens]. Het weekend Corsica-Tour ben ik overigens, mede door jouw gloedvolle beschrijving, inmiddels wel benieuwd naar. 🙂

  7. Corsica is dan maar een kwart van Nederland qua oppervlakte, maar bij God hoe vele malen mooier, ik kan het nauwelijks schatten. Ik kijk door dit verhaal ineens heel anders naar Volendam en Urk. 😛 Of beter nog: ik kan ze niet meer luchten of zien.

    Heb je trouwens al een poule gemaakt of een team bij Lottie Zoetemelk ingeleverd?

    • Uit de 198 renners heb ik inmiddels er de gebruikelijke 20 als eerste groffe selectie weten te peuren. Het eeuwige dilemma blijft “neem ik wel of niet een Nederlander op in mijn ploeg”. 2 hebben de eerste selectieronde overleefd. Vandaag wacht de slag naar de uiteindelijke 9. En die zullen de Nederlanders vrees ik niet overleven. Inleveren doe ik mijn lijst pas als Lot duidelijkheid heeft gegeven over welke fles de winnaar wacht 🙂

  8. Ik lees hier onversneden ware liefde! Voortreffelijk onder woorden gebracht. En je maakt daarmee overduidelijk wat er echt belangrijk is. En dat zijn niet 200 veel te fors betaalde “dopies”.

Nice and easy to work with

