BEKEN KLEUR

Tot in de kleine uurtjes kijkend naar een, zo bleek, beetje melige comedy met Jim Carey in een wel amusante rol, schoot ik ergens middenin de film recht overeind. Want zomaar uit het niets hoorde ik een song, die heel diep bij mij was weggezakt en waarvan ik het bestaan tot dat moment eigenlijk glad vergeten was.
En ineens, terwijl Carey weer iets idioots aan het uithalen was, kwam daar weer die heerlijke song voorbij met daarop de vocalen van die man, die iemand met een beetje gevoel in zijn donder wel moet raken.
En waar hier plaatsen meteen een zekerheid was speelde direct door mijn hoofd “zou het niet aardig zijn om in alle rust de rest van de maand juni te gebruiken om een fraai palet samen te stellen van muziek waarbij iedere vaste bezoeker hier hetzelfde gevoel krijgt als ik “out of the blue” kreeg?”
Dus hierbij de uitnodiging aan jullie allemaal om me te helpen om dat palet werkelijkheid te maken. En zoals gebruikelijk hier hebben jullie alle vrijheid wat keuze betreft. Het enige , overigens niet bindende, criterium wat ik meegeef is, dat ik vooral zoek naar “muziek, die raakt”. Als sommigen van jullie dat uitleggen als “muziek, die keihard binnenkomt” be my guest.
Jullie kennende bestaat er m.i. geen enkele vrees op ongewenste kleuren in dat palet.

Mijn “kick off” dus. De song staat al meer dan 10 jaar te vegeteren in mijn archieven en dat is bijna een “doodzonde”.Β  2002 stamt het album “Love Box” uit en Groove Armada maakte het. Een gezelschap bestaande uit het 2-tal Andy Cato en Tom Findlay, wat zich bij al haar plaatwerk maar ook concerten door een mix aan zeer bekende maar ook soms zeer onbekende gasten laat bijstaan.
Groove Armada maakt muziek, die een mix aan stijlen omvat. Big beat, dance, electronica, trip hop, down tempo en neo-psychedelia volgens de buttheads, die tegenwoordig voor elke toetsaanslag, elke gitaarriff en desnoods voor elk kapsel een nieuw genre uitvinden. Zelf zou ik Groove Armada simpel onder “synthetic pop” stoppen.
Laat je niet afschrikken, de song “Hands of time” ontstijgt al die stijlkromheden: het is gewoon een prachtige song, mede of misschien wel vooral omdat “the late great” Richie Havens werd gevraagd de vocalen voor zijn rekening te nemen. Wat helemaal in orde is gekomen.
Dus: Groove Armada ft. Richie Havens – 2002 live bij Jools Holland – Hands of time.

42 thoughts on “BEKEN KLEUR

    • Nou en of een meer dan puike verzamelaar zou dat zelfs worden, maar toch wil ik er nog een extra bonus aan toevoegen, immers het gaat hier om een palet en die heeft meerdere kleuren van vrolijk en uitbundig tot donker en triest.

      Ik heb dit nummer of liever fragment uitgezocht om meerdere redenen, het is liefde en het geeft hoop maar is ook verloren glorie en een strijd die reeds lang geleden al verloren is gegaan, een held zo afgetakeld te zien doet pijn.

      • Laat ik beginnen met je een vet compliment te geven. Want er zullen er niet velen zijn, die zo’n laat ik het maar gebaar noemen maken als wat jij maakt.
        Echte liefde zullen we het maar noemen, als je me dat toestaat.
        Over beide mannen zou ik een pagina vol kunnen schrijven. Akkerman, die zich ontwikkelt heeft van wereld’s beste rockgitarist tot de BB King van de Lage Landen [de vocalen even daargelaten :)]. Gelling, die in potentie, maar zeker ook een ruime periode in realiteit, tot één van de beste maar tegelijk ook meest ondergewaardeerde gitaristen op deze aardkloot behoorde.
        Maar ik hou het simpel: het evenement waar de clip van stamt heette “gitaarjongens”. Gelling zal dat wat mij betreft altijd blijven; de deplorabele staat van zijn fysiek, die in de plaats lijkt te zijn gekomen voor zijn introverte naar autisme neigende karakter, doet daar nada aan af.
        “A fine gesture” Mr. Willem.!!

        @ Lot:
        Het zou weleens een 2CD verzamelwerk kunnen worden πŸ™‚

      • Dank voor je compliment en zoals wel vaker is gebeurd in het (verre) verleden heb je exact aangevoeld wat ik ermee bedoelde, waarmee ik dus tevens mooi de complimenten terug kan geven!!!!

        This one is for you Radar…

        Wereldband, album, nummer en zeer toepasselijke titel + uitvoering nietwaar.

      • “Live” staat al sinds jaar en dag duidelijk zichtbaar in mijn vitrine te stralen. 37 jaar na dato is er nog geen spatje glans verloren gegaan. Voor mij het beste livealbum tot nu toe ooit gemaakt door een Hollandse band. En jij koos de monumentale uitvoering van Mad Love en ik denk wel terecht. Een topper tussen al het andere meer dan moois. Met uiteraard Gelling in een glansrol naast heer Hay. Zoals beiden die rol ook vervullen op “Fighting windmills”.
        Mijn “mad love” moment lag ruim voor 1977, maar de Earring zorgde er zeker voor,dat er een deja vu-effect optrad. Wat ik destijds graag over me liet neerdalen. πŸ™‚

  1. Nog een poging met zichtbare clip ditmaal. Ik deed blijkbaar iets verkeerd πŸ™‚

    Het was zeker een zware bevalling, maar ik ben apetrots op het β€œkind”. πŸ™‚ En ik heb het helemaal zelf uit de baarmoeder weten te krijgen. De β€œFish” is op het droge zou je kunnen zeggen.
    Nu even naar die 20 minuten van Willem luisteren πŸ˜›

  2. Leon zat gisteravond bijkans te choken, het mannetje kon gewoon niet kiezen.
    Maar vandaag zal hij zijn ei wel leggen, vermoed ik. Desnoods help ik een handje!
    Wat een prachtige muziek is er hier verzameld: Enya van Paul!! LeAnn van O.!! Van Orly!!!
    Dan kan ik niet achterblijven en RadaR zal zeker niet moeilijk doen als ik een clipje van één van zijn favoriete dames aan het rijtje toevoeg.

  3. Net als optimist was ook ik “flabbergasted” door de heer Havens, over iets “toevoegen” gesproken pfff.

    Anyway, bijna 20 minuten muziek waarbij slechts de vraag is, zou deze band dit nummer ooit kunnen evenaren of zelfs overtreffen???

    • Zonder ook maar de geringste indruk te willen wekken, dat je voorspelbaar zou zijn [de wereld weet immers beter? πŸ™‚ ]wist ik bijna zeker dat je met iets monumentaals op de proppen zou komen. Om een mogelijk antwoord op de vraag, die je mede jezelf stelt, proberen te geven: elk zichzelf enigszins respecterend bandje πŸ˜‰ maakt een keer zijn Opus Magnum. “The Count” zou dat weleens voor DT kunnen zijn.

    • Na 10 minuten headbangend op mijn stoel te hebben gestuiterd steeg ik ineens op en bleef daar bijna 4 minuten hangen, helemaal in mijn eigen wereld. En by God, wat was die wereld mooi. Eenmaal terug op mijn stoel, volkomen verpletterd, was het weer diep ademhalen, want ik werd door een al even spetterende finale geloodst.
      Willem, kerel, ik zou van je kunnen houden als je een vrouw geweest zou zijn πŸ˜€
      Serieus: een meesterwerk!!!!
      Op naar de volgende [morgen vrij en Suus hangt in de kroeg met een stel andere mutsen :P].

  4. Heel veel plezier gehad bij het speuren en snuffelen. πŸ™‚ Op een bepaald moment hadden we een lijstje van bijkans 20 kandidaten. En toen begon de ellende pas goed πŸ˜› Ilse doen [A good thing], Frank Boeijen [Kronenburg] of toch maar The Verve? Ik werd er gek van πŸ˜€
    En je weet als ik gek word ga ik gek doen en toen kwam deze uit de bus. Ook omdat ik het één van de mooiste van de heren vind. Ook omdat ze in zo’n palet thuis horen. Γ‰n ook omdat ik gewoon aardig wil zijn πŸ˜›

    Voor zover nog nodig: slaap lekker!!! πŸ˜‰

  5. Mijn bescheiden bijdrage is “hotter than hot”, want het gaat om Franse mannen, waarvan er een enkele zich als robot heeft verkleed en gedraagt. πŸ™‚ Maakt allemaal niet uit, want van dit liedje word je vrolijk. En da’s ook mooi in deze tijd toch?

    • Ah, daar is ons troetelkind, het enige echte πŸ˜€ Met Daft Pop [Punk is een beetje overdreven, vind je niet πŸ™‚ ] En of je er vrolijk van word!!! Wordt een mooie collectie kleuren op deze manier. Mag ik nog een keer?? πŸ˜›

    • Past helemaal bij zo’n “up”-meisje als jou, dus verrast ben ik geenszins πŸ™‚ Overigens, Lot, wist je dat DP ook al eind jaren 70 furore maakten? Ook nogal flamboyant gekleed, maar robots zaten er nog niet tussen. En ze klonken toen zo …. en ze heetten Earth Wind & Fire πŸ™‚

      • πŸ˜› Leuk gevonden, RadaR. Ik heb ze even achter elkaar beluisterd en verdraaid, ze zijn het beide keren πŸ˜€
        Overigens heb ik Jerney Kaagman niet kunnen ontdekken tussen dat uitgelaten gezelschap. πŸ˜‰

      • Als we straks maar niet Ronnie Tober in een “robotuitvoering” hotter than hot gaan krijgen. πŸ˜€

      • Als jullie zo doorgaan trek ik mijn bijdrage weer in, hoor! πŸ™‚
        @RadaR: je hebt me al eerder overtuigd, dat er maar heel weinig nieuws onder de zon [als die tenminste schijnt] is. En ik heb helemaal geen moeite om toe te geven, dat DP eigenlijk gewoon “fake” is. Maar dat was het koningslied ook πŸ˜€

  6. Ee tijdloze, massief grote band speelt een song, die zo ontzettend van toepassing lijkt op de huidige tijd. Dick Parry blaast op de sax, David Gilmour vertroetelt de gitaar en “late” Rick Wright murmelt over hoe het is om binnenste buiten te zitten. Division Bell [1994].

    Thumbs up trouwens voor wat er wordt neergezet. Sfeervol en bulkend van kwaliteit. De “baas” moet tevreden zijn, kan niet anders πŸ™‚
    Ben wel benieuwd waarmee ons jongste troetelkind gaat komen. Die zit zich waarschijnlijk suf te zoeken πŸ˜›

  7. Hoera, ik heb iets gevonden en gelukkig veel sneller dan ik aanvankelijk verwachtte πŸ™‚
    Een prachtige countryliedje over een hopeloze liefde zonder dat het een tranentrekker is.

  8. Je zet de standaard wel enorm hoog πŸ™‚ Maar ik heb iets gevonden [van Nederlandse makelij] wat een beetje matcht met wat je lijkt te willen. Waar 11 van de 10 Nederlandse “zangeresjes” tegenwoordig met nasale bibberstem zingen, heb ik hier een vrouw met waarschijnlijk de meeste soul in haar stem van alles wat uit de polder komt. Soul, beetje jazzy, helemaal mijn genre. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven, dat ik eerst nog even de CD heb geluisterd, want de songs waren een ietwat weggezonken. Net als jouw trackje. πŸ™‚
    Mijn keus viel op deze song.

  9. Groove Armada 9 Heer Havens 10+
    Je moet zo’n prima idee niet roest laten krijgen vind ik. En ik weet, dat als ik rustig ga zoeken ik nooit een keuze kan maken. Dus kies ik zelf voor wat ik elke werkdag, eenmaal weer op weg naar huis, in de auto laat schallen.
    Prachtige climax als ik bijna thuis ben, verandert in heerlijk zweven als ik mijn Suusje als het ware al “ruik”.
    Fantastische new age van M83, geschreven als OST van één van de slechtste films ooit πŸ™‚ Zekere tip van mijn kant voor de T888.

    • Wil je ons ook uitleggen wat je dan precies ruikt of wordt dat te intiem ? πŸ™‚

      Ik ga vanavond rustig zoeken naar een waardevolle bijdrage aan het palet. Nu even teveel om handen πŸ™‚ Maar reken op mij.

      • Waarschijnlijk voornamelijk onraad, Leon :D. Waar blijft jouw kleur eigenlijk?

        @Jurgen: echt prachtige muziek!!!

  10. Heerlijk, heerlijk en nogmaals: HEERLIJK!! Wat een stem heeft die man, geweldig. Ervaar dit oprecht als een streling voor het oor.
    En die “buttheads” mogen verzinnen wat ze willen qua stijlen, maar weet je waar dit me sterk aan doet denken. De “soulmuziek” uit de goede tijd; zal wel zijn omdat ik niet vaak een man met zoveel “soul” in zijn stem heb gehoord. Ik ben hier echt lyrisch van geworden. πŸ™‚
    Natuurlijk werk ik graag mee aan dat palet samenstellen. Prima idee!! Ik zit alleen met het probleem “hoe overtref of zelfs benader ik dit?” Maar ik ga een poging wagen,waarbij ik aanneem dat er haast mee is.

Nice and easy to work with

