SLAAPKAMERMUZIEK

Ja, ik ben een beetje een fan van haar. Al sinds ze in 1996 nationaal doorbrak. De muziekstroming, die je gerust female rock kunt noemen [hoewel Geile Gieltje c.s. er ongetwijfeld een veel sappiger naam voor gebruiken] ligt me prima. En ze komt ook nog eens uit mijn “achtertuin”.
Nee, mijn voorliefde heeft er niets mee te maken, dat ze een “lekker wijf” of, zoals dat inmiddels moet heten, een “hotte MILF” zou zijn.
0AnoukSadDat recht gezet hebbende val ik alsnog maar met de deur in huis: “Sad Singalong Songs”, het nieuwe album van Neerlands EuroSongFestival Queen Anouk, kan als titel alleen maar verklaard worden als de nadruk op “Sad” wordt gelegd. Slechts van Birds mag worden vastgesteld, dat het “sing-along” potentie heeft.
Anouk doet op het als tussendoortje gebrachte album een ronduit vervelende poging om de “female crooner” uit te hangen. Bij de eerste poging het album te beluisteren haakte ik bij track 4 al af. Inmiddels heb ik toch door de zure appel heen gebeten en het tot het bittere [for bitter or for worse nietwaar?] eind volgehouden.
Mijn aantekeningen, die ik altijd maak bij het beluisteren van nieuw spul, laten zien, dat ik veelvuldig de namen Vera Lynn en Rosemary Clooney in combinatie met het woord “kloon” heb gekrabbeld. Ergens kwam ik zelfs “armzalige poging tot” tegen. En het woordje “gaaaaaaaaaaap”.Β  πŸ™‚
Zelfs Birds klinkt in de studio-uitvoering hemeltergend saai, helaas!
Is er dan niets opvallends te melden, zult u zeggen. Natuurlijk wel; bijvoorbeeld dat Anouk mooier zingt dan ooit tevoren. Maar de arrangementen van alle 10 liedjes zijn wel zo geestdodend vlak, dat de stem van Anouk het niet goed kan maken. Het meest verrassende aan het album zijn de korte geluidsfragmentjes, die worden gebruikt om die brij aan vlakheid van 10 songs in elkaar te laten overvloeien. Zo kunnen we geluiden opvangen van een trein, kerkklokken, muziekdozen, klokken en een auto. En de afsluiter The black side of my mind eindigt als een soort dodenmars. Waarmee het album aan zijn eigen vlakheid uiteindelijk lijkt te overlijden.
Allemaal echt iets uitmaken wat Anouk heeft uitgehaald op haar album bomt echter niet voor de Nederlandse muziekverslinder. Zowel single Birds als het album voeren deze week de charts aan. 40 minuten slaapkamermuziek. En dan niet van het soort, waarbij u zin krijgt om uw partner lekker in de olie te zetten en dildo en/of anusballetjes uit het nachtkastje te pakken. Neen, het soort slaapkamermuziek, waarbij u zo rond track 4 of 5 al uit volle borst ligt te snurken.

Tot mijn geluk was het volgende album op de stapel ” The Minutes” van een van de beste female popvoices van de UK. Nieuwsgierig? Luister dan gerust even.

11 thoughts on “SLAAPKAMERMUZIEK

  1. Zo voordat ik het weer vergeet die ene met dat jammerhout en die andere die Noukjes bij het ontbijt opvreet hebben weer een nieuwe gemaakt en MY GODDDDDDDDDDDDDDDD.

    Kijk en dan zijn we dus nu in de echte eredivisie der muziek……………

    • Mag aanschuiven bij het 1e album van Beth en Joe: Don’t explain. Dit spettert aan alle kanten de boxen uit. Een combinatie, waarbij beiden nog beter blijken te kunnen dan het al immens hoge niveau, wat we al van ze gewend waren. Kortom: a gem!!

    • Heerlijk! Zo maar ineens komt de muziek weer binnenstromen. πŸ™‚ En Joe en Beth hebben de smaak te pakken, mag je wel zeggen. Ik heb nog maar net de DVD van dat Akoestische concert in Vienna binnen. En nu zit het duo weer op een wip πŸ˜›

  2. Wat is er in godsnaam aan de hand met Noukje??
    Eerst al dat afgrijselijke zeiknummer voor het songfestival en dat dan gevolgd door nog veel meer ellende op haar nieuwe schijfje, op deze manier word ze rapido de nieuwe Rita Reys van dit landje i.p.v. de Rockbitchqueen een titel die ze meer dan waardig al langer dan een decennium met zich mee droeg, ze heeft nog wel wat krediet maar indachtig de bankencrisis is dat krediet met reuzensprongen aan het achteruit gaan.
    Het is en blijft eeuwig zonde dat die meid met die strot van haar zo ongelooflijk slecht presteert en dan niet eens zo zeer alhier maar meer in den vreemde buitenlanden, maar wat zeker is, is dat nog Byrds nog het album haar wel die status zal geven die ze zo graag heeft en nastreeft.

    Nee dan Mevrouw Moyet waar iedere seconde de echte klasse vanaf druipt en dat ondanks of zal ik zeggen desondanks het verlies van haar aardig omvangrijke klankbord, geweldig nummer en wat blijft die stem overeind staan, je zou bijna zeggen Noukje luister, huiver en vooral LEER!!

  3. Anouk was afgelopen week in de nasleep van haar “wereldprestatie” in Zweden [waar sindsdien dagelijks wordt gereld] bij P&W. Ze werd vergast op een klassieke live uitvoering van Birds, wat dus wel een echt grote song moet zijn πŸ˜› Ze was opvallend beschaafd, alleen als ze hardop lachte was ze even de oude. Keurig gekleed, bijna als huismoedertje. Zou dat haar nieuwe image zijn???

  4. Ik heb vanavond een paar tracks gedraaid van Anouks meezingplaat. En eerlijk gezegd viel het mij ook niet mee. Aan de bar begonnen snurkgeluiden op te komen πŸ˜€ Dus ja, ik ben het met je eens en nee, dit draaien we niet zo vaak meer. Hooguit met Kerstmis.

  5. Yazoo ….. nu weer ik het weer [dank Wiki πŸ˜› ] Die forse meid en dat magere scharminkel Vince dinges. Van Alison is met de jaren de helft verdwenen :D. Maar een stem heeft ze, no doubt about it!!!
    Anouk nieuw album??? Jeetje, wat lollig. En nog wel in de Vera Lynn-stijl. Gaan we maar niet al teveel drukte over maken. Volgend jaar is Trijntje “hot” als ze 16e wordt. Gaaaap πŸ™‚

  6. Anouk ging, gaat en zal altijd aan mij blijven voorbij gaan πŸ™‚ Ik moest inderdaad even de ogen uitwrijven bij het zien van de huidige Alison Moyet. Want ik kende haar wel, maar dan in de maxi-uitvoering :D. Haar LP ALF heeft zelfs bij ons in de kast gestaan en is heel veel gedraaid.

    • ALF is echt een van de betere popalbums uit de jaren 80. Moyet was een beetje de “Adele” van die tijd πŸ˜€ Zonder al de hysterie uiteraard. Jij noemt All cried out, maar nog een grote hit van dat album was Love Resurrection. Een mooi streven, waaraan Noukje op haar manier invulling aan geeft. Gaaaaaappp. πŸ™‚

  7. Nuff said over Anouk en haar gekweel wat mij betreft. Meer opvallend vond ik het clipje [lekker trouwens], waaruit ik kon opmaken, dat Moyet ook al jaren van de MacDonalds af blijkt te zijn. πŸ™‚

    PS: ga je nog mee naar Die Hard no. 64??

  8. En dan niet van het soort, waarbij u zin krijgt om uw partner lekker in de olie te zetten en dildo en/of anusballetjes uit het nachtkastje te pakken.

    Wat meteen de vraag oproept welke naam Geile Gieltje en zijn soppende broeders aan dat genre geven πŸ˜›
    Ik had je even willen benaderen voor Anouk’s nieuwste legsel, maar laat dat maar zitten. Heel attent van je dat je afsluit met een lekker uptempo nummertje van de dame van All cried out.

Nice and easy to work with

