OPMERKELIJKE CULTUUR

Het was louter toeval, dat mijn oog erop viel. Maar toen het er eenmaal op was gevallen was het te laat. 2 vlak naast elkaar geplaatste berichten, die onder de noemer “verwijderen” [of “delete” zo u wilt] kunnen worden gerangschikt.
De redactie van mijn krant had beide berichten onder een bij de krant gebruikte categorie geplaatst: het ene onder “Opmerkelijk”, het andere onder “Cultuur”.

Bericht 1 luidde: “Een aannemer in het midden-amerikaanse land Belize heeft een Mayatempel gesloopt, die ouder was dan onze jaartelling.”

Bericht 2 luidde: “Angela Jolie heeft preventief haar borsten laten verwijderen”.

Beide berichten dragen de eigen tragiek in zich. Daar moet zeker niet lollig over worden 00Joliegedaan. Wie de beide Lara Croft-films heeft gezien weet hoe fraai die borsten van La Jolie waren geboetseerd. Twee pronte, trots en fier recht voor zich uitkijkende jongedames, die in combinatie met het pruillipje van Angelina haar verschijning tot een opmerkelijke maakten.
Het hoeft hoop ik geen verder betoog, dat het slopen van zo’n eeuwenoud monument van een belangrijke cultuur als die van de Maya’s een doodzonde is. Een culturele doodzonde. Zoiets als Bouwbedrijf Jorritsma, dat de Ridderzaal sloopt.

Mocht u vanochtend uw Volkskrant openslaan en beide berichten even willen nalezen dan kunt u ze vinden onder Cultuur [de ex-borsten van La Jolie] en Opmerkelijk [de gesloopte Maya-tempel].

Overigens schijnt er inmiddels een tweet van Andre Kuipers rond te zweven. Daarin betuigt hij zijn spijt voor het feit, dat hij bij zijn vertrek uit het ruimtestation vorig jaar heeft nagelaten een space-uitvoering van Bloed, Zweet en Tranen ten beste te geven. Hij had er toen de kracht niet meer voor.
Mocht Kuipers tegen allle verwachtigingen in toch nog een 3e keer omhoog gaan, zo zegt hij in een vervolgtweet, dan zal hij het goed maken. Er wordt dan een “The Voice of Space” geregeld, waarbij u mede mag bepalen wat Kuipers zal gaan zingen. Een spaceversie van het Koningslied ligt goed in de markt, zo stelt de nog altijd innemende ruimtereiziger.

En ter afsluiting van mijn bijdrage vandaag nog de mededeling, dat de wedkantoren geen 00weekdiernieuwe weddenschappen meer aannemen. Want onze nationale Weertse zwetsnek Weekers [zijn naam komt, zo is inmiddels bekend van “Week – Weker – Weekers” en mag straffeloos worden verbonden met de uit meer dan 200.000 soorten bestaande “Mollusca” of zoals wij ze noemen Weekdieren] blijft gewoon, ondanks de paar 100 miljoen die hij heeft laten weglekken, zitten en mag dus gewoon door gaan met rotzooien.
Dat is toch een hele geruststelling, want een andere uitkomst zou een politieke trendbreuk hebben betekend. En vanย  trendbreuken wordt Nederland altijd heel nerveus.

24 thoughts on “OPMERKELIJKE CULTUUR

  1. Het was gisteravond werkelijk ongelooflijk. Op welke PO-knop je ook drukte, men had het over de borsten van mevrouw Jolie. Aan elke tafel schoven analisten, medisch deskundigen en vrouwen met geamputeerde borsten aan. Het werd me letterlijk teveel. Ik voelde me er werkelijk beroerd bij worden.
    En toen zo maar “out of the blue” viel ik in een programma [Alles Wat] waar eindelijk een normaal mens te zien was. Een leraar, die de wijze waarop hij zijn baan moest uitoefenen zo zat was geworden, dat hij er de brui aan had gegeven en was gaan deelnemen in een kleine keten alternatieve eethuizen. Waar jeugd tot 15 jaar [in veel gevallen vereenzaamde kinderen] op een heel subtiele en aansprekende manier wordt geleerd wat de waarde van voedsel is. Die jongeren bereiden voedsel maar ook maaltijden, de ingrediรซnten zijn altijd vers en worden betrokken van kleine zelfstandige kwekers en telers. En die maaltijden worden tegen ook al bodemprijzen beschikbaar gesteld voor ook al vereenzaamde ouderen uit de wijk. Waarmee twee generaties, die helaas in het zelfde schuitje zitten, met elkaar in contact komen en dat blijkt een prima uitwerking te hebben. En die ex-leraar zei vervolgens een aantal dingen, die mij recht in het hart raakten. Zowel op de pijnlijke als vertederende manier.
    “De kinderen die hier bij ons komen zijn over het algemeen uit gezinnen afkomstig, waar een thuis veelal ontbreekt. Pa of Ma of beiden zijn alleen maar bezig met hun eigen leven [werk en lol]. I.p.v. een broodtrommeltje krijgen die kids een zak chips mee naar school, i.p.v. normaal warm eten wordt ze een paar euro in de hand gedrukt om bij de snackbar wat te halen. Wij leren die kinderen weer de waarde van echt eten, het bereiden maar ook het nuttigen ervan. Ze worden meegenomen naar onze leveranciers, zodat ze kunnen zien, dat een aardappel niet aan een boom groeit. Soms zijn het kinderen, die gebukt gaan onder pesterij: bij ons komen ze weer tot rust, maken ze kennis met die andere normale wereld. Als je om je heen kijkt zie je het niet te negeren beeld van een wereld, waarin ouders zich vaak als kind gedragen en kinderen juist worden gedwongen zich al jong als volwassene te gedragen. Bijvoorbeeld omdat zij de plicht krijgen opgelegd om op hun jongere zusje of broertje te passen; de plicht die hun ouders vaak verzaken. Onze klanten [de vaak oudere buurtbewoners die bij ons komen eten] laten spontaan dan wel op ons verzoek hun waardering voelen voor de prestaties van die kids. Je zou de bekkies van de kids dan eens moeten zien. Meer waardering is ook voor mijzelf niet mogelijk.”
    [Ik merk welk een indruk e.e.a op mij heeft gemaakt, want ik blijk tot mijn eigen verrassing in staat zijn woorden vrijwel letterlijk te herhalen ๐Ÿ™‚ ]
    Toen het programma afgelopen was merkte ik, dat er tranen in mijn ogen stonden. En dat maakte ineens alles goed wat er over mevrouw Jolie was geleuterd. ๐Ÿ™‚

    • Ik heb even de moeite genomen om het alsnog te bekijken, want jouw emotievolle reactie prikkelde mij. ๐Ÿ™‚ En ik kan me na het gezien te hebben prima voorstellen, dat je geraakt werd door dat item over die R’damse kids en de ex-leraar.
      Het blijft immer een kwestie van de echte wereld en de wereld, waarvan de media van mening zijn, dat wij erin ondergedompeld moeten worden. Zo was ook mevrouw Jolie voor รฉรฉn lullige dag trending topic. De aandacht die er aan werd geschonken moet de indruk wekken dat het om een zaak van ultiem belang ging. Het feit, dat er binnen een dag nauwelijks nog een spoor van in de dagelijkse media te vinden is, bewijst simpel het tegendeel. Maar er wordt altijd wel een ander item gevonden wat kan worden opgepompt. En alle nieuwsjunks/ facebookers en Twitteraars weer een nieuwe kans biedt om weg te kunnen blijven kijken van zaken, zoals jij zo gevoelvol aanroert.
      Mensen [zelfs onze Lot vertoont er sporen van ๐Ÿ™‚ verkeren om voor mij volstrekt onbegrijpelijke reden in een situatie, waarin ze er inmiddels van overtuigd zijn geraakt, dat het de taak van de media is om hen voortdurend van nieuw hypevoer te voorzien. Het is een soort zieke honger, die inmiddels onverzadigbaar blijkt te zijn geworden. Maar vrees niet waar het Lottie betreft: ik ga me tot het uiterste inspannen om haar op het rechte pad terug te brengen en haar daar te houden. ๐Ÿ™‚

  2. Ik vind het moedig wat La Jolie heeft gedaan. Vergeet en onderschat niet wat een voorbeeldfunctie daar vanuit kan gaan. Dat is veel minder bij die oliekont Weekers.

    • Goed zo, Lot ๐Ÿ™‚ Voor de goede orde: ik heb nergens iets gezegd over moed als je even terug leest. Mijn punt was enkel, dat ik het opvallend [en tekenend] vond, dat het verhaal over Jolie onder de noemer “cultuur” werd gebracht. Om eerlijk te zijn zit ik me nog steeds af te vragen waarom. Tenzij de VK Jolie een kunstwerk vind [waar behoudens nu aan de borsten door de jaren heen inmiddels veel meer aan is verbouwd, wat neem ik aan ook valt onder het hebben van een voorbeeldfunctie].

      • Ik heb het druk, dus hou ik het voorlopig bij “vet hoor, Anouk”. Over Jolie hebben we het nog wel. Truste ๐Ÿ™‚

      • Een advies van een oudere man: lees gewoon nog een keer wat Jurgen hieronder schreef. ๐Ÿ™‚ Volgens mij is dat het punt waar het om draait.
        Ooit zei iemand mij, dat het verlangen naar door anderen vervulde voorbeeldfuncties voor meer dan 90% gelijk is aan het zelf onmachtig zijn om de eigen positie helder te krijgen. Voorbeeldfuncties zijn in overgrote mate identiek aan het scheppen van een vluchtroute voor de eigen “ik”.
        Maar mocht je me willen uitleggen wat de voorbeeldfunctie van mevrouw Jolie voor jou is, omdat je zelf niet staat bent om tot een mening, standpunt of keuze te komen, ik laat me graag overtuigen. ๐Ÿ™‚

      • Een goed advies is nooit weg, zei ooit iemand tegen mij ๐Ÿ˜€ . Ik kruip zeker niet in mijn schulp, laat dat duidelijk zijn, maar misschien heb ik de rol van Jolie wat al te zwaar aangezet. Hier wreekt zich, dat ik niet, zoals sommigen van jullie alle tijd heb om over een reactie na te denken. Bij mij is het veel meer “even snel tussen de bedrijven door”.
        Maar RadaR en ik gaan daar nog een goed gesprek over hebben, dus het komt ongetwijfeld goed ๐Ÿ˜€

    • Laat ons gezellig dronken worden!!!! Anouk is door ๐Ÿ˜›

      Zeg Lot, bedoel je nu te zeggen, dat we ons moeten voorbereiden op een golf vrouwen, die naar hun voorbeeld Jolie prematuur dan wel preventief hun borsten gaan laten amputeren????? Net als die Playboy-vaginagolf van een tijdje terug? Je weet toch wel, dat de zorgkosten al uit de bocht gieren?
      Ik moet er niet aan denken wat de gevolgen zijn als Brad Pitt besluit een penisvergrotingsoperatie te ondergaan. Of nog erger: een sterilisatie.

    • Beste lieve Lottepetot,

      Ik ken iemand van nabij die haar nier heeft afgestaan om haar zoon een redelijk leven te geven. Heeft niets van in de krant gestaan, ze heeft er zelf geen letter over geschreven. Voel je wat ik bedoel, Lotje???

      Die Anouk toch! Er moet me รฉรฉn ding van het hart. Ze schitterde misschien niet met dat slappe thee – liedje, maar ze was met ruime afstand dรฉ vrouw in een speeltuin vol plastic barbiepopjes, die allemaal van de Europese Voice lopende banden moeten zijn afgelopen. Ze zong [mijn smaak] misschien niet mooi, maar verdomme. wat was ze mooi tussen al dat plastic spul. Wat een sex-appeal [bestaat dat woord nog? :P] !!!!

      • Jij kunt zaterdag je hart ophalen, Jurgen. Want dan komt er nog een 2e “echte” vrouw aan de beurt: namens Engeland mag good very old Bonny Tyler [A total eclipse of Malmรถ] aan de bak. ๐Ÿ˜€

        En nu neem ik er nog een [mijn laatste] op Anouk, Lot!!!!!!! Aan het werk meisje ๐Ÿ˜›

  3. Het discussiรซren over cultuur brengt weer het beste in jullie naar boven merk ik ๐Ÿ˜›

    @Leon: ja, Jorritsma is Jorritsma. Het bouwbedrijf is van de man, Annemarie fungeert als Europa’s grootste sloopkogel. Daar komt men in Almere inmiddels ook achter.

  4. Ik vind het prima, dat de media de borsten van Jolie als cultuur beschouwen. Kunnen we eindelijk eens vrijuit over cultuur discussiรซren.
    Vertel eens, welke vonden jullie mooier? De jongedame links of de jongedame rechts? ๐Ÿ˜›

    BTW: is al bekend of die Mayatempel, die zo opmerkelijk aan zijn eind is gekomen toevallig de tempel was waarop het eind der tijden werd voorspeld? In dat geval zou er immers opzet in het spel kunnen zijn?

    En Jorritsma Bouwbedrijf??? Is dat ……. ?

  5. Laten we over een ding heel helder zijn: Lara Croft Jolie was vele malen aantrekkelijker om naar te kijken dan Harrison Indiana Jones ๐Ÿ™‚
    Of hetzelfde geldt voor een naaktslak t.o.v. Weekers, daar ben ik nog lang niet uit. Ik zit toch echt nog wel te hopen, dat-ie vandaag de laan uitvliegt. Hoop doet leven immers.

  6. Zonder nu lollig te willen zijn over de prammen van Angelina [ze schijnt, zo wordt uit de “culturele” hoek gemeld, een heel groot risico op borstkanker te hebben gehad] kan ik , zo je dat nog niet wist, melden, dat La Jolie 3 maanden heeft uitgetrokken om een paar fraaie implantaten te laten inbouwen. Waarmee ik maar wil zeggen, dat je je geen zorgen hoeft te maken over de aanwezigheid van pronte, fier recht voor zich uitkijkende jongedames. Zo die ooit nog op het witte doek zullen verschijnen.
    Het is wachten op 2 reacties. ร‰รฉn van Brad, die ons toch echt wel zal willen vertellen hoe het nieuwe boetseerwerk bevalt. Want ook de wereld van de cultuur wil het naadje van de kous weten. De andere reactie zou moeten komen van La Paay lijkt mij. Die ons opnieuw komt vertellen. dat haar inmiddels oude dames ook nog steeds trots de wereld inkijken. ๐Ÿ˜€

  7. Tja, de borstoperatie van mevrouw Jolie cultuur noemen, kun je daar nog wel verbaasd over zijn? RTL Boulevard [en over dat niveau hebben we het in feite] is immers voor de meerderheid van Nederland de culturele bron?
    Je steekt, zoals Paul met andere woorden ook al zegt, wel je nek uit door zo vooruit te lopen op de uitkomst van het Weekdier [die is wel heel treffend gekozen] debat.

  8. Je loopt nogal vooruit op de Weekersfeiten, vind je niet? Of heb je “inside information”?
    Wel weer een cabareteske, humoristische visie op dat nieuws, wat Nederland dagelijks bezighoudt. ๐Ÿ™‚ Persoonlijk had ik liever iets gelezen over:
    – het kiezen voor รฉรฉn regisseur voor probleemgezinnen
    – het voornemen van gemeenten om mantelzorg verplicht te gaan stellen.
    Maar misschien loop ik nu vooruit, omdat we het daar de komende tijd nog over kunnen gaan hebben.

    • Je hebt het echte nieuws dus ook al tot je genomen merk ik, Paul ๐Ÿ™‚ Beide nieuwsfeiten, die jij aandraagt, hebben zichzelf spontaan in mijn “snelkookpan” genesteld. We komen er zeker nog op terug.

Nice and easy to work with

