PARAMETERS

Zoals [gelukkig] elk jaar aan de orde is heeft het “uitbreken van de lente” direct en merkbaar gevolgen voor de blogger, zoals ik er één van velen ben.
Zij die mij “volgen” [overigens zonder de daaraan verbonden “eis” om mij ook te “liken”] weten, dat ik een drietal parameters hanteer, die de beslissing om ja of neen iets uit de virtuele pen te laten komen beïnvloeden:
– ik moet er tijd voor hebben
– ik moet er zin in hebben
– er moet iets zinnigs zijn om over te “schrijven”.
Soms onafhankelijk van elkaar, soms in combinatie met elkaar bepalen die parameters of er wel of niet iets te lezen zal zijn op mijn kleine hoekje.
De afgelopen dagen deed zich de situatie voor, dat alle 3 “lichtjes” op rood waren gesprongen.
Prachtig lenteweer leidde onmiddellijk tot het fors afnemen van de “zin”. Het kan nauwelijks ongewoon worden gevonden, dat bij dat prachtige weer de behoefte aan andere dingen doen dan overdag voor het scherm en achter het keyboard te kruipen sterk wordt gevoeld. Jullie zullen dat zeker herkennen, lijkt mij.
“Schrijven” vanuit een jezelf opgelegde dwang, zeg maar vanuit een corset waarin je jezelf perst, heb ik altijd al een sterke afkeer van gehad. Er moet iets zijn, wat je aanzet om te vertellen of een mening over iets te geven.
De afgelopen week inmiddels werd Nederland gedomineerd door de kleur oranje en twee schaakstukken: een koning en een koningin. Hoeveel kun je daar over schrijven? Als het goed is dan is al voldoende duidelijk hoe ik persoonlijk aankijk tegen die periode vanaf 30 april t/m 5 mei. En dat standpunt kun je niet eindeloos blijven herhalen, puur omdat je de druk zou voelen om een blog te produceren. Daarin verschilt ook een blogger m.i. nadrukkelijk van de media in de huidige tijd. Ruim voor 30 april en vervolgens ruim erna hielden de media het vol om hun “nieuws” te blijven uitspugen. Mooi voorbeeld kwam ik tegen toen ik las, dat volgens die media “70% vertrouwen heeft in onze koning”.
Wim-Alex zal daarbij welllicht vergenoegd in zijn handen hebben gewreven [“missie Amsterdam geslaagd” zal hij gedacht hebben], zo’n nieuwsfeit als van die 70% doet bij mij slechts de vraag opkomen “zouden ze ook kunnen toelichten waarom ze vertrouwen in hun nieuwe koning hebben?”. Zou dat nog steeds het gevolg zijn van die geweldige prestatie destijds bij dat WC-pot werpen?
Nee, veel zinnigs om over te schrijven was er niet echt. Ajax kampioen? Dat was al weken vooraf volkomen plat geanalyseerd door de usual suspects. ADO speelt Feijenoord in een depressie? Ach, het “keurkorps” van Steijn is in staat om zich a.s. zondag weer compleet te laten inpakken door PEC-Zwolle. Dus waarom nu al euforisch gaan doen over de kans, dat ADO alsnog de play-offs kan halen. Ik wacht wel tot zondag half vijf, dan weten we het.
Geen zin, weinig zinnigs: 2 parameters op rood. Bij de derde ligt het iets gecompliceerder. Het prachtige weer, wat mede de veroorzaker is van het hebben van zowel minder zin als minder tijd, laat nog alle gelegenheid om in de avonden wat activiteiten te ontplooien.
En dat heb ik ook gedaan. Zo heb ik in het kader van verdere stroomlijning van mijn afkeer voor het bagger op de buis met behulp van al ouder maar ook pas verschenen materiaal een paar avonden in de jaren 70 verkeerd.
De uren dat de buis wel toegangf werd verleend betrof het de triomftocht van Ronnie O’Sullivan richting 5e wereldtitel Snooker.
Én de resterende tijd in de avond-, maar vaker ook de nachtelijke uren, heb ik mezelf gewaagd aan de stap van ontwerper naar ontwikkelaar.
Vooral dat laatste is zo inspannend geweest, dat ik mijn rust even heb moeten pakken. Dus bleven de lichtjes even langer op rood.
Het zal ongetwijfeld over een dag of wat gaan regenen; de kans is dan groot dat er meteen weer wat op groen gaat springen. En dan komen Samsom, Weekers en al die andere walgvogels vanzelf weer aan de beurt.

16 thoughts on “PARAMETERS

  1. Die 2 eerste “parameters” heb ik vandaag ook op mijn baas losgelaten, toen hij met een vinnig klusje mijn kant op kwam. 😀 Maar helaas, het werkte in dit geval niet. Besef jij wel wat een bevoorrecht mens jij bent?

  2. @Paul @Jurgen @RadaR: goed gesproken, heren. Twitter, Facebook e.a. zijn overal en in vele gedaanten aanwezig dezer dagen. Men noemt dat de nieuwe manier van communiceren. Die, als je het goed beschouwt, neerkomt op non-communicatie. Dat bracht mij ertoe te besluiten ook dit decennium geen account waar dan ook te nemen.

    @Willem: prima muziek van een band waar ik werkelijk nog nooit eerder van gehoord heb. Ik had ook nooit kunnen vermoeden, dat er ooit in Nederland dergelijke muziek werd gemaakt.

  3. Én de resterende tijd in de avond-, maar vaker ook de nachtelijke uren, heb ik mezelf gewaagd aan de stap van ontwerper naar ontwikkelaar.

    Moet ik hieruit begrijpen, dat het afgelopen is met het ontwerpen van “hot dresses” en “lingerie”? 😛 Ga je nu over op het ontwikkelen van spectaculaire foto’s? Geïnspireerd door Corbijn?

  4. Kranten, vooral digitale, lezen is niets anders meer dan “koppen snellen”.
    De hijgerigheid, die daaruit spreekt, is vaak ook een indicatie van het artikel, de column, de opinie die volgt.
    Je hebt 100% gelijk waar je zegt, Paul, dat digitale kranten op de sociale media toer zijn gegaan. En daarmee min of meer een knieval hebben gemaakt voor de daar geldende wetten, zoals het presenteren van nieuwtjes als nieuws, het produceren van pulp als interessant leesvoer. [ Hetzelfde proces zie je bij de visuele media overduidelijk terug].
    Misschien zien de media dat als de enige weg om te overleven. Terwijl m.i. het juist de weg naar overbodigheid kan blijken te zijn. Kranten kunnen niet op tegen Facebook en LinkedIn e.d. Want daar produceren ze hun geheel eigen nieuws, waarvan het waarheidsgehalte er niets toe doet. Het is te “liken”en dat is veel belangrijker. Dat soort nieuws kan zonder veel “gekauw” worden verorberd. En dat moet ook, want van denken krijgt de “liker” hoofdpijn.
    En prefab-nieuws leent zich zo geweldig om er op te “hypen” , waarna een dag later de volgende brok wordt verorberd en de volgende “hype” wordt geboren.
    Zo vult men zijn leven steeds meer met ledigheid en vluchtigheid. En de media zelf omschrijven dat proces als “de snelheid van het nieuws ligt vele malen hoger dan vroeger”. De crux zit hem in dat woordje “nieuws”. De definitie daarvan is qua waarde en betekenis namelijk zeer fors naar beneden bijgesteld. “Nieuws” komt nu uit het soort pijp, dat je veel aan het eind van een rioolstelsel ziet. “Nieuws” is steeds vaker bruin van kleur en ruikt onaangenaam.

  5. Uitmelken is tegenwoordig usance bij de media. Niet alleen bij de audio-visuele, maar ook de “schrijvende”. En dat levert per definitie “nieuws” op van twijfelachtige kwaliteit. Meestal weinig diepgang, vaak suggestief.
    Het heeft er alles van weg, dat vooral digitale nieuwsverstrekking is verschoven naar een lijn, die volstrekt aansluit bij al de onzin die op de grote sociale media wordt verkocht.
    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat de meeste redacties van digitale kranten grotendeels bestaan uit jonge mensen, die vooral zijn opgeleid in het produceren van pulp, wat verkocht moet worden als “nieuws”.
    Als vaste lezer van de VK constateer ik tot mijn teleurstelling, dat de kwaliteit van digitale columns, stellingen en meningen met sneltreinvaart achteruit gaat. Omdat wordt gezocht naar die aansluiting met wat een groot deel van Nederland gemakkelijk kan weg happen en vervolgens even snel van dat tekentje kan voorzien [vingertje omhoog dan wel omlaag], waarop steeds vaker de steeds absurder conclusies worden gebaseerd m.b.t. hoe de Nederlander ergens over denkt.
    Niemand wil beseffen, dat “liken” een automatisme is geworden, vaak zonder enig andere betekenis dan dat vingertje. Meestal wordt nauwelijks doorgrond wat iemand schrijft, zegt of doet. Vooral als iemand onderdeel is van die plaag, die BN-er heet, is de “like” heel snel gezet.
    Waarschijnlijk is iets soortgelijks gebeurd m.b.t. onze nieuwe koning en haasten de media zich te melden dat 3/4 van ons vertrouwen heeft in de man. Een onderbouwing is, zoals altijd tegenwoordig, ver te zoeken.

  6. Je gaat me toch niet vertellen, dat je niet trots was op je ADO??? 🙂 Want daar was eindelijk weer eens meer dan genoeg reden voor.

  7. Ach ja de jaren 70 dankzij of ondanks het overlijden van Richie Havens en de clip van “Freedom” lag de hele tijd “Woodstock” te wachten om weer opnieuw te worden bekeken waarna ik me meer dan uitstekend heb vermaakt met het via Joep’ s Kanaal bekoekeloeren van allerlei waanzinnige concerten van de groten der muzikale Aarde.

    Ja en Ronnie S. daar staat doodeenvoudig gewoon geen enkele maat op de man is gewoon heel erg eng goed en gezegend met een fenomenale berg aan talent en “goesting” zoals onze vlaamsche buren zeggen.

    O ja ik kwam zowaar nog een alleraardigst bandje tegen met slechts 1 album op de palmares maar voor Nederlandse begrippen en indachtig het gegeven dat dit dus wel in 1970 is verschenen ongekend goed, hier een schitterend voorbeeld alvast…

    • Laat ik allereerst even duidelijk zeggen, dat ik dit muziek vind, die helemaal, maar dan ook helemaal in mijn straatje past. Het doet herinneringen opkomen uit de periode, dat Nederland nog groepen als Alquin en vooral Solution voortbracht.
      En wie zit er achter Cargo [v/h September]? De meest onderschatte gitarist van Nederland Jan de Hont. Die overigens in dezelfde periode waarin het album Cargo werd gemaakt ook nog even hand- en spandiensten verleende aan Heer Hay bij het maken van zijn 1e soloalbum Only parrots, frogs and angels [ook niet te onderschatten trouwens].
      Jan de Hont, waar zou hij niet indirect of direct aan hebben meegewerkt in die jaren, waarin de Nederlandse popmuziek de transformatie naar rock en progrock maakte. Jan de Hont, die ook aan de werkelijke basis stond van het ontstaan van de Hollandse popmuziek?[ ZZ & de Maskers]. In die beginjaren droeg de Hont de geuzentitel “Hank Marvin van de Lage Landen”.
      Je hebt mij in ieder geval een plezier gedaan door dit te plaatsen, Willem. Dus dank daarvoor.

      Wat die jaren 70 betreft, waar ik in het log over sprak: mijn paar retro-dagen werden veroorzaakt door het bekijken van de zojuist verschenen History of The Eagles. Vooral deel 1 [eindigend bij de split up eind jaren 70] is zeer het bekijken waard. Deel 2 is eigenlijk al bekend genoeg door het verhaal rond Hell Freezes Over. En ik heb ook nog eens op mijn gemak zitten kijken naar Gimme Shelter van de Stones. Zoals bekend het Free Concert in Altamond, wat zo rampzalig zou eindigen. Blijft in veel opzichten een historisch document.

  8. Ik had dit schrijfsel nog niet gelezen of de donkere wolken verschenen hier aan de horizon. 🙂 De eerste stranddag had men het over.!
    Wel in het heden blijven trouwens. Die hang naar de 70-er jaren lijkt zich wel steeds vaker op te dringen.
    Dat ontwerpen naar ontwikkelen intrigeert me; daar moet je maar eens meer van vertellen. Gooi er dus maar een volgend logje tegenaan. Het weer werkt in ieder geval mee.

  9. En als klap op de vuurpijl heb je ook nog eens het “Bevrijdingsfestival” in Zoetermeer gemist. Waar je bandje een prima set afwerkte. 13 minuten RadaR Love …… daar had je echt bij moeten zijn. 🙂

Nice and easy to work with

