EEN NIEUWE ERA

We hebben  ons “feessie” gehad.! Voor mijn mede-straatbewoners en mezelf geldt, dat het jaarlijks terugkerend geschuifel van zo’n 10.000 bezoekers van de traditionele vrijmarkt alhier weer achter de rug is. Idem geldt voor het ook al jaarlijkse optreden van de BLN-ers, die vol overgave hun eigen versie van usual suspects als Hazes, Bauer, de Leeuw en al die andere “grootheden” vol vuur ten beste gaven.
Wat me wel opviel was, dat het eerder dan in voorgaande jaren stil werd voor mijn deur. Er wordt nog onderzocht of dat te maken had met “Amsterdam”of met de voetbalwedstrijd, die werd uitgezonden op het niet Oranje kanaal.
Eigenlijk moet ik bekennen, dat ik vrijwel niets heb meegekregen van “Amsterdam”. Ook niet van het 2 uur “bootje varen-handjes zwaaien”. Waardoor wat slechts vlak voor de Dag van de Kroning van de Koning gebeurde en in de loop van gisteravond in de kranten werd gemeld mijn referentiekader is.
Op maandagavond viel mij op, dat de Bekendste Gezellige Nederlander, de weer flink 0Terpstrauitgedijde wereldreiziger van Max Erica Terpstra zich in haar euforie volkomen vergaloppeerde. Door de ook aan een tafel zittende nieuwe suffragette van Nederland Joanna even neerbuigend als arrogant weg te zetten.
Joanna had net uitgelegd, dat zij en haar maatjes uiteraard in Amsterdam zouden demonstreren tegen de komende poppenkast. Ludiek demonstreren welteverstaan. Door bijvoorbeeld “Willempje-prik” te gaan doen.
Terpstra trok haar gezichtvlees in een schampere uitdrukking [moeilijk waarneembaar overigens tussen al die lallen en wallen vlees] en vroeg zich af wat de zin van dat soort demonstreren was. “Waarom geen echte demonstratie? Laat dat domme gedoe toch zitten” waren zo ongeveer haar woorden.
Waarmee de domme trol via Joanna ons allemaal wegzette als “schertsfiguren”. Ons 0joannauitdaagde om 1980 over te doen in de zekerheid, dat de Nederlander van nu daar de ballen niet voor had.
Zoiets vraagt natuurlijk om recht te worden gezet. En snel.
Dinsdagavond bladerde ik de digitale media even door. Allereerst om te weten te komen of Erica Terpstra in het IJ zou zijn gegooid. Helaas niets van gevonden.
Die “hell of a job” moet dus nog worden verricht. Vrijwilligers kunnen zich bij Joanna melden. Die Joanna trouwens, zo las ik, bleek alweer te zijn verwijderd, ditmaal van de Dam en alweer met excuses van de politie.
En groot kopte de krant met het bericht, dat onze koning net als zijn moeder wel van het A’dams Concertgebouw Orkest houdt, maar dan moet er wel die jongen van v. Buuren [is dat niet toevallig?] voor staan te stuiteren.Ja ja, met deze koning heeft een nieuwe era zich aangediend. Jong [46 jaar] en swingend in de heupen [wat vooral voor Maxima geldt].
En de [Volks]krant maakte tenslotte nog duidelijk, dat discussies over taalgebruik en taalfouten, zoals in dat Ewbank-janklied, inmiddels als passé kunnen worden beschouwd. 0KopVKDoor met de volgende kop , heet van het IJ, te komen. Ali B[aba] schijnt meteen te hebben gereageerd met de boodschap “Hé man, sukkels, zeiken over ons prachtige liet en jullie kennen zelf nog nie eens Nederlants schreiven. Bord schreif je met 1 O en een D, eikels”.
Het werkte , want 10 minuten later was de kanjer van een fout gecorrigeerd.

Op naar het volgende feessie. Zondag is het 5 mei en dan mogen we onze vrijheid vieren. John Ewbank is hard aan het werk om een “Vrijheidslied” te maken. Volgens Joop v.d. Endeldarm wordt het “retegoed”. Zorg dat je erbij bent!!

12 thoughts on “EEN NIEUWE ERA

  1. Ik vroeg me al af hoelang het zou duren voor je in de gaten had, dat je op de kalender van 2014 had gekeken. 😀 Zondag is het 5 mei 🙂 En je weet wat dat betekent: bevrijdingsbier!!! Op uw aanwezigheid wordt gerekend, jongeman.

  2. Ali B[aba] schijnt meteen te hebben gereageerd met de boodschap “Hé man, sukkels, zeiken over ons prachtige liet en jullie kennen zelf nog nie eens Nederlants schreiven. Bord schreif je met 1 O en een D, eikels”.

    Sinds wanneer heb jij toegang tot Ali Baba’s boodschapjes??? Want er kan nauwelijks twijfel bestaan: dit bericht moet uit zijn koker afkomstig zijn. 🙂 Aan het hacken geweest?????

    • Ali is “everywhere” in deze hoogtijdagen van Nederland. Zo zijn z’n boodschapjes. Ik las zojuist nog dat het vertrouwen in Ali Baba fors schijnt te zijn gestegen. Rutte is er erg blij mee. 😀

      Off Topic: Ronnie maakt gehakt van Bingham: 11-1 en Ding gaat er waarschijnlijk ook uit [12-7 achter tegen Hawkins]

  3. Allereerst om te weten te komen of Erica Terpstra in het IJ zou zijn gegooid. Helaas niets van gevonden.

    Dat zou een absolute ramp zijn geweest. Willem,Max en de kids overboorT gegaan door de enorme golfslag, jurk van Max naar de haaien, alle enthousiaste kijkers die het goede voorbeeld zouden volgen en ook prompt in het IJ zouden zijn gesprongen. En in Ahoy zouden ze direct hebben gereageerd door “Daar dreif je dan” te gaan zingen.

    • Wat mij is tegengevallen is, dat de tekst van die rap niet openbaar is gemaakt. Zou Ali de bui al hebben zien hangen soms?? 🙂

      Straks weer een lekkere pot voetbal. Daar heb ik veel meer trek in.

  4. Is die taalfout in de VK echt of heb je een trucje uitgehaald? Het gehalte van het Nederlands journaille van tegenwoordig maakt het overigens zeer goed verklaarbaar, laat ik daar helder over zijn.
    Dankzij jouw tip heb ik het optreden van Terpstra alsnog kunnen bekijken. Schaamteloos denigrerend. Het was nota bene Job Cohen, die de moeder aller liefhebbers van gratis buffetten en door omroepen betaalde snoepreisjes fijntjes op haar worstenvingertjes tikte. Je weet, ik hou niet zo van het overmatig gebruik van sterke termen, maar nu moet ik toch even kwijt dat ik Terpstra een walgelijk creatuur vind, die alleen maar kan gedijen binnen een partij als de VVD.
    Vandaag is het gewoon weer 1 mei en is de waanvoorstelling van gisteren verdwenen. De realiteit roept en zal ons binnen de kortste keren weer confronteren met de echte wereld. En in die echte wereld spelen koning Willem en zijn mooie Maxima een rol van generlei waarde.

  5. Gisteren een heerlijke GEWONE Koninginnedag gehad. Overdag helemaal geen tijd besteed aan “A’dam”. Ik wilde mijn stemming niet laten verpesten door het geneuzel van Astrid Kerseboom c.s. En mensjes kijken via de buis is al nooit mijn hobby geweest.
    ’s Avonds werd boven voetbal gekeken en ik heb de rondvaart gezien. Koude bedoening, maar niet kil, dat kan en mag gezegd worden.
    Maar ook ik ben niet “uit mijn bol gegaan” voor de TV. Wel ergerde ik me mateloos aan de onzin, die analist/duider Herman Pleij zat te verkopen om van alles en nog wat van commentaar te voorzien. Het bulkt in Nederland werkelijke van de slappe OH’n.
    Ik heb, toen AHOY begon, het geluid uitgezet om te kunnen horen of er in mijn directe omgeving een massale samenzang zou losbreken. Het bleef echter geruststellend stil.
    Erica Terpstra was weer beeldvullend aanwezig aan een stamtafel. Ik kijk dan meteen weg. 🙂

Nice and easy to work with

