SPELEN

Een week onderweg inmiddels is het WK Snooker in Sheffield gevorderd tot de 2e ronde. De terugkeer van Mister Miracle Ronnie O’Sullivan werd uitbundig gevierd. Na een sabbatical van bijna een jaar blijkt “The Rocket” het niet verleerd te hebben. Hij bereikte gladjes de 2e ronde.
Maar dat gold niet voor een aantal grote namen. Outsiders voor de titel als Mark Williams en Mark Allen werden terug naar Wales resp. Noord Ierland gestuurd. En 2 echte favorieten voor de titel ondergingen het zelfde lot. Meervoudig ex-kampioen John “EEHHHHHH” Higgins en de kampioen van 2010 Neil Robertson konden ook hun koffers pakken.
In “The Crucible” werd enthousiast gereageerd op de terugkeer van de naam White bij de deelnemers. Niet veteraan en publiekslieveling Jimmy maar debutant Michael White [ook al uit Wales, waar de sport zeer groot is] speelde zich in de 2e ronde.
Veel plezier werd beleefd aan een 2e debutant, de Thai Poomjaeng, die met zijn 0snookernballenongecompliceerde spel en dito attitude het publiek op zijn hand kreeg. En de Thai bestond het om een andere favoriet Stephen McGuire uit te schakelen.
De komende 10 dagen gaat er nog te genieten zijn in Sheffield. En met de weersvooruitzichten van nu ga ik dan ook zeker weinig missen. Daar laat ik graag het gedoe op 30 april voor schieten. Want ik heb gemerkt, dat de kleuren van de 8 ballen en die enorme snookertafel een prima remedie blijken te zijn om de kleur oranje volledig uit mijn gedachten te bannen.

Waar ik me vandaag ook bewust van werd is, dat de festiviteiten als rond zo’n 30 april eigenlijk alleen maar uitstekend geschikt zijn voor kinderen. Mijn bezoekje van vanochtend aan een plaatselijke school, waar die Koningsspelen werden gehouden, leverde beelden 0koningsspelenop van kinderen, die heerlijk spontaan en soms overenthousiast hun ding deden. Zelfs ondanks de regen.
En dat staat in schril contrast met die geforceerde, overdreven egotripperij, waarmee wij volwassenen worden gepresst om het feestje op onze manier te vieren.
En “just for the record”: ik hoorde vanochtend geen enkel kind zingen over “daar sta je dan” of “door regen en in de wind”. Wat ze wel deden was elkaar welgemeend succes en plezier toewensen. Hoe? Met “hou je veilig”.

14 thoughts on “SPELEN

  1. Ja mooi gebeuren dat fijne spelletje snooker!!

    Toch vond ik de dagen van Davis, White en iets later Hendry eigenlijk leuker, ik denk ook dat het wachten is op weer zo een grootheid als Davis en/of Hendry die de rest geselt met briljant spel en een aaneenschakeling van Major titels en dat dan jaren na elkaar.

    Of iemand als de man die het meest wereldkampioen had moeten worden maar die dat nooit werd maar toch gedurende jaren ook fascinerend was als fabelachtige mooie speler Jimmy “Whirlwind” White.

    Wat dat betreft is het zo zonde dat het allergrootste snookergenie wat er nu nog rond de tafel aan het banjeren is ene Ronnie Rocket zo een vreemd en wispelturig karakter heeft de man had het toch echt wel in zich om de allergrootste te worden, jammer maar helaas zeggen we dan want en het charisma van White en de koelheid en genialiteit van Davis en Hendry verenigd in 1 persoon is een combinatie waar men nog heel lang op zal kunnen wachten.

    Misschien is het wel een goed idee om voortaan altijd voor de zogenaamd “echte” Koning dag alle ruimte weer te bieden aan de kids, want was niet ooit koninginnen dag er juist voor de kinderen ?, helaas zijn die allang weggejaagd van dat zogenaamde volksfeest door notoire gelukszoekers en (semi) professionele handelaar in vreten en meuk.

    • Toch vond ik de dagen van Davis, White en iets later Hendry eigenlijk leuker

      Het was ook leuker. Maar ook snooker is inmiddels geglobaliseerd. En het is nu eenmaal wet, dat elk een beetje groot internationaal product ten prooi valt aan cijferneukers en analisten. Dus wordt elke stoot, elke “angle” , elke positie onder de microscoop gelegd en spelers gaan vervolgens tot het gaatje om spelbeelden te herkennen en daarna te oefenen. Daardoor is het spel van overwegend gevoelsmatig geรซvolueerd naar mathematisch.
      Grootheden van vroeger [uitgezonderd Davis en Hendry] als Terry Griffith, Dennis Taylor, Alex Higgins en ook Jimmy White [ mijn all time favorite] zouden het er veel minder vanaf brengen zouden zij met hun toenmalige spelstijl nu moeten spelen.
      Het niveau is merkbaar gestegen en de top is veel breder geworden dan vroeger het geval was. Iedereen in de top 10 van de wereldranglijst kan van ieder ander winnen en zelfs wereldkampioen worden.
      Daarentegen is het risico op meer saaie partijen door dat mathematische wat er is ingeslopen veel groter geworden.
      En saai is het woord, wat Rocket Ronnie haat. Vandaar zijn periodieke afkeer voor het mee draaien in het circuit. Hij is echter nog altijd compleet gek van het spelletje zelf. Het randgebeuren er omheen [mensen, die elke stoot die hij speelt, dood analyseren, waar ze op de BBC helaas een handje van hebben momenteel] staat hem enorm tegen.
      Tot in de de jaren 90 was het WK-Snooker nog een gebeuren waar het spelletje hand in hand ging met hilarische toestanden. Tijdens de break van de finale kwam bijvoorbeeld John Virgo een optreden verzorgen met een act vol de meest waanzinnige kunststoten. Nu wordt elke break gevuld door de overigens sympathieke Hazel en haar clubje analisten. Een clubje wat met de jaren steeds verder groeit. [Ken Doherty en Stephen Hendry zijn de laatste aanvullingen].
      En dat maakt bijvoorbeeld, dat ik steeds vaker mijn heil zoek bij Eurosport, die tot nu toe niet aan analyseren doen.

      • Daardoor is het spel van overwegend gevoelsmatig geรซvolueerd naar mathematisch.

        Spijker op ze kneiter ๐Ÿ˜€ Gelukkig zijn er nog steeds af en toe momenten, waarop emotie een belangrijke rol speelt. The Captain is trouwens beroerd begonnen aan zijn poging om Ronnie te stoppen [0-3].

  2. Trump -Fu is anders maar een heel matige partij. Eg veel missers van beide kanten. Fu bleek er de spoedpoep van te krijgen, want die rende net tot veler vermaak ineens de zaal uit. ๐Ÿ™‚

    OT: gisterenavond werd in Panache even helder uit de doeken gedaan hoe de vork in de steel zit bij dat NCI. De Kraai promoot zijn “verdienmodel” Barbie Deckers, Wijers promoot de organisatie, waarvan hij op de nominatie staat voorzitter te worden [Natuurmonumenten] en Ome Joop Onbenul heeft het voor elkaar gekregen, dat zijn La Mar Theater, zijn afgodsbeeld wat hij Nederland na zal laten, op kosten van de Staat [wij dus] in een “fraai” maar ongetwijfeld prijzig oranje jasje wordt gehangen. Ook voor het NCI geldt dus: Follow the money.

    • Sorry, ook aan Arno, maar ik ben een beetje gepreoccupeerd. Ik ontving inmiddels een opgave wat er inmiddels met mijn pensioen is gebeurd en verslikte me prompt in mijn koffie. ๐Ÿ™‚ Heb zitten bedenken wat ik er mee moet doen. Inlijsten kwam even bij me op, maar schande hang je niet aan je muur. Toch maar wachten op die schandpaal, waaraan het bestuur van mijn pensioenfonds genageld zal moeten worden ๐Ÿ™‚
      Wat Panache betreft: gisteravond nog heb ik mijn lidmaatschap van Natuurmonumenten meteen opgezegd.
      En nu ga ik eens kijken of Fu weer in staat is om zonder zijn broek vol te schijten een bal te potten. Overigens Arno, het klopt dat de drie die jij noemde in hetzelfde deel van het schema zitten als Mark Selby. Maar die zal eerst nog moeten afrekenen met Hawkins [9-7 nu] en waarschijnlijk Ding Junhui om die relatief makkelijke halve finale te bereiken. En daar is Michael White “a tough nut to crack” zoals hij nu speelt.

      • In plaats van de roze bal? Dan krijg je gegarandeerd de vers “onderscheiden” [nee, niet “ondergescheten”] Ridder Joling op je dak. ๐Ÿ™‚

  3. Inmiddels ook Murphy door en Dott eruit. Heb je al opgemerkt, dat in ieder geval een redelijk onbekende speler de halve finale gaat halen? White, Walden of Milkins. Wat weer betekent dat รฉรฉn grote in een halve finale terecht komt [Selby?] die op papier niet al te moeilijk lijkt te zijn.
    Want die mannen, die onverwacht ver komen, zijn meestal aan het eind van het toernooi nogal uitgeput. Best of 19, Best of 25 en dan in de halve finale best of 31. Ga er maar aan staan. ๐Ÿ™‚
    Maar terug naar Trump – Fu.

  4. Zo leuk om die kinderen bezig te zien zijn. Ik was bij de school van mijn kleinkind [veel oranje trouwens]. Jammer van het slechte weer, maar daar laten die kinderen zich niets aan gelegen liggen. Laten we hopen, dat straks het feest ook echt een feest wordt. De schoolkinderen hebben in ieder geval het goeie voorbeeld gegeven.

    • Johnny Higgins praat net als Ewbank liedjes schrijft, Jeanette. Johnny gebruikt alleen niet altijd dezelfde dikke bombastische lege taal waar Ewbank in grossiert: hij heeft een stopwoordje wat je mag vergelijken met ons “uhh”. In Schots dialect klinkt dat als een krolse kater,, die op zijn staart wordt getrapt. “EEEEHHH” dus. ๐Ÿ™‚

      • ๐Ÿ˜› Het moet iets bijzonders zijn, denk ik !!
        @RadaR: hier in Den Haag vroegen veel kinderen om stamppot. Ze waren heel teleurgesteld toen het ontbijt op school een sinaasappel, een mandarijn en een boterham met abrikozenjam bleek te zijn.

  5. Jij kunt alles volgen, mazzelaar. Dat is niet iedereen gegeven. Maar wat ik zag: prima potjes. Die jongen van White zit inmiddels in de kwartfinale, de Thai is naar huis.
    En ik moet nog zeggen: ik mis een oranje bal geen moment. ๐Ÿ™‚

Nice and easy to work with

