THE LAST STAND

Natuurlijk was ik op zijn zachtst gezegd verontwaardigd vanwege de manier waarop, dat narcistencommittee meende mij te kunnen kapittelen. Maar nu kan k er eigenlijk wel weer om lachen, weet u dat? Want ik blijf uiteraard gewoon baas in eigen muziekwinkel én over mijn eigen smaak. Mijn smaakpapillen sterven pas af als de rest van mijn lichaam dat ook doet.
Maar die verontwaardiging moest wel datzelfde lichaam uit en dan is passende afleiding gewenst. En die vond ik ook.
Clint Eastwood is er mee begonnen; het op zeer hoge leeftijd nog films maken, waarin hij ondanks al zijn lichaamlijke devalutie nog steeds de “tough guy” bleef.
Vrij snel daarna zagen andere oudere heren als Stallone, Willis, Lundgren en Rourke ook een gelegenheid om nog eens flink te keer te gaan.
Dat leidde tot The Expendables 1 en 2. Twee films, waarin die oudere heren een soort 3e wereldoorlog ontketenden om een vriend of vriendinnetje in nood te hulp te schieten. Weinig tekst maar des te meer zware artillerie en een scherm, waarin ontploffingen en grootschalig sloopwerk het nodige stof deden opdwarrelen en flink wat bloed deden gutsen.
In beide edities had ook Mister Exterminator Schwarzenegger een kleine bijdrage in de vorm van een soort “guestperformance”. Ouwe jongens onder elkaar zo te zeggen.
Ik heb altijd al een zwak gehad voor die Oostenrijkse spierbundel. Vanaf het moment dat hij met de Terminatorfilms groot doorbrak heb ik, daartoe aangevuurd door mijn zoon, vrijwel alles tot aan  End of days [één van een reeks “eeuwwende” films zoals ook bijvoorbeeld The Devil’s Advocate met een ijzersterke Pacino als personificatie van de Satan] bekeken.
0Last standNu hij zijn job in Californië kwijt is heeft Arnold het voorbeeld van zijn oude makkers gevolgd en heeft “The Last Stand” gemaakt. En verdraaid, het is nog een prima film in zijn genre geworden ook. Ik heb me ruim 1,5 uur uitstekend vermaakt.
Ja, er is volop bloed, ja, er worden bijna net zoveel kogels verschoten als in de War on Terror, ja, de infrastructuur van een klein heerlijk rustig plaatsje op de grens met Mexico wordt grondig “geherstructureerd”. Maar het verhaal is op zijn minst onderhoudend, er zitten sterke vondsten in én we zien een oude, vermoeide antiheld Schwarzenegger, die nog één keer voor het gaatje wil gaan als een op leeftijd gekomen plaatselijke sheriff.
Het begint allemaal met het gebruikelijk falen van de FBI. Bij het overbrengen naar een zwaar regime gevangenis weet een Mexicaanse drugsbaron  te ontsnappen. En die ontsnapping is verdraaid goed uitgewerkt. Thumbs up!
Vervolgens begint de drugsbaron met behulp van een formidabel voertuig [Corvette Zero 1] aaneen razende tocht naar de grens.
Ronduit vermakelijk zijn de pogingen van de FBI om hem te stoppen, wat dus niet lukt. En dan krijgt sheriff Owens het bericht, dat die ontsnapte drugsbaron waarschijnlijk via zijn Sommerton Junction gaat proberen Mexico te bereiken.
Waarna het spel op de wagen is en de film de oude Schwarzenegger wending neemt. Maar laat ik me haasten te zeggen, dat dan het vermaak geenszins afneemt. Arnie wint, da’s logisch, maar als kijker gun je hem dat ook van harte.

25 thoughts on “THE LAST STAND

  1. Of het komt omdat de kliek van BN’ers [terecht overigens] eindelijk eens onder vuur ligt weet ik niet. Maar vanavond kijkend naar DWDD herkende ik wat een zelfgenoegzame kwal die Peter R, de Vries én wat een verschrikkelijke slijmbal die Ali B is. Dat moest me even van het hart 🙂

    BTW: leuk dat je hebt genoten van je oude held.

    • Aha, ik was dus niet de enige die zich enorm zat te ergeren. Of moet ik in het tegenwoordige lingo zeggen “zich enorm zat te irriteren”?
      De Vries is van mening dat Nederland nog te weinig weet over zijn jeugdjaren; dus heeft hij er maar een boek over geschreven. En de Hijger vond dat nieuws wat echt in zijn programma aandacht diende te krijgen. Stuitend!
      En die omhoog gevallen Rapvogel zat stevig met Matthijs mee te hijgen.
      Kleverig en klef wereldje, dat van de zelfbenoemde BN-ers. 😦

    • Het is nog erger dan je stelt, O. Die “rapvogel” kwam apetrots aan ons melden, dat hij inmiddels is benoemd tot “Hofrapper”. Hij mag direct na Willems hoogtepunt een gedichtje voordragen voor Wim & Max. En dat droeg hij meteen maar even voor. En Matthijs zat er als een kind zo blij bij in zijn handjes te klappen. Noteer maar alvast: lintje voor Cyaankali Alie.
      Wij zijn inmiddels een buurtinitiatief gestart door op ramen posters op te hangen met de tekst “Moeten wij een nazigroet [3 vingers] brengen? Bouw dan ook maar “concentratiekampen” voor BN-ers!!” en “De politiek misbruikt onze stem al jaren: genoeg is genoeg!! Wij Zwijgen!!!”. We sturen Willem en Max natuurlijk wel een kaartje, want dat hoort zo.

      • Er zijn ook nog plannen in vergaand stadium om:
        – op het moment dat Willem zijn handtekening zet Richard Krajicek met een enorme ace alle kerkklokken in Nederland aan het luiden te brengen;
        – middle age Barbie Deckers een lezing te laten houden over “The benfits of Facial rebuilding and renovation” [altijd handig voor Max voor later];
        – Herman Wijers als oud AKZO-CEO live 16 potten verf te laten mengen, waaruit dan de kleur oranje voortkomt;
        – Andre van Es alsnog te laten uitleggen, dat PPR eigenlijk staat voor Present Public Relations;
        – Joop Onbenul mag naast Willem en Max plaatsnemen op zijn eigen troon om het allemaal goedkeurend en schaterend van de pret te bekijken.
        Tussentijds wordt er geschakeld naar Ahoy om mee te kijken bij de speciale editie van 100% NL en naar pleinen “all over the country” om iets mee te kunnen krijgen van de enorme inzet, waarmee Nederland nog steeds “Daar sta je dan” probeert tot een goed einde te brengen. Joop Onbenul looft een aantal gratis kaarten uit voor de later dit jaar in première gaande “De Kroning: de musical”.

        Jammer genoeg zal ik zelf van al dat culturele fraais nauwelijks iets mee kunnen krijgen.Ik hang dan namelijk al lang boven de [witte] WC-pot.

      • als je dan maar zorgt dat je geen stampot met de w van wortel eet, anders kleurt je wc alsnog oranje 😛

        het brengt wel het beste in je boven, dat kroningsfeestje etc. he 🙂

      • Bij jullie in de streek noemen ze dat toch gewoon “wortelstamp”?
        Maar wees gerust: de tijd voor stamppot is voorlopig voorbij. Ik zit nu weer meer in de hoek van de “aardbeien-met-geitenkaas” salade :D. Aanrader!!!
        En ja, het zit nog steeds hoog bij me. Om je een voorbeeld te geven: ik haalde een uurtje terug bijna uit naar de bezorger van Albert toen die me vertelde, dat er deze keer gratis Oranje-munten en Oranje-wuppies bij de boodschappen zaten. 😀

      • Prachtig toch, anna, dat onze gastheer voor zijn mening uitkomt? En zoals zo vaak zegt hij wat de meesten van ons denken. En in woorden, die ik in ieder geval niet altijd voorhanden heb. 🙂

      • Mooi initiatief Leon, die posters!!

        Overigens is de invloed van de bende van Maxima nu al merkbaar niet alleen mogen we (wie dan ook mind you!!) niet alleen meer protesteren op die plekken waar we in dit zogenaamde vrije land maar willen, men heeft schijnbaar toch met Papa Maxima maximaal contact gehad aangezien op dit moment al mensen waarvan het herrenvolk slechts vermoed dat zij voor enige problemen (welke dat zijn mag Dios weten) zouden kunnen gaan zorgen op die feestelijke dag opgepakt en zonder aanklacht of proces vastgezet in de cellen van onze hermandad, uiterst merkwaardig dat hiervoor wel ruimte is en voor kindermoordenaars en verkrachters niet een objectief mens zou hier het oprukken der gevreesde bruinhemden in kunnen zien niet waar!!

      • ow zeker optimist, ik vind het van een creativiteit die zijn weerga niet kent hahaha, ik zei al, hoe meer ie zich ergert/opwindt/irriteert/of wat ook, hoe meer er opborrelt aan scherp/fijnzinnigheden

        maarreh radar, GRATIS???
        áánnemen!
        IK wil het wel hebben 😛
        en dat zijn geen oranjewuppies; ze heten koningswup 🙂
        hahahah 😀

      • Bedankt voor het compliment!! 🙂 De “koningswuppen” liggen al in de vuilnisbak helaas 😀 Maar ik beloof je: krijg ik nieuwe, ze zijn voor jou. De munten mag ik houden?

  2. Schwarzenegger is net 65 jaar. Als hij Eastwood achterna wil, dan heeft hij minimaal nog zo’n 25 jaar films maken voor de boeg. 🙂
    Maar, al ben ik geen fervent filmkijker, The Terminator 1+2 staan mij nog helder voor de geest. In hun genre ook toppers.

  3. Kan me volledig vinden in de recensie van deze prima vermaakfilm die ik (o toeval!!) net gisteren heb gezien, in dat kader mag ik ook warm aanbevelen “the Company you Keep” met een geweldige rolbezetting in een verder ook prima film en “Hyde Park on Hudson” met een fabelachtige Bill Murray als Franklin Delano Roosevelt.

    • Company you keep is met nog zo’n veteraan: Robert Redford. Very watchable film inderdaad. “The last stand” is, ben ik met RadaR helemaal eens, een lekkere film uit de Amerikaanse school: good against evil en “good wins”.
      Met plezier naar gekeken 🙂

    • The company you keep: Voortreffelijke film. Die mij onvermijdelijk deed denken aan hoe het met de RAF en de Baader MeinhofGroep is afgelopen. En een bijzonder genoegen was het om die veteranen weer eens met elkaar in een film te zien. Redford, Julie Christie [waar heeft zij al die jaren gezeten?], het restant van Nick Nolte ….. prima!
      En Shia LaBeouf kende ik al uit Lawless. 4 sterren, dus een aanrader wat mij betreft.
      Eindconclusie mijnerzijds is, dat het gevoel overheerst, dat een aantal [met alle eerbied] veteranen een soort statement lijken te maken i.r.t. tot al de prefab comicsfilms die in Hollywood van de lopende band rollen. Door te laten zien, dat je met goede acteurs en een goed verhaal nog steeds hele goede films kunt maken, waarbij animatiesoftware en veel kabaal in het geheel niet nodig zijn.
      The company you keep is zo’n statement van hoge kwaliteit.

  4. Arnie is back!!! Een paar jaar ouder, maar grotendeels met dezelfde spiermassa als voorheen.
    Als jij je vermaakt hebt is dat voor mij voldoende reden om The Last Stand in de agenda te zetten.

  5. Goed zo, RadaR. Beter zo de verontwaardiging en misschien een beetje woede uit je lichaam laten verdwijnen dan op de manier, die tegenwoordig usance is: gescheld en getier en doodverwensingen via Twitter.
    Het is niet direct mijn soort film, maar daar zeg ik verder niets mee. Zeker geen waardeoordeel van mijn kant.

Nice and easy to work with

