BOSTON-EFFECT?

Wat mij, maar ook meer mensen, na de laffe bomaanslag tijdens de marathon in Boston opviel was de enorme leger- én politiemacht, die werd ingezet om de jacht op de 2 [vermoedelijke] daders uit te voeren. 10.000 man op zoek naar 2 en even later 1 jongeman mag je gerust zeer indrukwekkend noemen. Als er al niet van “overkill” mag worden gesproken.
Ik moest daar weer aan denken, toen in de late uurtjes van gisteravond bekend werd, dat in  Leiden deze maandag alle middelbare scholen gesloten zouden blijven, omdat een gestoorde puber ergens op een internationaal forum zeer dreigende “taal” had “gesproken”.
Als wel vaker in dit soort situaties verzucht ik dan allereerst “In welke wereld leven we eigenlijk” met daar onmiddellijk achteraan “Is dit wel de wereld waarin we zouden moeten willen leven?”.
Onwillekeurig zag ik een soort Boston-effect vorm krijgen. Want nuchter bekeken is de maatregel, die het Leidens bestuur nam net zoveel “overkill” als in Massachusetts gold.
Maar daarnaast besefte ik ook, dat een ander in kern veel verontrustender feit zich manifesteerde: de onmacht van het justitieel apparaat en als tegenhanger de soms welkome, maar vaker afschrikwekkende macht van de sociale media.
En dat is iets, waarvan ik stellig van mening ben dat er eens goed over moet worden nagedacht. Want als wij, burgers en in overgrote mate ook de gebruikers van die sociale media, dat nadenken niet gaan doen is het moment niet ver meer weg, dat anderen dat voor ons gaan doen. En per definitie leidt tot nooit tot positieve uitkomsten.
Dus, als we dat “Boston-effect” onderkennen, laten we dan zelf zorgen dat het er toe leidt, dat wijzelf tot bezinning komen. Voordat we daar toe zullen worden gedwongen.

12 thoughts on “BOSTON-EFFECT?

  1. Het beeld wat je schetst past perfect bij een overheid waarin de domheid regeert, ik miste alleen nog de Amerikaanse 7 e Vloot en een eskader B 52’s om het beeld compleet te maken, in dat opzicht zal er in ons knusse oer hollandse torentje best nog wel eens worden gevloekt dat we ooit de ” de Zeven Provincieen” en de ” Karel Doorman” hebben verkocht en de “leopards” zijn ook al weg, maar godlof hebben we nog wel de “mariniers” om ons tegen het kwaad te beschermen.

    Zelfregulering?? waarom eigenlijk vraag ik me dan af, uit een soort angst voor een eventueel ingrijpende overheid?? nou laat maar gebeuren dan is in ieder geval duidelijk hoe die overheid over vrijheid in alle facetten denkt!!

    En dan nu het woord aan een man die vandaag is overleden en wiens titelsong het mantra was voor een hele generatie en dat woord daar gaat het nog steeds om en dat woord kan niet lang genoeg en niet luid genoeg worden verkondigd tot in de verste uithoeken van onze wereld.

    • Onder “zelfregulering” moet in dit geval worden verstaan :
      – het aanbrengen van een scheiding tussen wat als in brede zin als beschaafd geldt en het uitbraken van de meest verschrikkelijke taal, die je je maar kunt voorstellen;
      – vervolgens de tokkies, die niet in staat zijn zich te houden aan wat in brede zin als beschaafd/acceptabel wordt beschouwd, desnoods de toegang ontzeggen.
      Jij en ik zijn laten we het maar noemen “ouwe rotten” wat betreft chatboxen. Je zult je net zo goed als ik herinneren, dat bannen en verwijderen van bezoekers heel normaal was en veel werd toegepast.
      In 100% van de gevallen betrof het bezoekers, die zich niet gedroegen.
      Twitter en Facebook zijn in feite de chatboxen van de huidige tijd. Waarom zouden daar niet die eerder breed aanvaarde regels moeten gelden?
      “Zelfregulering” ook, omdat ik vind dat we het ook zelf moeten kunnen regelen. Omdat inderdaad anders die overheid het zal doen. En natuurlijk, dat kun je vervolgens aanvoeren als het zoveelste bewijs van die bemoeizieke overheid, maar het “kwaad” is dan wel geschied.
      Ik besef donders goed ook nu al waar de overheid uiteindelijk op uit is. Je moet immers aan beide ogen blind en beide oren doof zijn om dat niet te kunnen vatten. Dus is het verre te prefereren om haar een stap voor te zijn door zelf de zaken op orde te brengen naar onze eigen maatstaven.

      Toen ik vanochtend uit mijn “coma” ontwaakte was vrijwel de eerste gedachte “niet vergeten Motherless child van Richie Havens te plaatsen”. Jij bent me voor en ik denk zelfs, dat jouw keuze voor Freedom een betere is. Dank daar dus voor. Ik heb er met een gevoel van nostalgie, maar ook een beetje overmand door andere emoties [heb ik ’s ochtends regelmatig last van 🙂 ] naar gekeken en geluisterd. Misschien een goede suggestie voor de Anti-Koningsstront-Beweging om Freedom als alternatief te gaan pushen. Misschien dat het de tokkies in dit land ervan weerhoudt om nu Koning Joop de Eerste met allerlei ziektes en zo te gaan bedreigen.
      Want al is het een walgelijke, aan grootsheidswaanzin lijdende eikel, ook voor hem zou moeten gelden, dat hij wordt behoed voor al te gekke uitspattingen uit de tokkies-enclave. Mijn zelfregulering werkt ook voor eikels als Koning Joop.

      • Hoewel mijn gevoel me anders influistert (maar ja dat is gevoel en dus niet pragmatisch) kan ik met de beste wil van de wereld helemaal niets, althans bijna niets. bedenken om je krachtige en meer dan redelijke pleidooi voor enige zelfregulering van kritiek te voorzien laat staan daar ook maar enige tegenargumenten voor te gebruiken of te kunnen bedenken.

        Het enige waar ik nog wel mee zit is eigenlijk een oeroud dilemma en dat is wie controleert wie? oftewel wie reguleert de reguleerders???

        Prima idee trouwens om “Freedom” op deze manier te gebruiken daar doe en geef je de man het lied en de totale sfeer alleen maar meer waardering en terechte hulde mee!!

        Ja en die nostalgie en die emoties had ik zelf ook wel last van eerlijk gezegd. maar het opnieuw zien en luisteren deed me ook en vooral realiseren hoever we eigenlijk met zijn allen van het pad zijn afgedwaald.

        Het siert je overigens als mens dat je je slechts beperkt tot het woord “eikel” in relatie tot King Joop de 1e, als ik mijn hart zou volgen zou er een tirade zijn gekomen waarbij het woord tokkie een geheel en al andere invulling en lading had gekregen!!!

        Dat de tirade uitblijft is dus eigenlijk de zelfregulering in optima forma.

    • Wat een passie!!! Daar zou het armzalige troepje van “Koning Joop” een voorbeeld aan kunnen nemen. Ik herinner me ook dat nummer uit Woodstock “Motherless child”. Hier krijg ik een prettig gevoel van. Dank je, Willem. 🙂

    • Dat beeld van Woodstock, Willem, dat hoopt Ome Joop op 30-4 ook te zien op alle pleinen van Nederland. Mensen in extase dansend, springend, 3 vingers in de lucht en het “Daar sta je dan” mee brullend. 😀

  2. Wat mij betreft is het zeker nodig, dat er wat aan zelfreinigend vermogen gaat worden gewerkt.
    Die macht van de sociale media blijft namelijk ook kaarsrecht overeind als het echte schoftentuig er van weggehouden wordt of toont in staat te zijn zich redelijk aan de spelregels te houden.
    Beide situaties die je schetst hebben gemeen, dat de instanties met een geweldige vorm van overkill hebben gereageerd. Waar, dat mag je zeker niet uitsluiten, een diepere gedachte en een verborgen agenda achter kan zitten. Onder de titel “Versterken van het angstgevoel”. Dat is namelijk de snelste en effectiefste manier om normaal gesproken discutabele maatregelen er door te krijgen. Zo werkt men internationaal ook al jaren. En in Nederland leert men het langzaam ook.

  3. De toegankelijkheid van de sociale media is niet alleen voorbehouden aan geestelijk volwassen en gezonde mensen. Op zich een groot goed, maar je moet wel in het oog blijven houden tot welke excessen dat kan leiden. Maar, zoals Paul ook terecht aangeeft, repressie is een weg die we nooit moeten inslaan. Zelfregulering heeft ook mijn voorkeur. Ouders die hun kinderen behoeden voor …….. , ja eigenlijk het gebruik maken van alle verleidingen om het verkeerde pad te kiezen, volwassenen zelf die hun vrijheid van meningsuiting niet uitleggen als een vrijbrief om de meest grove taal in de virtuele wereld te slingeren. Maar diep in mijn hart heb ik toch twijfels, ernstige twijfels of de weg terug naar [innerlijke] beschaving te vinden zal zijn.

    • Bepaal grenzen en binnen de kortste keren staan er buttheads op, die ze meteen gaan verleggen [in de verkeerde richting].
      Bepaal geen grenzen en meteen staat de overheid gereed om ze voor ons te bepalen [in de beknottende en dus ook verkeerde richting].

  4. Ik sprak een vriendin van me [Amanda] die in Leiden woont en werkt. En het klinkt misschien vreemd om te zeggen, maar je merkt gewoon dat dit soort dingen en de manier waarmee er wordt omgegaan/ op gereageerd door lokale overheden bij de gewone man/vrouw toch een gevoel van angst veroorzaakt.
    Dus [antwoord op je zelfafvraging]: nee, we moeten niet in zo’n wereld willen leven. Er moet snel en merkbaar iets aan gaan worden gedaan.

  5. Ik denk, dat je iets geproefd hebt wat er ook werkelijk was/is. Het gebrek aan grip op de virtuele wereld compenseren door overmatige inzet van “troepen” in de echte wereld.
    En je werpt ook de vraag op hoe de virtuele wereld weer in het gareel kan worden gekregen. Waarbij ik het volledig met je eens ben dat de enige werkbare weg die van de “zelfregulering” is.
    Als die niet tot resultaat leidt dan hoef je geen academicus te zijn om te kunnen inschatten waar het dan wel op zal uitdraaien. Repressie!! En dat moeten we zeker niet willen.!!

Nice and easy to work with

