OPENBARING

Soms vraag ik me af wat er mis met me is. Nee echt, no kidding.
Het kan met de op komst zijnde Paasdagen te maken hebben [zal ik trouwens nog wel mijn gebruikelijke 40 eieren voor Pasen bij Albert kunnen kopen of zijn de schappen straks leeg?] maar het kan net zo goed worden veroorzaakt door het effect van die maar voortdurende winter op mijn geest [die allesbehalve heilig is overigens].
Wat hiervan zij, vertelde ik u al eerder over een toenemende mate van deja-vu verschijnselen, waar ik mee wordt geconfronteerd, nu kreeg ik zelfs iets wat niet anders dan een openbaring kan zijn geweest.
Ik zat eerder dit weekend te kijken naar The Godfather 2 [1990], meer dan 3 uur lang 1Godfather2ageweldige film. Daar kunnen Linda de Mol en Flikken Maastricht echt niet aan tippen.
Het verhaal speelt zich zowel in het heden [we schrijven de jaren 70] af, waarin Michael Corleone [Al Pacino] zijn vader heeft opgevolgd als de Don van de familie, als in het verleden [begin 20e eeuw].
Dat verleden behandelt de emigratie van de jonge Vito [vader van Michael] naar Amerika. Vito [Robert de Niro] vindt een plek binnen de Italiaanse gemeenschap van New York en groeit daar op tot uiteindelijk de Don, die hij zal worden.
Die Italiaanse gemeenschap werd “bestuurd” door een gezelschap zware criminelen,  die als Don met hun capo’s en soldaten een ware terreur in stand hielden. De gewone Italiaan werd tot op het bot uitgeknepen, desnoods met grof geweld. Als tegenprestatie zorgden de Dons ervoor1Godfather2b dat hun territorium afdoende werd beschermd tegen invallen van buitenaf.
Ik weet het niet zeker, maar wellicht begon zich toen in mijn achterhoofd al het besef van de analogie met de huidige tijd te vormen. Het zou kunnen.
Met een knal boorde dat besef zich naar buiten, toen er beelden verschenen van een feestdag in die Italiaanse wijk. Het was ook het moment, waarop Vito de macht in de wijk greep door de heersende Don van een paar extra neusgaten te voorzien. 1Godfather2cMaar dat terzijde, want wat me wel triggerde was het beeld van een feestende meute Italianen, die een aantal beelden van een of andere heilige door de straten droegen. Die heiligenbeelden waren vrijwel volledig bedekt met bankbiljetten; de giften van de straatarme en aan alle kanten uitgeknepen Italianen.

En ineens was er die openbaring. Ik was terug in de werkelijkheid en zag 30 april 2013. Geloof het of niet, maar ik zag ons door de straten hossen, dansend en zingend [oefenen] op weg naar het plein. We droegen geen beelden mee, maar een enorme kunststof kroon in fel oranje, bulkend van de 10 en 20 euro biljetten.
En de Dons stonden ons op te wachten op het plein en wij juichten hen toe.
Een enkele onder ons, die het Ad Fundum nog uit zijn studententijd had onthouden en in 30 april een mooie gelegenheid had gezien om dat weer eens in de praktijk te brengen werd door capo’s afgevoerd.
En op het grote scherm op het plein konden we zien, dat overal in Holland net zo werd gefeest als wij deden. We werden [voor zover we dat nog niet waren] euforisch.
De bekroning werd het moment, waarop we allemaal de komende nummer 1 hit van Marco Borsato uit volle borst begonnen mee te galmen. Sommigen lalden “Willempie” maar ook die werden afgevoerd.
Moe en tevreden toog de meute huiswaarts. Waar een blauwe envelop op de versleten doormat lag te wachten. Het presentje van de Dons.

Mocht het werkelijk een openbaring zijn geweest die mij trof [op 30 april weten we het] ik begin meteen een sekte. Blijf dit blog volgen om te vernemen onder welke condities u zich als lid kunt aansluiten.
Ik ga morgen The Godfather 3 kijken en ben benieuwd wat er zal gebeuren.

16 thoughts on “OPENBARING

  1. Al Pacino ……….. ik word altijd een beetje wazig als ik die man in een film zie.
    En ik heb er inmiddels wat gezien: Serpico, Dog Day Afternoon, Insomnia, Scarface, ga maar door. En natuurlijk in mijn ogen de beste van allemaal: The Scent of a Woman.
    Ik begin weer te zwijmelen 😛

    Wat je openbaring betreft, RadaR: het was net een paar dagen zo heerlijk stil over “het feest” en dan begin jij er weer over. Foei!! 🙂

  2. Er zijn meer vergelijkingen te trekken tussen The Godfather en de huidige tijd, dus die “openbaring” kan ik heel goed plaatsen.
    Kijk naar de vergadering van de Dons van de grote families en je constateert, dat het net zo goed de raad van regeringsleiders of de G20 of Bilderberg kan zijn.
    Money is power en Mao [om maar iemand te noemen] voegde daar ooit aan toe “power shows itself the best through the barrel of a gun” [in het Mandarijn dan natuurlijk 🙂 ]
    1&2 heb ik ook gekeken en van genoten. 3 is er om een of andere reden nooit van gekomen.

    @Willem: thx voor de clip van The Mode;blijft een lekker bandje.

    • de raad van regeringsleiders of de G20 of Bilderberg

      Of de regering van Cyprus!!!!! 😀
      Neem me niet kwalijk, maar die Nico A. oftewel de president kan zo zijn weggelopen uit The Godfather. Net als ECB-Don Draghi trouwens.

    • Zullen we daar dan meteen maar “Madame Le Nez” oftewel Christine Lagarde aan toevoegen, Leon? Ik las net dat de Franse politie huiszoeking in haar “hutje” heeft gedaan, omdat ze wordt verdacht van gesjoemel om vriendje Bernard Tapie van een forse boete wegens fraude af te helpen.
      Ik denk overigens, dat we zo zoetjesaan moeten gaan nadenken over het doorbreken van de muren van de “vergaderzaal”. 😀

  3. Een meer dan uitstekende vergelijking die wel eens dichter bij de waarheid zou kunnen zitten dan menigeen denkt!!
    Alles word afgebroken en het land flikkert zo wat totaal in elkaar maar op 30 april staat de idiote meute als blinde paarden te zwaaien met vlaggetjes en in totale adoratie naar de BV Oplichting & Fraude te kijken, het blijft voor mij verbijsterend!!!

    Aaargggghhh Depeche Mode goede band overigens, tot en met de 26e maart gratizzzzzzz te beluisteren via een stream bij I-tunes (voor de liefhebbers) en dit is de nieuwe single…….

    • Ik moet de studioversie nog beluisteren; op deze prima live-versie mis ik de normaal zo prominent aanwezige elektronica. Wat de sound van de band ineens verandert. Maar dat slepende wat in deze track zit bevalt zonder meer.

  4. Geweldige trilogie The Godfather. Het zal wel als een oude muts klinken, maar zulke films maken ze anno nu niet meer [helaas]. Die Al Pacino ………..wat een lekkertje is dat toch.
    Knap hoe jij het voor elkaar krijgt om hem te linken aan Alex, mij zou dat nooit gelukt zijn. 🙂

    Tip: er is een nieuwe van Depeche Mode!!!!

    • 1 & 2 zijn geweldige films. Beiden goed voor een avond vrijstelling van en meer dan voortreffelijke vervanging voor het treurgebeuren op de platte buis.
      Dank voor weer een prima tip. 😀

      NB: ik denk het niet maar vraag het toch maar: heb jij Blazing saddles ooit gezien van Mel Brooks en met o.a. Gene Wilder. Zo niet, als je eens heerlijk wil lachen moet je die eens gaan zien. Hilarisch! 🙂

      • Of je wilt of niet, je moet er toch altijd om lachen om zo’n “serenade”. 🙂
        Het is ook heel begrijpelijk, dat witte bonen [al of niet met tomatensaus] “poor man’s food” bij uitstek zijn. Je vult er je maag mee en verwarmt er ook nog eens de eetkamer mee. 😀

        Gelukkig is het de laatste dagen wat stiller geworden rond het grote feest. En dat mag het wat mij betreft nog een maand blijven. Wat geen diskwalificatie van jouw openbaring is, hoor. Ik kan alleen maar hopen, dat je er niet door uit je slaap wordt gehouden.

Nice and easy to work with

