RECEPT

Men neme:
– een “superman” in de vorm van een “loner” c.q. “hermit”
– een ten onrechte als seriemoordenaar opgepakte zielepoot
– een hele enge schurk in de vorm van een blinde Rus
– een adjudant schurk, die bijna net zo goed is als de “superman”
– kanonnenvlees in de gedaante van de knechtjes van de superschurk, die stuk voor stuk uitblinken in heel veel maar vooral heel veel mis schieten
– de traditonele “dirty cop”
– een fraai ogende advocate
– een Grand Theft Auto – scene

Mix dat tot een fraai ogend geheel en breng het op smaak met veel explosies, crashende auto’s, een onafzienbare prak one-liners, 3 miljard af te schieten kogels.
Even in de koelkast om op te stijven en vervolgens op de juiste snelheid serveren als
“Jack Reacher”.

Tom Cruise is inmiddels definitief afgezakt naar het niveau van de spannende film voor pubers. Met weemoed denk ik terug aan de Cruise uit periodes, waarin hij aanwezig was in films als A few good men, The Firm, Magnolia, Eyes wide shut.
Hoe ouder hoe gekker zal hier wel aan de orde zijn, vermoed ik. In “Jack Reacher” loopt Cruise rond als de jongere broer van Arnold Schwarzenegger; de opgepompte spierbundels en de “slimme” one-liners zijn rijkelijk vertegenwoordigd.
Ik ga u niet vervelen met het verhaal van de film. Na een half uurtje heb ik me, zoals elders al aangegeven, inderdaad maar geconcentreerd op [ook de tieten van] Rosamund Pike.
Want zij is werkelijk het enige lichtpuntje in dit gedrocht van een film.
Ik durf het woord onder verwijzing naar mijn vorig log haast niet meer te gebruiken. De film is zo voorspelbaar, dat het gewoon beschamend is. Na dat half uur kijken lag er al duimen dik op hoe het zou gaan aflopen. Dat was ook de hoofdreden, waarom ik maar naar de oprecht beeldschone juffrouw Pike ben gaan zitten kijken. Wat er werd gezegd deed er hoegenaamd niet toe. Dus werd hoe het werd gezegd belangrijker.
Het laatste kwartier van de film maait Cruise 25 zeer slecht mikkende tegenstanders neer, daarbij een beetje geholpen door een wapenhandelaar, gespeeld door de op zijn ouwe dag nog een schnabbeltje meepikkende Robert Duvall.
Na de 25 punten “strike” komt dan de geheel onverwachte [gaaaaaaaaaap] confrontatie met de “headpin”, de bijna-superman van de tegenpartij. Er wordt op los gebeukt dat het eenΒ  lust [voor pubers] is. Veel gekreun, veel bloed totdat Cruise met een uiterste krachtsinspanning weet op te krabbelen, even checkt of alles nog zit zoals het hoort en vervolgens de “headpin” neerlegt.
Het is werkelijk stuitend, dat men een eind aan deze wanprestatie breit via een finale, die in B-films uit middden vorige eeuw gemeengoed was.
Maar, zoals mijn gewaardeerde vriend Jurgen elders al opmerkte, ik ben ruim 1,5 uur bezig gehouden. Wat een kwalificatie is, waarvoor een ooit hoog aangeschreven acteur als Cruise zich diep hoort te gaan schamen. Rosamund Pike hoeft zich overigens nergens voor te schamen.

16 thoughts on “RECEPT

  1. Juist ja, dit log is dus voor mij net op tijd geplaatst en bespaard me zo de moeite deze film te gaan
    kijken waarvoor dank!!
    Want als iets dus niks is kan je dus ook niks gemist hebben nietwaar?

    • Willem, om je teleurstelling wat te verzachten πŸ˜€ heb ik een vrijblijvende tip voor je. Als je behoefte hebt aan wat ik altijd een “grinnik-film” noem kan ik je “Gambit” aanraden. Met Colin Firth in één van zijn quasi lulletje-rozewater rollen en Cameron Diaz als een All American rodeo queen.
      Firth wil zijn eikel van een baas oplichten door hem een valse Monnet te verkopen. Er lijkt van alles fout te gaan met af en toe hilarische scenes, maar het eind is verrassend.
      Geen blockbuster, maar gewoon zo’n film waar je 1,5 uur met plezier naar kunt kijken.

      • Gambit is grappig; ik heb de film een week of wat geleden gekeken. En de plot is slim uitgewerkt. Cameron Diaz , waar ik normaal niet zo veel mee heb, was als “leeuwentemster”hilarisch. “Grinnik-film”. goed gevonden Arno.

      • Dank Arno voor de gewaardeerde tip!!

        Als ik jouw en Radar’s reactie zo lees dan is 1 minuut “Gambit” meer kijkers waardig dan de laatste miskleun van Hubbard lover Cruiise.

  2. A Few Good Men met Jack Nicholson vond ik een geweldige film. Met Cruise als het eigenwijze broekje, dat Nicholson uiteindelijk in de val wist te lokken. Demi Moore was er ook bij, als ik me niet vergis.
    Die film zou ik nog weleens willen zien!

    • Dat is zeker een hele goede film, vooral ook door een magistrale Nicholson. Het draaide allemaal om dat “code Red” gedoe. Fascinerend om te zien hoe leugens stuk voor stuk worden ontdekt. En de borsten van Demi Moore speelden geen enkele rol in de film. 😦

      • Laat me elk misverstand wegnemen, P. : de borsten van Rosamund Pike speelden geen enkele rol in deze film. Ik heb me slechts veroorloofd te proberen mezelf te verplaatsen in de ervaringswereld van het soort puber, wat op forums dingen als “her breasts are amazing” achterlaat. De enige conclusie, die mij restte was dat die betreffende puber zich ook ontzettend moet hebben verveeld bij het bekijken van de film. πŸ˜€ Want anders kan ik me niet voorstellen, dat je opgewonden zou raken van voortdurend keurig verpakte borsten, waarvan slechts een enkele keer iets wat op een welving lijkt zichtbaar is. Maar ik geef toe: soms verval ik in het hanteren van de allang achterhaalde gedachte, dat een kinderhand gauw gevuld is πŸ˜›

  3. Als je kijkt wat Cruise de laatste 10 jaar heeft gemaakt, dan zitten daar niet zo gek veel geweldige films tussen.
    De meeste films zijn in het “superheld-genre” [Minority report, War of the worlds, MI 3, The last samurai en Valkyrie]. Alleen Minority Report kan er wat mij betreft mee door.
    Tommie is inmiddels ook 50 en vertoont misschien de daarbij horende trekjes.
    En dus ramt en stampt hij vrolijk door, niet gehinderd door moeilijke scenario’s.
    De kids zullen er wel van smullen. En ook die moeten worden bezig gehouden toch?

  4. Vanaf nu verhuist Tom Cruise dus ook al van de categorie “interessant” naar “pulp”, begrijp ik.
    We moeten steeds meer de scheiding gaan aanbrengen tussen “film” en “gedoe”. Zou wel makkelijk zijn als de makers er iets dergelijks bij zouden vermelden, vind je niet?

  5. Als je de trailer bekijkt ziet het er niet eens zo beroerd uit. En een “Shoot out” als in OK Corral staat me wel aan eigenlijk. Zolang de slechteriken maar niet al te veel mis schieten. En de held de mooie meid op zijn zadel sleurt natuurlijk. πŸ˜€

Nice and easy to work with

