WINTERLENTE

Net nog zat ik bij het genot van een lekker zonnetje [achter glas, dat wel] een heerlijk vers bakje koffie + forse appelpunt met zo’n mooi afgewerkte klodder slagroom [de echte, niet dat brise-spul uit een spuitbus] weg te werken. Ik zei nog tegen die appelpunt “kssstttt, 1appelpuntwegwezen” maar de schoonheid luisterde niet. Een blik naar buiten leerde, dat het in “het dorp” er weer heerlijk en fraai bij lag. Straat mooi schoon, vrijwel geen auto’s [veel hard werkende mensen hier] , geen op die speciale conversatietoon en het daarbij horende volume in hun verslavingsboxje  kletsende mensen, kortom rust alom. Een mooie winterlentedag, deze dinsdag.
Ik rekende af [de appelpunt was in de aanbieding, waardoor de in mijn ogen nog steeds belachelijke prijs van dat kopje koffie behoorlijk werd gecompenseerd] en richtte mijn schreden huiswaarts. Met een tasje met vermaak daarin losjes aan de arm.
Eerst even kijken hoe mijn aandelen het doen en dan de inhoud van dat tasje besnuffelen. Een vrij simpele agenda, waar dan ook niemand iets aan zou kunnen verpesten.
Tot mijn stomme verbazing waren de eerste beelden die ik kreeg voorgeschoteld die van naar het leek een poollandschap. Even meende ik dat het leek te handelen om beelden van een Frans-Nederlandse basis op Antartica. Ik zag bekende Franstalige naamborden en dacht nog “Die Fransen hebben hun plaatsnamen van thuis meegenomen. En kijk, de Hollanders hebben dat nageaapt” [want er verscheen een bord met “Echt” erop.] 1maartsneeuwVervolgens kwam er een soort reporter in beeld, die vertelde, dat het verkeer nogal wat last ondervond van de overdadige sneeuwval. What’s new zou je zeggen, autorijden op Antartica, wie zou verwachten dat zulks probleemloos zou verlopen. Hooguit een dronken Hollander; dat was waarschijnlijk ook de reden waarom die reporter er naar toe was gestuurd.
Maar uiteindelijk klikte het bij me en besefte ik dat Nederland niet alleen qua  politiek,  qua smaak en qua inkomen maar nu ook qua klimaat, althans in ieder geval voor een dag, was gesplitst in verschillende zones.
Het zou me dan ook nauwelijks verbazen als de Limbabwianen voor afscheiding van Nederland en aansluiting bij België zullen gaan strijden. Sterke culturele en nu ook klimatologische overeenkomsten zijn daar alleszins valide argumenten voor tenslotte.
Een verdeeld Nederland, zelfs de natuur werkt er aan mee.

Nu sta ik voor de vraag of ik meteen de inhoud van mijn tasje zal gaan aanspreken dan wel nog even zal aanschuiven bij het wekelijkse erger-uurtje, rechtstreeks vanuit de tempel van de politiek.
Het wordt het eerste [daarover binnenkort meer], want een uurtje het “klimaat” in de 2e Kamer proeven, daar heb ik na de beelden van zoëven helemaal geen behoefte meer aan.

12 thoughts on “WINTERLENTE

  1. Weinig betere manieren om die barre winterse omstandigheden te vergeten dan 1,5 uur naar de Messi-show kijken. Hartverwarmend. Met 4-0 werd Milan achteloos terzijde geschoven.
    Nu nog een neut en dan met een warm gevoel de bedstee in 🙂

  2. Ik heb vanavond ook om zo’n appelpunt gevraagd, maar moest het met een roze koek doen 😀 Verschil moet er zijn zullen we maar denken.

    Ook van mijn kant dank aan Willem voor de clipjes. Een prettig in het gehoor liggend mengsel van allerlei soorten pop. Vooral de countrypop van juffrouw Moorer ging er heel makkkelijk in.

  3. Geen sneeuw, geen files, soms heeft het zijn voordelen om niet in The Dutch Mountains te wonen, vind je niet? 🙂
    Ik weet het, ik zou het niet moeten zeggen, maar een vrouw blijft een vrouw. En dus ben ik nieuwsgierig naar wat er in dat “vermaakstasje” heeft gezeten 😛

    • Maak je geen zorgen, je aangeboren nieuwsgierigheid word je op geen enkele manier kwalijk genomen. Het betreft slechts een leuke deal die ik heb kunnen maken m.b.t. een aantal films, die ik al enige tijd op mijn verlanglijstje heb staan.
      En die ga ik de aankomende week rustig bekijken en wellicht dat ik er in een logje nog op terugkom. Je weet maar nooit. 🙂

      • Nee, Arno, mijn gedachten gingen geheel NIET die kant op. 😀 Ik ben nu trouwens veel meer geïnteresseerd naar de films, waar RadaR het over heeft.

  4. Heeft iemand hier sneeuw gezien??? Ja dus, ik. 🙂 Hoewel niet zoveel als in Limburg, maar genoeg om het groen van de tuin toch in wit te veranderen. Maart bestaat in 2013 geheel uit staart blijkbaar.

    Dat setje op de eerste illustratie ziet er zeer smakelijk uit trouwens.

  5. Wat een leven heeft deze man eigenlijk! Zit aan de espresso met appelpunt, terwijl ik het moet doen met dat spul, wat uit zo’n automaat komt. En als enig pluspunt heeft, dat het zo goed laxeert 🙂

    • @Jurgen
      Ja, je zou er bijna jaloers op kunnen worden op dat leven, gelukkig ben ik opgevoed met het aloude adagium over ledigheid zijnde des duivels kussen maar of dat nu zo zaligmakend is weet ik eigenlijk niet meer na al die jaren, wellicht een mooie vraag voor die in Rome aanwezige jurkenparade nou ze toch zo gezellie in conclaaf zitten, zouden die overigens ook appelpunten eten? of slechts laffe plakjes cake??

      Trouwens waar ik langs ’s Heren wegen zoal de koffie haal moet ik zeggen dat die soort slechts tot obstipatie leid wellicht zal een koffiemelange tussen beide soorten de innerlijke mens en zijn maag wat rust verschaffen??

      Overigens omdat ik er zin in heb, het kan en de zon aanwezig is gewoon wat lekkere muziekjes voor bij of zonder de koffie!!

      1. Uit Volendam …….

      2. Het zusje van Shelby

      3. Een kerk zonder kardinaal

      4. Soundtrack van de nieuwe Tarantino

      Veel luisterplezier en laat dit je ook naar andere muzikale sporen leiden.

      • Dank, Willem. 75% verrassende keuzes van clips. The Phantom of Light doet mij heel sterk denken aan een eerdere clip van die prima band uit Wales, waar RadaR compleet van uit zijn bol ging.

      • Zeker een opvallend kwartet wat je hebt neergezet, Willem.
        1 is verrassend, alleen al omdat het uit de Volendamse kerkers afkomstig is. Doet me een beetje denken aan Magna Carta.
        2 heel lekker slepende country
        3 zie opmerking Jurgen in relatie tot Magenta. Niks mis mee overigens
        4 deed me onmiddellijk denken aan 60-er jaren pop, waar ik een tijdje liefhebber van ben geweest. Ik moest even her en der zoeken, maar uiteindelijk kwam de naam Shangri La’s [Remember….Walking in the sand o.i.d.] toch naar boven. En natuurlijk [dank o Google] Phil Spector.

        Als RadaR dit straks leest zal-ie gegarandeerd goedkeurend knikken. 😀 En krijg ik er weer een ster bij.

Nice and easy to work with

