WE MADE IT

Ik zou bijna zeggen “EINDELIJK”. Wat dan zou terugslaan op het door mij altijd als heuglijk ervaren feit, dat we zijn aangeland bij de eerste dag van de maand, waar ik me bijzonder mee verwant voel. 1 maart, de lente is echt niet ver meer weg, komende week zon + 10+ graden is daar de voorbode van. En dat vervult me elk jaar weer opnieuw met een moeilijk te omschrijven gevoel van opluchting. Donkere dagen zijn bijna voorbij, lange nachten ook. Time to start living again!
EINDELIJK slaat echter ook nog op iets anders. Nadat al eerder de single Where are we now was verschenen

is ook het voor een 11 maart-release geplande album The Next Day van David Bowie al te beluisteren. En daar ga ik een groot deel van deze 1e maart maar aan besteden. Want wie denkt, dat je na ÊÊn keer beluisteren het bij Bowie wel gehoord hebt moet even zijn prutpop-attitude van zich afschudden. 14 krachtige korte rocksongs, die na de eerste keer luisteren al meteen indruk maakten.
Bowie is back [voor even?] en dat maakt 1 maart 2013 extra bijzonder.

15 thoughts on “WE MADE IT

  1. 1 maart was in nog meer opzichten een speciale dag. Want het was ook de dag waarop de premier weer eens vanuit zijn Torentje nederdaalde om de burger op te monteren, na hem een paar uur eerder een nieuwe bijl in de nek te hebben gelegd van 4 miljard.
    Monter als altijd en pratend op de snelheid die we zo van hem gewoon zijn verklaarde hij met stelligheid bijzonder tevreden te zijn met zijn 2e minderheidskabinet. Sterker nog: hij verklaarde deze constructie verre te prefereren boven een meerderheidskabinet. Want, zo meende Rutte, dit kabinet is goed bezig en heeft al het nodige bereikt in haar korte bestaan.
    Zonder probleem en breed glimlachend constateerde hij, dat hij desgevraagd geen ander voorbeeld kon geven dan het inmiddels van vele kanten al afgekraakte woonakkoord. Maar hij keek al uit naar de volgende akkoorden, die hij met de oppositie zou gaan sluiten.
    Het was een uitzending van P&W geheel gewijd aan de premier, het was een uitzending voor onbeantwoorde vragen en holle frasen.

    • Daarom was het ook zo passend, dat Tim Knol als artiest was uitgenodigd. De vlakheid en saaiheid ten top. Rutte had natuurlijk graag Gordon en zijn LA Wankers gezien, maar P&W voorvoelden al, dat die niet zouden passen.
      Er was immers geen enkele reden tot uitbundige lolbroekerij. 😀

      • Diedje is al over Markje heen gegaan, wat verzinsels vertellen betreft. Die bazuint namelijk ongegeneerd rond, dat hij voorstander is van een REFERENDUM, zodra er een verdragswijziging in Brussel wordt uitgepoept.
        Ik krijg een dÊjà-vu 🙂

        NB: wat stond die Knol uien te kermen, zeg. Niet om aan te horen!

      • Denk jij dat er nog een weldenkende Nederlander is, die wat er uit de strot van Samsom komt over Europa gelooft? Zo ja, dan kan die net zo goed geloven wat Rutte er over uitkraamt. En dat laatste acht ik uiterst twijfelachtig. 🙂

  2. Maart is de maand waarin de groene handen weer uit de mouwen kunnen worden gestoken. Dat is voor mij het leukste aan de eerste lentemaand. Volgende week werkt het weer mee, dus het
    to-do lijstje is al in de maak. 🙂

  3. Where we are now? Lees de krant en je krijgt je antwoord. Zoek onder “kabinet” en “extra bezuinigen”. 🙂

    Volgens mij mijmert Bowie op die single over zijn Duitse periode, toen hij o.a. Heroes baarde.
    Goeie single en het album ga ik zeker ook beluisteren. Bowie is, uitgedrukt in hedendaagse termen, immers een beetje God.

  4. Het klopt helemaal wat je zegt. Toen ik die single voor de eerste keer hoorde [let wel: ik ben zeker geen Bowie-kenner 🙂 ] zei die me niet zoveel. Maar na hem vaker en net ook hier nog een keer te hebben gehoord vind ik het een toffe song, uiteraard met een speciale clip.
    Hoeveel jaar zit er tussen Where are you now en Willem’s clip? 40?

    • Er zit om precies te zijn 43 jaar tussen, Lottie. Hunky Dory stamt uit 1971 en is de Bowie op weg naar zijn 1e echte meesterwerk in die periode: The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars. Hunky Dory bracht o.a. de flinke hit Life on Mars voort, een van die songs die hoe harder je ze draait des te beter ze worden. 🙂
      Willem trakteert ons op Quicksand, wat ongetwijfeld alles te maken heeft met de wijze waarop hij naar de ontwikkelingen van de laatste jaren kijkt. Welk gevoel ik met hem deel, want we bevinden ons in drijfzand en zakken daar steeds verder in weg.
      “I’m not a prophet
      or a stone age man
      Just a mortal
      with the potential of a superman
      I’m living on
      I’m tethered to the logic
      of Homo Sapien
      Can’t take my eyes
      from the great salvation
      Of bullshit faith
      If I don’t explain what you ought to know
      You can tell me all about it
      On, the next Bardo
      I’m sinking in the quicksand
      of my thought
      And I ain’t got the power anymore”

      zo sluit Bowie de song af.

      • Dank je wel voor de “geschiedenisles”. 🙂 Maar Willem’s telraam blijkt beter te werken dan het jouwe 😛

      • Dat komt er van , Lot. Ik ben zo bezig met de bezuinigingen voor 2014, dat ik me al in dat volgende rampjaar waande. 🙂
        Willem heeft volstrekt gelijk: 42 jaar.

      • @Radar

        Je hebt (wederom!!) de “verborgen” boodschap weer eens meer dan uitstekend begrepen, hulde!!!

Nice and easy to work with

