ADEMPAUZE

We zitten, mocht u dat niet weten of beseffen, aan het eind van een “count-down”-traject. Morgen presenteert het Centraal Polit Bureau geactualiseerde cijfers over de stand van  Nederland en haar depressieve economie.
En dus ga ik daar morgen of zo snel mogelijk daarna een log over dichten.
Om te proberen te doorgronden hoe dat CPB de aankoop van die bank in de cijfers mee zal rekenen. Als verliespost? Of zal het CPB, net als het kabinet doet, voorspellen, dat wij als belastingbetalers aan die bank zullen gaan verdienen? Omdat SNS in 2066 zal kunnen worden verkocht.
HKlokZal het CPB ook de grote goocheltruc, die Dijsselbloem in nauwe samenwerking met DNB heeft uitgehaald [in politieke kringen wordt al juichend gesproken van het uitvinden van een nieuw fenomeen: het Hans Klok-mechanisme], mee willen rekenen? Als men net als ik deed gisteren naar de hoorzitting heeft gekeken met geslepen heren van DNB aan de ene kant en schaapachtig toehorende Kamerleden aan de andere kant, dan kan ik me nauwelijks voorstellen, dat het CPB met een gerust gevoel die “winst” van 3,2 miljard over een periode van 5 jaar zal willen inboeken. Maar je weet maar nooit.
Vandaag is dus de laatste dag van een soort adempauze-periode. En dat biedt gelegenheid om even wat losse zaken aan te roeren.

Zoals daar is het bericht, dat 2e Kamer leden zelf willen gaan onderzoeken wat er nu feitelijk mis is met die Fyra-treinstellen. Omdat men uiteraard niet over de vereiste expertise beschikt  worden er deskundigen bijgesleept. Onder het motto “die Fyra heeft toch al bakken met [weggegooid] geld gekost, dus de kosten voor het inhuren vanFyra deskundigheid kunnen er ook nog wel bij” gaat men een “werkbezoek” afleggen. Hoewel dat niet expliciet wordt vermeld zou het me hoegenaamd niet verbazen als dat werkbezoek richting Italië zou gaan, de fabriek van die kreukelaars van AnsaldoBreda.
Natuurlijk is de eerste vraag die zich aandient “Zou het niet verstandiger en logischer zijn geweest om vooraf i.c. voordat werd besloten een fiat te geven aan de aanschaf van die veredelde koets dat onderzoek te doen?”.
Maar ach, politici zijn er per definitie meester in om het paard achter de wagen …..sorry, trein te spannen.

Ook nog even een opmerking over de trits bestuurders en leden van committees, die met steeds grotere regelmaat het beeldscherm vullen met hun fel-oranje uitstraling. Wijers schoof al aan tafel bij Mathijs de Kanjer, vandaag greep burgervader van der Laan de microfoon. Wijers regelt het landelijke deel [met zijn allen zingen en springen, de geur van Guus Meeuwis en paling komt je nu al tegemoet] en van der Laan gaat over zijn eigen metropool met haar gebakken IJ. De details zult u hebben meegekregen, die laat ik maar onbesproken. Wel wil ik nog even kwijt, dat ik het onprettige kroninggevoel kreeg te worden toegesproken als een klein kind, wat geacht wordt zijn oranje hoedje en toeter klaar te houden om op bevel het ongetwijfeld als “paar van de eeuw” te duiden kroningskoppel toe te juichen. Wijers en van der Laan slaagden prima in hun opzet om het vieren van 30 april als onontkoombaar te duiden.
En daar krijg ik per definitie een vieze smaak van in de mond.
Gelukkig is 30 april nog 2 maanden weg en ik mag toch hopen, dat ik niet alle dagen tot aan “de gebeurtenis van de eeuw” met die vervelende mikken van de Wijers en van der Laan van dit land geconfronteerd zal gaan worden. Uitgaande van het feit, dat die aanname juist zou kunnen zijn wordt ons tussen nu en 30-4  ook in dit geval een adempauze gegund, voordat Nederland geacht wordt te ontploffen.
Een adempauze die lang genoeg is om een escaperoute te bedenken, zodat kan worden ontkomen aan de Wijers/v.d. Laan – methode van gedwongen vrijwillig feestvieren. En laat ik daarbij een tip geven: dat bedenken van die escaperoute lukt gegarandeerd beter als u tot aan 30 april de kleur oranje volledig in de ban doet.

28 thoughts on “ADEMPAUZE

  1. Ik wil toch nog wel even inhaken op Jurgen’s reactie, waarin hij Barbra Baarsma introduceert. Misschien mag ik beginnen met op te merken, dat de tafelbezetting bij P&W niet klopte. Want natuurlijk had niet een lid van de oppositie daar moeten zitten maar Diederik Samsom. Ik had graag gezien en gehoord hoe die op Baarsma’s scherpe analyses, kritiek en suggesties zou hebben gereageerd.
    Met Buma als opponent bleef het nu allemaal nogal vrijblijvend en vervlogen Baarsma’s woorden heel snel [zoals regelmatig gebeurt bij P&W].
    Buma, tja, ik kan het niet helpen, maar steeds vaker begin ik medelijden met die man te krijgen. Ook nu werd hij door de anderen aan tafel bekeken als ware hij een Alien. En dat lag niet alleen aan zijn uiterlijk, maar vooral aan de onbeholpen wijze waarop hij probeerde iets duidelijk te maken. De blik waarmee Baarsma hem bekeek sprak boekdelen.
    Wat Baarsma vooral goed deed was benadrukken, dat de CPB-cijfers allesbehalve hard zijn. Als voorbeeld bracht zij naar voren de prognoses die in 2011 werden gedaan voor 2012. Het CPB voorspelde voor 2012 een groei van 1,5%, nu blijkt dat er een krimp van 1% is opgetreden. Overigens nauwelijks onverwacht, want die krimp is simpelweg de resultante van het blinde, loeiharde bezuinigingsbeleid van Rutte II. Wat men voor 2014 ook al klaar heeft liggen, maar wel steeds meer verzet en onbegrip oproept.
    Het CPB werkt met bandbreedtes, maar merkwaardig genoeg trekt de politiek zich daar niets van aan. De politiek haakt onmiddellijk in op de uitgemiddelde cijfers en pakt de hakbijl. Men staat al klaar om weer een aantal takken af te hakken en weigert te zien, dat de boom aan het afsterven is.
    Het wordt hoog tijd, dat daar op welke manier dan ook wordt ingegrepen.

    Nog even een andere opmerking tot slot. Ik ervaar het als aanblik duidelijk prettiger Jeroen Dijsselbloem door de gangen van de 2e Kamer te zien rennen. Want laten we eerlijk zijn: dat rennen vorig jaar van de Jager deed zeer aan de ogen. Wat overigens ook geldt voor de resultaten die hij boekte. Wat weer niet wil zeggen, dat ik verwacht dat Dijsselbloem met iets beters voor de dag komt.

    • Deel je mening over Buma: onbeholpen en warrig zijn de juiste omschrijvingen van zijn deelname aan de discussie. Ongemerkt begon ik te denken., dat het hoog tijd wordt om beroepspolitici te vervangen door materiedeskundigen als Baarsma. Maar ik schrok meteen terug, want wie durft de economie van dit land in handen te leggen van beroepseconomen, na 2008 e.v. te hebben meegemaakt?

    • Buma is, zoals we dat vroeger pleegden aan te duiden, een “kneus” uit de A-categorie. Net als ik zal Baarsma echt geen afkeer van hem hebben, maar de manier waarop ze hem bekeek terwijl hij in de ruimte zat te zwetsen sprak boekdelen. 🙂
      Jou blijkt de meer soepele tred van Jeroen t.o.v. zijn zwaarlijvige voorganger te zijn opgevallen. Bij mij was dat iets anders, t.w. het moment waarop de deur van de fractiekamer van Europa66 open ging. Alex de KK had zijn grote staatsman houding al helemaal klaar staan en richtte zijn schreden onmiddellijk naar de microfoon van het hongerige journaille. Hij speelde perfect de schaduw-premier van Madurodam. Direct achter hem, als het ware in zijn wiel, zat Sharks Buma. Maar nummer 3 van het oppositiepeloton deed pas echt een vlaag van geweldige misselijkheid door mij heen slaan. Want daar was Kees, dé Kees, die een wereldprestatie leverde. Door zijn gezicht te voorzien van een mix van vroomheid en gelukzaligheid, die zijn weerga niet kende. En naast me werd opgemerkt “Kijk die Kees, die heeft vast een paal in zijn broek ter grootte van de Domtoren”. Vergeef me de weergave van de platitude, maar in die taal zeg je nu eenmaal die dingen 😛 . En toen, ondanks die misselijkheid, barstte ik uit in een enorme lachbui. Wat later, toen ik de tranen van het lachen uit mijn ogen had verwijderd, bedacht ik me, dat dit misschien wel de enige juiste manier is. Niet ageren tegen elke wanprestatie die ze leveren, maar gewoon ze uitlachen, ze belachelijk maken. Want laten we helder zijn: als we ze belachelijk maken staan we volkomen in ons recht. Want belachelijk zijn ze, stuk voor stuk. Van Rutte tot Blok, van Samsom tot Timmermans, van Pechtold tot v.d. Staaij, van Haarsma tot Buma 🙂

      • Kees moest toch, als lid van dat oppositiepeloton, zijn grote broek aantrekken. Hij moet vervolgens hebben gedacht “dan kan ik mooi die paal ook een keer opzetten”. 😛

      • Blondie denkt er heel anders over dan jij. Die kan er helemaal niet om lachen. Sterker nog: hij heeft met zijn complete stam vandaag bij het ministerie van AZ een “verzetspamflet” afgegeven. Dat zijn pas daden!!! 😛

  2. Bij mij rijst het gevoel, dat de organisatoren van het Kroningsfeestje er alles aan doen om een stemming te doen ontstaan, die moet doen denken aan tijden van weleer. Toen het volk nog in aanbidding keek en luisterde naar alles wat met het koningshuis te maken had. Het doet allemaal een beetje “ouderwets” aan.

    • Grappig, dat je deze opmerking plaatst, O. En ook opmerkelijk. Want de sfeer, zoals jij die terecht proeft boven de Hollandse versie van Coronation Day, stemt natuurlijk wel overeen met waar dit kabinet zo opzichtig naar streeft: het terugdringen van ons welvaarts- en inkomensniveau naar de jaren 80 van de vorige eeuw. Maar als altijd zijn de aanstaande architecten achter een Oranje-akkoord zich nauwelijks bewust van het historisch perspectief. Want mij staat bij, dat het volk in diezelfde jaren 80 voor een aanzienlijk deel nauwelijks Oranjegezind bleek te zijn. Zou er een regiefoutje dreigen? Iets geforceerd proberen te plaatsen in de tijdgeest, die totaal niet meer past is onverstandig.
      Ik snap het allemaal niet zo goed. Want het zoeken naar een geest kan in plaats van geforceerd opgelegd ook heel anders. Sensitief en bijna poëtisch. Zoals Kristin Hersh dat in 1994 deed en dat vastlegde in één van de mooiste liedjes die ik ooit hoorde. Luister maar mee 🙂

      • Prachtig liedje!!!! Jouw bron blijft onuitputtelijk, geloof ik 🙂
        Het liedje deed mij denken “hoe mooi zou het zijn als Nederland het kroningsfeest op een dergelijke ingetogen maar tegelijk van hoog niveau getuigende wijze zou vieren”. Dat zou pas opzien baren. 🙂

      • Ik deel je gedachte, O. Maar tegelijk vrees ik, dat de prognose van Leon, hoe gruwelijk die ook is, meer kans maakt werkelijkheid te worden dan de jouwe 🙂

      • @Optimist:
        Ik kan me je verzuchting voorstellen en ik wrijf het er nog even stevig in: bereid je maar voor op een feest met sterke The Voice of Holland-kenmerken. Op elk plein in Nederland komt er zo’n krijsende, schreeuwende of brullende tiener te staan. In de rug gedekt door die nozem van Volumia, Guus, Marco, Jantje, Het Volendams Debielenkoor ft. Nick en Simon. In de Kuip giert Tiësto, in de Arena Armin van Buuren en op de Dam komt Andre Hazes via een hologram weer tot leven. Dat is sensitiviteit en poëzie via The Dutch Treat. Dat wordt Coronation Day 2013. Wacht maar tot je het programma zult kunnen zien 🙂

        @RadaR: dank voor dit fijngeslepen diamantje van alweer een zangeres, waar ik nog nooit van gehoord heb en voor welk feit [ik weet het] ik me voor mijn kop zou moeten stompen. 😀

      • Lekker muziekje , hè. Is ooit via Anna bij mij binnen gegleden.
        Dat kroonprogramma van je zou zo maar eens kunnen uitkomen. Ik mis echter een niet geheel [ook qua formaat] onbelangrijk element. Want denk je niet dat er ergens in Nederland een plekje zal zijn gereserveerd voor de Betty Boop der Lage Landen? Ik vermoed, dat Lex en Max enorm in hun nopjes zouden zijn als ergens Caro Emerald ineens uit een enorme taart opduikt. Denk je ook niet? 😀

      • Een lief en mooi liedje. Ben benieuwd welke “ghost” zich vanavond aan mij openbaart 😀

        Een hologram van Hazes, Leon? 😛 Kunnen ze blikjes Heineken en Hemaworst dan ook hologrammen????

  3. De link die jij via je log legt tussen de CPB-cijfers en het komende Oranje-feest ziet Samsom op zijn eigen briljante wijze ook. Althans dat mag je opmaken uit het feit, dat Diedje er alles aan gaat doen om met de oppositie brede overeenstemming te bereiken over maatregelen voor 2014.
    En welke naam geeft Diedje aan dat akkoord???? Een “Oranjeakkoord”. Geniaal!!!!

    • Zoals het “Lenteakkoord” in de praktijk is uitgepakt als een guur Herfstakkoord zal dat Oranjeakkoord waarschijnlijk in werkelijkheid een “Inktzwartakkoord” blijken te zijn. En God behoede ons er voor, dat ze straks weer met die bijdehante taalkundige vondsten gaan komen. Zoals “het Oranje-akkoord is voor dit kabinet de Kroon op hard werken”. Want dan steek ik toch echt mijn vingers in mijn keel 😦

      • Oranjeakkoord – Kroon ……..ik vat hem. Je bent scherp, Arno 😛
        Van mijn kant stel ik me zo voor, dat Rutte en Samsom dat Oranjeakkoord straks aan ons gaan presenteren met het oranje hoedje en de feestneus op. En bij elke procentpunt lastenverzwaring blazen ze om beurten op hun oranje toeter.
        Buiten, achter de dranghekken, staan honderden aankomende slachtoffers van het Oranjeakkoord gereed om de heren bij het naar buiten komen te bekogelen met waxinelichtjeshouders.
        En in de Hofvijver dobberen Lex en Max rond voor de repetitie van de Gebakken IJ tocht. Ze zwaaien uitbundig, terwijl het bootje waar ze in rond dobberen zware slagzij maakt. Want op verzoek van Lex en Max zelf is er een flink gat in de boot geslagen. Half zinkend wil het stel laten zien dat ze solidair zijn met het weer zo zwaar getroffen volk. Prachtige televisie!!!!!

      • Ik wil geen roet in het eten gooien natuurlijk, maar ik heb sterk het gevoel, dat de titel “Oranjeakkoord” al zijn kleur inmiddels heeft verloren. Dijsselbloem keek erbij alsof hij er spontaan de racekak van kreeg, Rutte [ja zelfs hij} reageerde afwerend. Diedje zal met wat anders op de proppen moeten komen. Misschien zou hij eerst eens moeten gaan praten met mevrouw Baarsma; die zei bij P&W heel verstandige dingen, waarmee ze de uitgelekte voorstellen [visie kun je onmogelijk noemen] van het kabinet en passant van tafel veegde. Én de ook aan tafel hangende Buma compleet in de war maakte. 😀

  4. Die originele Beneluxtrein gaat nu gewoon weer definitief en volgens een volledig rooster rijden.
    Als het niet het zoveelste brevet van onvermogen was van onze spoorbeheerders zou je er haast om gaan gieren van het lachen, vind je ook niet?
    En dan willen nu die tutjes en klunzen een “werkbezoekonderzoek” gaan doen???? Hou me tegen want ik rol van de bank 😀

    @Leon:
    laat Alex de kakelende kip maar niet lezen, dat je hem minister zonder portefeuille noemt, want dan gaat die kippenborst nog meer vooruit staan.

  5. Adempauze is een prima gekozen term. Want die strekt zich zelfs tot over het tijdstip waarop het “spookschip” van het CPB de haven aandoet uit.
    De VVD heeft zich inmiddels uitgesproken over het feit, dat de 3% norm niet voor 2013, maar wel voor 2014 als boterhard zal worden beschouwd.
    Alleen de minister zonder portefeuille, Alex de Kakelende Kip van D66, is van mening dat er ook in 2013 meer bezuinigd moet worden. De zakkenwasser!
    Maar ook ik heb mijn heldere momenten. Ik bedacht me het volgende.
    Verder slopen in 2014 kan feitelijk alleen maar het gevolg zijn van een verdere verslechtering van de economie. Althans dat zou je denken. Maar dit kabinet laat ons de toss doen met een munt met aan beide zijden dezelfde afbeelding.
    Want als de economie niet verder verslechtert zal het verhaal ongetwijfeld zijn, dat dit het resultaat is van het “succesvolle” bezuinigings- resp. hervormingsbeleid van ditzelfde kabinet. En vervolgens zal triomfantelijk worden gemeld, dat dat beleid met kracht zal worden voortgezet.
    Lieve mensen, het spijt me dat ik jullie moet vertellen, dat we het nooit kunnen winnen. We zitten in een “cul-de-sac”.
    Zo nu ga ik weer een uurtje luisteren naar het stapeltje Tangerine Dream, wat onze onvolprezen gastheer hier heeft achtergelaten. En laat jullie graag over aan jullie overpeinzingen. 🙂

  6. Wat AnsaldoBreda aangaat hoeft men slechts te bellen met de gebruikers en mensen van de werkvloer bij het trambedrijf in Goteburg en verder de bende af te blazen het geleverde met roze FYRA strik weer bij die rammelhut af te leveren en de gestorte gelden terug te laten boeken.

    Daarna gaat er een aantal wel deskundige mensen van de NS en pro-rail te denken valt aan onderhoud-personeelsleden en (chef)monteurs met alle minimaal 10 jaar ervaring op reis te gaan naar het land van de Tsunami’s, Atoomfabriek rampen en de rijzende zon.

    Men zoekt een lekker gangbaar betrouwbaar en zeer hoge snelheid halend modelletje uit en men spreekt af deze te gaan bouwen in een fabriekje te Nederland waarbij betaling plaats zal vinden na volledige tevredenheid van ons zijnde de klant.

    Maar niet eerder dan nadat de gebruikers zijnde de klanten middels een vragenlijstje hebben kunnen aangeven waaraan zo een modelletje moet voldoen en mits dit in de rede mogelijk is om te maken dat dan ook gewoon doen.

    Dit eenvoudige geld voor banen principe word al toegepast bij bijvoorbeeld een grote werf in het midden van het land waarbij de klant de kennis en kunde koopt en dan het scheepsbouwpakketje thuisbezorgd krijgt om in elkaar te schroeven iedereen blij !!

    Wat betreft de 30e april zal ik mij weliswaar niet voor het eerst in mijn leven maar toch,naar alle waarschijnlijkheid gaan bevinden tussen rood rapaille als de krakersbeweging, anti globalisten, en alle en iedere andere anti koningshuis gezinden om al is het piepend en krakend een krachtig geluid te laten horen en te laten zien tegen deze uit criminelen en (semi)fascisten bestaande familie wiens enige doel in het leven slechts emigratie en/of verbanning zou moeten zijn.

    Overigens heel eerlijk gezegd zal het mij aan mijn reet roesten wat en waarmee het CPB zal gaan komen, puur persoonlijk namelijk heb ik geen zin meer om die cijfer fetisjisten aan de hand van allerlei statistieken te horen uitleggen dat we de zieken, de ouderen en de zwakkeren van deze maatschappij doodeenvoudig de pleuris moeten laten krijgen omdat dat nu eenmaal beter is.

    Ook de vertegenwoordigers van deze vol gevreten miljoenen belastinggeld opslurpende bende uitbuiters heeft geen enkel, maar dan ook werkelijk geen enkel gevoel in hun lijf laat staan enig begrip voor de nu al miljoenen medemensen die in dit land rapido naar de afgrond worden geduwd en alles voor en door een munt die niemand meer wil of dat ooit heeft gedaan.

  7. Laten we helder zijn: als het CPB morgen met de cijfers komt vaart er geen “zilvervloot” binnen. Eerder een spookschip van het kaliber “De Vliegende Hollander” 🙂

    • Moet lukken , P. De kapitalen, die zijn uitgegeven om die rammelbak aan te schaffen zijn immers ook al voorgoed verdwenen. Want voor enige aansprakelijkstelling met het risico van terugbetaling hoeft Ansalmo niet te vrezen. Dat is namelijk niet de manier [zie SNS-fraude] waarop dit kabinet met haar wanpresterende leveranciers, banken, bestuurders, mede-eurolidstaten omgaat. Er rest dus niet veel anders dan een verdwijntruc: zo’n verdwijntruc waarvan veel Nederlanders via een blik in hun portemonnee de effecten gewaar worden.

  8. Het rolt er momenteel uit bij je 🙂 Laat me je meteen geruststellen: Koninginnedag 2013 wordt geen andere dag dan andere Koninginnedagen wat mij aangaat. Wijers mag verzinnen wat hij wil, v.d. Laan mag dwingen zoveel hij wil: ik ben en blijf mijn eigen baas.
    Mocht Nederland op 30 april echt ontploffen dan merken we dat wel. Ik ga er niet voor in een bunker zitten, maar ook niet een oranje hoedje voor aanschaffen.

Nice and easy to work with

