HOUSE OF CARDS

In de jaren 90 zond de KRO een uit 3 series bestaande thriller uit, waarin het spel om de macht in de Engelse politiek centraal stond. Wellicht dat sommigen onder jullie zich nog herinneren hoe House of Cards – Playing the King & The Final Cut thriller kijkend Nederland destijds aan het scherm kluisterde.
In de trilogie werd het reilen en zeilen van de Chief Whip van de Conservatieve partij, Francis Urquart gevolgd, op weg naar de greep naar de macht. De macht, die hem, zo was hij heilig overtuigd, al eerder toekwam maar hem door politiek gekonkel van de zijde van partijgenoten was ontnomen.
Wie zijn geheugen wil opfrissen m.b.t. deze magistrale politieke thrillerserie kan dat hier doen.

House oC1Zoals langzamerhand een goede gewoonte is geworden hebben de Amerikanen de serie in een  eigen jasje gegoten . Die remake is vanaf 1 februari jl. door het “streaming station” Netflix te bekijken. Het bijzondere is onder meer, dat  Netflix de totale serie [13 afleveringen] in zijn geheel aanbiedt, waarbij de kijker zelf bepaalt wanneer de afleveringen [desnoods een aantal achter elkaar] worden bekeken.
Uiteraard zijn er een aantal aanpassingen op het origineel uitgevoerd, waardoor het verhaal volledig is toegesneden op de politieke constellatie in de US.
Hoofdpersoon is congresman Francis Underwood, een werkelijk formidabele rol van de reeds vele malen gelauwerde Kevin Spacey [American Beauty, Seven, Margin Call e.a.]. Andere belangrijke rollen zijn weggelegd voor de adembenemende Robin Wright [Claire Underwood] en Kate Mara [ambitieuze journaliste Zoë Barnes, die ergens wel vermoedt dat zij in alle opzichten een speelbal is in de handen van Underwood, maar zich niet van zijn hypnotiserende persoonlijkheid kan losmaken].
Als bij zijn Engelse tegenpool is ook Francis Underwood een belangrijke politieke functie [Secretary of State] onthouden, ondanks zijn verregaande medewerking aan de verkiezing van de verse Democratische president Garrett Walker en diens eerdere toezeggingen.
Underwood krijgt de functie van House Majority Whip toegewezen, die hij na aanvankelijke weigering accepteert.  Underwood beseft, dat hij in die positie de gelegenheid zal krijgen om zijn woede te botvieren op een aantal wel tot hogere functies geroepen politici uit zijn eigen partij.
Vervolgens ontspint zich een ragfijn geweven patroon van intrige, manipulatie, politieke chantage en trainering wat je als kijker voortdurend boeit.
Niet alleen de story is daar debet aan. Ook de met zorg gekozen acteurs slagen er volledig in voortdurend gevoelens van sympathie, empathie, ergernis en genoegen bij de kijker op te wekken. En bovenal word je als kijker gefascineerd door de wijze waarop het politieke machtsspel op een voor sommigen van ons wel heel herkenbare wijze wordt geschetst.
Maar boven dat alles uit steekt de prestatie van Kevin Spacey [die de serie ook mede produceerde]  Spacey is slick, hij is mean, hij is hard, hij is soft; in één woord formidabel.

De kans dat de serie op de Nederlandse buis gaat komen lijkt me niet echt groot. En dat is “our loss” als kijker, want iets als House of Cards zien wij maar eens in de 20 jaar. Maar wie weet verschijnt de serie op DVD of openen zich andere wegen om HoC te kunnen bekijken. Krijgt u die kans mis hem dan niet.
HouseoC2Enige tijd geleden maakte ik kenbaar bij de Deense hitserie van dit moment Borgen te zijn afgehaakt. Ik vond het GTST-gehalte te hoog, te storend. Na het bekijken van House of Cards ben ik er inmiddels volkomen zeker van, dat die mening over Borgen de juiste was. Overtuig u zelf maar door HoC te bekijken.
Goed nieuws is ook nog, dat in de US inmiddels is besloten, dat er een 2e serie van 13 afleveringen van HoC gaat komen.

12 thoughts on “HOUSE OF CARDS

  1. Weet je dat de oorspronkelijke Engelse versie van House of Cards er mede de oorzaak van is, dat mijn kijk op politiek en politici merkbaar veranderde?
    Hoewel waarschijnlijk al heel lang in mijn onderbewustzijn aanwezig werd mij al kijkend naar die serie duidelijk [wees gerust, ik besefte best dat ik naar een geteleviseerde en dus gechargeerde weergave zat te kijken 🙂 ] dat het niet alleen in het echte leven, zij het in mindere mate, maar vooral in de politiek draait om 2 dingen: geld en macht. De politiek, zoals die zich heeft ontwikkeld, kan niet bestaan als zij zich niet dienstig opstelt naar de werkelijke macht. En die werkelijke macht ligt bij hen, die het geld bezitten.
    HoC maakte mij kristalhelder, dat het feitelijk een schaakspel is [sorry Paul, het is niet mijn bedoeling het edele schaakspel te schaden 🙂 ]. En op dat schaakbord worden individuen maar als het moet ook grote groepen mensen heen en weer geschoven om te worden opgeofferd voor het grotere doel: macht.
    Jammer dat de nieuwe serie niet op de Nederlandse TV zal komen. Want het zou interessant zijn te zien hoe de makers het beeld schetsen van hoe het op de “Hill” [zo noemt men het congres toch daar?] toe gaat. De Amerikaanse politieke wereld zal ongetwijfeld nog een graadje harder, corrupter en gemener zijn dan de Engelse. Daar gaat men nog veel soepeler over lijken, zo vermoed ik.

    • Politiek blijft politiek, P. Een tak van sport, die in welke verschijningsvorm dan ook “disgusting” is. Want maakt het uit of ze op het ene continent onwillige burgers de hals afsnijden of op het andere langzaam doch gestaag slopen?
      Daarom is het wellicht beter als je het zoekt in termen van een spel niet voor het edele schaakspel te kiezen maar voor Call of Duty e.d. 🙂

      • Stttttt, Arno. Stil nou. Jur is net bezig een compleet bataljon het hoekje om te helpen. Sommige tegenstanders worden echt weggemaaid. En weet je wat zo vreemd is? Hij geeft ze allemaal een naam, zoals Mark, Diederik, Geert, Kees en zo. 🙂 Het wordt weer tijd voor zijn pil geloof ik 😛 Een nat doekje tegen zijn voorhoofd helpt niet meer.

  2. Een van mijn echte favo acteurs, Kevin Spacey. American Beauty is wat mij betreft één van de topfilms ooit. Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar House of Cards. 🙂

  3. De man met het ultieme pokerface, dat is Kevin Spacey. En dus verrast het me hoegenaamd niet, dat hij het in HoC zo geweldig doet. Ik heb even moeten zoeken naar die Engelse editie. Net als bij Willem het geval was [lekker muziekje trouwens, Willem] ging er wel een belletje rinkelen. En dat werd keihard beieren toen ik een foto zag van die Francis Urquart, die ik destijds als de superieure gladde droogkloot betitelde.
    We hebben het nog wel over de US-versie, want ik heb het idee dat jij alles al in huis hebt. Waarom zou ik er dan nog achteraan gaan rennen? 🙂

  4. Ja ja ergens “rings a bell” over die britse serie en dat die inderdaad wel vrij goed was staat me ook vaag nog bij.
    Maar goed de nieuwe “House of Cards” lijkt mij ook meer dan prima voor de regenachtige dagen en/of nachten en zo te zien is meneer Spacey zichzelf weer eens aan het overtreffen, de nieuwsgierigheid is wederom geprikkeld.
    Het is ook wel een mooie overlap tot het wachten op de nieuwe serie van “braking bad” die ik overigens ook een ieder kan aanraden.
    O ja, ik heb “the Master” nu voor de 2e keer tot mij genomen en het is inderdaad een hele echte film waar je scherp moet blijven opletten, nee dat was een uitstekende tip!!
    Mag ik dan in return “Promised Land” met o.a. Matt Damon aanraden en ‘Gangster Squad” met Josh Brolin als rechtschapende en Sean Penn als zeer schmierende “bad guy” is ook een leuke avond amusement.
    En op muzikaal gebied is de volgende groep herriemakers in de catogerie Hard-Rock meets Blues met speciale zangeres wellicht wat voor de verwende oortjes, hier alvast een klein voorproefje…..

    • Hoc is echt de moeite waard, Willem. Ook voor mooie zomeravonden. 🙂
      Verdraaid lekker stuk muziek van Minnie Parsonz en haar band. Ze doet me [niet toevallig] aan La Joplin denken qua stemgeluid. Helaas heb ik nog geen adresje gevonden waar het album CVI kan worden opgezogen. Maar komt tijd komt raad.
      Van mijn kant dank voor jouw filmtips. Gangster Squad leek me puur op basis van de titel niet echt interessant. Maar het blijkt dat het altijd verstandig is wat dieper te graven, want dan had ik ontdekt dat Sean Penn er een aandeel in levert. GS staat dus nu op mijn “to do-lijstje” 🙂
      Promised Land heb ik al eerder kunnen bekijken. En vrijwel meteen dacht ik bij mezelf, dat het een goed idee zou zijn de film gratis te vertonen in bijv. Groningen en de gebieden in Nederland, waar men gluiperig bezig is om “boren” naar schaliegas op te starten. Prima rol trouwens in de film van de inmiddels wel heel erg oude Hal Holbrook.

  5. Wie is de Mol 2013 heeft het manco, dat vrijwel alle spelers niet aansprekend zijn. Pauline Cornelissen vind ik onsympathiek en irritant [niet als speler maar als persoon], die Volendammer [Tol?] koketteert mij net iets teveel met zijn seksuele geaardheid, dat donkere meisje Zaraya gedraagt zich of ze mee doet aan een kinderprogramma.
    De enige die mijn sympathie wel heeft is Carolien, maar die zal wel de Mol zijn 🙂

    En dan kom jij, RadaR, met een persoonlijkheid als Kevin Spacey op de proppen om het Mol-oordeel nog even verder aan te scherpen. 🙂 Ik vertrouw volkomen op jouw oordeel over HoC. Wat het des te meer jammer maakt, dat de serie niet op de Nederlandse TV te zien zal zijn. Want benieuwd ben ik zeker.

  6. Aha …… je hebt weer iets gevonden, wat ons de laatste weken van die mij helemaal de strot uithangende winter door moet helpen. 🙂
    Ik houd me aanbevolen.!
    Want laten we eerlijk zijn: Wie is de Mol 2013 heeft ons in ieder geval niet de verstrooiing gebracht, die we er eerder uit konden halen.

Nice and easy to work with

