BLOKKEN MET DE BELGISCHE VROUW

Als mijn dagindeling het toelaat en dat is regelmatig het geval, nuttig ik mijn 2e bakje pleur meestal languit gezeten kijkend naar de op het gevoel al eeuwenlang bestaande Belgische quiz “Blokken”. De eenvoud van dat spelletje [vragen beantwoorden en bij een goed antwoord een beetje met Tetris-blokken rommelen en lijnen proberen te vullen] trekt me wel. Blokken
Maar misschien is wel de belangrijkste reden, dat je als kaaskop spelenderwijs dingen over België en de Belgen te weten komt, waar je anders nooit naar zou zoeken. Presentator Ben Krabbé, die al “eeuwenlang’ probeert van zijn 25 minuten een persoonlijk spektakel te maken en op basis van zijn verbale kwaliteiten zo maar  “’n Ollander” zou kunnen zijn, doorspekt zijn babbeltjes ook nog eens met muzikale wetenswaardigheden, waardoor mij duidelijk is geworden, dat hij groot bewonderaar is van Golden Earring. En dan zit je bij mij goed, zoals jullie weten.
Omdat ik al jaren naar Belgische quizzen kijk [Herman van Molle en Kurt van Eghem waren bij mij jarenlang kind aan TV] heb ik me ook een beeld kunnen vormen over de Belgen over de periode jaren 80 tot nu.
Wat me daarbij het meest is opgevallen is de spectaculaire verandering, die is opgetreden bij de Belgische [Vlaamse] vrouw.  Ik overdrijf echt niet als ik stel, dat de Belgische vrouw van pakweg 25 jaar geleden stond voor wat wij als “het supertrutje” zouden omschrijven. Het zag er meestal niet uit en het was meestal naast zeker niet onsympathiek ook nogal dommig.
blokken2Maar hoe anders is dat inmiddels geworden. Tegenwoordig zie je soms adembenemende meiden langskomen, gemiddeld doet de Belgische vrouw qua fysiek én uitstraling in niets meer onder voor haar Noordelijke buurvrouw.
Slechts in één ding is er niet veel veranderd: dat beetje dommige. Maar wat dat betreft is haar Noordelijke buurvrouw degene, die naar haar is toegegroeid.
Het is ook onrustbarend, dat de Belg in de categorie onder 40 jaar [ook al net als de Nederlander] zo ontzettend weinig algemene kennis blijkt te bezitten. En daar springt gebrek aan kennis over de recente geschiedenis nog eens ver boven uit.
Ook in België blijkt de generalist een vrijwel uitgestorven ras. Of het nu politiek, muziek, sport of memorabele gebeurtenissen betreft, vrijwel altijd blijft men het antwoord op een vraag schuldig, wat presentator Krabbé voortdurend tot een fraai gespeelde staat van wanhoop drijft.
Vorige week zag ik een aflevering met een Hollandse kandidaat, die als tegenstander een vrolijke Belgische kandidate had. Die uiteindelijk won.
Het ongeluk wilde, dat de Belgische een van de lelijkste vrouwen was, die ik sinds lang had mogen aanschouwen. Overigens ging ze daar nauwelijks onder gebukt, want onder het schuiven met de blokken nam ze ruim de tijd om alleszeggende blikken naar haar tegenspeler te werpen. Iets, wat het Belgische supertrutje uit het verleden nooit zou hebben gedaan, dat weet ik zeker.
Toen ze vervolgens de finale moest spelen en in dus geheel in beeld verscheen bleek het nog erger te zijn dan ik al had verwacht. Het kind won de finale niet, maar dat had nauwelijks impact op haar stemming. blokken3
En ik maar denken: hoe doet ze dat? Er zo uit zien en zo dommig zijn, dat je de finale van Blokken niet kunt winnen en desondanks die [wel aanstekelijke] vrolijkheid blijven uitstralen? Zou dat het pré van dit moment zijn, wat Belgen op ons voor hebben?
Toen herinnerde ik me het zgn. introductiegesprekje, wat Krabbé bij aanvang met haar had gehad. Waarin ze vertelde van haar enorm leuke baan. En die baan was me zo opgevallen, dat ik het snel had neer gekrabbeld.
Het kind bleek als baan te hebben [hou je vast]: Community Manager & Branche Socializer. Ik herinnerde me dat ik bij het horen ervan stevig onder de indruk was. “Manager” …..”Branche” … poe poe, niet niks voorwaar.
Ook Krabbé was flink onder de indruk en vroeg haar wat die baan wel niet allemaal inhield. En stralend legde zij uit, dat het haar taak was om via sociale media als Facebook, Twitter en meer van die digitale kanalen contact te houden met mensen, die voor haar baas als mogelijke klant interessant zouden kunnen zijn. Kortom: Community Manager & Branche Socializer bleek niets anders te zijn dan wat vroeger “madame” van een “chatbox” werd genoemd.  Zeg maar eens dat de Belgen niet zijn meegegroeid in de afgelopen vette jaren.
Nu begreep ik ook beter haar onverwoestbare vrolijke uitstraling. Als je voor je werk dag in dag uit mag facebooken en twitteren dan leef je zoals bekend in een wereld, waarin je uiterlijk of intelligentie er niets toe doen. En als je dan ook nog eens in je profiel kunt opnemen, dat je  Community Manager & Branche Socializer bent dan ben je gewoon iemand. Dat snapt iedereen die geen stapel Blokken voor zijn hoofd heeft wel.

15 thoughts on “BLOKKEN MET DE BELGISCHE VROUW

  1. Bij al mijn bezoeken aan Belgische steden zijn mij de Belgische vrouwen eigenlijk nooit opgevallen. Ik weet het: dat kun je positief én negatief uitleggen. 🙂
    Maar bij mij heeft het land hoofdzakelijk de indruk nagelaten van een oord, waar het prettig toeven is. Goed eten, bijzonder goed drinken en leuke mensen. Waarvan ik niet weet of ze aan Blokken hebben meegedaan overigens. 😀

  2. God miljaar en nondeju eindelijk het land van Gaston en zijne Velo!! O schoon Vlaand’renland waar ge nog een pintje krijgen kan als gastpatient in het hospitaal, interieurverzorgster nog gewoon kuismadammeke heet, er op universiteiten (Leuven!!!) nog echt word onderwezen, waar men je en jou nog met U aanspreekt, er nog steeds gezond ontzag is voor den gendarmerie, waar op zondagvoormiddag de ganse familie op cafe gaat inclusief bompa, waar men in ‘olland van denkt dat ze gek zijn, maar waar het leven nog schoon, de luchten zuiver en het eten nog waarlijk goed is, o schoon Vlaanderenland mooi vlak land….

    • Prachtig, Willem en dat zal het eeuwig blijven!
      BTW, persoonlijk hou ik wel meer van het Ardenner landschap, maar daar is voor zover ik weet nooit zo’n mooi chanson over gemaakt. 🙂

    • Ik had al het vermoeden, dat ik een gevoelige snaar bij je zou kunnen raken 🙂 Laat ik daarom maar direct een mogelijk misverstand uit de weg ruimen: het enige wat ik op Belgen tegen heb is, dat zo pro-Europa zijn. Maar wat wil je met Brussel als Europese hoofdstad [ dat in die hoedanigheid nooit mijn hoofdstad zal worden]. Voor het overige heb ik zowel met Vlamingen als Walen alleen maar goede ervaringen opgedaan tijdens mijn bezoeken aan zowel het vlakke als het meer geaccidenteerde land. Zelfs neem ik het ze nauwelijks kwalijk dat ze hun eigen “palingsound-muziek” hebben. Omdat zij wel veel goeds daar tegenover stellen. En er gaat niets boven een zak Belgische friet, vergezeld van een bolleke lekkers. 🙂

      • Ja het is toch uiterst curieus dat als geboren en getogen jordanees, Amsterdammer en dus Nederlander ik me met het verstrijken der jaren meer en meer met belgie verwant begin te voelen dan met dit kille kouwe kikkerlandje waar het morele verval bijna niet meer is tegen te houden, de mensen steeds afstandelijker zijn en de samenleving als geheel uiteen dreigt te vallen (maar dat eigenlijk al is) in eilandjes van puur egoisme, waarin de waarde van een mens niet meer word afgemeten in wie en wat hij/zij is maar veel meer in hoeveel poen hij/zij waard is of bij elkaar heeft weten te graaien.
        Daar word het vorstenhuis wel kort gehouden en flink op vingers getikt in plaats van dat zoals hier iedere warme scheet van een koninklijk stuk familie in opperste aanbieding en als uiterst zeldzame relikwie naar het rijksmuseum word getransporteerd om voor de eeuwigheid aan het volk te laten ruiken.
        Geen Samson of Rutte maar deze man bijvoorbeeld….

        Om maar te zwijgen dat er een frans sprekende van italiaanse afkomst zijnde
        waalse homofiel het land voor uiteenvallen heeft behoed, hier jagen we de homofiele medemens hun huis uit en laten we ze op straat terroriseren door gajes van de bovenste plank.

        a de vraag dringt zich steeds vaker op waarom niet gewoon gaan??

  3. De naam Herman van Molle deed een belletje bij me rinkelen. Dat was toch de presentator van wat ik één van de beste quizzen ooit [met 2 voor 12] heb gevonden: De IQ-quizz?

    • Van Molle heeft al een aantal jaren een andere quiz, die naar ik meen alleen in de zomermaanden [out of season] op Canvas wordt uitgezonden: De Canvascrack. Zelfde kwaliteit als de IQ-quiz met vragen van niveau. Kun je rustig eens naar kijken Paul. Ook dan leer ik veel over België. Vooral over het geweldige arsenaal aan biersoorten 🙂 Ik heb er Westmalle door leren kennen.

  4. In het verleden keek k nog wel eens naar Blokken. Als een soort ontsnapping voor Lingo 🙂
    Ik wist eigenlijk niet eens dat het programma nog bestaat. Zal weer eens kijken [ook of ik die verandering in de Vlaamse vrouw kan herkennen].

Nice and easy to work with

