SPOORLOOS

Een rapport, wat 7 maanden in een la ligt en daar belandde in de hoop, dat het “spoorloos” zou verdwijnen. Een volgende onwelriekend “feitje” in de beerput, die alles wat met spoor te maken heeft dankzij die onvolprezen liberalisering inmiddels is geworden.
Ik heb even de tijd genomen dat rapport te lezen. Als u daar ook de moed voor kunt opbrengen, u kunt het op deze plek vinden in de vorm van een pdf-document.
Een volgend debat is het logisch gevolg, het schijnt zelfs dat de SP met een motie van wantrouwen richting die kortgeknipte grijze duif Mansveld dreigt te komen. Die arme vrouw begint zo langzamerhand door te krijgen welk oor haar is aangenaaid, toen het dossier “Spoor” door Melanie “Miss Piggy” Schultz aan haar werd overgedragen.
Zelfs Rutte schijnt er achter te zijn gekomen, dat voorheen “toptalent” Melanie eigenlijk alleen maar geschikt is om verkeersborden met 130 erop te onthullen.
Maar dat rapport dus, daterend van juni 2012, wat in een lade verdween ergens bij het ministerie van alweer Melanie. Men schijnt het in die lade te hebben gedumpt [een vaker voorkomende gewoonte op ministeries: hoe duurder het rapport hoe dieper het de lade in gaat] omdat ProRail meteen beterschap had beloofd. En ProRail, zo weet elke treinreiziger in Nederland, kun je op zijn blauwe ogen geloven.
MansveldWel jammer, dat er nu, 7 maanden na dat dumpen van het rapport en die beloften van ProRail geen spoor [hรฉ, dat is een grappige beeldspraak] te vinden is van enige verbetering.
En nu moet die arme Wilma Mansveld voor de 2e keer binnen een week met de billen bloot de Kamer in. Een beetje zielig is ze wel. Zoals trouwens de meeste politici dat in mijn ogen zijn. Overigens om verwarring te voorkomen: ik gebruik zielig niet in de betekenis van meelijwekkend, het is maar dat u het weet.

29 thoughts on “SPOORLOOS

    • Het enige wat hier “kalltgestellt” wordt is nog steeds bier ๐Ÿ™‚ Maar zonder gekheid, hobby lijden zeker niet onder de strapatzen, die uit de puinhopen van Den Haag opstijgen. Zeker niet; sterker nog ik grijp de gelegenheid meteen maar aan om hier te doen wat ik eigenlijk in een separaat logje wilde doen. Namelijk het even onder de aandacht brengen van waarvoor ik alle tijd heb gebruikt die ik maar kon vrijmaken: het beluisteren van de re-issue van het fameuze Fleetwood Mac-album Rumours. Die re-issue bestaat uit 3 cd’s: 1x Rumours , 1x registratie van een concert uit de Rumours-tour 1977 [geweldige kwaliteit!], 1x cd met demo’s en takes [voor de echte verzamelaar].Laat ik er meteen maar een waargebeurd verhaaltje bij vertellen, nu ik toch bezig ben ๐Ÿ™‚ Ik ken de Mac al van het eerder in 1975 verschenen titelloze album [en het echtpaar McVie en Mick Fleetwood uiteraard van de eerste levensfase van The Mac, de Peter Green era]. En ik was best enthousiast over dat 1e album, hoewel het zeker niet zo’n hitmachine was als Rumours later zou worden. Maar op dat 1e album stond wel een Billboard no. 1 hit en wel deze.

      Destijds zag ik haar niet, moest ik het met haar stem doen. En die deed al prettige rillinkjes ontstaan. En toen kwam dus Rumours, 11 hits op een rij, de een nog beter dan de ander. Ik was al zo zeer door het virus “Stevie” gegrepen, dat mijn voorkeur niet uitging naar major hits als Go your own way en Don’t stop, maar naar The chain, Golddust woman en uiteraard vooral dit pareltje.

      En toen blies Stevie me “complete off my socks”. Combinatie van stem, schoonheid en een “witchlike” uitstraling. En als ik zeg “off my socks” dan meen ik dat volledig.[Zelfs nu ben ik “stunned” als ik de beelden hierboven bekijk. Hoe gek kan je zijn als man, ik hoor het je denken ๐Ÿ˜› ]
      Dat beluisteren van die re-issue van Rumours bracht dat weer allemaal boven. Dus ging ik eens kijken hoe het met Stevie nu gesteld was. Enfin, kijk en luister maar naar een liveopname uit 2008 van een extended version van een Rumours-track: Gold dust woman. En misschien ben ik een zeur, maar ik laat toch niet achterwege op te merken, dat op YouTube veel reacties zijn te lezen van jongere mensen als ik die mompelen “I wish music of today were as good as way back then”. En daar sluit ik me met veel genoegen bij aan.

      • Een zeur? Jij???? ๐Ÿ˜›
        Weet je, als Stevie een jongetje was geweest had ik misschien ook wel van die rillinkjes gevoeld ๐Ÿ˜€
        3x heerlijke muziek, 35 jaar oud maar desondanks nog altijd prima om naar te luisteren. En laten we duidelijk zijn: jongeren van nu horen in hoofdzaak andere jongeren muziek van 10, 20 of zelfs meer jaren geleden in 2013 kwelen; allemaal surrogaat van bedenkelijk niveau. Er gaat niets boven het echte werk, zoals van bijvoorbeeld Stevie en de rest van “The Mac”.

      • Wat leuk! 3 x Stevie Nicks. Ik kan me je gevoelens van destijds best voorstellen , hoor. Want het was zonder twijfel een mooi, aantrekkelijk meisje. Dat “witchlike” kwam er wat later nog bij. Ik herinner me nog heel goed de song “Sara”, heerlijk om op te dansen.
        Ze heeft de decades goed doorstaan, zo blijkt uit de laatste clip. Meer doorleefde stem, maar dat is niet vreemd als je weet wat ze allemaal door haar mond, neus en aderen heeft laten gaan in die topjaren 77-85.

      • Nou ze wist jou dus uit de sokken te krijgen, geloof me maar ik ben nog steeds zoekende naar de sokken die ik ooit toen droeg!!

        Pfffffffff Stevie iinderdaad “Dreams”.

      • Aangename verrassing, die ik onder zo’n zwaar log over dat politiek gehannes helemaal niet verwachtte. Even een kwartiertje Fleetwood Mac featuring Miss Nicks genoten. Heerlijk! En aantrekkelijk was ze ontegenzeggelijk. ๐Ÿ™‚

  1. Wat mij op dit moment vooral interesseert is hoe de burger gaat reageren als onze onvolprezen overheid straks bereid blijkt om garant te staan voor die “bedbank” van SNS, waarin vooral veel zieltogend Spaans vastgoed ligt te dutten [of rotten, zo je wilt].
    Opnieuw gaat de vraag dan op tafel komen: wat is belangrijker? Een bank “too big to fail” waarderen of een samenleving?

  2. Voor mij zegt het meer dan genoeg, dat onze premier zijn tijd besteed aan een tournee langs allerlei VVD-lokaliteiten in den lande om ongerustheid over het imago van hun partij weg te kletsen. ๐Ÿ˜ฆ Daar blijken zijn echte belangen te liggen.

  3. Vanaf 16.00 uur is het debat te bekijken over het weggemoffelde ProRail-rapport. Weer een aflevering van de soap “Mansveld in het nauw”. ๐Ÿ™‚

      • Het blijkt weer eens een debat in het kader van het bezighouden van nutteloze kamerleden te zijn. Een enkele ambtenaar wordt overgeplaatst en het parlement slaapt vervolgens gewoon verder. Brrrrrr………

  4. Ik zal de laatste zijn die ontkent, dat er veel, heel veel mis gaat in en met Nederland. En ik ben er zeker niet van overtuigd, dat de oorzaak daarvan terug te herleiden is tot de burger. Sterker nog: alle signalen wijzen erop, dat het de overheid en het door haar gevoerde beleid is, wat al dat falen, al dat mis gaan stimuleert.
    Het “Spoor-dossier” is slechts รฉรฉn van de velen gebieden waar het voortdurend mis blijft lopen. Kijk naar de ontwikkelingen in werkgelegenheid met de Bouw voorop. 50.000 full time banen zijn er reeds verdampt, in 2013 en 2014 komen daar naar verwachting nog eens 27.000 verdampende banen achteraan.
    De overheid blijft desondanks vasthouden aan haan destructieve beleid, maar komt dan ook nog eens brutaalweg met een prognose, die een voorzichtige economische groei inhoudt. Waar moet die groei dan wel vandaan komen?
    Niet van de consumentenbestedingen in ieder geval; het zal dus wel weer van dat vage fenomeen “export” komen, ondanks dat steeds minder mensen daar arbeid in kunnen steken.
    De werkloosheid in Nederland [exclusief de “verborgen werkloosheid”] ligt inmiddels >7% en zal blijven stijgen. De overheid schept 0,00 banen en gebruikt haar andere hand om burgers verder uit te kleden.
    We hebben het hier al eens eerder geconstateerd en ik wil het graag nog een keer doen. Neem even wat afstand van wat er in Nederland aan het gebeuren is, kijk er een tijdje goed naar en de conclusie komt op je af stormen.
    Men is simpelweg bezig de Nederlander qua welvaartsniveau terug te duwen naar het niveau van landen als Spanje, Ierland, Italiรซ en zelfs als we niet oppassen Griekenland. Zodat er straks een Europa i.o. ontstaat, waarvan de onderdelen probleemloos aan elkaar kunnen worden geklikt.
    Wellicht dat men vanaf dat moment zal proberen Europa als geheel naar een hoger niveau te tillen, maar daar zou ik niet al te zeker van zijn.
    En de 2e conclusie [ook al meerdere keren verwoord] is, dat men alle gelegenheid krijgt die operatie uit te voeren, omdat al lang duidelijk is, dat er nauwelijks weerstand aan wordt geboden. Omdat het sprookje, dat dit de enige mogelijke weg is [zie Verhofstadt in Buitenhof van afgelopen zondag], want een andere brengt hel en verdoemenis nog steeds voor zoete koek wordt geslikt.
    Alles wat mis gaat in Nederland, alles wat wordt gesloopt, alles wat wordt afgepakt, sorry, maar dat hebben we toch echt alleen maar aan onszelf te wijten.
    Wij geven alle gelegenheid, de elite maakt er doodeenvoudig gebruik van.

    • Je lijkt twee tegenstrijdige dingen te beweren, Paul. Enerzijds wijs je [terecht] het snoeiharde sloopbeleid van de overheid aan als de veroorzaker van alles wat mis gaat met Nederland. Anderzijds wijs je ons aan als de schuldige door ons labiele, slaafse gedrag.

      • Wij zijn de “immateriรซle” dader, de overheid is de materiรซle dader ๐Ÿ™‚ Je bent toch met me eens, dat het bieden van gelegenheid niet per definitie tot het grijpen ervan hoeft te leiden. ๐Ÿ™‚

      • De gelegenheid maakt wel de dief natuurlijk ๐Ÿ™‚ Waarbij ik me haast aan te geven, dat er bij degene die de gelegenheid grijpt dan wel van nature de aanleg tot kleptomanie aanwezig dient te zijn. En niemand twijfelt eraan, dat zulks 1 op 1 voor de overheid opgaat.

    • Is het jou ook opgevallen, dat Guy V. een hele opvallende uitspraak deed? Normaal gesproken heeft hij het altijd over de burger, die wel gedwongen zal worden in te zien, dat een federaal Europa de enige weg is. In de discussie met o.a. Klamer liet hij zich voor de eerste keer ontvallen, dat politici wanneer zij eenmaal werkelijk met de rug tegen de muur zullen zijn komen te staan, ook gedwongen zullen worden om mee te gaan in dat federaal Europa.
      Wil er iemand misschien iets zeggen over “een dictatoriaal Europa”????

      • Gezien en met een mix van verbijstering en verontwaardiging aangehoord, Jurgen. Verhofstadt gaat met steeds zwaardere kanonnen schieten in de hoop dat wij niet in de gaten hebben dat er nog steeds alleen maar losse flodders uitkomen.
        Ik zie Verhofstadt nog wel in een inrichting terecht komen binnen niet al te lange tijd. ๐Ÿ˜€

      • Het was sowieso een verademing, dat GV nu eens tegenover twee sceptici kwam te zitten, die met argumenten het kulverhaal van Guy weerlegden. Waar de ingang voor de discussie feitelijk de speech van Cameron was [BREXIT] kwam de conclusie van Klamer nogal onverwacht: het is eerder Duitsland wat uit de Euro zou kunnen stappen dan GB wat de EU zou verlaten. Stof tot nadenken.
        En Guy ….. ja die is het stadium van eurofiel inmiddels ontstegen. Hem kunnen we gerust Euro-fanaticus noemen.

  5. Het is natuurlijk volstrekte lariekoek om Pro-Rail als bedrijf te benoemen, immers het is nog beursgenoteerd en heeft geen andere aandeelhouders dan de Overheid of is er sprake van particuliere of prive geldstromen, het zogenaamde bedrijf krijgt doodeenvoudig ieder jaar een budget en daar mag men het mee doen.

    Het is een gegeven dat op het moment van wat de Overheid zo glorieus de verzelfstandiging noemde van het voormalige spoorbedrijf de onderhoudstak Pro-Rail al te maken kreeg met een korting op het budget van meer dan 25% en ieder jaar opnieuw is het budget voor pro-rail daarna verlaagd.

    Dit zogenaamde bedrijf heeft puur bedrijfsmatig gezien bijna geen enkele speelruimte om als echt bedrijf te functioneren mede gezien de constante bemoeienissen van de lagere en hogere Overheid die bij ieder incident hoog van de toren blazen maar daar niet bij vertellen dat in feite Pro-Rail met het budget van de voedselbank op pad word gestuurd om daarmee een 4 michelinsterren zesgangen diner te halen, en dat nu is onmogelijk.

    Zo is het natuurlijk intern bij de NS al lang bekend dat de dienstregeling in de herfst en in de winter die nu zogenaamd zo ernstig word verstoord door vallende blaadjes en sneeuw plus ijsafzetting voor meer dan 98% kan worden verbeterd of in andere woorden het aantal storingen en treinuitvallen plus aanpassingen van de dienstregelingen kan tot een te verwaarlozen aantal worden terug gebracht alleen kost dat (blijkens een ander rapport van Pro-Rail) tussen de 1 en 1.5 miljard euro aan extra investeringen plus daarna jaarlijks een bedrag van plusminus 250 miljoen euro en dat heeft de OVERHEID als enige aandeelhouder er niet voor over om te investeren in het adekwate vervoer van haar onderdanen.

    Door de jaarlijkse verlaging van het budget voor Pro-Rail zijn deze gedwongen geweest om fors te snijden in eigen vlees waardoor veel kennis en kunde is verdwenen en zijn zij gedwongen geweest om met (veel) minder geld dezelfde kwaliteit te leveren maar dan via inkoop op de echte particuliere markt en zoals ieder weldenkend mens kan weten is dat nu eenmaal onmogelijk de gevolgen laten zich raden en zijn ook genoegzaam bekend.

    Het zogenaamde bedrijf Pro-Rail bevind zich dan ook continu (net als vele van haar zogenaamd ook verzelfstandige collegabedrijven) in een vreemde spagaat want wetende dat er steeds minder geld beschikbaar is en komt voor het onderhoud en de veiligheid terwijl door het veel meer intensievere gebruik van datzelfde spoor er juist meer budget zou moeten komen voeg daarbij de krankzinnige eisen van de de diverse politiek verantwoordelijken, eisen waarvan Pro-Rail op voorhand al niet anders kan zeggen dan dat ze daaraan zullen voldoen ook al weten ze allang al dat die eisen onmogelijk uit te voeren zijn, immers doen ze dat niet dan krijgen ze gelijk al minder budget te besteden, dus ja welke keuze heb je dan als zogenaamd bedrijf?? precies geen enkele andere keuze dan de hand die je voedert te koesteren en vooral tevreden te stellen ook al is het met leugens want je staat met de rug tegen de muur, want wat je ook doet en welke keuze je ook maakt als bedrijf ben je altijd de pisang en nog dubbel genaaid ook.

    Ik ben in principe geen cynisch mens maar gezien hoe onze Overheid en haar dienaren de aan haar toevertrouwde taak opvatten om ons als burger onder andere een redelijke mate van veiligheid te geven kan ik niet anders dan concluderen dat de Overheid zich wederom als een soort van buiten alles en iedereen staande entiteit beschouwd, maar dan een die nu zelfs moreel zo laag is gezonken dat haar dienaren het geen zak uitmaakt of de burger die zij dienen te beschermen in kleine of grote ongevallen het leven laten, kortom het kan ze werkelijk geen reet schelen als u op weg naar werk en/of plezier met krantje/croissantje gezeten in de overvolle trein samen met honderden of duizenden anderen slachtoffer word, en ja van die conclusie word ik wel cynisch.

    En dan te bedenken dat de meeste Nederlanders geen eens weet hebben van het aantal voornamelijk nachttreinen die als gigantische chemische bommen dwars door stedelijke gebieden rijden om hun dodelijke ladingen af te leveren, het is slechts wachten totdat die tijdbom afgaat maar dat die een keer gaat is zeker.

    Keer op keer bewijst de overheid niet anders te zijn dan een vijand van de burger en dat is deze keer niet anders.

    • De splitsing NS-ProRail is er natuurlijk alleen maar gekomen om de liberalisering van de vervoersmarkt in gang te trekken. Het is gewoon een fake-constructie, waar niemand enig voordeel van heeft[ hooguit de dames en heren, die er in de top werden neergezet]. Eerder nadeel.
      Het Spoor anno nu is รฉรฉn van die vele valkuilen, die de politiek voor ons heeft gegraven. Zal ik er nog een paar noemen? Niet nodig zeker!

      • @Leon
        Nope, niet nodig!!! Eigenlijk ongelooflijk als je er eens echt over gaat nadenken.

  6. Heb jij dat rapport echt zitten lezen? Je bent een blijft een papiervreter, zelfs als het om pdf’s gaat ๐Ÿ™‚
    Ik weet al een tijdje dat het op het spoor niet pluis meer is. En na het verdwijnen van de Beneluxtrein is mijn animo om te treinen tot nul gedaald. De enige trein die ik nog zou kunnen gebruiken is de Thalys. In die Fyra stap ik dus echt nooit.

  7. Ik vrees, dat als je dat stel klungels zou vragen om een Trix-miniatuurbaantje aan te leggen ze er nog een bende van zouden maken.
    Wat Asscher betreft: heeft die niet gezegd, dat bij de begroting voor 2014 het sloop en breekwerk van 2013 zal worden meegewogen om te bepalen of er geen groepen onevenredig gepakt zouden kunnen worden als de hakbijl in 2014 er opnieuw overheen gaat? De “nerve” van die kerel!!!! In 2013 wordt er op een woeste wijze huis gehouden en dan met zo’n opmerking komen. De PvdA blijkt duidelijk niet de partij die de Nederlandse burger op een redelijke manier door de crisis heen helpt, dat staat vast.

  8. Ik heb vanochtend en een stukje van de middag het debat over de koopkracht van ouderen gevolgd. Wat mij , naast de gebruikelijke onmacht van het parlement, het meest is opgevallen is, dat Asscher qua kilheid zijn voorganger Kamp evenaart zo niet voorbij streeft. Als ik een bewindsman de effecten van de combinatie van bezuinigingen en lastenverzwaringen hoor wegpraten met de opmerking “er zijn winnaars en er zijn verliezers” dan bekruipt mij toch wel het gevoel, dat we qua niveau van bewindslieden zo langzamerhand het dieptepunt erg dicht beginnen te naderen. Dit in reactie op jouw typering “zielig”.:)
    Wat vrouwe Mansveld betreft: die zou maar beter aan haar latten kunnen trekken voordat ze in de traditie van haar partij gaat worden geslachtofferd. En misschien is het ook overweegbaar om de man/vrouw in wiens lade het onderhavige rapport terecht kwam, te verzoeken iets anders te zoeken.

Nice and easy to work with

