HET SPORTJAAR 2013

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel kijkers hét interview vannacht heeft getrokken. Want dan zou ik tegen hen kunnen zeggen, dat ze zich de ontberingen hadden kunnen besparen.
Elk zichzelf respecterend programma besteedde er vanavond namelijk aandacht aan. Ik zapte tussen het snooker en voetbal door naar Matthijs en die had het er al weer over. Derde dag op rij als ik het goed heb.
Ik tikte even Nieuwsuur aan en ook daar zat een gezelschap diepgaand te duiden en te analyseren. Een snelle blik bij Wauw en Pitteman leverde ook al een identieke ervaring op.
En Armstrong maar in zijn handen wrijven, want alleen al de beelden van interview 1 zijn over de toonbank gegaan alsof het een I-phone betrof. En dan moet interview 2, waarin de man echt gaat huilen [primeur van  Matthijs] nog komen.
Natuurlijk kan ik het niet laten al die naievelingen, die tot een paar dagen geleden nog geloofden in Armstrongs onschuld een onschuldig-smalende glimlach te schenken. Heer Armstrong, zo staat meer dan ooit vast voor ondergetekende,  is gewoon de Amerikaanse rasboef voor wie alles draaide om 2 dingen: sloten geld verdienen en zijn enorme ego nog veel verder oppompen. The Boss [als ik Springsteen was klaagde ik Armstrong aan voor bezoedeling van zijn nickname] mag gerust de Goldman Sachs van de wielersport worden genoemd.
En het meest onverkwikkelijke is nog wel, dat hij alle kans heeft gekregen om zijn “bekentenis” op die zo gebruikelijke wijze voor Amerikanen te gelde te maken. Dankzij The Queen of Mud, Oprah Winfrey.

Er blijft nog het een en ander te wensen over trouwens. Wat graag zou ik Hein Verbruggen, de oud-voorzitter van het UCI, aan de hoogste boom zien bungelen. Want die man is in de traditie van grote sportbestuurders als Samaranch, Blatter en meer van dat gespuis, vrijwel zeker net zo “schuldig” als zijn gewaardeerde vriend Lance.
Een andere wens is nog, dat ook Nederlandse “iconen” ontmaskerd zullen worden. Wat dat betreft heb ik het vermoeden, dat bij “Boogie met de grote witte tanden” het ook steeds dunner door de broek gaat lopen. “Boogie” was het, die destijds toen zijn ploegmaat Rasmussen uit de Tour werd gezet voor de camera’s verklaarde, dat hij het ontzettend dom vond wat hij had uitgehaald.
“Boogie” ook heeft vele malen [net als Armstrong] ontkend zich ooit aan doping te hebben gewaagd.
Het feit, dat het al geruime tijd erg stil is rond “Boogie” en hij nergens op de buis te vinden is om mee te duiden of te analyseren doet het een en ander vermoeden.

2013 wordt een opmerkelijk sportjaar. Kijk ook maar naar PSV wat zich thuis voor schut laat zetten door PEC Zwolle. Kijk naar Eric Pieters, die in de wetenschap dat protesteren tegen de scheids niet meer mag zijn woede een uitweg biedt door zijn arm tot aan zijn elleboog door een ruit te rammen.
Er staan ons opmerkelijke dingen te wachten in 2013.

8 thoughts on “HET SPORTJAAR 2013

  1. “Boogie” houdt zich inderdaad erg stil, net als Erik Dekker trouwens. Terwijl andere ex-Raborenners uit de periode 96-02 in de NRC hun verhaal keurig doen.
    Maar in de zaak-Armstrrong is nog een ander doorgaans prominent in beeld zijnd figuur erg timide: de nestor van de Nederlandse sportverslaggeving Uncle Mart Smeets.
    Het wielrennen is jaren een beerput geweest en veel mensen kruipen in hun hol nu het deksel eraf gaat en de stank naar boven komt.
    Maar zoals Paul ook al betoogt, ook nu zijn er vertakkingen naar vele kanten. En dus zal het deksel er wel weer op gaan. Met de Texaanse gangster als voornaamste slachtoffer, wat overigens een niet weg te cijferen pluspunt is.

    NB: wat dat ijs betreft:in Gramsbergen hadden ze zo’n haast om geld aan het jaarlijkse toertje te verdienen dat ze de schaatsers over een baan van half asfalt/half roomijs hebben laten rijden. Met als gevolg dat de hele kudde plat op zijn muil ging. Debielen in Nederland? Valt wel mee toch? 😛

  2. Armstrong is inderdaad een wielergangster. Daar hoeft niet meer aan te worden getwijfeld. Als je beseft wat hij die Betty Andreu allemaal heeft aangedaan dan kan dat alleen maar als onderwereldpraktijken worden betiteld. Hij zou zeker achter de tralies moeten worden gezet. Maar wat grote mannen uit de wereld van de sportbonden en uit de sponsorwereld zullen dat wel weten te voorkomen, neen zelfs moeten voorkomen. Omdat Armstrong nog wat feitenmateriaal achter de hand heeft waarmee hij wat bestuurlijke carrières mee kan kapot maken. “Soclal disease” is een prima omschrijving van Paul, maar ik zou er nog aan willen toevoegen “human disease”.

    BTW: RadaR, vliegen er bij jullie al wat helikopters rond? 😛

    • Ik moest even nadenken waar die helikopters op sloegen 🙂 Maar je doelt op Hulshorst [of hoe dat gat ook mag heten], waar ze 4 cm sneeuw met een helikopter van 2 cm ijs hebben proberen te blazen 😀 Ik ben een slecht mens, ik geef dat grif toe: dus hoopte ik dat het meteen weer fors zou gaan sneeuwen 🙂 Dit land barst van de idioten en die debiel, die in volkomen extase kwam vertellen hoe lekker dat sneeuw blazen met een helikopter werkte was daar een beeldschoon voorbeeld van. Maar als er hier plannen worden gemaakt om een Boeing te laten landen om de ijsvloer mooi egaal te krijgen zal ik het melden.

      • Heb je het nog meegekregen van die ijsboer, die tijdens een interview op de radio letterlijk door het ijs zakte? Dat had ik nou graag willen zien, zo’n halve zool die in zijn eigen gekte bijna verzuipt 😛

      • Ik vroeg me even af wat deze sidestep te maken had met Armstrong. Maar inmiddels begrijp ik het: die is ook gigantisch door het ijs gezakt.

  3. Omdat het hier niet werkelijk het onderwerp “sport” betreft, maar veel eerder het onderwerp “social disease” aan de orde stelt, heb ik besloten ook maar mijn gevoelen bij het een en ander te laten weten.
    Dat PSV verliest, dat ene Pieters zich vergeet, ach ik kan er warm noch koud van worden. Beide gebeurtenissen zouden compleet aan me voorbij zijn gegaan als ik ze hier niet was tegen gekomen.
    Maar de kwestie van die Texaanse wielergangster en de daaruit voortkomende commotie is nauwelijks te ontlopen, zo merkte ik gisteren al kijkend naar P&W.
    Wat ik er tot nu toe van hoorde en las maakt één ding duidelijk: de wielrenners proberen ons ervan te overtuigen, dat men is meegegaan in het epo-circus, “omdat iedereen het deed”. Van die veelal meest laag-opgeleide lieden kun je niet anders verwachten, dat ze met een dergelijke infantiele verklaring op de proppen komen.
    Opvallend is dat ook in de media nauwelijks wordt getracht de vinger te leggen op wat er werkelijk speelde en wat deel uitmaakt van die enge ziekte waaraan wereldwijd samenlevingen al heel lang lijden. En die ziekte is in een paar woorden te vatten: ten koste van alles proberen om met je beroep of je sport in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk geld te verdienen. Als simpele voetballertjes, waarvan RadaR regelmatig vaststelt dat ze slechts met 1 been een bal kunnen raken en daar vorstelijk voor worden betaald, worden ook wielrenners prima betaald. En zij die het meest vakkundig met doping kunnen omgaan, strijken miljoenen op.
    Zien jullie de link naar de rest van de maatschappij? Waarin mensen, die de meest achterbakse en vernietigende producten ontwikkelen het best worden betaald?
    Die social disease betekent niets anders dan dat onze samenleving op bedrog is gebouwd en op datzelfde bedrog draait.
    Die ziekte heeft zich inmiddels zo diep ingevreten, dat hij zijn invloed op vrijwel alles kan laten gelden. Media, politiek, sport, industrie, food en non-food etc. etc.
    En een zachte remedie er tegen bestaat niet. Anders zou Armstrong i.p.v. bij mevrouw Winfrey zijn toneelstukje opvoeren al lang in een cel zitten. Want die zachte remedie zou moeten zijn die samenleving, die de bedriegers in haar midden passend bestraft.
    In onze echte wereld heeft diezelfde Armstrong alle gelegenheid om via het uitbaten van zijn bedrog voldoende dollars bijeen te vegen om er, ondanks alle mogelijke claims, nog goed van te kunnen leven als de “storm” is overgewaaid.
    En ik weet haast zeker, dat er mensen rondlopen, die dat zijn goed recht vinden en hem met zijn gehaaide gedrag complimenteren.

  4. De resterende wensen deel ik met je. Verbruggen is op zijn minst “suspect”. En het wordt steeds minder aannemelijk, dat “Boogie” als één van de zeer weinigen schoon in het peloton zou hebben gekoerst. Die moet straks ook uit de “kast” komen of hij wil of niet. Want de druk zal alleen maar groter worden.

    Eric Pieters moet maar eens psychologisch worden onderzocht. Want een dergelijke aandrang tot zelfverminking is verontrustend.

Nice and easy to work with

