FORBRYDELSEN 3/ THE KILLING 3

Na het mijnerzijds bekijken van de complete serie 3 van Forbrydelsen [The Killing] kan ik een aantal conclusies trekken. Een ervan is dat de Deense makers snelle leerlingen zijn.
Maar daarover later meer. Eerst even het belangrijkste voor de liefhebbers, die wachten op het moment waarop Forbrydelsen 3 op de buis te zien zal zijn: Deel 3 is met afstand het beste van het trio! Deel 1 van Deense makelij vond ik chaotisch, deel 2 te gezocht en rammelen qua plot.
Deel 3 is men er echter in geslaagd om de sterke punten van de al eerder door mij geloofde en bewierookte Amerikaanse versie te coveren, waardoor het chaotische is vervangen door een aantal verhaallijnen, die keurig als een aantal lagen over elkaar heen lopen. En men is er deels ook in geslaagd om de raakpunten in die verhaallijnen redelijk acceptabel voor de kijker zichtbaar te maken. En dat is goed nieuws, nietwaar?

Maar laat ik een korte schets geven waar het allemaal om draait, uiteraard zonder het plot te verklappen. Beschouw het maar alsof ik de opstellingen van beide elftallen aan u meegeef, maar de wedstrijd moet nog gespeeld worden ๐Ÿ™‚
F 3 draait om de volgende hoofdzaken:
– de ontvoering van de dochter van een Deens top-industireel;
Ouders– een als zelfmoord afgedane oude politiezaak
Reinhardt– onvermijdelijk: Deense verkiezingen, in dit geval nationale i.p.v. lokale
Politics– Sara Lund’s hopeloze privรฉ-leven
SaraBorchDe twee eerste lagen blijken onverbrekelijk met elkaar verbonden. De politieke kleur wordt voornamelijk uitgewerkt via een m.i. te uitgebreide blik op een politieke wereld, die als in deel 1 [te] bol staat van intriges, tegenwerkingen, machtsspelletjes e.d.ย  Na een aantal afleveringen begon ik me steeds meer te storen aan dat steeds maar herhalen van al die trucs en streken van de voor herverkiezing vechtende Deense premier en zijn ministers en adviseurs. Ik vermoed, dat Denen een voorliefde hebben voor dat politieke spel. Als onderdeel van een crimeserie werkt het halfweg echter gewoon tegen. Als je dan vervolgens die Deense premier ook nog fanatiek sex ziet hebben met de vrouwelijk leider van een beoogd coalitiepartner dan wordt duidelijk dat ook in deel 3 de makers het spoor even kwijt zijn geraakt.
[Tussen ons: toen ik die scene zag vroeg ik me onmiddellijk af of Mark Rutte en Jolanda Sap op dezelfde manier het Kunduz-akkoord hadden beklonken.]
Terug naar The Killing 3. En naar dat kwijt raken van het spoor. Net als bij de vorige 2 series kan ook me niet aan die indruk onttrekken, dat de makers het een absolute must vinden om een crimeserie vol te proppen met allerlei sidetracks. Wat voorbeelden om te verduidelijken waar ik op doel.
Lund zelf, die we al kennen als een vrouw met een chaotisch leven, wordt met het onderzoek belast. Wat gerust veelomvattend mag worden genoemd, want we kennen haar als iemand die in 5 minuten 3x van verdachte kan wisselen. En dat gebeurt ook nu met regelmaat, maar het feit dat het onderzoek naar de ontvoering wordt uitgebreid met een heropening van het onderzoek naar de zelfmoord van een 13-jarig meisje kan dat billijken.
Maar Lund krijgt vervolgens ook te maken met problemen met haar zoon รฉn een hardnekkige voormalige vriend met huwelijksproblemen, waar ze ook nog eens het onderzoek mee moet draaien. De hitte straalt er vanaf. Dus daar komt een 2e sexscene uit voort; heel onschuldig, maar onze Denen konden het weer niet laten.
F3Een ander voorbeeld van die sidetracks is de keuze om het politieke verhaal rond de herverkiezing van de Deense premier ook nog te voorzien van een “personal touch” waar het die premier betreft. Diens 17-jarige zoon blijkt kort geleden zelfmoord [ja ja ook al] te hebben gepleegd. En dat feit gaat naarmate de serie vordert ook een belangrijke rol spelen.
Ben je eenmaal aangeland bij de laatste 10e aflevering dan ben je als kijker zodanig overvoerd met gegevens over gebeurtenissen en allerlei lijntjes daar tussen, die zich als een bord spaghetti voor je geestesoog vertonen, dat je snakt naar die finale omdat je mag hopen voor die pastaberg een redelijke verklaring te zullen krijgen.

En juist daar gaat het wat mij betreft volkomen mis. Er gebeuren niet alleen ongeloofwaardige maar ook volledig onverklaarbare dingen. Die er toe leiden, dat alle gebeurtenissen uit de voorgaande 9 afleveringen [en geloof me, dat zijn er wat] in een sneltreinvaart tot een ontknoping komen, die alleen maar afgeraffeld kan worden genoemd. Wat dat betreft wordt een traditie die werd ingezet met deel 1 van de serie voortreffelijk voortgezet.
Maar, ondanks dat alles herhaal ik wat ik eerder stelde: The Killing 3 is de beste van de trilogie en het bekijken alleszins waard, al was het maar om de afleveringen 1-9.

Nog een laatste opmerking i.r.t. tot dat leren van de Amerikaanse versie van The Killing 1.
Zij die de US-versie hebben gezien moeten zich bij het bekijken van F3 er op voorbereiden, dat er een sterke mate van herkenning zal optreden. Opvallend veel van wat de Amerikanen gebruikten om hun versie van The Killing 1 niet alleen meer body en kwaliteit te geven, maar ook het verhaal plus plot naar een hoger niveau te tillen dan dat van de Deense versie, veel zal weer te zien zijn in F3. Misschien is dat ook wel de verklaring voor het eerder aangestipte feit, dat de Denen hun deel 3 zo prima in lagen hebben weten te persen. De Amerikaanse aanpak heeft hen er wellicht simpel toe gedwongen. Wat dat aangaat valt het te betreuren, dat de Deense makers ook de ontrafeling van het plot, de finale, niet van de Amerikanen konden kopiรซren. Omdat die nu eenmaal deel 1 betrof en die hebben de Denen voor de komst van de US-remake al zelf gemaakt.

17 thoughts on “FORBRYDELSEN 3/ THE KILLING 3

  1. Heb mezelf weten te bedwingen om niet direct naar die merkwaardige finale te kijken [van achter naar voren kijken is immers ook weleens leuk, toch?]. Aflevering 1 inmiddels gekeken en herken de Forbrydelsen-sfeer. Lund wordt er niet mooier op, maar dat terzijde. Brix is er ook weer en er duikt een nieuwe jonge speurder op. Vanavond, dicht bij verwarming, aflevering 2 kijken. ๐Ÿ™‚

    • Jeanette, dan moet je eens opletten in de komende afleveringen wat er precies gebeurd rond die zeeman, die in stukken in aflevering opdook en waarmee de hele zaak aan het rollen komt.
      Overigens nog 1 ding wat ik niet in mijn blog noemde. F3 wordt vaak omschreven als een crimi die zich afspeelt in een Denemarken wat gebukt gaat onder de gevolgen van de crisis. Sommige al te enthousiaste recensenten suggereren daarbij, dat die crisis een min of meer prominente rol speelt in het verhaal. Dit is echter niet het geval. Er duiken geen bankiers op, er duikt nergens grootschalig graaien op; niets van dat alles [gelukkig maar zou ik haast zeggen]. De enige link naar de crisis zit bij de Deense premier, maar dat zul je vanzelf wel tegenkomen. Veel plezier bij het kijken! ๐Ÿ™‚

  2. De invloed van “Borgen” is alom te herkennen. Neem bijvoorbeeld ons aller Ferry Mengele, die de bijna zekere aanstelling van Jeroentje Kapoentje als hoofd van Eurogroep duidde in wat je gerust helemaal de “Borgen-sfeer” mag noemen. Nederland een beetje kietelen, een beetje monddood maken, Duitsland moest bediend worden, Fransen zijn “bang” …… kortom een thriller van de bovenste plank. Ferry zal zodra hij voldoende plots en duidingen heeft verzameld ongetwijfeld snel met een boek komen [zoals inmiddels alle ook onbeduidende duiders doen]. Waar dan vervolgens weer een op voorhand al knaller van een crimi van wordt gemaakt.
    2013 wordt een enerverend jaar. En dan ook nog Forbrydelsen 3: ik vraag me af of ik dat allemaal wel aan kan. ๐Ÿ™‚

    • Wie interesseert het ene meter, dat Jeroentje baasje van een Eurogroepje mag worden? Alleen Jeroentje zelf natuurlijk. En misschien loopt er ergens een homobeer met zijn kop tegen de muur te bonken uit woede, dat hij nooit serieus is genoemd als kandidaat. Voor de rest “business as usual”.

  3. Weet je dat ik niet eens meer weet waarover deel 2 van Forbrydelsen ging? Maar, natuurlijk afhankelijk van het tijdstip waarop het wordt uitgezonden, is jouw preview van deel 3 voldoende aanleiding om daar naar te kijken.
    Voorlopig ben ik al tevreden, dat vanavond de bal weer gaat rollen. Want hoe gek het ook klinkt: ik heb het voetbal gemist. Wat ook een veeg teken is dat er de afgelopen tijd weinig interessants te bekijken is geweest. ๐Ÿ™‚

    • Deel 2 ging over de gevolgen van die Afghanistan-missie, P. En de schuldige was iemand uit het politiekorps, de partner van Lund. Warrig en vooral ook bloederig verhaal, zonder politieke verkiezingen overigens. ๐Ÿ™‚

    • Dank je O. voor het opfrissen van mijn geheugen. ๐Ÿ™‚ Na het zien van deel 2, zo staat me wel nog bij, dacht ik nog “een beetje overschat, die Deense crimi’s”. ๐Ÿ™‚

  4. Vanavond waren wat mensen uit de politieke hoek euforisch over Borgen. Dat is vandaag voor de eerste keer op Ned. 2 te zien. Ik heb het een tijdje op de Belg gevolgd maar ben afgehaakt, omdat het steeds maar weer terugkerende politieke gekuip me tegen ging staan. Het werd, laat ik het zo maar zeggen, gewoon vervelend en langdradig. Het is een teken aan de wand, dat politici e.d. er juist dan zo euforisch over zijn, vind je niet?
    Ik neem aan, dat jij Borgen ook niet volgt?

    • Die politici zijn in hun nopjes, want ze worden in vrijwel alle Deense series als sex beluste en dus zeer potente mannetjes en zeer tochtige vrouwtjes afgeschiderd. In het blog projecteert RadaR dat al naar de realiteit via het koppel Rutte-Sap. Onze gastheer beschikt werkelijk over een onbegrensd voorstellingsvermogen. Want ik kan me een Rutte die van bil gaat hoe ik me ook inspan niet voorstellen ๐Ÿ™‚ Krijg er zelfs een droge mond bij.
      Al die oersaaie mannen en vrouwen van onze politieke elite wordt in Borgen voorgeschoteld hoe het zou kunnen zijn. En dat stemt ze niet alleen tevreden, maar geeft ze ook nog een nieuwe sensatie: bloed stromend uit hun hoofden naar hun genitaliรซn.

      NB: mooie preview, RadaR ๐Ÿ˜›

    • @ Lottie:
      ik ben na een paar afleveringen ook al snel afgehaakt bij Borgen. Maar dat heb ik meen ik al eerder gemeld. Het nadeel รฉn risico van deze “versoaping” van de politiek is concreet, dat Kijker Onbenul straks zal gaan geloven, dat Borgen e.d. de werkelijkheid laat zien of die dicht benadert. Zoals mensen nu al met “soapies” en allerlei zgn “realitybagger” doen.
      Je kunt de politici nauwelijks kwalijk nemen dat ze zoals Leon al aangeeft vet in hun nopjes zijn met dit soort series. Wellicht zoeken er sommigen al naar manieren om het Borgen-effect zelfs nog te versterken.

      • Let maar eens op wat een broeierig sfeertje er vanaf nu in de 2e Kamer zal gaan hangen. Diepere decolletรฉs, de condooms gaan onder de tafel van hand tot hand, op de tablets gaat worden gezocht naar sites met afbeeldingen van de meest imposante dildo’s, het taalgebruik zal veranderen [Kees v.d. Staaij die Sharon Gesthuizen toezegt, dat hij haar graag in de rug wil dekken, Pechtold die ineens wel voelt voor een “ruk” naar links].
        Het Vragenuurtje wordt een kijkcijferkanon. ๐Ÿ™‚

  5. Goeie prewiew, mijn jongen. Je hebt het op de bekende gedegen manier aangepakt. Thumbs up!
    De Yanks hebben F1 & F3 dus gewoon samengevoegd tot een over 2 seizoenen doorlopende The Killing 1? Dan is het ook logisch dat er nooit een The Killing II US-style gekomen is, want daar was een compleet nieuw verhaal voor nodig. En daar vonden ze wellicht het personage Sara Lund niet interessant genoeg voor.

    • Samengevoegd is niet helemaal correct. Ze hebben de verhaallijn van F1 keurig vastgehouden en de passende elementen uit F3 in enigszins verbeterde vorm in die verhaallijn gevoegd. En nu ik F3 zelf gezien heb vind ik eens te meer, dat de Yanks met hun versie van The Killing werkelijk “a great job” hebben verricht. Die nog steeds mijn voorkeur heeft boven het Deense origineel. ๐Ÿ™‚

  6. RadaR is zo vriendelijk geweest de DVD’s bij mij af te leveren, O. En ik heb hem gevraagd een tipje van de sluier op te lichten, maar dat weigerde hij. Waarschijnlijk lag dit verhaal in blogvorm toen al klaar. ๐Ÿ˜€ Mijn nieuwsgierigheid is in ieder geval geprikkeld. En niet alleen naar die sexscene van een Deense Mark Rutte met een Deense Jolanda Sap ๐Ÿ˜›

  7. Nu is me duidelijk waarom het zo rustig aan het front was ๐Ÿ™‚ Ik begon me net een beetje zorgen te maken over of er wellicht een “writer’s block” zou zijn opgetreden.
    The Killing 3 komt voorlopig toch nog niet op de Nederlandse TV? Ik las wel net, dat Borgen hier nu start. Misschien zou een review daarvan beter zijn geweest ๐Ÿ™‚
    Maar zoals met de Amerikaanse versie blijkt ook nu dat je er bijzonder serieus naar kijkt. Vraag is hoeveel andere mensen dat ook doen. Wij zijn in Nederland series als Penoza e.d. gewend immers?

    • We hebben het wel over een internationaal hoog geprezen crimeserie, O. Die het verdient om serieus bekeken te worden. En los van alle kanttekeningen die ik ook nu te maken heb blijft in ieder geval fier overeind de constatering, dat de Denen ondanks hun onbedwingbare neiging tot overkill ons Nederlanders ver de loef afsteken als het gaat om het maken van kwaliteits crimeseries. F3 , althans zo heb ik het ervaren, is duidelijk op Amerikaanse leest geschoeid wat de productie ervan betreft. En dat is in dit geval een goede keuze geweest. Filmisch blijft de serie ook van hoge kwaliteit; deze keer zijn er bijzonder fraaie beelden van een Noors fjord te zien bijvoorbeeld.
      Doodzonde is, dat de finale een compleet fiasco is, wat mij betreft. Maar er blijft meer dan voldoende over om te bekijken. Lund blijft een apart personage, maar ook andere karakters roepen vraagtekens op. Maar misschien zijn Denen wel zo? Ik zou het niet weten , want ik heb er geen in mijn kennissenkring ๐Ÿ™‚

Nice and easy to work with

