NIVEA

“Gotta go guys, big day tomorrow” Vervolgens klinkt er uit vele monden “Awwwwwwww, Ohhhhhhhhhhhhh”. En dan volgt de clou: “Okay, I stay!!!!”

De hoofdpersoon in deze commercial herinnert zich ineens, dat hoe gigantisch hij ook doorzakt, zijn tubetje gezichtscreme werkt dat de volgende ochtend helemaal weg.
En ja hoor, de commercial eindigt met de hoofdpersoon, die na wat gesmeerd te hebben in zijn spiegel kijkt en op een misselijkmakende zelfgenoegzame wijze naar zijn paardekop kijkt en zichzelf blijkbaar weer helemaal “the boy” vindt.

Okay, ik heb inmiddels leren leven met het feit, dat het de cosmetische industrie vrijwel moeiteloos is gelukt mannen zover te krijgen, dat ze een eigen goedgevulde voorraad “schoonheidsartikelen” meenemen als er richting badkamer wordt gegaan. De hardnekkig door draaiende marketingmachine heeft ook hier de strijd gewonnen.
Maar waarom ook nog eens dezelfde ronduit debiele commercials op mannen loslaten, waar al 40 jaar vrouwen de hemel mee in worden gepraat?
Zijn de sexen inmiddels echt zo inwisselbaar, dat ze een identieke manier de val in kunnen worden gelokt?
NiveaBetekent emancipatie anno nu simpelweg, dat ook dan iedereen letterlijk in alles hetzelfde moet zijn? Wordt van mannen nu ook verwacht, dat ze in navolging van de hordes vrouwen die niet meer konden leven met hun vagina, zolang deze niet in het Playboy-format was herschapen, een niet te onderdrukken verlangen naar de perfecte penis gaan ontwikkelen?

Zelf als ik Willy Overtoom [goede voetballer trouwens] op Eredivisie Live in een commercial zijn Nivea uit zijn locker zie halen lopen de rillingen over mijn rug. Zijn gephotoshopte gladde gezicht in combinatie met dat potje Nivea zijn daar de oorzaak van.

In commercials van “vroeger” waren vrouwen ook al mooi. Zelfs mooier [want echter] dan de bijgeplamuurde, omgevormde en opgepompte barbiepoppen van nu, naar mijn bescheiden mening. Het verschil tussen “vlees” en “rubber” zeg maar.
De mannen van vroeger rookten een Marlboro, dronken een whiskey, hadden doorleefde koppen en stemmen. Die keken nauwelijks in een spiegel [een enkele uitzondering daargelaten].

Ik vind het een beetje treurig, dat wat je gerust “het mannelijke imago” kunt noemen moest verdwijnen om de verkoop van een tubetje smeersel, een flesje met een geurtje en een potje rommel op gang te krijgen.
Het is een wat ongemakkelijke gedachte te veronderstellen, dat de mannen die nog steeds met grote regelmaat naar fronten worden gestuurd waar een stevig robbertje wordt gevochten naast hun wapenuitrusting ook tubetjes gezichtscreme in hun bagage meeslepen.
Maar het zou best wel eens waar kunnen zijn, want de “frontgirls” zullen ongetwijfeld het goede voorbeeld geven.
Een dag keihard gevochten om een lantaarnpaal? Geen zorg, Nivea zorgt er voor dat je morgen weer fris en monter aan je “big day” kan beginnen.

8 thoughts on “NIVEA

  1. Het staat mannen toch vrij om die smeerseltjes niet te gebruiken? Is het eigenlijk niet zo, dat mannen blijkbaar net zo gemakkelijk zijn te bedotten als vrouwen als het om “schoonheid” gaat?
    Die kerel uit die reclame van Nivea vind ik overigens ook het schoolvoorbeeld van een kwal. 🙂

    • Natuurlijk, Lottie, zijn ze daar “vrij” in. Hoewel de greep waarin commercials ons houden je je doet afvragen in hoeverre dat “vrij” nog wel echt aan de orde is.
      Cosmeticaproducenten hebben, zo zie ik het, langs 2 sporen via ongetwijfeld een knap doordacht “businessplan” wegen gevonden om hun omzet gigantisch op te jagen.
      Eerste spoor is het benoemen en aanspreken van specifieke doelgroepen. Vrouwen, mannen, kinderen en misschien zijn de volgende wel de huisdieren.
      En dat aanspreken doe je door het “schoonheidsideaal” zoveel mogelijk te pushen. Daar zijn we immers erg ontvankelijk voor?
      Tweede spoor is door het voorheen als luxe-artikelen [parfums. e.d.] beschouwde artikelen voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar te maken. Nog niet eens door ze populair te prijzen, maar veel eerder door Jut en Juul er van te doordringen dat “schoonheid” bijna een vereiste is in de huidige wereld. Lelijk telt niet meer mee om het cru te zeggen. En moe, afgemat, lusteloos kan al helemaal niet meer in deze voortrazende wereld. Dus schep je de illusie, dat ze met smeerseltjes [of zoals RadaR aandraagt via cosmetische correcties van het lichaam] kunnen worden voorkomen.
      En een strakke meid of dito knaap in een commercial helpt daar uitstekend bij.
      Eigenlijk lijkt het er sterk op, dat velen van ons er veel voor over hebben om te mogen mee liften naar die schijnwereld.

  2. Waarom denk je, dat elke omhoog gevallen popster of voetballer een eigen geur- en/of een cosmeticalijn begint? Er zijn kapitalen mee te verdienen.
    Commercials zijn een dagelijkse kwelling. Volledig ontwijken is onmogelijk. Velen zijn het irritante voorbij.

  3. Zus bracht een paar weken geleden een proeftubetje mee van L’Oreal. Er stond met duidelijke letters op “menexpert”. Het bleek om “hydraterende gezichtscreme” te gaan, die “energie voor de huid” bleek te geven. Ik had geen idee wat dat betekende, maar Zus stelde me voor het eens te gebruiken. En ik luister altijd naar Zus. 😀
    Dus ging ik op een doordeweekse dag eens stevig aan de drank en rolde om 3 uur mijn bed in.
    Volgende ochtend zo wazig als een doedelzak, maar Zus was scherp en duwde me die tube in de hand. Volgens haar was ik het aan mijn baas verplicht om fris op mijn werk te verschijnen.
    Dus gesmeerd. Gevolg was dat toen ik de afdeling op kwam schuifelen het commentaar 2-ledig was. Ze vonden me lekker ruiken, maar vroegen er direct achteraan of ik soms iets onder de leden had.
    Maar ik heb ook goed nieuws over dat smeerseltje. Want al experimenterend ben ik er achter gekomen, dat het wel degelijk een weldadige werking blijkt te hebben zij het niet op mijn gezicht.
    L’Oreal blijkt een smeerseltje te hebben geproduceerd, wat prima werkt tegen reetketelsteen en schrale hollipjes. 😛

  4. In jouw badkamer staat toch ook meer dan het hoogst noodzakelijke? Ik denk, dat Nivea en andere cosmeticabedrijven hun uiterste best doen om de vrouwelijke kant van de man meer naar voren te halen 🙂

  5. Je neemt wel ÊÊn van de meest irritante commercials van dit moment als voorbeeld om het onderwerp “de ontmanning van het manbeeld” aan te snijden.
    Die droplul in die commercial zal vermoed ik bij iedereen wel afkeer oproepen.

Nice and easy to work with

