HET CENTRAAL POLIT BUREAU

Eigenlijk ben ik het CPB dankbaar dat het eens flink naast de pot heeft gepiest. Het CPB pretendeert een onafhankelijk instituut te zijn, maar vertoont al geruime tijd de nare trekjes van een politiek instituut. Dat doet men door steeds vaker rapporten op te spugen, die een toonzetting hebben die niet anders als politiek [en dus tendentieus] kunnen worden betiteld. In die vorm dienen zij vaker om beleid van de overheid te sturen en te ondersteunen dan onafhankelijk te toetsen en te becommentariëren.
Het CPB heeft inmiddels een trackrecord opgebouwd van doorrekeningen van van alles en  nog wat, waarvan de meerderheid op zijn minst twijfelachtig is en van voorspellingen, waarvan de praktijk uitwijst, dat de meerderheid van geen kanten blijkt te kloppen met wat de werkelijkheid wordt.
De verzameling economen en statistici in die club laat zich daardoor in het geheel niet uit het veld slaan. Men gaat gewoon door met vanuit zelf geconstrueerde modellen berekeningen maken en die in geenszins goedkope papers en/of rapporten te publiceren.
Het meest recente “geesteskind met een geurtje” betreft de vermeende ongelijkheid tussen beter opgeleiden en laag-geschoolden als het gaat om het bijdragen in de kosten van de zorg. Nu heb ik de tijd nog meegemaakt, waarin als je op een dergelijke vermeende ongelijkheid dorst te wijzen je bijkans moest vluchten. Maar we leven in een andere tijd, een tijd waarin elk individueel mens vrijelijk mag worden beoordeeld op wat hij/zij kost in verhouding tot zijn waarde voor …. ja voor wat eigenlijk. We kennen dit soort situaties bijvoorbeeld uit de tuinbouw, waarin een tomatenkweker een tomatenplant, die te weinig vruchten produceert in verhouding tot de stookkosten, simpelweg uit de grond rukt en op de vaalt gooit.
Het CPB zegt vastgesteld te hebben, dat laaggeschoolden veel gebruik van zorg maken, veel meer dan hoog-opgeleiden. Terwijl die laatsten wel dezelfde premie of soms zelfs meer betalen.
Hier wordt nader op die constatering ingegaan; ik laat dat dus maar verder achterwege.

Wat ik nog wel wil opmerken is, dat er het zoveelste deja-vu aan de orde is. Wat teruggaat tot de periode waarin de soms heftige discussie werd gevoerd over het nieuwe zorgsysteem en de daarin vervlochten marktwerking.
Hoe vaak er niet gewaarschuwd is voor risico’s dat de zorg zodanig zou worden geïndividualiseerd, dat verkrijging ervan afhankelijk zou kunnen worden van uw persoonlijke situatie. En het werd weggewoven en weggemasseerd.
Maar laat een vingerwijzing zijn, dat het Centraal Polit Bureau thans in overweging geeft om te komen tot een afgeslankt basispakket voor de dure gebruikers in de “laag-geschoolden”- categorie.
Een vrij advies, waarvan de VVD [u weet wel, die partij waarop ook u gestemd heeft, beste stratenmaker,] al heeft aangegeven er veel in te zien.
Count your blessings, they are rapidly decreasing.

14 thoughts on “HET CENTRAAL POLIT BUREAU

  1. Heet van de naald een 2-tal kanttekeningen bij het verhaal wat de Soet [zonder d merkte ik] zojuist bij RTL-Z afstak.
    1. het was een helder verhaal, puur vanuit de zakelijke kant bezien. Let wel, ik zeg [nog niet] dat het op mij overkomt als een kloppend verhaal. Maar daarover later meer.
    2. het feit, dat het om een helder zakelijk verhaal gaat is tegelijk ook een punt van kritiek. Ik heb de Soet nergens iets horen zeggen over dat hij volledig beseft welk een enorme impact de korting van 19% [+ de inmiddels ruim 6% niet uitgevoerde indexering] op vooral de huidige maar ook toekomstige gepensioneerden heeft, Hij hechtte er duidelijk meer waarde aan te benadrukken welke geweldige beleggingsresultaten het fonds heeft behaald. Wat de bestuurder de Soet volgens mij voldoende tekent. Want een beetje ridicuul is het wel en om de volgende reden.
    Een pensioenfonds i.c. de uitvoerder ervan kan zichzelf prima prijzen door erop te wijzen, dat het behaalde rendement in vergelijking met het landelijke cijfer prima is geweest. Maar de werkelijkheid moet zijn, dat er pas van een prima beleggingsbeleid en -resultaat kan en mag worden gesproken, als dat resultaat tot gevolg heeft dat het fonds zijn verplichtingen daardoor op de vereiste manier kan nakomen.
    Om een gek voorbeeld te geven: de Soet klinkt als de trainer die zegt dat zijn elftal de beste wedstrijd van het seizoen heeft gespeeld en dat hij trots op ze is. Jammer genoeg werd de wedstrijd wel met 19-0 verloren.

    • Een glimlach hier, Paul. Want ik was al halfweg het dichten van mijn eerste reactie toen ik de jouwe gewaar werd. Blijkbaar moet ik me zorgen gaan maken, want jouw reactiesnelheid heeft de mijne ingehaald en voorbijgestoken 🙂
      Weinig aan te merken op wat je stelt. Misschien nog het volgende. Door zo de nadruk te leggen op die prima rendementcijfers geeft de Soet in feite ook aan, dat het A&O Ondernemingspensioenfonds “dead in the water” is.
      Want zelfs die geweldige rendementcijfers hebben geen enkele positieve invloed op de voorgenomen en inmiddels vastgestelde korting op de pensioenen.
      Maar ik ga nu werken aan een nieuw blog. Insteek daarbij is niet alleen het op de buis afgestoken verhaal van de Soet, maar ook een “bedrijfsblog” waarin hij de medewerkers van A&O uitlegt “hoe het zo is gekomen”. Een blog, wat trouwens integraal op de site van RTL Z [ik zal de link in het nieuwe blog plaatsen] is opgenomen.
      Het dreigt een interessante dag te worden 🙂

    • Een zakelijk verhaal ….. dat is inderdaad de juiste betiteling.
      Net als bij jullie kwam het bij mij merkwaardig over iemand te horen vertellen, dat de beleggingen het zo geweldig hebben gedaan in de context van een net afgegeven “hakbijlverhaal” waarin wordt verteld, dat het pensioen met 1/5 deel wordt gekort. “Griekse” toestanden, zou je kunnen zeggen.

  2. Even off topic een belangwekkende mededeling.
    Ik kreeg vanavond de bevestiging, dat RTL-Z morgenochtend een item heeft over de topprestatie van A&O Ondernemingspensioenfonds [“goud” bij het doorvoeren van kortingen mag je gerust een topprestatie noemen]. De directeur van A&O Services annex de voorzitter van het pensioenfonds zou zich bereid hebben verklaard live een toelichting te geven op de wijze waarop dat ” goud” is behaald. Misschien verklapt hij ook wel, waar hij de medaille gaat ophangen 🙂

    • Dat is interessant. Ik zal er tijdens het ontbijt naar kijken.
      Trouwens, je moet ook even Nieuwsuur terugkijken, wat daar is golden boy Wouter Bos te zien over het onderwerp van dit log. Hij doet belangwekkende uitspraken o.a. over veelgebruikers van zorg. Beloof dat je kalm zal blijven 🙂

    • Goed nieuws, RadaR. Hoe meer publiciteit er aan wordt gegeven hoe beter. Heb je Reporter en andere soortgelijke programma’s ook al benaderd ? 🙂
      We gaan kijken want we willen graag horen wat die heer de Soedt [klopt toch?] te vertellen heeft.

      • Vergeet ik nog on topic te reageren, sorry.
        De voortdurende pogingen om groepen tegen elkaar uit te spelen moeten een keer een halt worden toegeroepen. Waar blijft de SP?????
        Ik vrees, dat we zelf in een zo’n groot mogelijke omvang de heren duidelijk moeten maken, dat we willen leven zoals WIJ dat zelf willen, met inachtneming van normen en waarden. We laten ons niet door economen en statistici vertellen hoe we moeten leven om zodoende keurig te voldoen aan hun misselijkmakende modellen.
        Je merkt, ik word ook steeds bozer 🙂

      • Nee, Paul. Ik zie het nut er niet van in er een soort “mediaspektakel” van te maken. Maar er is nog wel iets anders, waar ik het binnenkort met je over wil hebben. Komt goed.

  3. Ze gaan op het gemak het hele rijtje af. Straks de kalen tegen de welige haardossen, de zwangeren tegen de onvruchtbaren, de linkshandigen tegen de rechtshandigen [ik hou het netjes 😀 ], de vleeseters tegen de vegetariërs ……. de keus is eindeloos.

Nice and easy to work with

