DE HOLLANDSE OGER

Als “eigen baas” zou ik bezig moeten zijn, de traditie schrijft dit immers voor, met het schrijven van mijn eigen “nieuwjaarsspeech”. Die ik dan morgen op de eerste officiële “werkdag” van 2013, staande voor de manshoge spiegel, voor mezelf zou moeten uitspreken. Maar ik kan me er [nog] niet toe zetten.
2e vaste taak op Nieuwjaarsdag zou moeten zijn wat mensen afbellen om ze telefonisch mijn beste wensen over te brengen. Probleem is echter, dat daar een aantal mensen tussen zit, dat om uiteenlopende redenen geen goed 2013 tegemoet zal gaan.
Dus dat bellen, dat laat ik ook nog maar even zitten.
U lezer daarentegen ken ik niet, dus niets let me om u een in alle opzichten voorspoedig 2013 toe te wensen. Bij deze dus!

Nu wil ik het even met u hebben over het verschijnsel Oger. Een fictief wezen, wat zich vooral in animatievorm manifesteert in videogames [bijv. World of Warcraft] en in fiction-movies als The lord of the ring-trilogie en de net uitgekomen Peter Jackson productie The Hobbit. Er wordt geen fictief wezen verzonnen of er worden wel menselijke trekjes in verpakt. Zo ook bij de Oger. Hij is dom, primitief en heeft zo weinig hersens, dat het onmogelijk is ooit van hersenhelften te kunnen spreken. Hij vermoordt iedereen die hem in de weg loopt [miljoenen gamers all over the world houden zich daar al jaren mee bezig] , hij verwoest alles wat hem in de weg staat. Tot zover de ingebouwde menselijke karaktertrekjes. Er zijn ook in sporadische gevallen hoofdzakelijk uiterlijke overeenkomsten tussen mens en Oger. We hebben het dan meestal over het onderras Tokkies, wat overigens een beetje uit de mode schijnt te zijn geraakt. Je ziet Tokkies niet veel meer in videogames, zelfs niet bij RTL en SBS.
GerwenOgerEen mooi voorbeeld van een  als goed bekend staande Oger kennen de meesten van u ongetwijfeld: hij heet Shrek en is erg populair. En nu wil het toeval, dat er in  Nederland iemand rondloopt, die nu hij de volwassenheid heeft bereikt als 2 druppels water op Shrek lijkt. Kijkt u zelf maar.

Michael van Gerwen heet-ie; een goedmoedige Brabander [aldaar gedijen de Ogermensen als vanouds prima], die zijn Shrekachtige fysiek weet te benutten om op een formidabele manier pijltjes in een dartbord te gooien.
Zo goed zelfs, dat hij inmiddels de finale van het PDC-WK heeft bereikt en het daarin gaat opnemen tegen 15-voudig wereldkampioen The Power. Onze Shrek schakelde om die finale te bereiken inmiddels grootheden  als The  Machine en The Jackpot uit.
Vanavond staat die finale op het programma en onze Shrek, die in de halve finale en passant even een 9-darter gooide, is allesbehalve kansloos. Nederland zou best wel eens op de 1e dag van 2013 een wereldkampioen kunnen mogen verwelkomen. Waar dit kleine landje al niet groot in is, toch?
HazelKellyDoe als ik en zet uw aversie voor RTL7 voor even opzij en kijk naar onze Shrek. Schakel dan wel bijtijds in om de entree van de beide matadoren mee te kunnen maken.
Want dan kunt u ter compensatie van al de mannelijke lelijkheid die u tegemoet komt ook nog even een blikje werpen op Hazel en Kelly. 2 Engelse “walk-on girls”,die al die ellende van de onafzienbare hoeveelheid pannenkoekhoofden en vormloze lichamen, die de BBC elke dag weer over de kijker uitstrooit verzachten. Prettige wedstrijd!!!

7 thoughts on “DE HOLLANDSE OGER

  1. Jammer maar helaas. De beste heeft echter gewonnen en dat is terecht! “Zilver”+ een cheque van 120.000 euro is voor v. Gerwen een prettig doekje voor het bloeden.
    Zou de populariteit van de echte Shrek nu ook drastisch afnemen?

    • Mag ik erop wijzen, dat eind deze week het BDO-WK begint? 😛 En dat Nederland daar een titelverdediger in de persoon van ene Kist heeft lopen.
      Ook een soort Shrek trouwens, niet uit Brabant maar uut ‘tOosten.
      Voor de die hards is er dus nog een week pijltje gooien.

      • Klopt, Jurgen. Maar het gelukkige toeval wil, dat tegelijk ook het Masters Toernooi begint. En ik kijk toch liever naar Mark Selby dan naar een pijltjes gooiend biervat 😀

  2. Je doelt wat die pannenkoekenhoofden betreft ongetwijfeld op het vrouwelijk personeel van het breakfast-programma van de BBC? Want dat is inderdaad werkelijk soms heel erg stuitend. En de meeste van die pannenkoeken spreken nog cockney ook. De enige die er wel mee door kan is nota bene de weervrouw. 🙂 Die blijft lachen, hoe erg half Engeland ook overstroomt. En ook Nigella met het schortje kan ik heel goed verdragen. Ze mag bij mij een eitje komen bakken.
    Ben trouwens verrast door de ogenschijnlijke frisheid waarmee je de pen al weer hebt gehanteerd. Respect hoor 😀
    Wat het darten betreft: ik heb een 5-er gezet op Shrek.

  3. Beste wensen ook van deze kant! Het “gunstige weer” zorgde voor de rustigste jaarwisseling sinds jaren hier.
    We gaan maar eens afwachten of dat een voorbode is van de wijze waarop 2013 gaat verlopen 🙂

  4. Beste wensen voor 2013, RadaR. Dat het maar een productief blogjaar mag worden. Je start is veelbelovend 🙂
    Natuurlijk ga ik naar de finale kijken, want van Gerwen schijnt het heel goed te doen. Het wordt een beetje een clash tussen de oude en nieuwe generatie, hé.
    En ach, die 2 walk-on girls, ze verzachten het beeld van de opkomende darters [ik moest van de week onwillekeurig lachen toen ik de RTL-zwetsers [wat wordt er over dat darten ook al enorm in de ruimte gezwetst, ongelooflijk] hoorde zeggen, dat Barnie er “strak” uitzag. De aanblik van Barnie naast zo’n meisje maakte één ding duidelijk: het was zeker niet Raymond die de betiteling strak verdiende 🙂

Nice and easy to work with

