JA MEVROUW, JA MIJNHEER

Natuurlijk mevrouw, beloof ik dat ik in 2013 net zo verdraagzaam of zelfs misschien wel verdraagzamer zal zijn. Met optimale verdraagzaamheid zal ik in 2013 de kranten lezen, de journaals bekijken, al het mooie nieuws tot mij nemen.
Natuurlijk, mevrouw, zeg ik u toe alle vertrouwen te herwinnen in overheid, politiek en samenleving. Stijgende prijzen, stijgende lasten, werkloosheid, pensioenkortingen, nieuwe voedselbankrecords, steeds verder afkalvende kwaliteit van zorg en onderwijs, ze zullen allemaal mijn vertrouwen niet doen inzakken. Omdat u, mevrouw, dat zo indringend aan mij vraagt.
U heeft mij de ogen geopend, mevrouw. Europa is ons doel, ons El Dorado, de oase waar we eindelijk onze rust zullen vinden. Ik ben helemaal om. Na u , mevrouw, te hebben aangehoord bulk ik van het vertrouwen. Voorwaarts!!!!!

En ook van u, mijnheer, ben ik enorm onder de indruk geraakt. De onverbiddelijke toon waarmee u eiste, dat het eens afgelopen moet zijn daar in Syrië [ik heb er alle begrip voor dat u wat andere landjes vergat te noemen waar het ook niet zo lekker gaat; u wordt immers een dagje ouder?], met dat moorden en zo. De stem van het geloof, ik zou bijna zeggen de stem van God heeft goed gesproken. Laat Hij het voorbeeld zijn. Simpel verwijzen naar het vele goeds wat in Zijn naam eeuwenlang over de wereld is verspreid, moet volstaan om boze mensen [u noemt dat geloof ik het Kwaad] tot inkeer te laten komen. Ook hier brul ik “Voorwaarts”.

12 thoughts on “JA MEVROUW, JA MIJNHEER

  1. Ik ben er nog niet uit wat het precies is. In ieder geval zou het om 2 zaken kunnen gaan. A. HKH zit zo vastgesnoerd aan de decennia bestrijkende traditie van de “divine speech” uit Koninklijke mond, dat ze niet anders kan; B of HKH heeft veel minder voeling met haar “onderdanen” dan menige royalist ons wil doen geloven.
    Hoe dan ook, de kerstboodschap voldoet al langere tijd, maar vooral nu, niet aan wat nodig is , waar het volk behoefte aan heeft. Strak en stijf een voorgekookt verhaaltje oplezen getuigt niet van waar wel op wordt gezinspeeld: echte empathie met het volk.
    Het kan heel goed zijn, dat Beatrix gewoon de ruimte niet wordt geboden, omdat ze nu eenmaal wel moet zeggen waar het de werkelijke verantwoordelijke [“de minister”] om te doen is.
    Waarmee voor de zoveelste keer overduidelijk wordt gemaakt, dat het om een optreden van een sprekende pop gaat, waar de juiste teksten uit moeten komen rollen.

    Let wel, ik heb niets tegen de koningin, noch als persoon noch als instituut. Maar als sprekende pop voldoet zij al lang niet meer aan de normen. Op verdraagzaamheid en vertrouwen hameren, terwijl je beide belangrijke bouwstenen van een samenleving jaar na jaar verder ziet eroderen, het getuigt niet van realiteitsgevoel.
    Het zal anders moeten; zo niet, dan blijft de Kerstboodschap [als de Troonrede er ook een is] een toneelstukje van het nivo GTST. Zoals de beëdiging van dit kabinet ook was. Toen durfde HKH dat uit te spreken.

    • Uk heb nog nooit aandacht besteed aan wat er uit de mond van onze Trix komt.
      En ben ook niet van plan daar in het nieuwe jaar mee te gaan beginnen.
      Hoe noemt men dat ook alweer? Verhaaltjes voor de vaak toch?

      En die grijsaard “in die soepjurk? ……………… Ik versta noch hoor hem.

  2. Er hebben ook veel minder dan eerdere jaren naar de Kerstboodschap gekeken. Beatrix is [hoe noemt Matthijs dat ook al weer? ] geen trending topic meer.

  3. Je kunt zeggen wat je wil, maar het werkt wel hoor, zo’n peptalk. Ik reed net even langs de super en blije, vrolijke, geheel opgemonterde winkelaars alom. Had ook nog even langs de voedselbank willen rijden om even te checken of het daar ook feest is, maar had helaas geen tijd meer. Moet me haasten om op tijd In Lottie’s Parlour te zijn, want er schijnt zo weer iets te gaan beginnen. Fijne 2e kerstdag tot allen en onze gastheer in het bijzonder 🙂

  4. Geef het maar toe, RadaR: je hebt door Popie Jopie geïnspireerd voor de start keurig op je knieën een gebedje gepreveld. Ik ben er alleen nog niet achter of het een SCHIETgebedje is geweest. 🙂

    @Willem: prettig muziekje. Staat niet in de T888 😀

  5. Ik heb zowel de mevrouw als de meneer zijn boodschap niet horen uitspreken. Maar al snel begreep ik dat het weer [noemde Willem dat niet elders zo?] oude wijn in oude zakken was.
    Dus ik kan me er nauwelijks over opwinden. De cynische toon van RadaR volstaat prima.
    Ik geloof niet dat de beide boodschappen historisch van enige betekenis zullen blijken,

  6. Volgens mij moet Bea wel een pallet vol tenalady hebben volgezeken tijdens haar jaarlijkse gerochel aan den volke, moed kun je haar niet ontzeggen want als vertegenwoordigster van een familie die bij de eerste de beste tegenwind al naar de overkant van die grote plas vlucht de woorden Europa dat zijn wij uit te spreken nou knap hoor!!

    Wat mij ook tot tevredenheid stemde was haar uitgesproken verklaring dat de crisis ons allen treft en zij ook haar steentje wil bijdragen aan de kommer en de kwel der natie, eindelijk gaat ze haar finaciele positie openbaren en daarover belasting betalen plus ze neemt genoegen met een salaris ter hoogte van de Balkende norm, driewerf hoezee, hoezee, hoezee.

    Die smerige paapse nazipedofiel heeft ook al het lef om zijn waffel te openen en zijn gif te verspreiden als zijnde vertegenwoordiger van het grootste kindermisbruiknetwerk ter wereld, het spijt mij zeer maar aan die intens smerige smeerlap ga ik verder geen woorden meer aan verspillen, ik kots van die kop, die jurk en vooral de misdadige woorden tegen de mensheid die deze soepjurk loopt uit te kotsen.

    Maar als ik het gebruikelijke geouwehoer hoor van onze grote leiders dan is verdraagzaam een woord en begrip wat steeds vaker naar de vergetelheid word gedrukt en dat moeten we niet willen!!

    “Verdraagzaam”

    Iedere grote stad heeft er wel een paar of in ieder geval gehad, van die markante figuren die leek het wel altijd het stadsbeeld domineerden, zo ook Amsterdam waar er misschien wel meer waren dan ergens anders.

    Het is denk ik inmiddels meer dan 35 jaar geleden dat de paden van Fabiola en mij elkaar oppervlakkig kruisten, dit levende kunstwerk woonde toen net in de Haarlemmerpoort ik meen dat het gekraakt was(zoals de meeste fraaie gebouwen toen) en waar ook de expositieruimte gevestigd was van dit mondaine levende kunstwerk.

    Altijd in het wit gekleed met bizarre laarzen en hoofddeksels zo zal dit kunstwerk in mijn gedachten altijd voortleven, maar ook als een symbool.

    Een symbool voor een tijd waarin Amsterdam en andere steden, nog niet gebukt gingen onder straatterreur, intolerantie naar anderen en vooral nog echte vrijheid bezat, een tijd waarin kunstwerken als Fabiola nog niet werden nagewezen, uitgescholden en beschimpt of lastig gevallen c.q. in elkaar getrapt te worden slechts op grond van het feit dat men anders is dan anderen, dit levende kunstwerk stond dus symbool voor een tijd waarin je nog mocht zijn en wezen wie en wat je was en je zonder al te veel angsten gewoon jezelf mocht en kon wezen.

    Nu het avondlicht nadert voor deze opmerkelijke verschijning is het goed om eens stil te staan bij wat we allemaal hebben verloren en uit handen gegeven al die jaren, dit levende kunstwerk had in de huidige tijd en met de huidige mentaliteit geen enkele kans gehad tot overleving en eigenlijk is dat nog het grootste verlies.

    • Sterk voorbeeld, Willem, die Fabiola. Aansprekend vooral, zo aansprekend zelfs , dat het bij mij het beeld opriep van dat keurige dametje wat tot op gevorderde leeftijd elke dag op de fiets mijn woonplaats doorkruiste. Soms kreeg je de kans haar goed te bekijken, als ze met de fiets aan de hand, even uitrustend van het trapwerk, voorbij kwam lopen. Toen ik haar voor de 1e keer zag, het zal begin jaren 80 zijn geweest, maakte ze op mij 100% de indruk van wat we ooit een dame van stand pleegden te noemen. Al vrij snel kwam ik er achter, dat ik met een soort alom gekoesterd juweel te maken had, wat in de gemeente bekend stond als “de Koningin van Voorburg”.
      Dergelijke letterlijk kleurrijke, maar ook vertederende figuren zijn inmiddels al heel lang vervangen door het beeld, wat we zo goed kennen uit de USA: de figuur, die gewoon “zwerver” wordt genoemd, die achter een wagentje of met de zwaarbeladen wankele fiets aan de hand door het stadsbeeld trekt. En meestal zonder enig respect of enige empathie als een soort “outcast” wordt genegeerd, zo niet erger.
      Ik noemde de jaren 80 en dat bracht me op een andere gedachte in relatie tot Beatrix. Zij heeft inmiddels 32 kerstboodschappen uitgesproken. Ik vraag me af of zij ooit zal hebben laten onderzoeken welk percentage van de daarin opgenomen wensen voor, adviezen aan en boodschappen aan haar volk werkelijkheid zijn geworden. Zo ja, dan denk ik dat de uitkomst van zo’n onderzoek erg deprimerend moet zijn. Een reden te meer om er dus maar mee op te houden. Een half uurtje brabbelen met Kerst puur vanuit de decorumgedachte, dat past immers ook al niet meer bij de tijd waarin we leven.
      Één slag wil ik daarbij nog wel om de arm houden: het kan zijn, dat de 1 miljoen kaaskoppen, die wel naar Beatrix kijken, in de veronderstelling zijn dat ze naar een ingelaste aflevering van GTST kijken. In dat geval kan het wat mij betreft doorgaan onder de voorwaarde, dat ze haar toneelstukje voortaan op RTL4 opvoert.

  7. We zijn weer eens als kleine, beetje dommige kinderen toegesproken, RadaR. En dat maak jij weer voortreffelijk duidelijk. 2 Hoogwaardigheidsbekleders, die zich er weer voor hebben geleend om de rol van sprekende pop te spelen. Jammer en een beetje triest eigenlijk.
    Maar we laten er onze Kerstdagen niet door verpesten, nietwaar.
    Ik ga snel weer uitbuiken. Veel succes en plezier met je jukebox 🙂

Nice and easy to work with

