KERSTSTEMMING

Wat kunnen feestdagen als de onderhavige  toch een merkwaardig effect op mensen hebben, vindt u ook niet? Ik heb net een beoogd laatste [bescheiden] rondje langs wat winkels achter de rug. En heb mijn ogen weer uitgekeken. Niet dat ik verbaasd was over wat ik zag, maar toch was het effect op mij er wel degelijk. Er werd mij geadviseerd gisteren om vandaag gewoon even een supermarkt binnen te lopen, wat ik na enige aarzeling deed. En het bracht mij in verwarring. Heerste daar nu wel of niet een soort “kerststemming”? Zo ja dan is het de hoogste tijd om mijn definitie daarvan grondig bij te stellen. Ik associeer Kerst hoofdzakelijk nog steeds met een feest van “vrede en welbehagen”. De laatste keer dat ik een nachtmis bezocht op kerstnacht werd dat ook nadrukkelijk door mijnheer pastoor uitgedragen.
kerstinkopenMaar hoe anders is de praktijk, vooral in die paar dagen voor het feest losbarst. Wat ik zag en zie zijn voornamelijk in de hoogste staat van agitatie verkerende mensen. In zo’n supermarkt uit zich dat opvallend veel in een soort agressiviteit, waar je zowel om kunt lachen als voor op je hoede moet zijn. Kiftende echtparen achter overvolle karretjes denderen door de gangetjes, daarbij rustig rondschuifelende oudjes bijna overrijdend. En kijk je bij de kassa om je heen, dan zie je zeer opgewonden koppen. Soms ook ronduit vijandige koppen van mensen, die er zwaar het land over in hebben, dat jij net voor hen bij die kassa bent aangekomen.
Zelf ken ik dat soort agitatie niet, laat staan agressiviteit. Ik sta gewoon als altijd rustig in mijn rij en kijk een beetje geamuseerd om me heen naar al dat gedoe. Maar zelfs dat werkt in sommige  gevallen als de bekende rode lap op die stier achter zo’n winkelwagentje. Soms bekruipt me het gevoel, dat die tattoo achter je of de tokkie naast je die ontspannen grijns het liefst van mijn gezicht zou rammen. Maar ik kan gelukkig ook prima heel kwaad kijken.winkelwagentje
Raar, dat is het wat met mensen gebeurt. Laat ik u vertellen, dat er mensen zijn, waar ik algemeen genomen prima mee door een deur kan, die eind december duidelijk laten merken boos te zijn omdat ik ze geen kerstkaartje heb gestuurd. En dat is met in gedachten het feit, dat ik vrijwel nooit meedoe aan die aangeleerde volkshobby een beetje vreemd. Alleen als ik een creatieve bui heb in deze donkere dagen wil ik wel eens een kaartje sturen.
Ik heb er ook nooit pijn in mijn buik van als ikzelf weinig van die dingen ontvang. Ze zeggen me namelijk niets. Ja, alleen dat Post NL er een aardig centje aan verdient, maar dat is alles.
Zeg nou zelf, kerststemming komt toch niet voort uit zo’n kaartje, uit het volladen van zoveel mogelijk winkelkarretjes? Kerststemming hoort van binnen te zitten en naar buiten toe uit te stralen. Laten we allemaal eens proberen om dat in 2012 te doen. Veel succes en alvast een “vrolijk kerstfeest”.

14 thoughts on “KERSTSTEMMING

  1. Alle begrip hoor voor dat niet versturen van Kerstkaarten. Ik heb net zitten bekijken waar je je creativiteit in hebt gestoken en het is weer helemaal in orde. We zijn er klaar voor!! Good luck 🙂

  2. Lubbers heeft in Buitenhof openlijk toegegeven, dat het grootschalig terugstorten van gelden uit de toen zogenaamd uitpuilende pensioenkassen aan de werkgevers een grote fout is geweest.
    Het wordt denk ik tijd serieus na te gaan denken over een schadeclaim, me dunkt.

    • Jaja, je kunt tuut-tuut-Ruud geen lef ontzeggen. Zei hij er niet bij dat zijn huidige mening het gevolg is van “voortschrijdend inzicht”?

      NB: inderdaad smeuig clipje van RRRRRRRRRRRRRRammstein. Net als Willem heb ik ook wel trek in meer. “Engel” in huis? Past mooi bij de Kerstdagen toch? 🙂
      Het werk op de site ziet er weer gelikt uit; complimenten van de jongens en meisjes “achter de tap”. 😉

      • “Engel”is in tha house 🙂 Maar het enige wat enigszins in verband met kerst kan worden gebracht is de titel. De clip is dat zeker niet 🙂 Ik schuif hem door naar oudejaarsdag,dat lijkt me meer passend.
        Dank voor de complimenten, jongen. Ik zou haast zeggen “geef de jongens en meisjes” een rondje van me 😀 Maar daar is het nog net even te vroeg voor. Eerst luisteren 🙂

  3. Dat waar jij je nu nog steeds over schijnt te verwonderen is eigenlijk een logisch uitvloeisel van deze periode van het jaar, ik omschrijf dat altijd als de periode van het heilige moeten.

    Men moet vakantiedagen opnemen, men moet de woonstee behangen met de meest walgelijke lichtarmaturen voor buiten en men moet dode bomen in huis nemen en die dusdandig bekleden met de meest ranzige rotzooi en troep en wel zodanig dat de term boom een eufemisme is geworden, men moet het vooral gezelliger hebben in de boezem van het gezin dan de overige buren in de doorsnee doorrotwoning bekend van de vele Vinexlocaties, men moet minimaal 1 maal per jaar schijnheilig een godshuis bezoeken, men moet de schranspartijen het liefste nog uitgebreider maken dan die van een jaar ervoor, maar vooral moet men hiervan en van alle andere dingen uit deze periode genieten, maar vooral men moet en moet en moet van alles en nog wat.

    Zo bekeken is het dus vrij logisch dat het grootste gedeelte van dit kuddevolkje verwilderd in de rondte kijkt, met een blik ongeveer zoals die te zien is in de oogjes van een Eland die in de sneeuwvlaktes van de Finse buitengewesten Elanderig loopt te zijn en die dan voor de allereerste keer in de lampen van een 25 ton zware Big Mack kijkt, die verwilderde blik die is in de supermarkten van onder andere ons land ruimschoots voorhanden.

    Dus neen, ik kijk niet zozeer verwonderd naar dat zooitje in mijn ogen volledig de weg kwijt zijnde land en soortgenoten maar veel meer verbijsterd over zoveel onthutsende domheid en meegaandheid.

    PS. De firma Rammstein is naar nu blijkt ook uitstekend te combineren met een ovenvers croissantje, roomboter en echte aardbeienjam, gaat vooral zo verder.

    • Het moment, dat je ophoudt met je te verwonderen en het banale accepteert, Willem, is het teken, dat de algehele afstomping is bereikt. Onze gastheer is blijkbaar nog niet zover 😀 Ík neem hem dat niet kwalijk.

  4. Je hebt het hier in feite over 2 zaken: A. het gedragspatroon B. protocol. Ons is aangeleerd om met die feestdagen als mieren door winkels te razen. Dus doen we dat, gehoorzaam als we zijn.
    Kerstkaarten zijn gewoon onderdeel van het protocol. Je “hoort” ze te sturen al meen je geen kloten van wat er op staat. Men mag je een lul, schoft, idioot e.d vinden het hele jaar door, maar men eist wel een kaart van je. Krijgt men die niet dan weet je niet hoe het hoort. En hoewel de meerderheid het hele jaar door enthousiast laat merken niet te weten hoe dingen horen en zich van de hele bende nauwelijks iets aantrekt, steekt qua zwaarte van overtreding “niet versturen van kerstkaarten” er met kop en schouders boven uit. Ken je de mens nu nog niet? 😛

  5. Mocht je er tijd voor hebben even een tip: straks in Buitenhof een “debat” tussen 2 mastodonten aan de ene kant [Lubbers en Wiegel, die we gerust mede de architecten van de ellende van nu mogen noemen] en 2 relatief jonge honden. Zou interessant kunnen zijn. 🙂
    Succes met al het fraais wat je op stapel hebt staan!

  6. Je cluppie heeft er in ieder geval voor gezorgd, dat je met een plezierig gevoel “je winterstop” kunt ingaan. 🙂 Prettige feestdagen en natuurlijk veel succes en bovenal plezier de komende week!

  7. In een paar dagen is het allemaal weer voorbij en dan gaat iedereen met een bedrukt gezicht opmaken wat de schade deze keer is. En bedenk: in verwondering naar al die geagiteerde mensen kijken is nog altijd veel beter dan het in berusting te doen. 🙂

Nice and easy to work with

