NUMBER ONE

Vanuit de incestueuze hoek der parlementaire journalistiek werd [surprise, surprise] Diederik Samsom al tot de politicus van het jaar 2012 gekozen. Om u een indruk te geven van de intrinsieke waarde van zo’n eretitel: Rutte, die laten we eerlijk zijn vooral vanaf september [maar overigen al eerder ook] wel het een en ander verkeerd heeft gedaan, werd beloond met een eervolle 3e plaats. Je moet er toch niet aan denken  hoe allerbelabberdst het dan moet zijn gesteld met de rest van het politieke rapaille om zelfs nog na Rutte te eindigen.

Vanavond, als het uitreiken van prijzen en titels gewoon door gaat om te voorkomen dat 2012 het met een dag zonder prijsuitreiking of award toekenning zou moeten doen, wordt bekend wie u als burger de beste politicus van 2012 vindt. Als de wijze waarop de verkiezingen zijn verlopen richting gevend zijn voor “de keuze van het volk voor haar politicus” moet het ergste worden gevreesd. Zelf heb ik oprecht geprobeerd om zo “objectief” mogelijk te zijn. Dat is bijvoorbeeld  de reden, waarom mijn favo barbiepopje nooit The Voice wint. Objectief is uit, de onderbuik is de juiste peilmeter. Of zou, zo bedenk ik me ineens, de onderbuik bij mij deze keer ook een rol hebben gespeeld?

SapStekkerdoosIk heb namelijk op Jolanda Sap gestemd, mede omdat vele kenners haar, zelfs bij haar vertrek nog, als de meeste sexy politieke tuinkabouter eerden.
Kunduz-missie, Lenteakkoord, Mei-akkoord, “we halen zeker 6 zetels, maar vermoedelijk meer” en “Groen-Links is een springlevende, krachtige partij” en “de stekkerdoos-act”. Dat waren de voornaamste verdiensten van Jolanda, die mij wel dwongen voor haar te kiezen.
Daarom ook plaats ik haar nog één keer in volle glorie in het spotlicht om haar tenslotte het kruis na te geven. Op haar politieke grafschrift komt wat mij betreft te staan “Zij kwam, ging op een trapje staan, zag, maakte er in nog geen 2 jaar een giga puinhoop van en verdween.”

 

15 thoughts on “NUMBER ONE

  1. De mini-docu van Golden Earring was heel leuk, RadaR. Ik heb natuurlijk weer moeten zoeken [ik weet wat van me verwacht wordt inmiddels 😀 ] naar de betekenis van Eight miles high en die is me helemaal duidelijk. The Byrds he?
    Peter Gabriel vind ik echt fantastisch. Een live-uitvoering van Steam, een nummer wat toen ik net een beetje kwam kijken populair was. Goed hoor!
    We wachten op de lijst!!! Veel belangrijker als de politicus van het jaar 🙂

    • Sluit me graag aan bij de jongedame hierboven. Interessante beelden [Welcome to Seattle, Golden Earring], die langskwamen. Seattle …. was dat niet de stad waar de US-remake van The Killing zich afspeelde?
      Peter Gabriel is een performer zoals er maar weinigen rondlopen. Geweldige live-uitvoering van Steam met een werkelijk bloedmooi intro.
      Die clips van je zijn een dagelijks terugkerend genoegen, jongen. 🙂
      Hou ze vooral zoveel mogelijk in sync. 😛

  2. Over een week is iedereen al vergeten op wie men heeft gestemd. Men zit al in de houding om op de volgende “voice” of “mol” te gaan stemmen.
    En over 3 maanden zet het verval en de aftakeling van Diederikje in. We weten toch hoe zulke dingen gaan? Het afbrandrisico van alles en iedereen neemt iteratief toe. Kijk naar ome Emile, vorig jaar de held van het klootjesvolk, nu weggezakt tot peilloze diepten, waar hij persoonlijk nauwelijks meer zal uitkomen waarschijnlijk. Het voorland van Samsom.

    • Klopt hoor, Arno. Misschien is dat ook juist wel de reden waarom al die “miss”-verkiezingen je zo ontzettend de strot gaan uithangen. Betekenis en waarde nul komma nul, alleen bedoeld om egootjes te strelen en het hongerige klootjesvolk de helden te geven waar ze naar hunkeren.
      Tip: a.s. zondag docu over Roemer op de buis. Schijnt een verhelderend beeld te verschaffen. 🙂

    • Vroeger sprak men van “de betrekkelijkheid der dingen”. Maar toen had men nog het voorrecht met “dingen” te maken te hebben. Tegenwoordig geldt “de betrekkelijkheid van gebakken lucht”. 😦

  3. Ik ken vrij veel mensen, die met mij nooit meedoen aan het soort verkiezingen waar we het hier over hebben. Jullie zouden voor de lol ook eens in je eigen kennissenkring moeten nagaan of en hoeveel mensen aan dergelijke dingen meedoen. Waarschijnlijk verrassend weinig. Wat alleen maar tot de conclusie leidt, dat we vaak te maken hebben met een relatief kleine groep [representatief?] mensen, die als de spreekbuis van ons allemaal wordt gebruikt.
    Maar een paar 10 duizend mensen kozen bij 1V. Het getuigt van een verregaande zelfoverschatting en arrogantie te stellen, dat Nederland dan heeft gekozen. Ik voel me vaker niet dan wel vertegenwoordigd door de mening van die eigenlijk maar piepkleine groep klik- en druk verslaafden, die elke keer braaf doen wat de peilers hun voorschrijven.
    Dikke onzin allemaal , het wordt hoog tijd dat we dat collectief eens gaan inzien.

    • Ik heb ook niet voor niks getracht om een soort “ophalen van de schouders”-gevoel in het logje te laten doorklinken , O. 🙂 En Jolanda Sap opgevoerd als mijn “Yesterday heroïn”. Laten we het gewoon eens nuchter beschouwen. Al heel, heel lang is het een vaststaand feit, dat je alleen maar een numero uno positie in onze maatschappij kunt bereiken als je bereid dolken in ruggen te steken, mensen te verkopen, genadeloze en meedogenloze, soms zelfs schofterige beslissingen te nemen en besluiten uit te voeren. Zo’n man of vrouw moet een speling van de natuur zijn, waarin DNA van een haai, een rat, een schorpioen en een wolf door elkaar zijn gehusseld. Dit HRSW-zoogdier moet om te overleven figuurlijk gesproken al moordend, likkend, blazend, grommend, bijtend of spinnend door het leven in de machtscirkel gaan. Wat in feite betekent, dat het om een gespleten persoonlijkheid moet gaan. Niet een in 2 stukjes, maar veel meer gespleten persoonlijkheid.
      En is het niet volstrekt belachelijk, dat mensen zo’n afstotelijk zoogdier [wat zich overigens net zo gemakkelijk in de gedaante van een weekdier vertoont] tot hun numero uno kiezen? Niet serieus te nemen toch?

  4. Elk jaar [maar inmiddels is dit wekelijks en als het tempo zo hoog blijft wordt dat, als ik niet oppas dagelijks] vraag ik me af waar toch die behoefte vandaan komt om voor alles en nog wat de beste te willen kiezen.
    Vaak gaat het om mensen, die voor wat ze deden al rijkelijk beloond zijn. De één heeft de politieke macht gekregen waar hij op uit was [vaak met twijfelachtige middelen zoals leugens, gebroken beloften], de ander is kampioen in een sport geworden [wat geld, aanzien en lucratieve contracten oplevert].
    Maar steeds vaker gaat het ook om mensen, die een korte periode sterk in de publieke belangstelling hebben gestaan, maar feitelijk de bekende “zak met lucht” blijken te zijn.
    De groep, die een of ander laureaat wordt toegekend, omdat ze een werkelijke tastbare bijdrage hebben geleverd aan de maatschappij, wordt een steeds kleiner aandeel van de onafzienbare rij “feestvarkens”.
    Het zal wel alles met het verschijnsel “hype” te maken hebben, die zorgvuldig bij het klootjesvolk [permittez le mot] is aangekweekt en die hen in staat stelt zich te vergapen aan iets of iemand, wat of die ze zelf graag hadden willen zijn, maar helaas nooit konden worden.
    Zoals jongetjes vroeger op straat erom vochten wie Arendsoog of Witte Veder mocht zijn.
    We lijken met zijn allen te zijn terug gedegenereerd van nuchter verantwoordelijk volwassen mens naar hijgerige ADHD-puber.
    De mens houdt maar niet op mij, maar ook zichzelf te verbazen.

    • Ach, zie het maar zo, Jurgen: vorig jaar was Emile nog de held van het peilvee. Als je dat gegeven als uitgangspunt neemt dan kost het nauwelijks moeite de houdbaarheid van Samsom als “superhero” te schatten. Ik kan het alleen niet laten vooruit te kijken. M.n. wie het peilvee als volgende met de heldstatus gaat bekladden. Waarbij ik me ook afvraag of je dat als politicus wel moet willen, want in feite komt de status van “hero” op hetzelfde neer als een aankondiging van je politieke dood. Enfin, in 2013 weer veel om naar uit te kijken. 🙂

  5. Kwam, ging op een trapje staan en zag ……of ik nu wil of niet, ik moet erom lachten. Weet je dat ik vermoed, dat je eigenlijk helemaal niets tegen Jolanda hebt? 🙂

    Trouwens het publiek koos vandaag …………

  6. Ik was alweer vergeten hoe ze eruit zag. Maar het beeld van die kleine gespreide armpjes roeptt het allemaal weer terug. En helpt me herinneren, dat ik voor het vuurwerk straks losbarst de tuinkabouter even moet binnenhalen. 😀

  7. >i>Dat is bijvoorbeeld de reden, waarom mijn favo barbiepopje nooit The Voice wint.

    Ik kan me maar een reden voorstellen waarom jouw barbiepop nooit wint en dat is omdat je nooit op haar stemt, huichelaar 😛

  8. Mooi, dat je Jolanda nog een keer in het spotlicht zet. Want beeldbepalend voor het politieke jaar is ze wel geweest. Hoofdzakelijk in negatieve zin, dat wel.
    Maar het jaar 2012 zit er bijna op en daarmee sluit zich het politieke hoofdstuk, wat Jolanda Sap heet, zich definirtief.

  9. Hoewel ik je keuze respecteer moet ik ter hare verdediging (en dat kost me moeite believe you me!!) toch even kwijt dat zij niet alleen verantwoordelijk kan worden gehouden voor de teloorgang van dat clubje.
    Men zegt weleens “met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig” en Jolanda was omringd met vele vele vrienden die allemaal met graagte de bijl in haar rug ramden, dat zij dat bijna als enigste niet zag aankomen is iets wat je haar wel mag verwijten maar fraai was het allemaal niet.

    Overigens ik heb geen enkele politicus op een lijstje staan, behoudens op het lijstje van af te voeren producten, wat mij betreft mogen ze allemaal bij Scheveningen afgemarcheerd worden slechts gehuld in als schoenen vermomde betonblokjes en dan zo rechtstreeks de zee in.

Nice and easy to work with

