OpWarm Tijd [2]

Sneeuwschuiver, ijsbijl, het hele assortiment schoppen, gasbranders: ze staan er inmiddels weer werkloos bij. Maar wat waren we blij, dat we ze binnen handbereik hadden. Want wat een enorme berg sneeuw kregen we over ons heen. Na wat graafwerk gisteren en omringd door metershoge witte muren kon ik rond 3 uur gistermiddag mijn buurvrouw een kopje bouillon aanreiken. Daarvoor had ik wel wat sneeuw moeten smelten, want uit de kraan kwam niets meer. Vervolgens, optornend tegen de gure windkracht 9, werkte ik me richting waar ik de overkant van onze straat wist [kompas in de hand] om mee te gaan helpen de 2 chihuahua’s van haar van no. 76 uit te graven. Die beestjes waren schijnbaar in paniek naar buiten geschoten en vervolgens door de sneeuwstorm te pakken genomen.
Het was tegen half 6 [donker en vreemd stil was het in onze straat] dat ik eindelijk in mijn stoel zat en een beker glühwein naar binnen kon laten lopen om mijn verkleumde lichaam weer een klein beetje op temperatuur te krijgen. Het was maar goed, dat ik bijtijds die dag mijn Jäger lange onderbroek had aangetrokken, want zonder dat ding zou ik het niet gered hebben. Lekker, even tijd om bij te komen.

En toen schrok ik wakker. Alvorens mijn blaas te gaan lozen schuifelde ik richting raam, schoof het gordijn opzij, op het ergste voorbereid. Na 3x de ogen grondig te hebben uitgewreven zag ik wat direct ook al zag. Een laagje sneeuw van pakweg 2 centimeter, vrij bereikbare en dus berijdbare straten. Ik hoorde geen sirenes, geen luchtalarm. Ik zag geen in paniek rondscharrelende mensen. Alles zag er uit zoals je dat van een gemiddelde decemberdag kunt verwachten. Een mens kan raar dromen, vindt u niet?
Dus is het vandaag ook weer een gewone zaterdag als vele anderen. Ik heb gisterenavond geen TV gekeken, wellicht kunnen jullie mij vertellen of Erben Wennemars al op de buis was om over zijn natte droom te kwijlen.
Een gewone zaterdag, waarop je dus je gewone dingen kunt doen. Zoals doorgaan met het toegezegde opwarm-clipje plaatsen, een korte reeks die ik gisteren ben gestart en pakweg nog zo’n week wil voortzetten.

Even serieus dus, want zo hoort dat bij muziek.
Als ik de naam “Manfred Mann” noem dan gaan er bij de volledig gerijpten onder ons laatjes open, waaruit titels als “Do-wah-diddy-diddy” , “Pretty Flamingo” en “Ha ha said the clown” [ooit in 1967 no. 1 in Nederland] opduiken. En helemaal terecht overigens.
Wat veel minder mensen weten, dat die Manfred Mann na een paar jaar middle of the road popmuziek te hebben gemaakt begin jaren 70 een compleet andere richting insloeg.
Fase II van Mann begon met het maken van wat je experimentele rock zou kunnen noemen, waarin rock met jazzy invloeden werd gemengd.
Al snel vond Mann, die een soulmate had gevonden in gitarist/zanger [tegenwoordig heet zo’n figuur “singer/songwriter”] Mick Rogers, de juiste route en zijn band kwam op stoom.
Een band, die de inmiddels all over the world bekende naam Manfred Mann’s Earth Band had gekregen. En MMEB scoorde voor het eerst groot met het album Solar Fire [1973], waarop het legendarische Father of day father of night aanwezig was.
Los van alle voor de hand liggende “helden” [Floyd, Roxy, Zep, Purple e,d,] had ik een paar bands, die hoewel nauwelijks hitlijst-bestormers, ik teder koesterde. King Crimson was er zo één, maar ook MMEB werd dat meteen nadat ik Solar Fire [ik ben er Robbie en Fanny nog steeds dankbaar voor] had gehoord.
In 1974 kwam het volgende album “The Good Earth” van MMEB uit en, hoewel het niet in de buurt komt van wat Apple-verslaafden tegenwoordig doen, ik was er snel bij om het aan te schaffen. Het werd [ook] een album, waarbij aardig wat Afghaan, Libanon, Marokko en Thai werd verstookt  bij het beluisteren ervan. MMEB werd ook mijn cultband.
Van dat album prijkt de song “Give me the good earth” ook dit jaar hoog in de CatchRadio top 888 [en wat mij betreft niet meer dan terecht].
En om bij te komen van de sneeuwstorm-hype dacht ik “waarom mezelf niet verwennen” en omdat niemand protesteerde doe ik dat dus gewoon.
En jullie mogen naar believen meeluisteren naar de progressieve rock, zoals Manfred Mann die met zijn mannen midden jaren 70 [nog voor zijn grote succes in de USA] produceerde. Gratis!

14 thoughts on “OpWarm Tijd [2]

  1. Je bent een brute held om tijdems deze sneeuwarmageddon het fragiele lijf bloot te stellen aan de ijzige elementen, zelf heb ik lessen geleerd uit vroegere dagen en heb donderdag al de slijter verlost van zijn riante voorraad ” Southern Comfotr” waarna ik bij de lokale legerdump nog rap wat thermosokjes heb aangeschaft die goed van pas zijn gekomen op het moment dat ik vrijdagochtend mijn niet op zulke extemiteiten gebouwde bouwval verliet om mij op de taak te storten van het bouwen van een winterbestendigde iglo vanwaar ik nu dit bericht tot en ieder laat komen, overigens voor degene die dit van belang acht raad ik aan de 1952 serie in gebroken wit geleverde ondergoedset van Jansen & Tilanus als eerste over de weke bilpartij aan te trekken alvorens de rest van de benodigde wintervacht aan het lijf te hijsen.

    Jansen & Tilanus wie kent ze niet ?? ook dat is nostalgia net als MMEB dat is, goh het magische jaar 1973, het fraaie bezoek aan Pinkpop vanwege de legendarische band Wishbone Ash, prachtige albums die verschenen Moontan, Dark Side of the Moon, A passion play, Selling England by the Pound, Brothers and Sisters,Wishbone Four, Goats Head Soup, Uriah Heep Live, ach die lijst is eindelooooooooooos, werk van Springsteen, Purple, Sabbath, Bowie, Skynyrd, Led Zep, Dylan ach van wie allemaal niet??
    Toch raakte in die tijd MMEB en btw ook King Crimson mij niet echt, goddank is dat gemis met het verstrijken der jaren ruimschoots gecompenseerd gelijk met het besef dat goede muziek niet alleen maar werd gemaakt door gekwelde lieden met een elektrieke guitar om de nek gevouwen.
    Ach ja laten we dat maar op een jeugdzonde houden want laten we wel zijn dit is toch werkelijk waar ook al van die fenomenale muziek….

    het is maar 1 voorbeeld van de honderden die je alleen al uit dat jaar tot je kunt nemen.

    • Leeuwerikkentongetjes in dikke gelei …….. dit rukt weer een hoofdstuk open! Easy money, wat een track, met natuurlijk John Wetton aan de bas en de vocalen. Ik had de mazzel net in die periode KC in het Amsterdamse Concertgebouw aan het werk te zien. Een nachtconcert, waarbij niemand in slaap viel. David Cross [viool] Bill Bruford [drum] en natuurlijk het genie zelf, Robert Fripp. Zijn gitaarvirtuositeit hoeft verder niet te worden benadrukt. Maar wat hij uit de mellotron haalde was ook al buitenaards. De hele weg terug heb ik , zo werd me verteld, als een soort geestelijke, die net een glimp heeft mogen opvangen van het muzikale opperwezen, achter in de auto naar de opkomende zon zitten staren. We schijnen ergens op de Leidsche straatweg nog te zijn gestopt voor een uitsmijtertje, maar ik herinnerde me daar helemaal niets van. En eenmaal weer thuis heb ik samen met mijn vriendin, die ook lichtelijk uit haar doen was :), onmiddellijk The court, In The wake of Poseidon en Larks tongues gedraaid. En we zijn ergens onderweg op een manier in slaap gevallen, zoals baby’s dat kunnen doen al lurkend aan de moederborst.
      1973, wat een rij platen som je daar op, Willem. En ik heb ze allemaal 🙂 Zou er voor geen goud afstand van willen doen, ik neem zonder meer aan jij ook niet.
      Zou er iemand [een puistenkopje of breezahsletje] zijn, die een soortgelijke lijst kan noemen van platen uit 2012? Not me, dat is zeker. En ik heb echt een serieuze poging gedaan.

      • Waarom maken jullie niet eens een lijst van al die geweldige muziek? Ik zit in een leerproces. En RadaR zei het gisteren al tegen Jurgen [en ik heb meegeluisterd 😛 ]: een leven lang leren! En dat hoeft toch niet alleen maar over derivaten, short selling, e.d te gaan?

      • Ach, ach, wat een herkenbaar verhaal!!
        Als toenmalig ingezetene van onze zogenaamde hoofdstad had ik de mazzel op de 1e rang te zitten qua concerten and such en de concerten in het Concertgebouw zijn en waren legendarisch, sjonge sjonge memories Manassas met hun 1e concert in Europe en volgens mij zelfs een wereldpremiere, op mijn verjaardag!!! (het meest ongelooflijke is nog dat ik daar zelfs een bootleg van heb), de Doobies met een echt legendarisch nachtconcert, Black Sabbath de originals, Paulus Mccartney, plus een van de allerbeste live performances die ik ooit mocht aanschouwen het bandje rond Marriot en Frampton oftewel Humble Pie waarvan het album “live in the Fillmore” een mooi document is en zoveel meer fraais en mooi.
        Het euforische gevoel na afloop van ieder concert wat je overviel als je na het concert de nacht inliep, groepjes mensen blikje bier in de hand en nog nagenietend voor de deur het net gebodene nabesprekend terwijl je je tsjilm nog buiten op de muur uitkloptte, jaja je had het toen nog grote voordeel er mocht binnen gewoon worden gerookt!!
        Die heerlijke zoete weee lucht die overal hing kan ik nu nog ruiken en is bijna weer tastbaar.
        Geweld?? Agressie?? Streetviolence?? daar had toen nog nooit iemand van gehoord van het woord genieten daarentegen daar wist iedereen wel alles van.
        En inderdaad wat was er mooier dan ergens thuis te komen in het holst van de nacht of de vroege ochtendstond en met dame naar keuze c.q. de toenmalige vriendenschaar op een kamertje ergens na te genieten van die geweldige muziek die je een paar uur daarvoor live had mogen horen.
        Tsja en dan die rij platen uit dat prachtjaar, eigenlijk ongelooflijk die enorme hoeveelheid bedacht ik me toen ik ze allemaal de revu liet passeren, en ja uiteraard heb ik ze ook allemaal en inderdaad voor geen prijs ter wereld gaan die ooit nog de deur uit, het doet me net als jou tevens beseffen hoeveel mazzel we hebben gehad juist van die generatie deel te hebben mogen maken alleen al op muzikaal gebied want zoals je terecht al aanstipt wat een muzikale armoede is er wat dat aangaat nu, daarbij vergeleken is er niet aleen dit jaar maar eigenlijk al jaren sprake van een ernstige achteruitgang althans in zijn algemeenheid.
        Overigens had ik er bij dat concert van KC graag bij geweest want mijn hemel wat een mazzel heb je gehad om als een van de weinigen uiteindelijk deze fantastische band in de originele bezetting te hebben mogen meemaken en wat vind ik mezelf achteraf gezien een enorme oetl.. dat ik dat toen heb laten lopen, maar ja beschouw het maar als een kleine jeugdzonde en ach uiteindelijk kun je niet alles meemaken.

  2. Damn those eyes …… o nee, lol, ik ben van de leg, komt door zus, die is weer in de Kane-mode geschoten. Die kwal van een Dinant heeft weer een plaatje gemaakt 😛 En dan komt de oude bagger ook weer op tafel.
    Damn dus …. wat heb je weer een heerlijke brok retro-rock neergezet. Gaat erin als koek hoor … ook die Afro-etno versie van Redemption song van heer Marley.
    Ik word alleen helemaal gek van die pop-up terreur. Kan iemand even een bom op dat volstrekt idiote bedrijf smijten?
    Dan heb jij dat op de site beter geregeld, jongen! Wat een godvergeten goeie versie van Dogs staat daar.
    Ik heb even zitten doorklikken op die tubeclip van MMEB want liep tegen Spirits in the night aan. En ik geef je volmondig gelijk: die van MMEB is fantastisch.
    Vraagje nog: Redemption song …. horen we daar de stem van die door jou zo geprezen Chris Thompson?

    • LOL Leon gaat vast billenkoek krijgen van Zus 😛
      Maar wat die pop-up betreft, gewoon niet op klikken. De clip doet er immers bij deze muziek niet echt toe. Scheelt je een hoop ergernis 😀
      We hebben hier beide clips even vol gas laten horen en prompt werd het onrustig aan de bar. I.p.v. om meer bier werd om meer MMEB gevraagd 😛
      Trouwens, RadaR houdt er een moordend tempo op na, Leon, dus op de site staat nu JoBo hemels gitaar te spelen. Gauw luisteren, veel beter dan Kane 😛
      [No no, ik ga niet vragen wie JoBo is, want ik ben dan wel blond ……]

  3. Ik ben net iets beter bij wat Manfred Mann betreft als de rest geloof ik 🙂 Want ík ken die grote hit van ze Mighty Quinn 😀 En ben een beetje trots op mezelf.
    De clip van je kan ik prima verdragen trouwens. Vooral die landelijke geluiden doen het heel goed bij me. Ik betrapte me erop bijna de geit van de buren te gaan melken. 🙂

    Nee, over ADO hebben we het dus niet [meer].

    • ADO? Dat heet hier al enige tijd FC KipZonderKop 😀 Het ding wilde vanavond weer eens een ei leggen, maar het had geen idee hoe. En kippenboer Steijn, ach ….. ik zeg maar niets meer.
      Leuk dat MMEB je plattelandsgevoelens deed opborrelen. Als ruraal jou triggert dan heb ik nog iets speciaal voor jou. Niet ruraal, maar etnisch getint. Ben benieuwd of je deze song herkent 😀

  4. Je verplicht ons steeds vaker om naspeurwerk te gaan doen om te kunnen blijven vatten wat je ons qua musicologie-wetenschap toewerpt. En zoals zo vaak leer ik daar voortdurend bij.
    Zoals ik niet wist, dat MMEB een berg albums op zijn naam heeft staan. Zoals ik ook niet wist, dat ze in 1975 in Amerika de no. 1 positie veroverden met een cover van de Springsteen-classic Blinded by the light.
    En dus concludeer ik maar even, dat die cultband van jou er zeker één is om respect voor te hebben. Bij deze dus!! 🙂

    En nu ga ik verder met de iglo afbreken, die we gisteren hebben gebouwd. Het kreng smelt namelijk 🙂

    • Je kent het motto toch, Jurgen: een leven lang leren 🙂 Je brengt het op tafel door de naam Springsteen te noemen, dus kan ik nog iets kwijt over MMEB. 🙂 Opmerkelijk mag worden genoemd, dat ca. 80% van het werk dat de band in inmiddels 40 jaar op de plaat heeft gezet, door derden geschreven werk betreft. En daarbij zijn niet de minsten de hofleverancier: Bruce Springsteen [Spirits in the night is minstens net zo goed in de MMEB-uitvoering als het origineel] en Bob Dylan [Don’t kill it Carol, Shelter from the storm e.a.]. Het grote succes in de US kwam met het album en de single, beiden Blinded by the light getiteld. En dat succes mag gerust grotendeels worden toegeschreven aan de in 1975 bij de band aangesloten zanger Chris Thompson, die werkelijk een formidabele stem heeft. Ik ben daar enkele malen live getuige van geweest, o.a. in het Haagse Congresgebouw, wat MMEB zonder enig probleem in die tijd tot de nok toe gevuld kreeg.
      Echt een band, die veel meer waard is dan je zou vermoeden als je er de media op naslaat. Ze staan niet voor niks meerdere malen in de Top 888.

  5. Jäger onderbroek????? Sinds wanneer? 😛 Zo’n ding heeft zo’n eik van een kerel als jij toch niet nodig, stop eens even. 😀
    Wat ik vragen wilde: is het echtnodig, dat ik een Afghaan, Libanees of Marokkaan uitnodig om werkelijk MMEB te kunnen waarderen?

  6. Ik vergat nog iets: Erben W. is nog niet op de buis geweest [schaamte voor zijn infantiele gedrag van vorig jaar?]. Maar je vriend Matthijs had wel al een itempje over de Tocht der tochten. 😦

  7. Die hele sneeuwhausse diende natuurlijk maar een doel: Nederland moest grootschalig aan de sneeuwbanden en kettingen. En uit de geluiden die ik opving is dat aardig gelukt. Bonusje voor Marco Verhoef???
    Prima plaat van MMEB. Maar dat heb ik je al eerder laten weten. De clip is wel heel fraai gemaakt. Plaat op pickup, krassen en tikjes ……pure nostalgie.

  8. De manier, waarop je met die opgepompte sneeuwfabel afrekent, verdient bewondering. Ik heb er ook nog eens smakelijk bij kunnen lachen.
    Ja, Ha ha said the clown triggerde mij. Zodanig zelfs dat ik even opgezocht heb hoe die zanger [was nogal populair bij de meisjes 🙂 ] ook al weer heette. Paul Jones.
    De nieuwe Manfred Mann is aan mij voorbij gegaan, vrees ik. Maar ja, waar jij nog met cultbands en exotische producten uit al even exotische landen bezig was waren wij al volop bezig onze burgerlijke plicht te vervullen 😀
    Maar ik ga een poging wagen en naar die goede aarde luisteren. Dat verdien alleen jijzelf al.

Nice and easy to work with

