DUO

En daar stonden ze alweer: Neerlands  nieuwste politiek-komische duo “de Stabiloos”.
De eerste act van beide heren bracht de handen niet op elkaar, dus greep het management in en werd er koortsachtig aan die act gesleuteld. Met als bewondering afdwingend resultaat “De Stabiloos 2.0.”.
Net als bij versie 1.0 staan de mensen, die aan die geupdate versie hebben meegewerkt, te stralen van trots. Want die aangepaste act heeft als één van de belangrijkste voordelen, dat de lachsalvo’s wat eerlijker over de dames en heren in het publiek worden verdeeld. Zowel in de loges als in de zaal kan er gaan worden gelachen. Het is immers funest voor een act als die van De Stabiloos wanneer een deel van het publiek het grootste deel van de voorstelling, die beoogd wordt via een tournee van 4 jaar in het land te worden gegeven, met een gezicht als een oorwurm in haar stoel hangt. En tijdig is onderkend, dat versie 1.0 dat risico in zich bleek te hebben.

Maar net als bij de jolige presentatie van 1.0. moet ik bij het aanhoren van versie 2.0. denken aan die oude wijsheid, die ik oppikte tijdens een tocht door het prachtige Ierse landschap. In een pub, waar ik even de benen strekte en de dorst laafde, zag ik aan de muur een bord hangen met daarop een soort Januzkop. Daaronder  stond [in het Keltisch, maar Paddy de barman was zo vriendelijk  het in het Engels voor me te vertalen] het volgende:

Trust those who seek the truth
Doubt those who say they found it.

Ik wens jullie een prettige voortzetting en veel plezier de komende 4 jaar met De Stabiloos.
Vergeet vooral t.z.t. de DVD niet te kopen.

29 thoughts on “DUO

  1. Is er nu ja of neen een toezegging gedaan om te kijken naar een oplossing voor de mensen, die door de versnelde verhoging van de AOW-leeftijd met dat “65+-gat” [Toemer bracht dat prima naar voren] geconfronteerd gaan worden? Want ik las gisteren, dat er toenemend aantal ouderen is, wat zich zorgen begint te maken [en niet ten onrechte].

    • Voor zover ik heb kunnen vaststellen is er geen enkele toezegging gedaan, P. Overigens ben ik van mening, dat wat de regering doet [mensen maanden of zelfs langer hun rechtmatige inkomen afnemen via een wetswijziging] juridisch met succes zal zijn aan te vechten. Vergeet niet: regel is al decennia lang, dat door de overheid uitgevoerde kortingen op uitkeringen in de sociale sfeer [WW is een goed voorbeeld] nooit werken voor bestaande gevallen maar altijd voor nieuwe gevallen. En mensen, die nu een Vroegpensioen genieten zijn net zo goed gepensioneerden als de rest van die groep. Dit verhaal gaat dus, zo ben ik overtuigd, nog een fors staartje krijgen.
      Maar daarvoor is het wel nodig, dat er grootschalig protest wordt aangetekend.

    • Als je in ogenschouw neemt wat men wel doet voor mensen die geraakt worden door de HRA nieuwe stijl [restschulden op oude hypotheken 10 jaar nog aftrekbaar] wat je dus gerust onder het kopje “compensatie” mag stoppen, dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat men niets aan dat 65+gat zal doen.

  2. Het moment van vandaag vond ik toch wel de discussie over wat Dijsselbloem had gezegd.
    Waar de Jager voortdurend heeft volgehouden, dat de risico’s op verlies van het steungeld aan Griekenland overzienbaar waren en dat hij als die risico’s groot zouden worden zeker aan de bel zou trekken meldde Dijsselbloem in Brussel, dat hij de redenering van de Jager toch wel graag wilde omkeren. D. zei letterlijk: “ik moet iedereen, die denkt dat Nederland geen grote risico’s op Griekenland loopt toch wel ernstig waarschuwen: die risico’s zijn namelijk wel heel groot.”
    Lijkt mij redelijk duidelijk allemaal. Maar toen gebeurde het wonderbaarlijke: tijdens het debat hielden zowel Rutte als Dijsselbloem zelf vol, dat ze dan wel de oorspronkelijke redenering van JKdJ hadden omgekeerd, maar desondanks hetzelfde zeiden als de Jager had gezegd. Zouden de heren onder de dope hebben gezeten? Of namen ze gewoon aan dat Nederland in 2012 inmiddels 100% uit randdebielen bestaat? Als het niet zo godgeklaagd schandalig was zou je er haast om lachen. 😦

    • Je begrijpt het niet helemaal denk ik Arno. 🙂 Zal je een voorbeeld geven:
      als de Jager zegt “Als het regent ga ik niet naar buiten” is dat volgens taalgoochelaars Rutte en Dijsselbloem hetzelfde als “Als ik niet naar buiten ga regent het” , snap je?

      • LOL O. Geweldig gevonden!! De politiek staat bol van deze taalkundige briljantheid. Persoonlijk raak ik altijd in de war bij de term “negatieve groei”. Terwijl men het echter nooit heeft over positieve krimp.

      • Laten we er maar om lachen, want belachelijk is het immers. Steve Hogart zegt het zo voortreffelijk in die geweldige clip [www.catchradio.nl] :
        A “wise” man once said
        that everything could be explained
        with mathematics

      • ja heel mooi dat 21st century, maar wat een homo is die hogarth met zijn rare stuiptrekkingen; doe normaal man!

        ik kijk gewoon niet maar luister en huiver 😉

      • Hahaha, die anna 🙂 Ach, iedereen ziet er maar in wat hij of zij wil, toch? Het is de muziek [die gitaar klinkt hemels] waar het om gaat. Ik heb bijvoorbeeld met Lady Gaga of Madonna wat jij met Hogart hebt. Alleen geldt bij die meid en die oma, dat de muziek ook nog eens niet te genieten is 🙂

  3. Na een dagje op en af debat bekijken zijn een aantal dingen wel duidelijk geworden [en dan doel ik niet alleen op het feit, dat de nieuwe Kamervoorzitter blijkbaar wat aanloopproblemen heeft] . Arie Slob bracht dat heel helder onder woorden: dit kabinet op “uitruilbasis” begint staande in een mijnenveld. Denk maar eens hoe je zelf in zo’n situatie zou staan, waarin samenwerken is gebaseerd niet op het compromismodel [waarbij per definitie de partners collectief water bij de wijn doen als het gaat om beleid en voorkeur] maar op het uitruilmodel. Je kunt het vertalen naar elke praktische situatie. Zoals de situatie, waarin 2 buren afspraken maken over de wijze waarop ze hun aanpalende tuinen gaan gebruiken. Buur 1 wil een echte plantentuin, buur 2 is gek op BBQ’n. Buur 2 vindt wat planten best mooi, buur 1 houdt wel van de geur van vlees op de BBQ.
    Maar als Buur 1 metershoge coniferen e.d gaat plaatsen en Buur 2 niet alleen elk weekend BBQ’t, maar ook grote groepen gasten uitnodigt kun je er op wachten tot de irritatie de kop opsteekt. En dan kunnen beide buren zich wel beroepen op “ruilen = ruilen”, maar draait het vrijwel zeker toch er op uit, dat “ruilen leidt tot huilen”.
    En dat zal vroeg of laat ook bij dit blauw-roodachtige [immers paars is het niet echt, want de kleuren zijn niet werkelijk gemengd] kabinet gaan gebeuren.
    RadaR zei het dacht ik al eerder en ik sluit me daar inmiddels bij aan: Rutte II geef ik zo’n 2 jaar, omdat het schier onmogelijk is dat mijnenveld te overleven.

    • Helder, Paul! Vooropgesteld, het debat heeft voor het eerst sinds jaren mijn interesse niet. Ik pik hier en daar een graantje mee, maar de indruk van voorspelbaarheid wordt daar eerder door bevestigd dan weggenomen. Moeilijk te ontkennen valt dat alle ingrediënten aanwezig zijn voor een kabinet, wat binnen de kortste keren haar blauwe en roodachtige koppen tegen elkaar zal zien slaan. En dan zullen we constateren, dat het compromismodel alsnog boven tafel zal moeten worden gehaald om de winkel en inboedel van Rutte II te redden.
      Belangrijkste voordeel van het aantreden van dit kabinet vind ik wel, dat veel Nederlanders eenmaal geconfronteerd met wat voor hen op het vuur staat welhaast verplicht zullen worden uit hun luie stoel te komen. Want dat er onrust nodig is en dus ook zal komen dat staat voor mij wel vast.

      • Als die Nederlanders even goed kijken naar Spanje, Griekenland, Portugal, Italië en Belgie [en waarschijnlijk binnenkort ook Frankrijk] dan kan hij zien hoe dat moet, staken, demonstreren en protesteren. En als we mazzel hebben maakt RTL4 daar een nieuwe talentshow omheen. Of realityshow.

  4. Dat is inderdaad een hele diepe, die spreuk. Mooie trouwens ook! En als er iets een geurtje met zich meedraagt is het wel de politieke variant van de waarheid. Zoals vandaag weer eens tot op het bot duidelijk wordt gemaakt.
    De club moet maar eens aan de gang. Laat ons maar snel aan den lijve ondervinden wat loze kreten als “Eerlijk delen” en “Sociaal Sterker” in concreto inhouden. Het Malieveld zal snel genoeg vollopen me dunkt.

    NB: die clipjes doen het prima, ga zo nog maar even door. 🙂

  5. Een ding staat vast: de ambtenaren op het Ministerie van Financiën hebben weer het een en ander te doen. Dat absurde gegoochel met de arbeidskorting en de heffingskorting gaat daar zeker voor zorgen. De toelichting bij de belastingaangifte 2013 wordt weer een stukje dikker en, zo vrees ik, onbegrijpelijker. Het regeerakkoord 2.0., laten we dat vooral niet vergeten, blijft een overwegend negatief verhaal voor de burger; “de stabiloos” hebben het alleen een beetje wateriger gemaakt. Maar het blijft een niet best smakend drankje.
    Prachtig dat Rutte aangeeft, dat de 3 doelstellingen onverkort overeind blijven, maar hij had wat mij betreft best wat concreter mogen zijn. Hoeveel banen erbij? Hoe zal de ontwikkeling van de werkloosheid gaan worden? Op welk percentage economische groei zet men in?
    De koopkrachtplaatjes gaan er ongetwijfeld snel komen. En waar het duo ook nu weer met de mediaan heeft gewerkt zijn onaangename verrassingen niet per definitie uit te sluiten.

  6. Samsom heeft voor een bedrag van 250 miljoen een diepe kniebuiging gemaakt. En lult dat weg door van een “door compassie met zijn partner” [werd iedereen die een dergelijke stommiteit uithaalt maar zo uit de wind gehouden!] ingegeven houding te spreken. Teiltje graag want ik moet weer.

  7. Da’s een hele mooie, die spreuk. Zoeken naar de waarheid is als het zoeken naar The Holy Grail: wordt nooit gevonden, maar desondanks zijn er telkens weer nieuwe eikels, die zeggen te weten waar dat ding is. De waarheid voor de één blijft altijd de leugen voor de ander.
    Maar de VVD kan weer lachen; en zo past de partij weer naadloos bij het imago van zijn leider.

    • Wilders is weer ouderwets op dreef. Eén grote scheldpartij, van Rooie Mark tot Uithuilkabinet, van kameraad Samsom tot een opsomming van alle vlekjes, die aan PvdA-ministers kleven. En de VVD-bewindslieden zij glimlachen er spottend bij, blij als ze zijn de toorn van Geert voorlopig niet serieus te hoeven nemen.

Nice and easy to work with

