REDNECKS

Het was via de film “Strawdogs” [1971], dat ik voor het eerst kennismaakte met de Amerikaanse subcultuur “Rednecks”. In die film, met Dustin Hoffman en Susan George in de hoofdrollen als jong echtpaar, dat een van een familielid geërfd huis betrekt en vervolgens te maken krijgt met “Rednecks”, worden de specifieke kenmerken van dergelijke Amerikanen heel duidelijk geschetst. Als ik de vergelijking mag maken: wij zouden ze wellicht “superboeren” noemen. Meer info over de redneck vinden jullie hier.

Ik vond ze allesbehalve sympathiek, die rednecks. De Amerikanen zelf beschreven ze ooit niet voor niets als “white trash”.
Ze kwamen bij me opborrelen, toen ik dinsdagnacht naar de Amerikaanse verkiezingen zat te kijken. Stuk voor stuk zag ik redneck-states als Kentucky, Louisiana,Oklahoma, Texas rood kleuren: de redneck is een onverbiddelijke republikein, een aarts-conservatief, de mix van streng gelovige kerkganger en grootste schoft, die je je maar kan voorstellen. En ze voelen zich daar heel prettig bij. De Zuidelijke Staten, voor een deel ook bekend als Bayou-country, worden bewoond door een apart volkje, met eigen regels en een geheel eigen mentaliteit. In “Strawdogs” kwamen Dustin en Susan daar snel achter.

Alsof de duivel er mee speelde, al vrij snel na die film gezien te hebben leerde ik een andere kant van “The Southern States” kennen. Ik kocht mijn eerste J.J. Cale albums [Okie + Naturally] en viel met mijn neus in de swamprock. En dat beviel zo goed, dat ik al vrij snel daarna Tony Joe White aan mijn collectie toevoegde.

Zoals zo vaak met ondergetekende kwam van het een het ander. Southern rock in al zijn variaties had meer dan mijn interesse getrokken. In  die tijd hoefde je niet lang of diep te graven om tegen echt grote bands als The Allman Brothers [Ramblin’ man + Jessica als wereldhits] en Lynyrd Skynyrd [Sweet Home Alabama e.v.a] aan te lopen.

Veel haar, stevig maar zeker ook prima gitaarwerk, wat rondborstige vrouwen in het achtergrondkoortje: fantastisch. Ik was al heel snel meer dan een doorsnee liefhebber van “the southern rock”. Ik heb niet voor niets al de meeste jaren van mijn leven er min of meer als die heren bij gelopen. 🙂

En al kijkend naar die zich rood kleurende staten uit de midwest  e.d. dinsdagnacht besefte ik ineens wat mij en mensen van mijn generatie zo nadrukkelijk onderscheidt [buiten al die andere dingen 🙂 ] van de mens van nu. De redneck staat mij als mens in het geheel niet aan, te primitief, te simpel, te boers. Maar zijn muziek, daar lust ik wel pap van. En kijk je naar de huidige tijd dan is dat geheel anders. Als een dom blondje of een nauwelijks duidelijk articulerend knulletje leuk kan tennissen, voetballen, leuk kan sitcommen e.d. dan is het inmiddels standaard zo, dat als blondje en/of knulletje:
– een “plaatje maakt
– een “boek” schrijft
– een theeservies op de markt brengt
– een eigen  parfumlijn verzint
– een rol in een film speelt
– bij DWDD in zo’n te kinderlijk voor woorden item staat
een run op die prachtige producten ontstaat. Volkomen kritiekloos.
Terwijl er tussen die blondjes en knulletjes ook hordes hollandse “rednecks” zitten.
Maar ja, in het verlengde van die rood kleurende staten mag er gerust op worden gewezen, dat bij ons de meeste “staten” onlangs blauw kleurden. Nederland lijkt dus vergeven van de “bluenecks”.

Ik moest maar eens stoppen met middenin de nacht dergelijke overpeinzingen toe te laten.
Nog even dit: “Strawdogs” kende in 2011 een remake. Net wat minder goed als het origineel, maar wel aangepast naar de geweldsmaatstaven van deze tijd. En vooruit, hier is de trailer.

17 thoughts on “REDNECKS

  1. RadaR, op de valreep nog even een tip, die in zekere zin wel een link heeft naar het onderwerp rednecks. Je moet morgen even het eerste deel van DWDD terugkijiken. Er zit een belangwekkend item over jouw favoriete Nederlandse gehucht Volendam in. 🙂

    • Ik ben al bijgepraat, Lot. 🙂 De lijntjes cocaïne lopen in Volendam beter en in grotere aantallen dan bijv. in Parijs. Het beste nieuws [als ik het zo mag zeggen] is natuurlijk, dat er in het “palingnekdorp” van Nederland een verloren generatie rondloopt. Moet je je voorstellen: 30 jaar geen opvolger van Jan Smit …. heaven on earth 😀 Maar Volendam is 24/7 en 365 compleet in de bonen, want als een Volendamse vader optreedt namens de “bezorgde moeders” uit dat dorp dan is er iets niet helemaal in orde, toch? Het mooiste schijnt te zijn geweest die jongen van BNN, die suggereerde dat het overmatige lijntjes snuiven waarschijnlijk het gevolg is van de drang om niet naar de eigen palingpop te hoeven luisteren. Dat is humor. Volendams escapisme in optima forma.Je ziet het bijna voor je: Jan Keizer VIII en Piet Veerman VII, die de 3J’s zien aankomen en gillen: waar is me coke?????

      • Jij weet blijkbaar niet, dat het een publiek geheim is, dat in Volendam de vaders hun baby’s de borst geven. De moeders staan er alleen maar bij bezorgd te wezen.

  2. Mensen kopen tegenwoordig bijna letterlijk alles van het “low life” wat door de kenners als “popster” [al is het een vuilnisman, die een keer op YouTube te zien was] wordt aangemerkt. Popster is door de Matthijsen van deze wereld tot een heel breed begrip gemaakt. En half Nederland “schrijft” dus er is altijd wel een boek in de maak. Is het niet een sitcomsterretje, dat uitvoerig beschrijft hoe zij haar gekookte ei het liefst eet [met schil en al] dan is het wel een aan lager wal geraakte voetballer. Van mok tot string, van boek tot boxer, als er maar een popster naam op staat is het goed. Het mooiste voorbeeld dat ik ken is van die vrouw, die een dildo kocht in de kleuren van de Amerikaanse vlag [er passen 5 sterren op, dus ze denkt dat ze echt de allerbeste in huis heeft gehaald] en die dildo noemt ze liefkozend The Boss.

  3. Lijkt me een knap heftige film. Moeite van het bekijken waard?
    JJ Swamp vind ik prima, heb dacht ik nog ergens een CD-verzamelaar van hem liggen. Cocaine, Call me the breeze en After Midnight …. heerlijk hoor. 🙂

  4. Best wel grappig om een aantal dingen weer te lezen waarin de overeenkomst groter is dan het verschil.

    Wat mij behoudens de muziek waarvan ik zoals wel bekend is een zeer groot liefhebber van ben wel bevalt aan die redneck is zijn drang naar ultieme vrijheid en ook zijn hang naar conservatisme is op zich niet slecht, daar zijn wel een aantal mitsen en maren aan verbonden.

    Daar waar ik die hang naar ultieme vrijheid ondersteun is het jammer dat die redneck zoals door jou omschreven diezelfde vrijheid aan een ander ontzegt daar waar in vroeger tijden de negroide mens het haasje was is dat nu de latino, koreaan en chinees, wat het zuidelijke conservatisme aangaat op zich is daar niks op tegen mits het maar zou betekenen het goede en zuivere van vroegere tijden te waarderen en misschien ook een aantal dingen van te bewaren, helaas weten we allemaal dat het ook zijn kwalijke kanten heeft waarvan kortzichtigheid en hekel hebben aan andersdenkenden er maar een paar zijn die mij ook niet bevallen.

    Het jammere ook is dat voor de echte redneck de waarheid over de ware aard van de burgeroorlog nog steeds niet is doorgedrongen en zelfs word ontkend, het is allemaal leuk hoor dat zwaaien met the rebel flag op een podium maar die oorlog ging niet om de afschaffing van de slavernij (dat was sowieso toch wel gebeurd) of om die andere mythe dat het ging om de vrijheid van keuze als zelfstandige staten binnen een federatie en dus de vrijheid van het individu, welnee die oorlog giing net als de meeste oorlogen over spatzuivere economische redenen, want wat vaak niet word vermeld ( en bewust ook naar ik aanneem) is het feit dat op de dag van het uitbreken van deze civil war de economische waarde van de z.g. cotton states slaven en de handel daarin een net zoveel waarde bezat als het toenmalige bezit van die van de Noordelijke staten inclusief, bruggen, wegen, fabrieken en banken etc. daarbij kwam Lincolns begrijpelijke en vrij halstarrige opstelling in een op zich simpel politiek conflict.

    Het echte probleem en dus de oorzaak van de oorlog lag hem daarin dat de zuidelijke grootgrondbezitters(aangevuld met een aantal grote slavenhandelaars) wiens voornaamste producten slaven en katoen was, katoen waarvan 95% bestemd voor de export naar Europa en dan met name Engeland en Frankrijk, dat deze niet alleen een veel later begin van afschaffing in slaven wilden en ook uitgesmeerd over meer jaren dan Lincoln c.s. voor ogen stond maar het zat hem vooral in de eventuele compensatie voor het economische waardeverlies op de slaven en de handel daarin.

    Niet dat de southern big boys dit nu zelf wilden het liefste hadden zij de status quo van dat moment gehandhaafd maar de druk van hun voornaamste afnemers in Europa begon steeds meer toe te nemen en een steeds dwingender vorm aan te nemen(uiteraard hadden de afnemers hier hun eigen egoistische motieven voor maar das een diffrent story) en dus zadelden zij Lincoln op met eisen waaraan deze onmogelijk kon en wilde voldoen en werd er van alles en nog wat bijgesleept om de eigenlijk volgens beide partijen compleet zinloze afscheiding te rechtvaardigen.

    En zo werd Lincoln al aan het begin van zijn presidentschap geconfronteerd met allerlei aan de haren erbij gesleepte argumenten die hij politiek gezien nooit kon toestaan plus dat hij wist dat het geld voor de compensatieregeling van de Southern States er doodeenvoudig niet was en het doodeenvoudig goedkoper was om een invasiemacht te bekostigen en samen te stellen.

    Het is die waarheid waar zelfs de redneck vam vandaag maar niet aan toe wil of kan toegeven ondanks allerlei historisch bewijsmateriaal dat zij feitelijk door hun eigen soort zijn misbruikt , nee in plaats daarvan vereren zij nog steeds sommige bevelhebbers die zelf katoenboer of slavenhandelaar waren en willens en wetens de redneck in een avontuur storten waarvan de uiteindelijke uitkomst al vastlag, dat maakt de redneck mede tot de soms onaangename mensensoort die zij zijn ondanks of desondanks hun soms prachtige muziek.

    • Ik had het logje ook bijna geëindigd met “kom er maar in, Willem”. 😀
      Overigens prima verhaal, waar voor de onwetende lezer veel nuttige info uit te halen is.

    • Gov’t Mule is zeker helemaal OK. Maar de band heeft geen enkele rol gespeeld in het ontstaan van mijn waardering voor het genre southern rock. Kan ook moeilijk want de band begon pas [als in eerste instantie een side-project van The Allman’s] midden jaren 90 te draaien. Overigens is de naam van de band ook wel grappig gekozen en een uiting van de afkeer van “the southerns” voor de Democraten.

  5. Hoe bestaat het? Je noemt een film die zelfs ik me weet te herinneren: Strawdogs met Hoffman als het duffe burgermannetje, dat uiteindelijk in een vechtmachine verandert. Kan me die film nog heel goed herinneren.
    Wat die rednecks betreft, in de praktijk bestaat de US natuurlijk nog steeds uit een Zuidelijk en een Noordelijk deel. Daar heeft de burgeroorlog in de 19e eeuw feitelijk nooit verandering in gebracht. Nederland verschilt van die situatie, omdat de “bluenecks” overal blijken te zitten. 🙂
    Prachtig clipje van good old JJ Cale. After midnight valt in mijn pulletje.

  6. Je zou toch ’s nachts wat vaker moeten gaan slapen 🙂 Want de gedachten, die bij jou door het hoofd gieren [zelfs bij zoiets doms als de Amerikaanse verkiezingen] zijn veel te helder. Ik zou er niet meer toe in staat zijn.
    By the way: waar ligt je voorkeur eigenlijk? Bij de red – of de bluenecks?

Nice and easy to work with

