GOEDE FILMS: GODDANK, ZE BESTAAN NOG!

Na in de afgelopen maanden als “blockbusters” gepresenteerde, maar feitelijk niet meer dan saaie computeranimaties blijkende films als The Avengers [20 minuten], The Dark Knight Rises [30 minuten] en Sherlock 2 [20 minuten] te hebben geprobeerd te bekijken [de tijden die achter elke titel zijn vermeld geven aan hoe lang dat is gelukt] had ik de hoop voor filmjaar 2012 al min of meer opgegeven. Maar zie, de herfst blijkt uitkomst te bieden. Bij uitstek de tijd waarin een goede film uitkomst kan bieden om je af te sluiten van wat er allemaal tegen de ruiten klettert. En dat was de laatste dagen niet mis.

Ik werd aangenaam verrast door een 3-tal films, die allen gemeen hebben dat ze verhaallijnen, die al zo vaak tot vervelens toe werden uitgekauwd, op een originele wijze in beeld weten te vatten.
Daarmee is de overeenkomst tussen de 3 wel behandeld, want qua inhoud van de verhaallijnen konden ze zich niet scherper van elkaar onderscheiden.
Een “feel good-movie” , een film met een “boodschap” en een film, die qua maatschappij kritische benadering een soort alternatieve Inside Job zou kunnen worden genoemd.
Maar laat ik ze even kort de revue laten passeren.

“Seeking a friend for the end of the world” draait om het al ettelijke malen [o.a. Independence day, Armageddon, 2012] op kinderlijk sensationele wijze gebruikte gegeven van de Aarde, die binnenkort een cataclystische gebeurtenis gaat overkomen: een net iets te grote asteroïde komt binnen vallen. Je verwacht als kijker Bruce Willis onder de verwondingen en het bloed, die met een atoombom op zijn rug dat klusje even gaat klaren. Of Will Smith, die een eskadron Stealth bommenwerpers aanvoert om die kosmische aardappel even te schillen. Of US-president Abomo, die zijn Air Force One op die aardappel te pletter laat vliegen.Niets van dat alles, helemaal niets! Geen asteroïde in beeld zelfs 1,5 uur lang. Wel een zoektocht van 2 mensen [prima rollen van Steve Carell en de hartveroverende Keira Knightley], die zonder agitatie, zonder paniek en in het volledige besef van wat hen te wachten staat, gaan proberen wat onvoltooide werken uit hun leven alsnog dat noodzakelijke einde te gaan geven. Onderkoelde humor van Carell en de heerlijke, verfrissende spontaniteit van Knightley leiden de film naar het aangekondigde einde. Maar zonder instortende gebouwen, openscheurende Aarde, vloedgolven en explosies. Een verademing!

Een journalist, op zoek naar het soort nieuws wat de verkoop van de krant kan opjagen [zeg maar van het kaliber “Jan Smit komt uit de kast”] ontdekt een kleine advertentie, waarin een onbekende persoon mensen oproept zich te melden als ze met hem een “timetravel” willen maken.
Samen met twee stagiaires trekt hij erop uit om het naadje van de kous te weten te komen.
Stagiaire Daurius [het meisje] zoekt na hem te hebben achterhaald, contact met Kenneth, die besluit haar als zijn reisgenote te accepteren. Kenneth werkt een minutieus plan uit op weg naar met grote moment. Gaandeweg krijgt het meisje het vermoeden, dat ze ondanks haar groeiende gevoelens voor Kenneth, te maken heeft met iemand, die niet helemaal in orde is. Vervolgens ontwikkelt de film zich door allerlei gebeurtenissen, die in een dermate rustig tempo langs komen dat er alle gelegenheid is om de verschillende karakters van alle hoofdrolspelers verder uit te diepen [van zeer plat tot uiterst gecompliceerd], naar een volledig verrassende climax. Allesbehalve “average”, deze film, maar ik vond hem meer dan de moeite waard.

Vooraf even dit. Deze Russisch geproduceerde film is sowieso al bijzonder, omdat de makers met de introductie van de film juist die truc uithaalden, die als de rode draad van het verhaal van de film zelf geldt. “Branded” werd voorzien van een trailer en posters/affiches, die de indruk wekten dat we te maken hebben met een sci-fi movie. En om het nog verwarrender te maken: “Branded” is sec in sommige visuele aspecten ook sci-fi, maar tegelijk ook fiction en non-fiction. Kortom: “Branded” bestaat uit een aantal “layers” die op een waanzinnig knappe manier over elkaar worden gelegd en de kijker voortdurend in verwarring pogen te brengen, wat ook uitstekend lukt.
“Branded” is zo’n film, waarvan het onmogelijk is in een paar zinnen te beschrijven waar hij over handelt. Een paar hints kan en wil ik wel geven. Het misschien wel belangrijkste moment in de film is wellicht als hoofdpersoon Misha zegt: “There once was a time that products and brands were made to fullfill people’s needs. Nowadays people are made to fit the products and brands demands.”
Tweede belangrijke moment is misschien wel het meest sci-fi deel van de film. Waar de belezen mensen onder ons allemaal bekend zijn met H.G. Wells’ War of the Worlds bevat de film daar een variant op. Een variant, die in eerste aanleg wellicht uitnodigt tot een lach [puur visueel gezien is daar zeker aanleiding voor], maar feitelijk de schrik van de herkenning beoogt te veroorzaken. The War of the Brands is één van vele sterke momenten in de film.
Als u uitgelezen bent wat het verhaal van boer Jacob betreft, als u elke centimeter van het erf van boer Aad met de 360 graden camera heeft afgespeurd, als u het na al dat spektakel het nog op kunt brengen 1,5 uur lang geconcentreerd [want dat is zeker nodig] naar een prima film te kijken, dan is “Branded” een aanrader als geen ander.

Advertenties

19 thoughts on “GOEDE FILMS: GODDANK, ZE BESTAAN NOG!

  1. Ziet er een lekker trosje films uit, RadaR. Lijkt me prima om de komende gure wintermaanden [er slijt steeds meer ijs af, de Warme Golfstroom koelt af, energie wordt steeds duurder: dus guur worden ze] mee door te komen. Een happy Filmmarathon een idee?????

  2. Omdat je en passant de naam Bruce Willis en het woord “timetravel” laat vallen schoot mij nog een andere recente film in gedachte: Looper. Heb je die gezien?

  3. Als ik het goed begrijp is dit dus voor een kleine 5 uur fantastische film, nu nog een grauwe zondag uitzoeken en dan het liefste een zondag waarin Messi c.s. een dagje vrij hebben.

    Mag ik nog zeggen dat het mij alle 3 prima films lijken?? Ja. dat mag ik zeggen en dus aldus is gesproken.

    Thnx voor deze tip(s)

    • Mag ik dan zo vrij zijn om vooral “Branded” aan te bevelen? Niet de makkelijkste van de 3, maar wel een film, die je schat ik zo in aan zal spreken.
      Overigens heb ik nog een [ waarschijnlijk overbodige] tip voor je: de laatste vrucht van Beth Hart met de aansprekende titel Bang Bang Boom Boom, die zojuist verschenen is.

      • #RadaR

        Typisch, dat vermoeden had ik namelijk ook al qua film dan.

        Wat Beth betreft, tsja tsja tsja ik vind heel erg eerlijk haar een geweldige zangers met een strot als een megaorkaan maar toch ook zo langzamerhand iemand op wie ik nou nog steeds zit te wachten totdat ik haar ongetwijfeld en onmiskenbaar aanwezige talent eens ten volle hoor benutten if you get my drift.

      • Nou, driftig worden is ook weer niet nodig 🙂 Maar zonder dollen: ik begrijp wat je bedoelt. Door haar albums heen liepen lang 2 rode draden: 1 die zekerheid bood dat er altijd wel die ene fantastische track op te vinden was en 1 die dat lichte gevoel van teleurstelling voedde, omdat er teveel “average” werk was. Maar na haar samenwerking met Big Joe, resulterend in het prachtige album Don’t explain [2011] heeft Beth mij definitief aan haar zijde gekregen. Omdat ze ook een geweldige vertolkster van de blues bleek te zijn. En dat laatste, die blues, is ook op haar nieuwe album ruim vertegenwoordigd. Big Joe heeft zijn sporen nagelaten, zullen we maar zeggen 🙂 De langste track op “Bang Bang” is een werkelijk fabuleuze bluestrack, getiteld “Caught out in the rain” en die maakt al een week onderdeel uit van mijn dagelijkse luisterlijst. En de rillingen lopen nog steeds over mijn rug 🙂

  4. Ik ben wel weer eens toe aan een goede “feel good” movie. Die prima muziek, die je dagelijks voor ons neerzet is vet oké, hoor, maar daar krijg ik geen brok bij in de keel. Daar is de feel good voor uitgevonden 🙂 Thx voor de tip!!

  5. “There once was a time that products and brands were made to fullfill people’s needs. Nowadays people are made to fit the products and brands demands.”

    Het moet je neem ik aan veel genoegen hebben gedaan om de woorden, die jij/wij al ettelijke malen hier neerschreven, bijna letterlijk [al is het dan in het Engels] door die Misha te horen uitspreken. 😀

    • Het bekijken van de film was voor mij een rollercoaster ride waar het om gemoedsstemmingen ging, Paul. Een beetje lachen, veel fronsen [want er moest nagedacht worden] en goedkeurende geluiden waar de makers een hele originele invalshoek bleken te hebben gevonden om mij als kijker met de neus op de [bekende] feiten te drukken. En ja, toen Misha die woorden sprak ervoer ik dat schaamteloos als een heel apart moment. Want het is best bijzonder te beseffen, dat er meer mensen zijn [zelfs Russen] die dingen zien en verwoorden, zoals je dat zelf al vaak eerder hebt gedaan. 🙂

  6. Ik heb een onbegrensd vertrouwen in jouw filmrecensies. Daarom ligt er al een lijstje in je mailboxje te sudderen. 😀

    Maar even terzijde: hoe weet jij dat van die 360-camera op het erf van Boer Aad???????

    • Zoals al vaker gezegd: het afleggen van visites kan je in een positie doen komen, waar je liever niet in wenst te worden gebracht.
      Dus zag ik die boeren, zag ik die zielige boerin, zag ik mededelingen als “download de BZV-app”, “lees meer over het verhaal van boer Jacob” en “bekijk boer Aad’s erf met de 360-graden camera” langskomen.
      Dat alles maakte zo’n diepe indruk op me, dat ik er vandaag wel even een regel aan moest wijden. 😛

  7. Waar haal jij de tijd toch vandaan, RadaR??? En hoe hou je het vol?? Begrijp me goed: dit zeg ik met alle respect, hoor 🙂
    Volgens mij ben jij het levende bewijs van de stelling, dat consequent geen TV kijken tot erg veel goeds en prettigs kan en zal leiden. Ik zie de BZV-fan niet zo helder en beknopt tegelijk beschrijven waarom Boer Aad “hot” is en boer Jacob “to sexy for his shirt”. 😀
    Vooral die film Branded intrigeert me. Dus ga ik maar eens verder zoeken.

    • Als je toch op “filmjacht” gaat, O. dan heb ik no een tip voor je. Ik zag dat bij BOL Inside Job voor 7,99 in de aanbieding is. Omdat we het er al eens over hadden, dat het een goed idee zou zijn om kinderen en kindskinderen iets na te laten, waaruit kon worden geleerd hoe goed wij zijn om de boel compleet in de soep te helpen is Inside Job misschien wel bruikbaar. Zo maar een gedachte, hoor. 🙂

Nice and easy to work with

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s