DE CYNICUS & DE WEGDUIKER

Er zingt heel voorzichtig, maar wel waarneembaar, iets rond bij de Nederlander. Het doorsnee-type bedoel ik dan. Hij geeft er steeds vaker en luider blijk van uitingen, waarin ironie en cynisme de boventoon voeren, moe te worden of reeds te zijn.
Omdat ik altijd geïnteresseerd ben geweest in het gevoelsleven van mijn medemens deed ik de afgelopen maand een kleine steekproef op een aantal plekken, waar ik met regelmaat lees om te ontdekken wat er onder het volk borrelt. En zo kwam ik tot die genoemde constatering. En die zette me aan het denken. Wie mij kent of regelmatig leest weet, dat ik zelf slechts bij uitzondering over positieve zaken bericht. En dan alleen nog over positieve zaken  van een algemeen karakter. Want positieve zaken op het ditjes en datjes niveau, die er bij duizenden zijn uiteraard, daar wordt 80% van de blogs, facebookpagina’s e.d. al mee vol geschreven. De baby van haar van 2 huizen verderop, die voor het eerst mama heeft gebrabbeld, de fotoserie die onderweg van Lutjebroek naar Volendam werd geschoten, de vlinderstruik die zo vol vlinders zit dit jaar, het restaurantje waar copieus werd gedineerd, de goudvis die zo’n merkwaardige blauwe kleur heeft aangenomen, wordt over geschreven zonder een spoor van ironie, laat staan cynisme.
Begrijp me niet verkeerd, ik diskwalificeer dergelijke schrijvers in het geheel niet.

Ik kan het echter niet laten te denken, dat ook dergelijke mensen, omdat ze nu eenmaal in dezelfde wereld leven als ik en de mijnen, in de gaten moeten hebben, dat er dingen mis, zelfs soms vreselijk misgaan.  Om een of andere reden wordt daar echter nauwelijks aandacht aan besteed, althans niet op blog of op de facebookpagina. Daar vindt in overgrote mate positiviteit en optimisme zijn plekje. En eigenlijk vind ik dat een beetje raar. Ik krijg er een wat onbestemd gevoel bij.

Vraag pakweg 25 mensen wat ze door de bank genomen van de onderwerpen en toon van mijn blogs vinden. Dan zullen er ongetwijfeld onder zijn, die kiezen voor “negatief en cynisch”.
Waar ik dan maar de conclusie aan verbind, dat zij dan blijkbaar positief in het leven staan [nogmaals: in dezelfde wereld als de mijne].
Maar wat is er eigenlijk negatief of cynisch aan het beschrijven van de realiteit, zoals die elke dag op ons afkomt? Is mijn benadering niet eerder gebaseerd op realisme dan op cynisme?
En meteen daar achteraan volgt de logische vraag: is dat optimisme van die anderen niet veel eerder simpel wegduikgedrag, struisvogelgedrag? Een niet aflatende poging om het eigen figuurlijk gezien kleine wereldje zo lang mogelijk te beschermen tegen de echte, boze buitenwereld?
Daarop voortbordurend: is de wegduiker-mens beter af, dus gelukkiger dan de confrontatie-mens? Op het eerste gezicht zou je denken van ja, want zolang er niet een soort confrontatie plaats vindt heeft de wegduiker geen enkel probleem, terwijl zijn “counterpart” zich waarschijnlijk dag na dag, week na week druk en/of boos maakt over wat er allemaal mis is en gaat.
Maar er speelt meer, meen ik te mogen zeggen. Want heeft het niet te maken met de invulling en daarvan afgeleid de betekenis, die jezelf aan je leven wilt geven?
En daarmee raken we denk ik een beetje de kern van wat in mij rondtolt. De wegduiker-mens zal vrijwel nooit bijdragen aan tast- en merkbare veranderingen. Hij laat het maar al te graag aan anderen over om dat te realiseren. En die ander is, hoe je het ook wendt en keert, die confrontatiemens. Die ook zijn beperkingen kent, maar het desondanks probeert, steeds maar opnieuw. En door zijn in eigen ogen volharding dan als lastig, negatief en ja, ook cynisch wordt ervaren.
Voorbeeld om mee te eindigen: de “cynicus” heeft al eind jaren 90 gewaarschuwd, dat het boven je macht grijpen door bijvoorbeeld de koop van een huis, waarvan de hypotheek even optimistisch als “tricky” werd gebaseerd op 2 volledige inkomens uit 2 volledige banen bij de minste geringste tegenslag tot verstrekkende negatieve gevolgen zou kunnen leiden.
Nog geen 15 jaar later neemt het aantal gezinnen [de optimisten c.q. wegduikers van eind jaren 90], wat de hypotheeklasten niet meer kan dragen en zelfs steeds vaker uit hun huis worden gezet, hand over hand toe.
Het echte cynische is, dat de “cynicus” geen enkel plezier beleeft aan zijn gelijk. Want de “negatieve” waarschuwing was sec bedoeld om wat er nu gebeurt te voorkomen.
Maar des wegduikers lot blijkt nu eenmaal te zijn, dat hoe lang het ook duurt die bijl toch een keer in zijn nek landt.

Misschien begrijpen jullie na lezing [respect voor hen, die dat geheel hebben kunnen opbrengen] inmiddels beter waarom ik nooit naar Boer Zoekt Vrouw kijk. Dat is in mijn ogen namelijk wegduiken in de koeienstront.

20 thoughts on “DE CYNICUS & DE WEGDUIKER

  1. kan je die player ook vergroten, en dan schermvullend? nu kan je alleen beetje inzoomen en dan blijft t in het beperkte kader :s

    u2 trouwens; altijd goed

    • Er bestaat een site, die You Tube heet, anna. Daar kun je precies de mogelijkheden vinden die jij zoekt. CatchRadio heeft geen YouTube-site. Wat wij wel doen is slechts de Top888 propageren via het plaatsen van wat clipjes van bands e.d. die wij “kickuh” vinden. Gratis, zonder reclame en voor iemand met normale ogen uitstekend te bekijken. Wij hanteren als altijd het uitgangspunt “take it or leave it”. Ons eigen plezier is er geen gram minder om als men kiest voor “leaven”. Ik voel er niet veel voor [komt door het weer, denk ik] om je breed uit te gaan leggen wat de consequenties zijn van “schermvullende beeldjes”. Maar misschien mag ik je wel adviseren om een giga-poster van Bono aan te schaffen en aan het plafond boven je waterbed te bevestigen. Zal zeker de genoegdoening bevorderen. 🙂

  2. Helaas zijn er van de soort wegduikers veel te veel hetgeen tevens verklaard waarom er in bijna niets enige beweging te krijgen is.

    Ik durft te wedden dat bij nader onderzoek minimaal 99% van onze geliefde overheidsdienaren tot het type wegduiker behoord.

    Men zou zelfs kunnen zeggen dat dit opgaat voor wat in de volksmond zo mooi is omschreven als ” de zwijgende meerderheid” die allen altijd de makkelijkste weg kiezen want ja, laten we wel zijn het is veel makkelijker je ogen te sluiten voor de realiteit want doe je dat niet dan moet je namelijk ook de realiteit over jezelf onder ogen durven zien en dat laatste daar zijn de meeste mensen helaas te schijterig voor, en dus kiezen zij liever voor een langzaam voortkabbelend rimpelloos bestaan, ach ja wie zei er ook alweer ” zalig zijn de armen van geest” ??

    Het moge duidelijk zijn tot welk type mens mijn voorkeur naar uitgaat!!!

    • Ach ja, Willem, schapen kruipen niet voor niets graag dicht bij elkaar in een kudde. En laten zich door het geblaf van de hond gemelijk verder drijven. Waarschijnlijk weten ze, dat als ze die hond maar laten “lullen” de wolf verschijnt.
      En die ziet niets in opdrijven. Die komt voor de snelle snack.

  3. Is het niet zo dat veel mensen hun blog of FB-pagina gebruiken om een alternatief wereldje voor en soms ook van zichzelf te scheppen? En dan verdwaal je nogal snel in allerlei trivialiteiten. Waar men het dan weer zo druk mee heeft, dat er geen tijd over blijft om na te denken over dingen waar een “cynicus” als gij regelmatig zijn hoofd over breekt?

  4. Shit, ik liet me weer meeslepen, want ik kwam eigenlijk voor iets anders langs. 🙂

    Heb jij gisteren [of later] nog Zembla gezien? Over hoe de grote transportbedrijven zich helemaal gek verdienen door Hongaren, Roemenen en Polen naar Nederland te halen. En die grote bedrijven krijgen het ook nog eens voor elkaar om met de verantwoordelijke Inspectie een convenant af te spreken, waardoor hun vrachtwagens [soms met de meest gevaarlijke lading] niet worden gecontroleerd op nationaliteit van chauffeur, rijtijden e.d.
    Beide grote bazen kwamen uitgebreid aan het woord en in beeld: en dat waren nu schoolvoorbeelden van de werkgever anno 2012. Schijt aan alles, koning van hun branche. En vorstelijk verdienend.
    Nog zo’n mooi voorbeeld van de voorbeeldige werking van de vrije markt, open grenzen en het winstdenken.
    Niet gezien? Alsnog kijken en pak je knijpbal erbij, want je gaat boos worden. 🙂

    • Die Zembla-uitzending heb ik gezien. En het woord schaamteloos kwam in me op. Ook dacht ik nog aan het recente verleden, waarin van vele kanten voor de risico’s en uitwassen van het blind vertrouwen op de werkgevers, vooral waar het buitenlandse arbeidskrachten betreft, is gewaarschuwd. En voor de zoveelste keer blijkt die waarschuwing volkomen terecht te zijn geweest.
      Maar de overheid, zij blijft doof en blind en blijft als een stier in de porceleinkast te keer gaan.

    • @jurgen

      Zoals wel vaker ligt de situatie iets anders dan het op 1e gezicht lijkt.

      Let op ik ga hier niet de werkgevers proberen te verdedigen maar de feitelijke schuld van deze misstanden is te vinden bij de opdrachtgevers die allemaal voor een kwarttje op de 1e rang willen zitten en bij de landelijke en europese politiek waarbij je de fijne rol van onze fraaie vakbonden ook niet mag vergeten.

      De km prijs is al meer dan 10 jaar hetzelfde en die is meen ik uit mijn hoofd nog te weten zo rond de 0,82 eurocent bruto per gereden kilometer daar moet dan alles van worden betaald, de auto, de chauffeur, de diesel, de verzekering, het europese vignet, de tolwegen, de overhead op het hoofdkantoor etc. etc. etc. dus je zult dan vast wel begrijpen dat de marges flinterdun en flinterdun zijn.

      Als kleine zelfstandige ( of charter zoals dat in de docu word genoemd) ben je helemaal aan de heidenen overgeleverd, je moet aan allerlei door de overheid opgelegde verplicgtingen voldoen waarbij de boetes gigantisch zijn ( als fraai voorbeeld het volgende, ik ken iemand die een vaste route rijd op het buitenland deze man is gedwongen door de ridicule idioterie van ons ammbtenarenapparaat iedere zondagavond in zijn truck te blijven slapen op een parkeerplaats die letterlijk 200 meter van zijn huis is, doet hij dat niet dan krijgt hij dankzij de volautomatische bijna gestapoachtige controles een boete van schrik niet 3600 euro hoeveel??? nou drieduizendenzeshonderd euro!!!) verder mag je dan ook nog eens minimaal 3 maanden op je geld wachten en wil je eerder betaald krijgen dan staat daat ook een boete op, dus na 3 maanden krijg je dan 100% minus de zogenaamde opdrachtgeverkosten wil je het na 1 maand dan krijg je 70%.

      De door jou zo verfoeide ondernemers zijn dan nog schappelijk aangezien zij meestal pas na 6 maanden krijgen uitbetaald door hun opdrachtgever(s) het is wat een van die werkgevers ook in het begin al zegt een opdrachtgever gaat al naar een ander voor 10 euro per transport minder.

      De vakbonden hebben hier ook een al even fraaie rol in want ondanks al jarenlang geleden waarschuwingssignalen vanuit de branche bleven zij en doen dat nog steeds maar persisteren op het duurder maken van de Nederlandse chauffeur door middel van allerlei in de C.A.O. benoemde en dus verplichte dure opleidingen, toeslagen enz. enz. waardoor het bruto loon van een chauffeur internationaal zo rond de 6500 euro bruto per maand ligt.

      Voor dat maandsalaris kun je in plaats van 1 dus makkelijk 2 chauffeurs uit verweggistan laten rijden met als voordeel dat de toch al te dure auto die met te weinig marge rondrijd nu ook 24/7 aan de slag kan.

      De keuze van de werkgever is dan niet meer zo moeilijk zeker als je dan ook nog eens weet dat de concurentie in het transport moordend is en echt iedere cent er eentje is. dat heet gewoon een kwestie van overleven.

      De werkgevers en zeker de grotere worden dus welhaast gedwongen tot dit soort praktijken doen ze dat namelijk niet dan zijn ze doodeenvoudig te duur en dus gaan ze naar de klote met alle gevolgen van dien.

      De politiek weet hier natuurlijk ook best wel alles van maar ook bij hun zijn de handen vast op de rug gebonden niet alleen door de krankzinnige regelgeving die ze zelf hebben ontworpen maar ook door de grote chemische opdrachtgevers die al meermaals gedreigd hebben om dit land te verlaten in verband met de alsmaar stijgende kosten, en aangezien Nederland economisch gezien een doorvoerland is zegrijp je vast wel welke andere belangen er allemaal nog meer meespelen,

      De enige oplossing die ik zie zijn er eigenlijk twee, of we accepteren het verlies van de transportsector uit Nederland ( wat niet kan wat dat betekend een economische catastrofe) of we gaan uit Europa en wel zo snel als mogelijk of en dat is denk ik de meest reeele Europa gaat ervoor zorgen dat de kosten, de prijzen en de beloningen in heel de EU en daarmee participerende landen gelijk komt te liggen.

      • Het was me al duidelijk, Willem, waar de echte oorzaak van het probleem is te vinden. Maar dank voor de uitgebreide en goed gedocumenteerde wijze, waarop je dat nog eens voor het voetlicht brengt.
        Mijn verontwaardiging spitst zich vooral toe op het feit, dat uiteindelijk de chauffeurs i.c. de werknemers de dupe worden van deze situatie. Want beide zeer grote transportondernemers zorgen er echt wel voor, zo maakten zij staalhard duidelijk, dat de winstmarge wordt gehaald. Komt het niet uit de lengte [een representatieve prijs voor de geleverde prestatie] dan komt het wel uit de breedte [de loonkosten halveren]. En het zal ze compleet aan de reet roesten, dat er daardoor straalbezopen Polen of oververmoeide Hongaren de Nederlandse wegen op moeten worden gestuurd.

      • @Jurgen

        Your welcome.

        Natuurlijk zijn de mensen aan het einde van de pijplijn altijd de lul en zo ook in dit geval de chauffeur en dan om het even of die nu uit hutjekutteklazienaveen of uit Oeleboelebezikstan komt, at teh end of the day als het fout gaat is hij als chauffeur verantwoordlijk voor de lading de staat van de wagen en zijn zogenaamde rust en rijtijden en de rest wast zijn smerige gore klauwen in onschuld en dan met name de overheid.
        Maar ook de vakbonden hebben een smerige gore rol in het hele verhaal want ondanks hun jarenlange zogenaamde opkomen voor de werknemers onder het liederlijk zingen van het lijflied ” ontwaakt verworpenen der aarde” zijn zij er nog steeds niet in geslaagd om de positie van de laagste arbeider(s) ook maar voor een millimeter te verbeteren want nog steeds is juist hij onderaan de ladder voor alles het haasje en dat nu verwijt ik deze bonden zeer.
        Maar ja het zal wel teveel vakantiehuisjes en verbouwingen hebben gekost voor zichzelf om daadwerkelijk aan die positie van afvalbak die de meeste toch zijn iets te doen.
        En dan laat ik de smerige bureaucraten die met pen in de hol gezeten de meest waanzinnige controles, systemen en volledige idioterie verzinnen nog maar even buiten schot.
        Ja natuurlijk zal het de werkgevers aan hun vette kont roesten hoe en wat het zit met hun buitenlandse chauffeurs er is geen enkel verschil daar te merken in hun opstelling ten opzichte van de nederlandsche chaufeur maar is de vraag wat moeten zij anders?? het is go with the flow of anders naar de klote gaan.
        Nogmaals het werkelijke probleem ligt niet bij de man achter het stuur of zijn werkgever maar bij die gore nog nooit op een dag fatsoenlijk werk betrapte bureaucraten en hun broodheren de politiek.

  5. Maar des wegduikers lot blijkt nu eenmaal te zijn, dat hoe lang het ook duurt die bijl toch een keer in zijn nek landt.

    Noem het wegduikers, angsthazen, struisvogels, mollen of wat dan ook, ze bestaan en ze hebben altijd bestaan. Kijk om je heen. Het is “a fact of life”. Veel mensen, die ik er in de loop van de tijd over sprak, tonen dan ook geen enkele gêne om toe te geven, dat ze bewust die rol hebben gekozen. Je kunt er boos om zijn, je kunt het ze kwalijk nemen: daardoor verandert er niets aan.
    Jij hebt in het verleden toch ook regelmatig de situatie meegemaakt, waarin anderen jou de kastanjes uit het vuur lieten halen. Aanvankelijk met een wat beschroomd lachje, maar naarmate het vaker nodig was werd het haast een gewoonte. Laat hem het woord maar doen [hij is zo lekker gebekt] of laat hem dat stuk maar schrijven [hij is er zo goed in].
    Wegduikers hebben in de verte wel iets van parasieten. En het loont vaker dan dat er een bijl in de nek landt.

  6. Goh, hier heb ik even op moeten kauwen, RadaR. Heeft ieder zijn rol of kiest hij die rol? Zeker is volgens mij, dat een hoop mensen zich wel voelen bij dat “wegduiken”. Het aantal kijkers naar BZV is daar in ieder geval een fikse vingerwijzing naar.

    • We worden allemaal “blank” [engelse term] geboren, O. Dus onze rol, ons script is m.i. dan nog niet geschreven. En ongeacht de omstandigheden waarin we opgroeien heeft iedereen [niemand uitgezonderd] de kans en gelegenheid om in zijn rol te groeien. En daarin staat grosso modo iedereen vrij welke keus te maken. Maar wat ik zo node en te vaak mis, is dat mensen de moeite willen nemen om op zijn minst na te denken over de eigen rol. Waar ik meteen aan toevoeg, dat ik me er volledig van bewust ben, dat veel er voor pleit om voor het “wegduikerschap” te kiezen. Omdat het het leven nu eenmaal zoveel eenvoudiger en 75% van de tijd ook makkelijker maakt. Dergelijke mensen ken ik ook vanuit mijn directe omgeving. En in gesprekken over dit onderwerp merk ik maar al te vaak, dat men het wel prettig vindt, zo’n positie in de luwte. De rol van “nobody” [vergeef me de woordkeuze] ligt hen zo goed, dat ze de consequenties ervan moeiteloos accepteren. Tot het echt pijn gaat doen en dan , ja dan wordt er van anderen verwacht dat zij de pijn verzachten of liever nog wegnemen. De BZV-kijkers zijn als voorbeeld gebruikt, omdat ze me al schrijvend in gedachten kwamen. Overigens vind ik het nog steeds een passend voorbeeld, want zij hebben zichzelf wijs gemaakt, dat ze naar iets leuks, prettigs, interessants kijken en weten inmiddels niet beter meer. Waarmee ze zichzelf feitelijk diskwalificeren om als graadmeter te kunnen fungeren. Wel nog als voorbeeld. 🙂

  7. Ik vind dit een krachtige verhandeling over wat misschien wel de 2 voornaamste “archetypes” zijn die we kennen: de frontrunner en de backbencher. Ben het met de lijn en bedoeling achter het verhaal helemaal eens. Ik was al lezend wel benieuwd naar welk slot het zou leiden. En ook daar kan ik me volledig in vinden. 🙂

Nice and easy to work with

