ONDER DE VOET GELOPEN

Het heeft even tijd gekost, het heeft zelfs 60% van de stemmers gekost, maar het muntje is uiteindelijk toch gevallen bij “die kleine grote vrouw”. Na een jaar, waarin ze zich in meerdere opzichten soms de vrouwelijke equivalent van heer Bonaparte en soms een creatie van Rien Poortvliet moet hebben gevoeld. En waarin ze leerde, dat een stekker uit een stekkerdoos trekken met korte armpjes minder makkelijk was als het leek en als ludieke actie volstrekt niet aansloeg.
Ik ben er eerlijk in: haar vertrek boeit me totaal niet. Als je weken, zoals ik deed, hebt gehoopt op een gang door de achterdeur van een veel groter politiek misbaksel dan is haar chaotische, dus zo kenmerkend voor haar partij, vertrek niet veel meer dan “peanuts”.
De media dachten daar anders over, gezien het politieke in memoriam van gisteravond.
Als je niet beter wist zou je gaan denken, dat Nederland een groot staatsvrouw had verloren.

Ze maakte fout op fout. Verkocht de Kunduz-missie als een vredesmissie, waande zich de alweer “kleine grote architecte”, toen ze bij de presentatie van het Lenteakkoord van de vallende bladeren vooraan mocht staan. Terwijl er slechts sprake was van medegevoel, want zeg nu zelf: het zou ronduit lullig zijn om haar achteraan te laten staan.
Ze onderschatte schromelijk de krachten, die zich in haar kleine clubje bewogen.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen de persoon zelf. Waarom zou ik, want ik ken haar immers nauwelijks. Het enige waar ik me als het om de persoon gaat aan ergerde de laatste tijd was, dat zij uit getwitter en gezever op publieke podia over haar uiterlijk meende te mogen opmaken, dat de Nederlander haar wel een lekker “babe” vond. Het bekende effect van dat land der blinden waarin Eenoog de scepter zwaait. Want als je regelmatig in beeld bent met Ineke van Gent links van je en Miriam Sterk [CDA] rechts van je in de Kamer dan loop je al heel snel kans om in positieve zin op te vallen.
De laatste maanden van haar politieke carriere speelde ze ook gretig in op haar vermeende babe-status. Blikken plamuur werden er tegenaan gegooid, maar ook dat mocht niet baten.
En dus zagen we de laatste weken de werkelijkheid weer, waarin de wetenschap dat ze boven haar macht had gegrepen in haar nog maar korte politieke carriere dat beeld nog verder deed afbladderen.
Wat rest is haar nog te bedanken voor het feit, dat ze haar deel van de grachtengordel een forse set back heeft bezorgd. Er gaan zelfs stemmen op, die menen dat dat deel inmiddels wel kan worden gedempt.
Als je onder de voet bent gelopen is er in de politiek maar een echte remedie: gaan zoeken naar een rustige gemeente, waar je als burgermoeder weer aan jezelf kunt gaan werken.
Madurodam lijkt me in alle opzichten meer dan geschikt.

16 thoughts on “ONDER DE VOET GELOPEN

  1. Weet eigenlijk niet wat erger is: onder de voet worden gelopen of je de blaren op de voeten lopen. Het zal wel iets met de invallende herfst te maken hebben, want vandaag was weer eens zo’n dag dat je denkt “was ik maar een “Sapje”. ๐Ÿ™‚

    • Als ik tijd had zou ik echt met je meevoelen, Jeanette. Maar na de klap van het vertrek van Jolande heb ik zelf inmiddels een 2e klap te verwerken gekregen.
      Ajax – Utrecht 1-1. Dus ik ben even met mezelf bezig. ๐Ÿ™‚

      • @Leon

        Onbegrijpelijk dat je hiervan een ” klap” heb gekregen!!
        Welke uitslag ook verder is toch geheel onbeduidend in onze onbeduidende competitie??

        Voor het echte voetbal heb ik gisteren maar weer eens naar ” el Classico” editie 12 of 13 in ruim 2 jaar gekeken, en me weer verbaasd hoe ontzettend simpel en daardoor juist zo hemeltergend moeilijk de ware en echte grootmeesters van dit spelletje de bal weten te beroeren, zowel Messi als die man die van zichzelf vind dat hij het mmoiste haar van de mensheid bezit lieten het weer even allemaal zien.

        Je zult toch maar voetballen bij Ajax of Utrecht en dan daar naar gaan kijken als je ook maar het geringste beetje zelfrespect hebt hang je toch gelijk je kicksjes aan de wilgen.

      • Ach, weet je Willem, ik heb me er al enige tijd bij neergelegd, dat voetbal met een kwaliteitsniveau, dat een heel klein beetje in de buurt zou kunnen komen bij dat van El Classico, de eerstkomende 40 jaar niet meer te zien zal zijn in Nederland. Dus ga ik dan maar voor vermaak, spanning en dat soort dingen.
        Soort wedstrijden als FC De Kreukelaars 9 – VV Hopeloos 5. Je kon daar vaak enorm bij lachen. Maar nu is het veel vaker huilen. Zoals bij Ajax 1 – Utrecht 1 van gisteren.

  2. Een beetje aan de overdreven kant vind ik de drukte om Sap ook wel. Maar zo wordt dit soort nieuws tegenwoordig standaard opgeblazen. Haar houdbaarheidsdatum was al bijna verstreken dus als een verrassing kan dat vertrek nauwelijks worden geduid. Mevrouw Sap heeft ook nauwelijks positieve en constructieve dingen bijgedragen aan Nederland [hoewel ze daar zelf uiteraard anders tegenaan zal kijken]. Laten we het maar als een bladzijde in een middelmatige krant beschouwen, die moeiteloos kan worden omgeslagen.

  3. Ik vraag me af of er ook zoveel stof zou opwaaien [zie de pers] als de voorzitter van de plaatselijke hockeyclub “Hup Hup In het Netje met die Bal” zou zijn weggestuurd. Qua invloed en betekenis kun je zo’n voorzitter immers prima vergelijken met Sap?

  4. Waarschijnlijk zijn er hele volksstammen die natte dromen krijgen alleen al bij de gedachte van een Sapje die gehuld in een alles verhullend flanellen pyama ( ja, die met die met roze beertjes) bij het aanrecht staand met zacht omfloerste stem en gezegend met een schalkse blik de woorden ” ga je mee slapen” uitspreekt vlak voordat ze de stekker uit haar lokale stekkerdoos trekt.

    Ik behoor duidelijk niet tot een van die volksstammen.

    Wel lees en hoor ik via allerlei sociale media dat er in Madurodam inmiddels al een actiegroep is opgericht onder de naam, ” hou Madurodam Sapvrij”.

    Ach en verder wens ik haar zoals dat dan heet veel succes met de voortzetting van haar loopbaan
    en het allerbeste voor de toekomst en wil haar danken voor de getoonde inzet en prominente aanweigheid in het Nederlandse politieke maanlandschap, haar persoonlijkheid zal node gemist worden.

    Maar eerlijk gezegd heb ik nog het meeste gelachen om haar zogenaamde verbazing en verbijstering, wat had die naieve dame nou eigenlijk anders verwacht van een splinterpartij waarin nog steeds oude gestaalde politieke kaders van CPN huize en fossielen uit de voormalige PSP hoek de dienst uitmaken en hun invloed laten doen gelden.

    Wellicht een goed idee om haar een kopie van een uittreksel uit Machiavelli’s ” verdeel en heersch” toe te zenden wellicht leert ze dan eindelijk iets en voor de rest ” if you can’t stand the heat, stay the fuck out of the kitchen!!

    • Wellicht een goed idee om haar een kopie van een uittreksel uit Machiavelliโ€™s โ€ verdeel en heerschโ€ toe te zenden wellicht leert ze dan eindelijk iets en voor de rest โ€ if you canโ€™t stand the heat, stay the fuck out of the kitchen!!

      Hoe waar, Willem, hoe waar!!!!

  5. Ik zou het doen als ik Jolande was, dat Madurodam. Kan ze zich toch mooi profileren als de enige CEO van een lokaal vervoersbedrijf, waar wel op tijd wordt gereden. Kan zo maar het begin worden van een Sap-revival [staat links van de Sap-centrifuge bij de Bijenkorf].

  6. Ik prefereer jouw Sap I.M verre boven dat morbide gedoe, wat gisteren op diverse zenders te zien was. Het eerste wat ik dacht, toen ik er middenin viel, was, dat er iemand onverwacht was gestorven. Bah …. de overkill!!!
    Madurodam steun ik; laten we dan meteen Jan Kees de Jager mee sturen. Dan kan dit tweetal “kanjers” de Madurodese economie op orde gaan proberen te brengen. ๐Ÿ™‚

  7. Ik vroeg me al lezend af over wie dit toch kon gaan. Vrouw, babe, kunduz …. maar gelukkig dook de tag in beeld op.
    Rien Poortvliet heeft in zijn topjaren hele mooie kaboutervrouwtjes getekend. Denk dat ik maar eens ga uitzoeken of Jolande wellicht model heeft gestaan. ๐Ÿ™‚
    Voor het overige: zand erover, mislukt! Volgende graag. Ik zag zonet bij P&W een blond ding met de schattige naam JoJanneke, die iets in Jong GL [11 leden] doet. Die zou ik wel eens als kaboutervrouwtje willen zien. In de Playboy mag ook ๐Ÿ˜€

      • Het is vandaag De Dag van de Kliko, Leon. Wist je dat niet? Het bestuur van GL heeft een uurtje geleden het goede voorbeeld gegeven en zichzelf in de kliko gedeponeerd. En goed voorbeeld enz. …. dus heb ik mijn Moonraker-pijama er ook maar ingegooid ๐Ÿ˜€

      • Ja ja, ik snap het al. San heeft dat ding natuurlijk van je lijf gerukt en nu liggen de schamele restanten in de kliko af te koelen. ๐Ÿ˜›

Nice and easy to work with

