MOORDEND

Soms is het tempo, waarin dingen binnen onze enigszins debiele samenleving zich ontwikkelen erg hoog. Voor iemand als mezelf, die nog uit de school stamt waarin je werd geleerd, dat nadenken een heel nuttige en noodzakelijke bezigheid kan zijn, geldt regelmatig, dat er een onverantwoord hoog tempo aan de orde is. Het is vrij eenvoudig vast te stellen dat mijn constatering juist is. Laat onverschillig wie over een bepaald onderwerp vertellen en je krijgt vrijwel letterlijk het verhaal van bijvoorbeeld Wakker Nederland, RTL Boulevard, Hart van Nederland of uit de Story, Privé of Nieuwe Revu te horen. De kans dat iemand uit Vrij  Nederland of een ander opinieblad gaat citeren is minimaal.
Steevast vraag ik dan naar het “waarom?” achter dat verhaal. En dan worden de blikken wazig, de ogen glazig en verandert de woordenstroom in een stuntelig gehakkel en verdwijnt het verband uit het verhaal compleet.
Voor mij duidt dat erop, dat het tempo inderdaad zo  “moordend” hoog ligt, dat [te] veel mensen nauwelijks nog tijd hebben, laat staan nemen om ergens rustig over na te denken, om naar het “waarom” te zoeken.
Prachtig voorbeeld waren natuurlijk de beelden van de schepsels, die zich in de rijen hadden verzameld om de iPhone5 te kopen. Ik was best wel wat gewend [jaren geleden heb ik ooit 1x in een rijtje gestaan om een PC-game voor mijn zoon te bemachtigen [ook een beetje voor mezelf, ik geef het toe]], maar toen ik wat beelden zag van iPhone-verslaafden was ik met stomheid geslagen. Zoals wij vroeger zeiden: het leek wel of de deuren van alle gestichten in Nederland waren opengezet.
Ik  weet niet hoe jullie daar in staan, maar m.i. moet zo’n soort leven “moordend” zijn.

Nog maar net bijgekomen van de commotie over het Harense project X is Nederland, uiteraard vakkundig door de media aangestuurd, in de ban van project H.
Deze H. komt bij een andere H. op bezoek in het kader van zo’n typical American praatprogramma, waarin de gast zijn ziel [zo hij die heeft] geacht wordt bloot te leggen ten overstaan van een deel van onze jongeren, waarvan over het algemeen wordt aangenomen dat ze wel met tussenpozen nadenken. Waar over laat ik maar in het midden. Het zou een langstudeerboete kunnen zijn, maar laat dat maar zitten. Die H. komt vertellen over zijn leven als topcrimineel. En zal daarover worden bevraagd.
Nederland zou Nederland niet zijn als er niet een 2-deling zou zijn ontstaan. Die al een week inmiddels met elkaar in de clinch liggen over de vraag of het wel past zo’n topcrimineel op de buis te halen.
Een terechte vraag, vind ik. Maar zo passend bij de tijd waarin we leven wordt om de 2e kernvraag soepeltjes heen gedraaid. Die 2e vraag is namelijk “moeten wij wel willen kijken naar zo’n topcrimineel”? Attentie: ik heb het niet over mogen of over niet mogen, maar over willen of niet willen.
Tegelijkertijd besef ik maar al te goed, dat de honger naar een volgende “thrill” moordend is en dus gestild moet worden. En de presentator H. werkt onder de druk van het halen van hoge kijkcijfers. En ook die druk is moordend.
In  die zin is het een meesterzet om juist crimineel H. voor de buis te slepen, want die voldoet perfect aan het profiel om onder een moordende druk een quasi intellectueel zwetsprogramma te maken.

28 thoughts on “MOORDEND

  1. @Radar @Paul
    Wat die zandbak betreft deel ik jullie gevoel dat het daar wel eens tot een zeer forse zandverstuiving kan gaan raken.

    Alle ingredienten zijn momenteel wel aanwezig om het daar gierend uit de klauwen te kunnen laten lopen helemaal nu NATO land Turkije zich er ook al tegen aan gaat bemoeien.

    De lontjes liggen overal klaar en sommigen zijn al aangestoken, voorlopig zie ik ook nergens de brandweer al verschijnen om de steeds veelvuldiger opkomende steekvlammetjes te bestrijden of om ze zelfs maar te kunnen doven.

    “Oorlog is niet alleen een politieke handeling, maar ook een heus politiek instrument: oorlog is voortzetting van de politiek met toevoeging van een ander middel.”

    En dat heeft von Clausewitz (de auteur van de uitspraak) heel goed begrepen.

    Het zou mij ook niets verbazen dat het slappe optreden van Obama in het debat met die halve idioot, hieraan gerelateerd is, wellicht dat Obama al iets meer weet wat wij nog niet weten.

    Overigens weiger ik in bunkers te gaan zitten met daarin ranzige voedselvoorraden die behalve voor de smaakpappillen en de geurzin, verder ook een absolute ramp zijn die ook nog eens tot niets lijden, want eens is de voorraad op en dan?????……… een geheel nieuwe wereld zal zich dan openbaren helaas wens ik daar dan even geen onderdeel meer van uit te gaan maken.

    @Jurgen
    De on knop op den treurbuis is een knop waar ik gaarne verre van blijf maar soms toch net als een echt mens weleens op druk om daarna weer te moeten constateren dat het niks was.

    @P
    De hersenen inclusief de aanwezige hersencellen gingen weleens verloren als er iemand in een bepaalde stemming en/of opwelling besloten had de hoorn van de bakelieten telefoon te gebruiken als majesteus slagwapen bij voornamelijk conflicten van meer dan gemiddelde huishoudljke aard.

    @Jeanette
    De letter uit het alfabet is de letter H.

    • @Willem: Dus toch???? Ik had al zo’n vermoeden, maar nu weet ik zeker waarom RadaR dit logje schreef 😛

      @Allen: weten jullie wel wat voor dag het vandaag is? Global James Bond Day … hihihhihiihihihihi ….. ik moet toch altijd zo lachen om dit soort flauwekul!
      En precies vandaag brengt internationale troeteltaart nummer 1 ook nog de titelsong van de komende Bond-film op single uit. Er moet weer geld worden opgehaald, vermoed ik.

      • Komt James Bond volgende week dan bij Twan Huys? Ik weet wel, dat ze Dr. Np eerst hadden gevraagd, maar die zei No.

      • Waarom denk je dat ik al de hele avond in mijn witte smoking rondloop en mijn biertje “shaken not stirred” drink?
        Zal het je nog sterker vertellen: ik ga vanavond in mijn Moonraker-pijama slapen. En als het meezit mag ik daarvoor één keer met mijn “golden gun” schieten 😛

    • Von Clausewitz had wat mij betreft gelijk, Willem, maar politici van de huidige generatie zullen daar waarschijnlijk anders over denken.
      En weet je, die bunker ligt er nu eenmaal en je moet niet onderschatten hoeveel proviand ik inmiddels, vooral dankzij de 2+1 gratis, 2e halve prijs e.d aanbiedingen van Appie heb kunnen inslaan. Ik kan er wel even tegen 🙂

      @Jeanette: ik verkeerde in de veronderstelling, dat het alleen maar Dag van de Leraar was. Blijkbaar zijn we dus inmiddels zover, dat we dagelijks kunnen kiezen uit een palet aan mogelijkheden als het om “vierdagen” gaat. En het lijkt er erg op, dat jullie 007-day flink hebben gevierd. 🙂 Why worry, nietwaar? 😀

  2. Ik heb het eerder al naar voren gebracht, maar het is nog steeds zoals een groot man ooit al eens heeft gezegd, wie lacht niet als hij de mens beziet????

    Alleen als ik heel erg eerlijk ben begint het lachen me steeds meer te vergaan.

    Alsof de “holy grail” voor iedereen beschikbaar was, zo werd een speeltje waarmee een amoebe met een forse hersenafwijking binnen 5 seconden afscheid van zou nemen ontvangen.

    De stuiitende hebzucht en het ten toon gespreide egoisime om maar zo een achterlijk apparaat als 1e te kunnen bezitten deden me beseffen dat we nog steeds als mens behoren tot de laagste soort die ooit op deze aardbol ooit heeft rondgekropen.

    Vergeet het feit dat we bezig zijn de voorwaarden te scheppen voor een nucleaire holocaust in het Midden Oosten, of dat een man die nog maar een paar jaar geleden symbool stond voor hoop en een wellicht andere toekomst door het systeem dusdanig is uitgebeend en opgevroten dat hij zich nu allle kaas van het brood laat eten door een religeuze fanaat met uiterst verwerperlijke ideeen.

    Rond de 25% van onze aardse bevolking is dagelijks verantwoordelijk voor het opmaken van 85% van wat de Aarde te bieden heeft, en de rest mag rustig verder creperen.

    En die lijst is lang, bijna eindeloos en gruwelijk lang, maar godlof hebben we daar de Iphone87655466 of zoiets en het heuglijke feif dat meer dan 1/7 van onze wereldbevolking vanaf nu communiceert via facebook!!!, hoera, hoera, hoera!!!

    Zo bezien is het dan toch niet echt vreemd te noemen dat er al mensen zijn die zich steeds meer en meer hiervan afkeren en steeds meer en meer beseffen dat de mens uiteindelijk toch niets meer is dan een verzameling vleesch en botten die schijnbaar als hoogste doel in zijn menselijk bestaan heeft het verzamelen en bezitten van zoveel mogelijk spiegeltjes en kralen.

    Met weemoed kijk ik dan naar de bakelieten telefoon en bedenk me dat er sinds die tijd niet echt iets is verschenen wat daaraan zou kunnen tippen en zet gelijk maar de meer dan 50 jaar oude buizenradio aan en naar het sublieme geluid luisterende denk ik ook hieraan is er niet veel verbeterd.

    Over die meneer H. gesproken, is nu de volgende stap dat Robert M. zich uitgebreid door Pino laat feteren??

    Journalistieke vrijheid is een groot en mooi goed maar die word op deze wijze wel verschrikkelijk snel uitgehold en tot een farce verheven.

    Gelukkig zit er een knop aan de onzalige treurbuis en die heet OFF.

    • Vergeet het feit dat we bezig zijn de voorwaarden te scheppen voor een nucleaire holocaust in het Midden Oosten
      Het is alleszins terecht dat je dit punt aanroert, Willem. Mij bekruipt met enige regelmaat de gedachte dat er wel eens een verband zou kunnen bestaan tussen het steeds hogere volume en de steeds hogere intensiteit, waarmee de kudde fastfood krijgt toegeworpen en de mate waarin de temperatuur in de snelkookpan die Midden Oosten heet aan het oplopen is. Voor zover ik het allemaal een beetje heb kunnen volgen zou er in de loop van 2013 een soort “deadline” kunnen gaan verstrijken. En ik zag laatst die “militaire analist” [waarom werkt die man nog niet bij Eredivisie Live?] van Clingendael BV al keurig uittekenen welke routes er zouden kunnen gaan worden genomen. Maar die informatie kwam wat slecht uit, want half Nederland keek op dat moment naar Hoer zoekt Stier.
      In ieder geval stapel ik mijn voorraad bruine bonen en soep in blik rustig verder op. 🙂

    • Ook ik vind het niet meer dan terecht, dat het onderwerp Midden-Oosten, zij het dan zijdelings, aan de orde wordt gesteld. Want we moeten werkelijk niet onderschatten wat er daar momenteel broeit. En er is zeker geen garantie, dat het met een sisser zal aflopen. Ik volg het in ieder geval zo nauwgezet mogelijk.

    • Met bewondering deze hartenkreet, deze crie de coeur van Willem gelezen. Al is de toon dan er een van mismoedigheid. Maar ik heb onthouden, dat de schrijver altijd Southern Comfort in de buurt heeft, dus troost is voor handen. 🙂
      Steeds meer handelingen van ons mensen lijken zin, inhoud en diepte te ontberen. Het speeltje met serieno 5 is daar een voorbeeld van. Waarschijnlijk verlangen de bezitters er van al naar het moment, dat no. 6 uitkomt. Het is een manier om je leven te plannen, die persé ook niet de mijne is. En waar die uiteindelijk toe leidt? Ik heb werkelijk geen idee en misschien is dat nog wel het ergste van alles, wie zal het zeggen? Het zou zo maar het “zalige” niets kunnen zijn. Maar die weg is ingeslagen en men weigert een andere te kiezen. Wellicht dat daar een combinatie van verveling en wanhoop debet aan is.
      De bakelieten telefoon, die draaischijf met zijn kenmerkende geluid, voor zover mij bekend verloor daar niemand ooit een hersencel door. Nu kan het gebeuren als je de pech hebt in een mindere woning te wonen, dat jouw steeds erger worden hoofdpijn te danken is aan de telefoon van je buren en dat jouw TV naar een ander kanaal verhuist als de buurman zit te zappen. Het zijn mooie tijden.

  3. Ik ben helemaal voor “nadenken of we de H-show wel willen zien”. Overigens kijk ik er zelf nooit naar, dus ben ik al heel snel uitgedacht. Volgende onderwerp dus maar 🙂

  4. Jaaaa, die kerel, die freak heb ik gezien. Die was inderdaad zo gek als een deur. Waarschijnlijk al heel wat hersencellen ingeleverd 🙂
    Trouwens, die flippo op de foto die je plaatste was de eerste die de heilige graal 5.0. in ontvangst mocht nemen. Die had moeten vechten om op 1 in de rij te komen. Dat was ook nodig, want als zijn vriendje zou bellen om te vragen waar hij in de rij stond moest hij 1 kunnen zeggen. Het aantal reeds ingeleverde hersencellen maakt het hem namelijk onmogelijk om verder dan 1 te tellen. 😀

  5. Zou er niet een verband bestaan tussen enerzijds de sterk afnemende behoefte om na te denken en dat merkwaardige gedrag van e.g. iPhone-verslaafden en anderzijds de grootschalige vrijwillige vernietiging van hersencellen?

    • Jazeker is er dat verband, Paul. En weet je, het schijnt zo te zijn, dat de meeste mensen de Phone tegen het rechteroor houden. Dus sterven er verreweg het meeste cellen in de rechter hersenhelft af. En dat verklaart weer waarom veel mensen flikken wat ze flikken zonder een spoor van empathie te tonen. Ik drink mijn bier e.d. tenminste nog langs de linkerkant van mijn inlaatklep. En wie mij kent verbaasde zich al vaak over het feit, dat ik steeds gevoeliger lijk te worden. En creatiever. 😀

    • Heb jij specifieke verwachtingen van hoe het mensenhoofd er rond de iPhone18 periode uit zal zien, Paul. Neemt links rechts over [het klinkt bijna politiek 🙂 ] of groeit links gewoon omhoog of naar de linkerkant? Niet onbelangrijk om te weten voor de toekomst; denk maar eens aan de hoeden voor Staten Generaal!

      • Groeien gaat veel minder snel als krimpen, Leon. Omdat groeien eisen aan de mens stelt, die hij in zijn huidige staat slechts bij hoge uitzondering in een enkel individueel geval kan halen. Dus de dames hoeven zich voor de Staten Generaal voorlopig echt geen zorgen te maken. 🙂

  6. “Connecting, man, connecting. Hello China ….. hi India …… Hey Antarctica, can’t hear ya man …
    connnecting is what it’s all about”.
    Aldus die grote zwarte freak op TV. Was die kerel gek of was-ie gek? Eigenlijk is het maar goed dat het “moordend” is. Betekent over het algemeen dat ze een voortijdige dood sterven. 🙂

Nice and easy to work with

