THE DUTCH DREAM

Mijn mond viel open, toen ik gisteravond Jan de Kale en Bert de Gemoedelijke zonder een spier te vertrekken hoorde verkondigen, dat Ajax een gelijkspel [de Kale] resp. een overwinning [de Gemoedelijke] uit het vuur ging slepen in de ontmoeting met Real.En dus verslikte ik me bijna in mijn koffie.

De wedstrijd, waarvan ik de eerste 20 minuten bekeek, deed me denken aan mijn eigen voetbalperiode. Het was destijds gebruikelijk, dat de A-selectie jaarlijks een oefenpotje speelde tegen het eigen belofte-elftal. De trainer kon dan zicht krijgen op de krachtsverhouding tussen aan de ene kant de “gearriveerden” en de andere kant het aanstormend talent.
Voor zover mijn herinnering strekt won dat talent nooit. Kracht, ervaring en routine en snelheid van handelen + het uitbannen van al te riskante lichtzinnige acties waren genoeg om het talent op zijn plaats te zetten.
En zo was ook het beeld, wat al heel snel van Ajax – Real ontstond. In het begin nog enigszins druistig [Boerrigter] werd al snel duidelijk hoe de rolverdeling was. Toen ik naar Borgen overschakelde [meer spanning dan die voetbalpot] had ik het beeld op mijn netvlies van een Ajax, wat achteruit voetbalde en Vermeer tot de speler maakte, die van alle Ajaxieden het meest de bal aan de voet had. En de gedachte in mijn hoofd, dat als ik na Borgen de laatste 10 minuten voetbal zou gaan bekijken het naar alle waarschijnlijkheid 0-3 voor Real zou staan.
Mijn mond viel weer open [de koffie was gelukkig op], toen ik werd geconfronteerd met een 1-2 stand. Had eenΒ  Real-speler in eigen doel geschoten????
Maar voordat ik het in de gaten had [soms kan voetbal op stroperig schaken lijken, een enkele keer loopt het anders], had dat kreng met die rare adamsappel dankbaar gebruik gemaakt van het feit, dat Aldeweireld toch wel een beetje moe aan het worden was en de enige bal, die niet was lek gegaan, 2x achter Vermeer in het netje gedeponeerd.
En 1-4 of 0-3,Β  what’s the difference? Dus leunde ik tevreden achterover.

De eerste gang was naar de buurman om even het flesje wijn op te halen. Ja, ik boer goed sinds Ajax weer Champions League speelt. Mijn wijnrekje begint aardig vol te lopen.
Twee opmerkelijke feiten zijn mij nog bijgebleven en die deel ik graag met jullie, voordat ze blijvend van mijn schijf worden gewist.
Dat kreng met die rare adamsappel blijkt te vinden, dat hij met 10.000.000 euro salaris per jaar onvoldoende wordt gehonoreerd voor zijn wereld reddende activiteiten. Het aanprijzen van een Gillette-scheermes in een commercial levert hem al meer op. Dus vindt hij dat zijn salaris omhoog moet en meer in overeenstemming moet komen met zijn status als een van ’s werelds beste balletjestrappers. Het wordt echt hoog tijd, dat er op het Iberisch schiereiland weer eens een lekker vette burgeroorlog uitbreekt en de adamsappel een wapen en een helm in zijn handen gedrukt gaat krijgen. En kan laten zien hoe zuiver hij kan schieten. En misschien blinkt hij zelfs wel uit in het kogelkoppen.
Verder was me ook compleet duidelijk, dat Jan de Kale en Bert de Gemoedelijke het inmiddels ook helemaal hadden begrepen. Zoals onze nationale knuffeldwerg Roel van Velzen c.s. als zanganalist iedere puisterige puber tot het grootste talent van Nederland uitroept, zo is het de taak van de voetbalanalist om in Nederlandse dienst voetballende spelertjes tot grootse daden in staat te verklaren. Omdat het volk dat nu eenmaal wil horen. Je zou het “The Dutch Dream” kunnen noemen.

30 thoughts on “THE DUTCH DREAM

  1. Wat ik nog was vergeten: wist jij dat kogelkoppen naast speervangen en 1500 meter onder water zwemmen op de nominatie staan om nieuwe Olympische sporten te worden? Over het onderdeel “Springende sterren” wordt nog nagedacht.

  2. Is het wellicht geen goed idee om die mislukte plintenpisser van plaats te laten verwisselen met die hete adamsaardappelnicht??

    Ten eerste lopen dan clubs van het nivo Ajax de kans om ook eens te kunnen gelijkspelen (want over winnen praten we al niet eens meer) maar en dat is veel belangrijker ten tweede kan dan die hermafrodiete stokvis gezeten op Roel’s windenstoel alleen al door het aanraken van een HEMA kammetje ervoor zorgen dat het gejuich en gebler uit de zaal dat abominale gejank wat meestentijds van het podium afkomt doen verstommen.

    En zo is dan de wereld weer een stukje verbeterd.

    • Plintenpisser …. right on the dot, Willem πŸ™‚ Het wordt moeilijk om na de hilarische reacties hier gelezen te hebben nog een beetje serieus te blijven, maar ik ga toch een poging wagen.
      Elke realist beseft, dat Nederland [als vele andere kleinere landen] feitelijk niets meer te zoeken heeft in die CL. Alleen voor het grote geld blijft men proberen een al is-ie nog zo kleine rol in het bijna miljardenbal te spelen. Het wordt elk jaar zieliger en zieliger. Vooral ook nog eens omdat, zoals ik in het log al stelde, er overduidelijk marionetten worden ingehuurd, die ons proberen te laten geloven dat we “altijd een kans maken”. Zulke dingen zeggen de leiders in Iran ook als de vraag wordt gesteld of men een kans maakt wanneer de Yanks met vuurwerk gaan schieten en gooien. v. Marwijk kwam gisteren over als die minister van Communicatie & Informatie van Irak van destijds.
      Het is plain and simple zo, dat je niet begint aan een opdracht als je van tevoren al weet, dat je er gekreukeld, vernederd en weggelachen mee eindigt. Met die 10 miljoen komt Ajax geen stap dichterbij; in ItaliΓ«, Spanje, Engeland en Duitsland lachen ze zich daar een bult om. Dus: de kleine landen [alles behalve die grote 4] moeten uit de CL stappen. Laat die groten maar 40x per seizoen tegen elkaar ballen. Moet je eens kijken hoe snel iedereen dat spuugzat is. Iedereen, dus ook sponsors. Als het opgeven van die CL-baten het onmogelijk maakt om het eigen spul nog genoeg te betalen [een doorsnee kreukelaar verdient toch ook al snel een miljoen] en ze gaan muiten dan geef je ze eenvoudig een trap onder hun reet. En dan maar wachten of die groten dat puin willen overnemen. Denk het niet, eerlijk gezegd.
      En dan ontstaat er een unieke mogelijkheid om het tot op het bot verwende en decadente voetbalwereldje eens goed op te schonen. Ik zie het al helemaal voor me: een omhoog gevallen blaag, die huis, auto en riant salaris wil hebben wordt keihard in zijn gezicht uitgelachen. Slechts een deel daarvan [en dan heb ik het over de hele goede] is interessant voor de groten. Maar die worden nu ook al weggehaald.
      Wat je overhoudt zijn de minder getalenteerden, die de nationale competitie spelen. En ook dat is nu al het geval. Maar het grote voordeel, het slopen van de decadentie en het slopen van de absurde salarissen, weegt veel zwaarder dan de nu ook al geldende nadelen. Je krijgt er een schone voetbalsector voor terug, voetbalclubs die zichzelf kunnen bedruipen ipv aan de gemeentelijke subsidiekraan te hangen.
      Op nationaal nivo blijven de wedstrijden net zo leuk als nu; internationale [CL] wedstrijden ga je missen, maar het lijkt mij persoonlijk sterk dat er hier nog fans zijn die dergelijke wedstrijden [1-4 enz.] nog leuk vinden.
      Cut down the industry it has become en maak er weer van wat het van origine is: sport. Waarin best nog aardig te verdienen zal kunnen zijn [Balkenendenorm? πŸ˜› ].
      En we zijn Jack van Gelder en zijn incestueuze clubje ook meteen kwijt. Ik zei het al: veel meer voor- dan nadelen.

  3. Er valt weer genoeg te lachen hier en we kunnen Jurgen e.a. daar niet dankbaar genoeg voor zijn, vinden jullie niet?
    OK, even Ajax dan nog maar. Die club heeft een prima trainer, een prima stadion en spelers die wat tatoeages betreft in de hoogste categorie thuis horen. Dat is allemaal prima opgebouwd aan de hand van de meester. Slechts één belangrijke bouwsteen ontbreekt nog om de club weer naar de top te krijgen.

  4. Vind het wel een kicken idee eigenlijk. Onze knuffeldwerg, die met zijn rug naar ons toe en met nog net zijn kruintje zichtbaar boven tafel Ajax gaat analyseren. πŸ™‚

  5. Die Sana [je weet wel, die jongen die zo sterk aan een ananas doet denken πŸ™‚ ] dat is op dit niveau toch een drama? 19 jaar, tuurlijk, maar al wordt hij 99, het zal nooit een topper worden. Categorie Roda!

  6. Volgens mij is de “Dutch Dream” in werkelijkheid een “Dutch Nightmare”geworden. Het is dan ook zaak om, als je niet geΓ―nfecteerd wilt worden, wakker te blijven.

  7. Mijn mond viel weer open [de koffie was gelukkig op], toen ik werd geconfronteerd met een 1-2 stand. Had een Real-speler in eigen doel geschoten????

    Hier heb ik erg om moeten lachen. Sterk, heel sterk. Kom zo nog terug met een nadere reactie. πŸ™‚

  8. Goed verhaal, los van de voetbaltermen, want daar kan ik niet over oordelen. Maar ik heb wel een vraag voor je. Waar ligt nu de basis van [ik zal het woord schuld niet gebruiken] die Dutch Dream? Bij die liegende en overdrijvende analisten of bij het in blijkbaar een droomwereld levende puisterige pubertjesvolk?

    • Dat is een vraag uit de categorie “kip of ei”, Paul. Wat was er eerst: de behoefte om in een droomwereld te worden toegelaten? Of de gedachte dat het wel eens heel lucratief zou kunnen zijn om een droomwereld te scheppen? Ik meen me in ieder geval te herinneren, dat eerst de Efteling er was en dat toen pas de bezoekers kwamen.
      Ik kan best begrijpen, dat mensen elk weekend met duizenden [ik zit er af en toe ook tussen] naar stadions trekken om hun club in de nationale competitie te zien modderen. Minder goed begrijp ik dat er opnieuw 55.000 mensen in de Arena gaan zitten om hun club het zoveelste pak op de broek te zien krijgen. Sado-masochisme? Zou kunnen. Maar eerder denk ik, dat er sprake is van het vergroeid zijn met de droomwereld, die slimme ….. neen, sluwe is beter …. rakkers bijna routineus scheppen.

      • Hmmm … steekhoudend antwoord. Maar wat die 55.000 betreft: het lijkt me verantwoord te veronderstellen, dat zich binnen die Arena hun droomwereld bevindt en dat er bij tijd en wijle zich een “bad dream” ontwikkelt, ach wie heeft daar op zijn tijd geen last van? Dus drommen ze de volgende keer weer samen in de verwachting van hun mooie “Dutch Dream”. En vertellen de “dreammakers” hen gewoon weer, dat de droom uit zal komen.
        Zo’n analist lult gewoon door en gaat na een jaar wat anders doen en de NOS rukt gewoon een volgend blik “dreampreachers” open.
        Zou het geen mooie combi-functie voor die van Velzen zijn, denk je?

Nice and easy to work with

