BEWEGENDE BEELDEN

Als eigenaar van een sociaal mediaal podium [blog, website e.d.] zijn wij allemaal ons er bewust van, dat het met mate plaatsen van “bewegende beelden” belangrijk kan zijn. Beelden in de vorm van clips zeggen in de meeste gevallen meer dan een brij aan woorden. Als ik bijvoorbeeld uitgebreid zou gaan beschrijven hoe goed bepaalde muziek is ontstaat het risico, dat de beperkte aandachtsspanne van de gemiddelde lezer [heel normaal in deze tijd] hem of haar al snel doet afhaken. Plaats ik daarentegen een videoclip vanuit de schier onuitputtelijke bron die YouTube heet dan is de kans veel groter dat men de tijd neemt deze te bekijken. Een misschien dan wel ongeschreven regel in sociaal media land, maar wel een regel die staat als een huis en zonder twijfel positief werkt. En waarvan ik, met sommige van mijn vaste gasten, ook met plezier gebruik maak. En in de WordPress-omgeving is slechts het plaatsen van een link voldoende om het mooiste zichtbaar te maken.
Het kan geen kwaad daar eens volmondig mijn waardering voor uit te spreken.

Ik ben van nature het type mens, wat nieuwsgierigheid koppelt aan een soms voor mezelf zeer vermoeiende koppigheid. Beide eigenschappen staken de kop weer op, toen ik een dag of wat geleden besloot om weer eens wat aan mijn bescheiden website te gaan sleutelen. “Waarom kan ik op mijn blog wel wat ik niet op de website kan?” was de vraag, die uiteindelijk een bal aan het rollen bracht, die een dagen durende zoektocht tot gevolg had.
Als auto-didact kan ik redelijk uit de voeten met Flash. Op mijn website maak ik er veelvuldig gebruik van. Het geweldige voordeel van Flash is, dat het werkt met heel kleine bestanden [swf], waarbinnen de mooiste en leukste dingen kunnen worden gemaakt. Die je via animaties ook nog eens alle gewenste bewegingen kunt laten maken.
Pas je dat met mate toe dan heb je met Flash al snel een aardig ogende webpagina.
Al geruime tijd was ik toe aan een poging om ook videoclips te plaatsen. Maar liep daarbij constant aan tegen hetzelfde probleem: Flash heeft zijn eigen video-bestandsformaat [flv].
Leren hoe je zo’n flv-bestand plaatst in een op HTML gebaseerde webomgeving had ik al reeds lang gedaan. Maar hoe kom ik aan die flv-bestanden was de vraag.
Ik barst van de muziek- en film dvd’s, van de avi-bestanden,Β  maar hoe converteer je die? Overal op het web zijn flv-bestanden te vinden, maar hoe slurp ik die naar binnen?
Door de jaren heen heb ik allerlei handige tooltjes verzameld, die allerlei conversies mogelijk maakten. Van DVD naar avi bijvoorbeeld, wat ik ettelijke malen deed om het proces onder de knie te krijgen. Maar avi-bestanden zijn “nogal” groot en lenen zich dus niet voor plaatsing op een website. Vervolgens ontdekte een prachtig tooltje, wat avi bleek te converteren naar flv. Het gejuich in huize RadaR was niet van de lucht.
Maar daar kwam die koppigheid weer boven. Eerst naar avi, dan naar flv ….. dat bleek een tijdrovende bezigheid. Waarom niet direct naar flv? En nog steeds bleek flv-bestanden [waar die schier onuitputtelijke bron YouTube overvol mee zit] lenen niet mogelijk.
En toen vond ik wat ik op dat moment als een geschenk uit de hemel ervaarde: een tooltje, wat exact doet wat ik nodig had: AnyVideoConverter.
Niet alleen kun je daarmee videobestanden als avi omzetten naar een rijke keus aan andere formaten, waaronder flv , maar je kunt er ook probleemloos andere flv bestanden mee binnen slurpen. Jullie begrijpen ongetwijfeld, dat ik er een drankje op heb genomen, begeleid van de oerkreet “Eureka”, in de wetenschap dat de grootste bak met [muziek]clips op het web voor mij was opengegaan.
En zie hier het resultaat, zoals het sinds kort op mijn website te zien is. Een mooi,Β  eenvoudig playertje, waarin voorlopig tot 1 oktober a.s. de creme de la creme uit de TOP888 van 2011 te zien zal zijn.
En vergeef me alsjeblieft, dat pure trots en voldoening me dwongen dat feit even hier van me af te schrijven. Zo vaak ben ik niet meer als een kind zo blij,Β  weten jullie. πŸ™‚

17 thoughts on “BEWEGENDE BEELDEN

  1. Prima vondst dat AVC. Idem geldt voor de “teasers” die je ermee op de site zet. Massive Attack, The Boss en die bovenaardse Morello, de zus van Harry …….. het smaakt naar veel meer. Ben benieuwd wat je allemaal in het vat hebt zitten.

    • Er zal toch zeker van iets van onze gastheer’s favoriete bandje gaan langskomen, denk je niet Jurgen? πŸ˜€
      Doen hoor, RadaR, gewoon doen. Want die teasers doen het voor mij ook helemaal. Ben al een tijdje bezig en het lijstje volgt gestaag [en zou best weleens een LIJST kunnen worden].

      • Je brengt me op ideeΓ«n, Leon. Ik ga eens kijken wat ik allemaal in voorraad heb van de nog maar zojuist met T’nA-goud behangen heren. πŸ™‚

      • Je moet wel een trots man zijn, RadaR. De plaat verdient het ook volkomen, dat staat als een huis.
        Zag gisteren de uitreiking bij DWDD. Waren dat nou rollators, die ik tegen de muur zag staan? πŸ˜›

  2. Gij bent en zijde vergeven, en al helemaal als dat dan ook nog eens een van de meest briljante vertolkingen van een nummer ooit oplevert voor de argeloze bezoeker/kijker/luisteraar.

    Overigens is het nu zo naar tevredenheid of zijn er wellicht nog wat stille of Morelloluide wensen die overblijven om het een en het ander te verbeteren c.q. te verfraaien.

    Trouwens, vasthoudend zijn als de zonde is al een deugd op zich.

    • Mag dan wel moet ik hieruit opmaken, gij muziekspuwend orakel, dat je deze versie nog niet kende??? πŸ˜€
      Er blijft altijd wat te wensen, Willem. Al zou ik op dit moment niet weten wat.

      • Je klinkt welhaast verrast, AnnA. Of vergis ik me? Γ“f [sterker nog] heb jij reden om aan te nemen dat het anders zou moeten zijn???

      • nee, heb geen reden, maar omdat er altijd wat te wensen valt, is het momenteel een wow momentje voor jou, me dunkt πŸ™‚

      • Ter geruststelling: als ik Willem goed heb begrepen had hij het sec over wensen t.a.v. de website [want daar gaat dit log min of meer over :). Vrees niet: tegen de tijd dat de Sint weer in het land is heb ik vast en zeker een fraai verlanglijstje.

  3. Vrees, dat ik minder gedreven [maar ook minder handig] in dit soort dingen ben dan jij. Maar ik bewonder jouw doorzettingsvermogen: alles kan tot het tegendeel bewezen is, hmmm?

  4. Nieuwsgierigheid gekoppeld aan koppigheid levert niet per definitie een slechte mix op. Zoals jij blijkbaar jezelf hebt bewezen. Stappen voorwaarts blijven maken op terreinen waar je interesses liggen is een prima resultaat. πŸ™‚
    Ik zal straks even gaan gluren hoe dat er allemaal uit ziet.

  5. RadaR als een kind zo blij ….. daar word ik zelf ook blij van!! Ik verheug me al op wat er de komende maand allemaal langs gaat komen. En heb er uiteraard geen enkel probleem mee dat jij dat voor me gaat uitzoeken πŸ˜€
    Vet goed gedaan, man! De site heeft weer een stapje vooruit gemaakt. En ik zie jou natuurlijk al graaien in de grote bak die YouTube heet. πŸ™‚

  6. Zo trots als een aap, hΓ¨ ? πŸ˜› Ik had het al gezien en heb Teardrop en Tom Joad [geweldig, die Morello!!!!!] al beluisterd Γ©n bekeken. Goe gedaan jochie!!!! πŸ˜€ Next please πŸ˜€

Nice and easy to work with

