RESOURCEN

Vandaag nemen 50 leden van de 2e Kamer + 1 voorzitter van diezelfde Kamer afscheid. Het spijtige is, dat er 50+1 nieuwe exemplaren voor terugkomen. Terwijl het toch zo’n mooie gelegenheid is om het voorstel om de Kamer terug te brengen tot 100 leden [-/- 50] meteen maar te implementeren.
Het kan toch geen toeval zijn, dat er juist nu 50 gaan vertrekken, zou je denken. En waar je ook weinig mensen uit de politieke speeltuin over hoort is, dat het feit dat steeds meer wet- en regelgeving vanuit Brussel komt er toch ook toe zou moeten leiden, dat men in Den Haag minder te doen krijgt.
Ik sprak daar iemand over uit “the inner circle” en die legde mij fijntjes uit, dat ik het allemaal verkeerd zag.
“Je vergeet, beste RadaR, dat alles wat uit Brussel komt moet worden getoetst aan de nationale wet- en regelgeving. Een belangrijke en omvangrijke taak voor de Kamer.”
Ik mompelde “O ja joh???”
“Verder is het zo, dat Brussel er voor zorgt, dat er bij Kamerleden tijd vrij komt. En die kan eindelijk eens worden besteed aan zaken, waar we veel te weinig aan toekomen.”
Ik mompelde “O ja joh???”
“Zo kunnen we bijvoorbeeld het directe contact met de burger nauwer aanhalen. We nemen deel aan straatcoach projecten, we bezichtigen koffiehuizen door heel Nederland, we openen voedselbanken.”
Ik mompelde “Goh, jeetje.”
Terwijl hij even wegliep om een bos bloemen in ontvangst te nemen van een tandeloos oud vrouwtje, wat mummelde dat ze hem “hagtelijk flisiteerde” met zijn herverkiezing had ik tijd om even de raderen te laten draaien. Toen hij na zijn handen gewassen te hebben en de bos chrysanten aan de koffiedame te hebben geschonken bij me terugkwam vroeg ik hem of hij ook van mening was, dat de Kamer eigenlijk op identieke wijze functioneert als alle befaamde IT-projecten bij diezelfde overheid: werk weg “automatiseren & organiseren” en daarmee vrolijk ander werk scheppen [verzinnen?] zodat er geen mens de deur uit moet.
“Zoals jij het stelt klinkt het te negatief, RadaR” was zijn antwoord. “Ik zou zelf veel liever willen spreken van het feit, dat wij bij de overheid er als een van de weinige branches in geslaagd zijn een combinatie te ontwikkelen tussen out- en insourcen. Wij zelf noemen dat simpel “resourcen”. Ik heb daar een heel helder boekje over geschreven; moet je eens lezen.”

Terwijl ik door de hal liep op weg naar de uitgang van onze politieke tempel zag ik rechts van de draaideur een kraampje staan vol met de meest curieuze hoeden met daarachter wat personeel van de Kamer. Een groot bord vertelde me, dat al die hoofddeksels voor de halve prijs in de aanbieding waren gegooid.
Ja ja, laat ze maar schuiven, die Kamerleden van ons. Geboren resourcers zijn het!

9 thoughts on “RESOURCEN

  1. Meerdere malen werd hier al opgemerkt [ik meen dat het Willem was die ons er het meest op wees] dat die kiezer de politici krijgt die hij/zij verdient. En als je beseft, dat:
    – politici zich 3 weken lang hebben bezig gehouden met het ruzie maken over standpunten, die bij voorbaat bestemd waren voor de prullenbank;
    – politici nu bezig zijn om te proberen overeenstemming te bereiken over elkaars werkelijke standpunten, die zo leert de historie een groot risico op nieuwe ruzie [hetzij in de formatiefase, hetzij als er wordt geregeerd] in zich dragen
    dan kun je niet anders concluderen, dat die kiezer rijp is voor een lange psychiatrische behandeling. Voor politici zelf geldt dat zo’n moment er lang geleden is geweest: het is nu simpelweg te laat. Ze zijn vastgeroest in en vergroeid met hun eigen drama.

  2. Het was een meer dan uitstekende gelegenheid geweest om niet van vijftig uitvreters af te komen maar het gehele politieke systeem de nek om te draaien, helaas zal dat voorlopig wel een utopie blijven.

    Immers geeft dit volk spiegeltjes en kralen. i.c. dus een soort van italiaanse opera met een even vermolmd als overbodig relikwie uit een ver verleden die een algemene oekaze voorleest en het volk stort in heilige aanbidding ter aarde over zoveel fraais.

    Ik kan niet eens meer verbaasd zijn over de praalzucht de tentoongestelde hebzucht en de zelfvoldane smoelwerken van onze volksvertegenwoordigers of ze nu wel of niet luisteren naar een nieuwe episode uit het groot-nederlandsche sprookjesboek.

    Echter een overheid en een volksvertegenwoordiging die zich nog slechts met repressie en een daarmee samenhangend zeer repressief beleid (o.a. via belastinginning en nog meer wet en regelgeving) wat de komende periode in een nu nog ongekende hoeveelheid en vorm op ons gaat afkomen en die denkt daarmee wel overeind te blijven, is een overheid die zoals uit de historie wel blijkt zelf daarmee de zaden heeft gezaaid van haar eigen ondergang.

    Tot die tijd zullen we vrees ik moeten leven met een overheid wiens waterhoofd ongekende proporties benaderen zal, maar dat is een kwestie van eigen schuld dikke bult, dan had men maar anders moeten kiezen, nietwaar??

    • Eens hoor, Willem . Wie zijn billen brandt moet nu eenmaal op de blaren zitten. Enig vervelende aspect in deze dramaserie is, dat ook mensen die hun billen niet te dicht bij het vuur brachten ook blaren oplopen. En dus net zoveel pijn gaan lijden.

  3. Wel mooi, die gespeelde verbazing van je 🙂 Oh ja joh, Goh jeetje ……. die kerel [of was het een meid?] moet zich wel erg in de maling genomen voelen. Of neen, natuurlijk niet, de plaat voor zijn hoofd voorkomt dat 😀

  4. Je weet toch inmiddels wel dat de rolverdeling is: politiek bezuinigt en de burger wordt geamputeerd. Een politiek systeem wat zichzelf deels weg bezuinigt bestaat alleen in fictieverhalen 🙂

  5. Ik had gisteren eigenlijk al, zoals de traditie voorschrijft, een “hoedenlogje” van je verwacht.
    Als ik vandaag in de stad wat mensen met merkwaardige hoofddeksels langs zie schuifelen weet ik in ieder geval waar ze die hebben geritseld. 😀

  6. We nemen deel aan straatcoach projecten, we bezichtigen koffiehuizen door heel Nederland, we openen voedselbanken.”

    Vooral met het laatste zullen ze het druk gaan krijgen, vrees ik.

  7. Hoe voelde dat, je bezoek aan de Tempel? 🙂 De politiek is een soort slang met 7 koppen [heette ze niet Hydra? ] Hak er een af en een nieuw exemplaar groeit meteen weer aan.

Nice and easy to work with

