EVALUATIE COMME IL FAUT

Het was exact 21.01 uur gisteravond, Ferry Mingelen had zojuist zijn vettige vingers aan het scherm afgeveegd, dat ik in een gigantische lachbui uitbarstte. Ferry’s veeg had namelijk de voorlopig definitieve prognose [een dikke uitdrukking voor exitpeilingen] in beeld gebracht. Waarom ik zo ontzettend moest lachen [werkelijk, men kon me bijna wegdragen en aan het zuurstof leggen], vraagt u? Dat zal ik u duidelijk proberen te maken.
Allereerst omdat ik zag, dat al die peilingen waar we wekenlang mee dood werden gegooid de plank enorm mis hadden geslagen. En dat daarmee wat ik recent hier schreef bewaarheid bleek te zijn geworden. Maar vooral rolde ik van mijn stoel van het lachen, omdat ik feitelijk in grote letters voor me zag staan, dat de kiezers, tot de laatste druppel, tot de laatste ademstoot, tot de laatste stembus sloot, het John de Mol-format van wat wij voorheen stemmen voor een regering noemden bleken te hebben vastgehouden. Denk even met me mee: hoe werkt een de Mol-talentenjacht? Je zet een aantal kandidaten bij elkaar, je laat ze hun liedje zingen, je laat ze een “battle” doen, je laat ze live een keer zingen. Van meet af aan wijs je als “de Mol” op voorhand een tweetal topkandidaten aan en zorgt er voor, dat het hysterische publiek daar meteen opspringt. En uiteindelijk kom je bij de “Grand finale” waarin het alleen maar om die 2 topkandidaten gaat. De rest heb je inmiddels bij het groot vuil gezet en tot figurant gedraaid.
En zo zijn dus de verkiezingen 2012 exact verlopen. De Mol had nog een extra-verrassing in het format aangebracht, zei hij, [een kutsmoes van de eerste orde, want men had zich simpelweg schromelijk vergist in 1 van de 2 kandidaten: de Corry Konings kloon uit Boxmeer bleek helemaal niet zo mooi te kunnen playbacken.] door onderweg een andere topkandidaat naar voren te schuiven. Waardoor de Gordon van de VVD het mocht gaan uit “battlen” met de Marco Borsato van de PvdA. [“Vandaag is roooooood!!!!”]
En zo eindigde de verkiezingsuitslagenavond gisteren voor mij al om 21.02 uur. Want ik wist zeker, dat ik de komende uren niet meer zoveel zou kunnen lachen als die eerste minuten. Integendeel zelfs, ik zou waarschijnlijk kotsmisselijk worden van al die heren en dames, die zich geroepen zouden voelen om, ondanks dat er gehakt van ze was gemaakt, mij te vertellen, dat ze desondanks nog veel lichtpuntjes hadden ontdekt en dus vol vertrouwen naar de toekomst keken.

Mijn vaste bezoekers en ik hebben inmiddels afgesproken, dat we de detailevaluatie van deze verkiezingen in delen gaan doen. Dat houdt het overzichtelijk. En we hebben tijd zat, want de deur van politiek Den Haag is, zoals menig keer door mij voorspeld, weer keihard in het slot gegooid. De dames en heren hebben ons nergens meer bij nodig; ze gaan nu hun eigen gezelschapsspel weer spelen. Ze noemen dat formeren, maar het is natuurlijk niets anders dan de buit verdelen. Over 1?, 2?, 3?, 4?, 5?, 6? maanden horen we weer van ze.

En goed voorbeeld doet goed volgen, dus gaan mijn vaste bezoekers en ik rustig de boel ontleden. [Bijna liet ik me ontvallen “wij gaan Wouke van Scherrenburg spelen” maar dat zou voor onrust bij mijn bezoekers leiden].
Mijn rol is die van spelleider en dat betekent dat ik om het Ruttiaans te zeggen een aantal keren met een fraai uitgevoerde zwaai [moeilijkheidsfactor 7,3] een stuk rauw vlees in de arena gooi en we vervolgens gaan zien wat er gebeurt.
De eerste brok rauw vlees is een Europa-lap van ca. 500 gram. En die keus is me ingegeven, doordat all over the world [zelfs in Volendam] teksten hoorbaar waren als “Nederland laat Europa-sceptische houding varen” en meer van die hoogdravende onzin.
De kans wordt hoog ingeschat, dat we een kabinet krijgen met een premier, die al heeft gezegd “meer Europa ben ik niet voor” en die tegen de Grieken heeft gezegd “jullie kunnen de pot op”. Er zit dus een discrepantie tussen dat hoogdravende geschreeuw en de realiteit [ik moet daar wel onmiddellijk bij zeggen, dat het om Rutte’s realiteit gaat en dat is een hele andere dan de alledaagse, zoals in de Dikke van Dale gedefinieerd]. Dus hoezo Europa-sceptische houding gezonken?
Om het onderwerp Europa-lap nog wat meer diepte mee te geven heb ik vandaag een aantal kreten uit de dagbladen bij elkaar geraapt. Hier komen ze.
Uitslag Nederland verzwakt populisten, aldus Duitsland.

EU-parlement: uitslag geweldig voor Europa

Buitenandse media: Nederland laat europa-haat varen

OK, jongens en meisjes, zeggen jullie het maar, breek maar los.

36 thoughts on “EVALUATIE COMME IL FAUT

  1. Voor mij is dit wel de muzikale evaluatie van deze zogenaamde verkiezingen de tempo’s, het lawaai, en soms de schoonheid alles in een kleine 20 minuten samengeperst op een fabelachtige en fenomenale wijze.

    Wat een band en wat een nummer……… just to enjoy

    • Nog even een aanvulling op mijn opmerking elders over deze band en het album. Wat mij bijzonder veel plezier deed was, dat op cd2 een DT-uitvoering van de King Crimson-classic Larks tongues in aspic part 2 bleek te staan. Petrucci, LaBrie c.s. know their classics and where their roots are. 🙂

      • @RadaR

        Onze gedachtekronkels bewogen zich dus inderdaad langs ongeveer dezelfde paden en lommerrijke lanen de tekst en muziek is nogal passend vond ik vandaar.
        Niet alleen weten de heren van DT hun classics ze mixen die op een onvoorstelbaar knappe wijze in hun eigen muziek en wel zodanig dat iedere keer als er nieuw werk van deze heren verschijnt mijn bek in ieder geval open valt van totale en immense verbazing zo crimineel goed en knap het is bijna beangstigend hahahaha.
        Anyway, als niet zijnde Roxy adept vind ik je keuze meer dan voortreffelijk ik heb deze band in ieder geval nog nooit zo strak en goed gehoord en het nummer (eerlijk is eerlijk) blijft prachtig en een ware “classic”.

      • Namens Bryan, Phil, Andy en de anderen bedankt voor deze vriendelijke woorden, Willem 😛

        PS: wie weet schiet ik uit mijn slof en plaats ik één dezer dagen nog een clip van een wel heel strak Roxy.

  2. Jullie hebben er vast geen bezwaar tegen als ik me beperk tot het werkelijke onderwerp van dit log?

    Laat ik beginnen met vast te stellen, dat wat in de buitenlandse media wordt gemeld over de Nederlandse verkiezingsuitslag de retoriek voorbij is.
    Wat wel zorgwekkend is in mijn ogen is, dat de buitenlandse media ons blijkbaar collectief zo dom inschat, dat men er op meent te kunnen vertrouwen dat wij de koppen, zoals RadaR ze verzamelde, klakkeloos voor zoete koek aannemen.
    Want welk mens met een greintje verstand en denkvermogen zou oprecht willen geloven, dat de eurosceptici in Nederland plots in het zalige niets zijn opgelost?
    Nee, Jurgen schrijft in zijn reactie op Willems’ inbreng het enige juiste: de sceptici hebben zich [tijdelijk] verplaatst naar het kamp van de vijand, omdat ze wijs was gemaakt, dat er ineens een heel ander en groter belang aan de einder was verschenen: voorkomen dat Rutte aan de macht zou blijven [waarvoor ex-PvdA-ers terugvlogen naar het gerenoveerde nest] resp. voorkomen dat Samsom aan de macht zou komen [ex-PVV-ers, die de terugkeer naar het al afgezworen VVD-nest voor zichzelf legitiem konden maken, doordat Rutte zich duidelijk als een Europa-scepticus had gemanifesteerd].
    Inmiddels zijn de verkiezingen geweest en zijn de eerste spijtoptanten onder de teruggevlogen ex-PvdA-ers al te horen.
    De ex-PVV-ers zijn nog niet zover, die moeten wachten totdat Rutte zich binnenkort al weer op het Europese toneel gaat vertonen. Dan vallen daar ook de schellen van de ogen en komen de PVV-spijtoptanten ook in hordes bovendrijven.
    Maar het leed is al geschied of om het vanuit Brussels perspectief te stellen, de truc is al geslaagd. Want Rutte kan immers door, ook met zijn schizofrene gedrag [thuis beetje anti-Europa; uit trouw volger van de bevelen].
    Daar is electoraal voor de komende jaren totaal niets meer aan te doen. Die brok kunnen de nu nog ex-PVV-ers maar beter snel wegslikken.
    En dus kun je op een verantwoorde wijze concluderen, dat de berichten in de buitenlandse media hoewel onwaar tegelijk ook waar zijn. Want Nederland heeft zijn “haat” [belachelijk woordgebruik trouwens, waaruit meer de haat van eurofielen t.o.v. de euro-sceptici spreekt dan andersom] inderdaad opgeborgen. Want het heeft immers een trouwe volger van Europa, Rutte, opnieuw aan de macht geholpen!!!!

      • ik zal t jurgens nieuwsgierigheid maar bevredigen: het staat voor Guy I Like to Fuck
        happy now? 😉

      • Zullen we met ons allen afspreken, dat die puber naar alle waarschijnlijkheid zal hebben bedoeld “Granny I’d like fucking”?
        Want tegenwoordig geldt in bepaalde kringen de slogan “als er maar een gat in zit” zelfs voor de leeftijdsgroep 70+. Zolang die hier en daar maar wat ophaalcorrecties heeft laten uitvoeren. Als je de boel een beetje zou blijven volgen zou je bijvoorbeeld weten dat Madonna inmiddels van GILF-categorie 1 [20-] reeds lang naar GILF-categorie 2 [50+] is gepromoveerd.
        Overigens denk ik wel, Jurgen, dat die puber van jou gezegend is met óf bijzondere slechte ogen óf met een walgelijke smaak. 😀

    • @Paul
      ik mag aannemen, dat ook jij Paul Brill’s analyse in de VK hebt gelezen? Voor de verandering blijkt Brill het volledig met ons eens te zijn bij zijn duiding van de Europese euforie over de verkiezingsuitslag alhier.

      @Willem e.a.
      Hoewel voorbereid [de 3cd-versie van Black Clouds & Silver Linings ontbreekt hier niet 🙂 ] heb ik mezelf toch maar weer laten wegblazen door één van werelds topbands. Ik kon het niet laten gewoon.
      Waarschijnlijk hadden Willem en ik in basis eenzelfde idee, zij het dat ik zocht naar iets waarmee die discussie over Europa en de VVD-PvdA pyrrusoverwinning [welke discussie, zo constateer ik maar weer eens, de vreemdste zijpaden heeft bewandeld] passend zou kunnen worden afgesloten.
      En na mezelf flink voor de kop te hebben gestompt [omdat het antwoord op het zoeken naar die passende afsluiting zo voor de hand lag] plaats ik daarom met veel nostalgische gevoelens “A song for Europe” van Roxy Music. Stammend uit 1973, album Country life, maar in 2001 live uitgevoerd in Londen.
      Geniet van Bryan Ferry in de Jacques Brel-mode en Andy MacKay, die zijn ziel en zaligheid eruit blaast.

      • Die Brill toch 🙂 Maar zijn constateringen en conclusies zijn correct. Slechts 1 slip of the tongue. Hij veronderstelt, dat Rutte het zich gelegen zal liggen wat zijn achterban zou vinden van zijn draai naar het gebruikelijke gedrag richting Europa. Dat is uiteraard totaal niet aan de orde; want Rutte meent dat hij inmiddels zo groot is gegroeid, dat hij te bestemder tijd zijn achterban weer zal kunnen inpakken, mocht dat überhaupt nodig zijn.

      • Wat heet “nostalgische gevoelens”. Weer zo’n nummer, wat heel diep bij mij was weggezakt en bij beluistering allerlei “memories” doet opborrelen. Ik herhaal het maar weer eens: het speciale aan jou en je geesteskinderen is dat je ook mensen als ik voortreffelijk bedient. Dank voor dit geweldige liedje en laat niemand het in zijn hoofd halen iets negatiefs over Roxy Music te zeggen 😀

      • Awww …. Brián Ferrý ……. Slave to lohohohohohohohove …….. Avalon …….. Dance away ………joining hips on the dancefloor 😀
        Altijd een mooie man gebleven, vinden jullie niet? Was/is hij trouwens eurofiel?

  3. Nog even een beetje off topic als het mag. Er loopt hier zo’n puber rond, je kent het type wel. Bleek bekkie, wallen onder zijn ogen waar Patty Brard jaloers op wordt. Zo’n kereltje, dat het zijn levensdoel heeft gemaakt om zoveel mogelijk in zijn beeldscherm te kruipen. Kortom, zo’n kereltje wat je graag als zoon zou willen hebben :(.
    En die gluurde mee terwijl ik het log aan het lezen was. En hoewel ik 3/4 van wat hij uitbraakt niet kan verstaan ving ik nu iets op wat bleef hangen. Hij zag de foto van Wouke S. en zei: Héee bro, wat hebbie voor vette GILF op je schermpie staan? En weg was-ie weer.
    Ik meteen googlen op GILF [je moet tenslotte proberen bij te blijven met dat lingo van die pubers], maar ik vond niets. Iemand van jullie een idee?

    • er zijn veel dingen die je niet wilt weten, dit is er zo een
      maar ja, als iemand dat tegen je zegt wil je het juist wél weten en als je het dan weet dan is het zoiets als what has been seen cannot be unseen, of known of heard 😦

    • Whahahhahaha ……. oeps, nu schiet ik in een stuip. 😀 Een GILF heeft werkelijk niets te maken met politiek en verkiezingen, laat staan de evaluatie er van, Jurgen. Maar vooruit,laat ik je een handje helpen. Een GILF is een ondersoort van het ras ILF. Andere bekende ondersoorten zijn de VILF [heel populair in de politiek] en de KILF [zeer populair bij beoefenaars van het geloof].
      Overigens vind ik wel, dat je die bleekneus een draai om zijn oren had mogen geven.

      • Neem je me in de maling of zo 😀 ? ILF.KILF, VILF geen hits waar ik ook maar een hout wijzer van wordt. En je kent me, ik wil het weten ook [ondanks het ongetwijfeld goed bedoelde waarschuwende woord van anna ….. hé daar is ze weer :)].

      • Oei, oei, oei, wat zijn we inventief, RadaR 😛 Maar zelfs ik vind, dat de GILF geen smaakvol onderwerp is en dus hier niet aan de orde zou mogen komen. Een bestraffende blik dus richting Jurgen.

  4. Je lacht je inderdaad helemaal dood om al die triestigheid, de stembus was nog niet dicht of daar verscheen uit het niets een mededeling van het IMF dat de Griekse Fetafetisjisten hoognodig een derde maal dienen te worden ondersteund.

    Men zegt altijd dat er meer gekken buiten dan binnen de instituten lopen, ik heb daar altijd weinig geloof aangehecht tot aan deze verkiezingen, nu weet ik dit land zit helemaal barstensvol gekken en idioten die zich door de eerste de beste hofnar in de zeik laten nemen.

    Het meest gruwelijke scenario gaat vermoedelijk nu ook nog eens realiteit worden en dat is dat dit komende VVD/PvdA huwelijk ook best nog wel eens de volledige rit gaat uitzitten ook!!

    Maar goed, indachtig een onzer grote geesten; Wie lacht niet als hij de mens beziet.

    • En dan vergeet je nog het bericht, dat onze Sangria-vrienden 300 miljard moeten hebben. En zonder Messi en Ronaldo daarvoor als tegenprestatie aan te bieden aan PECZwolle.
      Uitslag Nederland verzwakt populisten, aldus Duitsland.
      Als je puur naar de partijen, die men binnen Europa gretig aanwijst als populistisch [niet helemaal ten onrechte als het om de duiventil van Wilders gaat]
      dan klopt deze Oost-Gothische kreet. Maar iedere boerenlul snapt, dat er niet zo’n soort soufflé uit Ferry’s oven is gekomen. Wat er wel had moeten worden geconcludeerd is even simpel als voor de hand liggend:
      POPULISTEN NEMEN DE VVD EN PVDA OVER.

      En wat mij betreft valt niet uit te sluiten, dat de buitenlandse pers binnenkort zal kunnen melden, dat er in Nederland een eigen versie van The Bridge is gemaakt en Ruth Peetoom in 2 zorgvuldig doorgezaagde delen op het exacte midden van de Moerdijkbrug [nog steeds de enige echte grens tussen Paars Nederland en de ontwikkelingsgebieden] is aangetroffen.

      • De opstandige flanken zijn niet verslagen. Ze zijn juist diep tot het politieke midden doorgedrongen.

        Deze zin kwam ik letterlijk tegen in dit NRC-artikel http://www.nrc.nl/heijne/2012/09/15/feest/
        Vrijwel letterlijk wat Jurgen hierboven stelt en wat RadaR & Paul ook betogen. Leek me wel aardig dat hier even te melden. 🙂
        Overigens wordt in het hele artikel The Voice of Holland ook nog even meegenomen. Het lijkt erop, dat je stiekeme meelezers hebt, RadaR. 😀

  5. De Mol had nog een extra-verrassing in het format aangebracht, zei hij, [een kutsmoes van de eerste orde, want men had zich simpelweg schromelijk vergist in 1 van de 2 kandidaten: de Corry Konings kloon uit Boxmeer bleek helemaal niet zo mooi te kunnen playbacken.] door onderweg een andere topkandidaat naar voren te schuiven. Waardoor de Gordon van de VVD het mocht gaan uit “battlen” met de Marco Borsato van de PvdA. [“Vandaag is roooooood!!!!”]

    Bewonderenswaardig hoe je er in slaagt om 2 zinnen exact samen te vatten, wat er de afgelopen “campagne” werkelijk is gebeurd. Ik doe dat je niet na. 🙂

  6. Zouden ze in Europa werkelijk geloven, dat alle euro-sceptici in Nederland ineens collectief het licht hebben gezien en zich hebben bekeerd? Dat de bedevaarttochten richting Brussel op gang zullen gaan komen?

    • Wat denk je zelf? Want misschien is het alleen maar de bedoeling van de EU-monden om hun suggestie in jouw hoofd te stampen, zodat je het gaat geloven. Dus vertel me wat denk je zelf?

      • Geloof me, de enige die iets in mij mag stampen ben jij 😛 Natuurlijk geloof ik helemaal niets van al die onzin. Ik ben echt niet in de wieg gelegd voor “strategische kiezer”.

  7. Al heel erg snel zal Rutte, ongeacht met wie hij in zee gaat [PvdA lijkt uiteraard voor de hand te liggen] zijn ware Europa-gezicht weer moeten laten zien. En dat gezicht kan niet verschillen van dat van de afgelopen tijd. Want anders wacht hem billenkoek van Angela. En het ware Europa-gezicht van Rutte komt veel dichter bij het PvdA-standpunt, dan het Europa-gezicht wat Rutte in de campagne trok. Samsom zal er dus geen enkel probleem mee hebben als Rutte richting Europa de draai terug maakt naar zijn opstelling van de laatste 1,5 jaar.

  8. Zo, de euforie, hysterie en het verdriet vergeten we en we gaan eens kijken wat de echte waarheid achter de verkiezingsuitslag is. Één ding is zeker: als de reactie van de weergoden een voorteken zou zijn dan is er geen reden voor vrolijkheid of optimisme.
    Europa, tja ….. al die mensen, die naar het VVD-kamp zijn overgelopen hebben net als jij en ik Rutte horen zeggen wat hij zei. Even aannemend, dat hij zijn woorden niet direct inslikt krijgen die “overlopers” het probleem voorgeschoteld dat hun partij/man blijkt te zijn opgezadeld met een samenwerking met een partner, die een geheel ander standpunt heeft uitgedragen.
    Nu is zo’n situatie voor politici zelf nauwelijks een echt probleem, maar linksom of rechtsom staat vast, dat waarschijnlijk op zijn minst één groep strategische stemmers op zijn zachtst gezegd teleurgesteld gaat worden. Zouden de heren R. & S. tot een soort compromisstandpunt besluiten dan zullen zelfs beide groepen “overlopers” er bekaaid af kunnen komen. En we praten niet over een kleine groep; opgeteld [VVD+PvdA] zou het gaan om zo’n 20 -25 zetels.
    En die zitten dan binnen de kortste keren via de route de Hondt weer bij de SP en de PVV.

    • En die zitten dan binnen de kortste keren via de route de Hondt weer bij de SP en de PVV.

      je hebt ongetwijfeld gelijk, dat deze bewegingen gaan plaatsvinden. Maar vraag is waarom Rutte daarmee zou moeten zitten? Zetelwinst bij verkiezingen telt, zetelwinst bij peilingen is, zoals inmiddels zelfs een PVV-stemmer begrijpt een joke. In zijn europa-standpunt heeft Rutte hoegenaamd niets van kiezers en/of burgers te vrezen. Zoveel is al heel lang duidelijk. Slechts zijn potentiële coalitiepartner zou hem kunnen dwarsbomen, maar die kijkt wel uit. Want zoals Arno elders terecht opmerkt: het ware gezicht van Rutte in Brussel komt op een heel belangrijk punt overeen met dat van diezelfde coalitiepartner. Neen, alleen die “strategische kiezers” zijn het die als “the laughing stock” kunnen worden aangemerkt. En om ze lachen ga ik zeker doen de aankomende tijd. Wat zeg ik: brullen van het lachen.

      • Mooi land, dat Nederland van ons …… toch? Het aderstelsel is inmiddels dusdanig dichtgeslibd, dat het land paars is aangelopen 🙂 Maar mag ik er even op wijzen, dat de as Den Haag – Delft – Rotterdam mooi felrood is!!!!

      • De vergissing is begrijpelijk, Arno; want rood is immers de kleur van de trostomaat. Maar kijk even goed naar de legenda bij het kaartje. NRC heeft ervoor gekozen wat rood had moeten zijn aan te geven in de kleur van de onrijpe tomaat [misschien wel toepasselijk].
        Maar los daarvan zijn de forse rode plekken, met het zo langzamerhand als soort Gallisch Dorpje van Asterix aan te duiden Fries- , Groning- en Drentland, altijd nog veel beter dan dat vervloekte waterige paars. Ik haat die kleur!!!
        Overigens zou het leuk en interessant zijn als men eindelijk ook eens zo’n kaartje maakt, waarin de verdeling van de eurofielen en eurosceptici te zien zou zijn. Maar ik heb het gevoel, dat Brussel dat verbiedt. 🙂

Nice and easy to work with

