COMMENTAAR OVERBODIG

14 thoughts on “COMMENTAAR OVERBODIG

  1. Met de spreekwoordelijke “lach en een traan” kijk ik hier naar. Waarom de lach, dat zal duidelijk zijn. De “traan” heeft er alles mee te maken, dat wat v.d. Wal en Sibbel laten zien niet een [ wat heel veel mensen zichzelf graag wijs maken] roedeltje karikaturen van politici is, maar het zijn de echte exemplaren! Tenenkrommend stupide en belachelijk; feitelijk volkomen ongeschikt om de positie te verkrijgen waar ze hartstochtelijk naar op jacht zijn.
    Destijds bij het de eerste keer zien van de Samsom-promo voelde ik me al wat ongemakkelijk. Inmiddels is dat gevoel veranderd in afkeer, omdat ik er nog slechts exploitatie in herken. En ik vind het oprecht prima dat v.d. Wal dat genadeloos bloot legt.
    Het filmpje van Buma heb ik wel meerdere keren bekeken [als dat van Samsom opduikt zap ik meteen weg]. Omdat het een volkomen integer filmpje is, wat aantoont wat een CDA-politicus in feite is: een fossiel.
    Wat dat betreft kan Buma rustig worden nagegeven, dat hij een eerlijk filmpje heeft gemaakt. En andere CDA kandidaat -kamerleden hebben zijn goede voorbeeld gevolgd.
    Buma en zijn mensen zijn dermate los gezongen van de realiteit, dat ze werkelijk de mening aanhangen, dat de Balkenende-strategie in verkiezingen nog steeds werkt. Profileer jezelf als onhandig, klungelig, mistroostig en zelfs een beetje zielig, zo redeneert men, en je verovert de “hearts and minds” van de Nederlandse kiezer. En tot voor kort ging dat ook op.

    Ik heb begrepen, dat onze gastheer rustig en gestaag werkt aan een stuk over Samsom. Daarom zeg ik er hier nog maar niets over. Of misschien nog even snel dit. Bij een van de adressen van jou elders in de logwereld las ik, dat de schrijver, ongetwijfeld bijna door tranen geroerd, door Samsom zijn weg terug naar de PvdA had gevonden. Zijn volste recht uiteraard. Hij beschreef Samsom o.a. als “presidentieel”. Ik las jouw, RadaR, reactie daarop [goedkeurend bij geknikt] en daaruit maakte ik op dat we met een senior te maken hebben. Waarmee ik mijn beeld moest bijstellen, want ik dacht werkelijk met een exemplaar van de doorsnee Nederlander te maken te hebben: je kent ze beter dan ik, het type wat reageert op prikkels, hem of haar via het scherm toegediend.
    Dat woord “presidentieel” deed het hem. Dat koppelen aan Samsom betekent een ernstige devaluatie van het begrip “presidentieel”. Voeg daaraan toe, dat inmiddels bekend is geworden, dat Samsom zijn “presidentiële” houding 1 op 1 kopieerde uit een clipje uit nota bene 1980, waarin Reagan zijn opponent Carter kleineerde door maar te blijven herhalen “There you go again” en je weet waar je mee te maken hebt: het zoveelste gemaakte mannetje, wat zich kleedt, wat zegt en wat de gezichten trekt zoals hem in de kop zijn gestampt.
    Na 12-09 mag hij zichzelf weer zijn.

    • Wat zich in Nederland al geruime tijd voordoet in het domein van het “politieke circus” heeft niets meer te maken met ratio, Paul. De onderbuik is de bepalende factor en wordt als de belangrijkste, inmiddels vrijwel enige meetlat gehanteerd. Een paar voorbeelden [er schieten er honderden door mijn gedachten, maar ik houd me in :)]
      Ten tijde van het Kunduz-akkoord koos Samsom er voor [met mijn instemming] om niet mee te doen aan het handje-klap van vaal links en bleek rechts. Hij werd in de peilingen, dankzij voortreffelijk spinwerk van Alex met de kippenborst en Jo met de banjo….sorry, Jo met de stekkerdoos, met de grond gelijk gemaakt.
      Nu, 4 maanden later, vertelt Samsom hetzelfde verhaal als wat hem deed besluiten niet mee te “kundoesen”. De enige verschillen met mei jl. zijn: we weten, dat hij een gehandicapt dochtertje heeft, een vloeiende stijl van bruin brood smeren en dat hij nogal vreemd op zijn fiets zit [rubberboten als hij voorheen gewend was niet zo vreemd eigenlijk]. En we zagen, dat hij inmiddels het stereotiepe kloffie heeft aangeschaft, wat iemand onlangs de vergelijking “vlag op een strontschuit” ontlokte. Maar het kloffie heeft wel de vereiste [Wouter Bos] kleur. Voor het overige is het de zelfde Samsom, die nog 2 weken zijn pilletjes moet slikken om de in hem sluimerende eruptie [hij blijft een ADHD-gevalletje] onder bedwang te houden.
      En kijk: hij is “presidentieel! En kijk: de PvdA klimt terug naar het Cohen-nivo van 2010! Een natte scheet hier en daar, een nieuwe look en regelmatig je pilletje innemen: it does the trick.
      Dan Roemer. Dezelfde goeïege beer als altijd, zelfde verhaal als altijd, geen nieuw pak, geen dochter met handicap. Het enige wat ontbreekt is zijn mopje tussendoor. Roemer wordt door de media “geframed”, Rutte laat wat leugentjes los.
      En kijk: Roemer is het ambt van premier onwaardig. En kijk: de SP daalt in een week tijd, waarin politiek inhoudelijk aanwijsbaar niets is veranderd, geen blunders zijn gemaakt, stevig.
      Mijn target bij deze verkiezingen was: alles beter dan dat het CDA op klautert van de opdoffer van 2010. In die zin kan ik rustig adem halen, want alles wijst er op, dat de kiezer mij gaat tevreden stellen. Roemer als premier, ach het zou een bonus zijn, maar een SP die vrijwel verdubbeld, is meer dan genoeg voor mij. Waarmee ik maar wil zeggen, dat een kabinet onder een PvdA-premier voor mij in principe geen enkel bezwaar zou zijn. Want ook bijna alles is beter dan nog een kabinet onder Pinocchio. Maar dan wel graag een PvdA-kabinet op basis van programmatische punten. En niet op basis van een mannetje, wat weer zo zichtbaar afkomstig is uit een brein van een mannetjesmaker.

      • en dat hij nogal vreemd op zijn fiets zit [rubberboten als hij voorheen gewend was niet zo vreemd eigenlijk]

        Oei, oei……. wat is onze gastheer scherp op de zaterdagmiddag 😛
        Dit belooft nog veel fraais 😀

        Er ontstaat toch al iets moois hier, wat we rustig aan Paul kunnen overlaten. Zet um op, mannen!!!!

      • Een natte scheet hier en daar, een nieuwe look en regelmatig je pilletje innemen: it does the trick.

        Een waarheid als een koe inderdaad. Lul maar wat uit je nek, hou je aan het script, zorg dat je haar goed zit [sorry Diederik 🙂 ] en “the audience loves you”.

      • De “gekte” rond Samsom heeft alles van de “Cohen-Messias” periode van voor de verkiezingen van 2010. Ziekelijk hyperig volkje als we zijn kunnen we er niet buiten om met regelmaat een politicus/onbenul op het schild te hijsen.
        Het aangename er van, zo heeft de praktijk geleerd, is, dat je slechts even hoeft te wachten [tot na de verkiezingen] op het moment, dat de kudde debielen een kort moment van helderheid krijgt en merkt dat ze verdorie wéér worden kaal geschoren. En dat zijn zo langzamerhand mijn momenten van buitengewoon plezier geworden. Vooral als die kudde dan ook nog begint te blaten en te mekkeren. En de kans is minimaal 50-50 dat er weer zo’n moment gaat aankomen. Ik heb het gevoel dat ik harder ga lachen dan ooit.

      • Dit zouden mijn woorden kunnen zijn, Arno :)Nog geen half jaar geleden lag de PvdA terecht op zijn rug. Een nieuw middelmatig hoofd erop, dezelfde inhoudsloze riedels die zo kenmerkend zijn voor verkiezingstijd, waarin bij de club van de roos altijd de woorden samen, eerlijk, sociaal voorkomen, en het matig ontwikkelde deel van het electoraat krijgt weer zijn gebruikelijke strakke plassertje. Ik geloof , dat ik straks maar met je mee ga lachen. Althans ik ga het zeker proberen. Mocht het niet lukken dan heb ik altijd nog het alternatief bij ieder mekkerend schaap waar ik tegenaan ga lopen de “Hé Lullo”-optie te kiezen. 🙂

  2. Zo zie je maar weer, dat politiek in hoofdzaak iets is waar je om zou moeten lachen. Als we ze nu eens in de 2 jaar op campagne sturen, zeg voor een maand of twee, zich lekker belachelijk maken en alles wat los en vast zit aan elkaar laten liegen, dan kunnen we mensen als v.d. Wal en Sibbel een aantal van dit soort programma’s laten maken. En na 2 maanden sturen we het hele zooitje terug de stal in, want dan gaan wij ons met wat serieuzere zaken [voetbal, The Voice, Boer zoekt zich de Pleuris, Geurloos e.d. bezighouden. 🙂

Nice and easy to work with

