ALI B[I] vs COEN T.

Met mij weten jullie, dat het al geruime tijd usance is. Althans voor een vaste redelijk omvangrijke groep mensen, die er week in week uit naar kijkt. Om bijvoorbeeld bij die schier onafzienbare rij talentenjachten een zangertje of zangeresje [laten we ze maar popsterretje in de dop noemen], dat meer de valse dan de juiste noot raakt al sms’end tot winnaar te maken. Popsterretje in de dop blij, sms-ers blij, iedereen blij.
Dat er vervolgens na één hitje nooit meer wat van dat soort badkamer en of toiletbrulaapjes wordt gehoord is een onvermijdelijk gegeven. Elk seizoen worden er via de diverse talentenjachten een paar nieuwe popsterretjes uitgespuugd en begint diezelfde cirkel weer. Er zijn meer mensen dan me lief is heel tevreden, dat ze een relatief fors deel van hun leven mogen meedoen aan dat jarenlang opnieuw van niets iets maken, ondanks de wetenschap dat het vanzelf weer niets wordt. En waarom ook niet, want het is immers kenmerkend voor de manier waarop we tegenwoordig door het leven gaan? Vluchtigheid, korte houdbaarheidsduur: snel naar binnen proppen, want als je het te lang laat liggen [om bijvoorbeeld er rustig van te kunnen genieten door er naar te kijken of ingeval van muziek naar te luisteren] bederft het voor je ogen.
Ik betrap mezelf erop, dat ik er misschien wel te vaak wat meewarig mijn hoofd schuddend naar kijk, naar dat razende consumeertempo, inherent aan het ook al razendsnelle bederfrisico. Want, zo zeg ik steeds regelmatiger tot mezelf, is het niet zo, dat de wereld van nu gewoon zo in elkaar steekt en er voorbeelden tot op het hoogste niveau, waar toch bergen verantwoordelijkheden schijnen te worden gedragen, te over van te vinden zijn?
Het fenomeen “jobhoppen” heeft er zijn ontstaan aan te danken. Een baan heeft, zo is ons ingeprent, bijna dezelfde houdbaarheidsdatum als zo’n smerige magnetronmaaltijd, die Nederland dagelijks met ongelooflijke aantallen tot zich neemt. We konden die blaaskaak van een Verwaaijen daar pas nog in Zomergasten over horen zwetsen.
Vluchtigheid is “the way of life” in de 21e eeuw. “It happens now ” en “Tomorrow is another day” [het zouden zo maar de titels van popsongs kunnen zijn, realiseer ik me] zijn de credo’s van nu.
U en ik kregen daar gisteren een prachtig staaltje van voorgeschoteld, geregisseerd door het CPB en met in de hoofdrollen de politieke partijen, die inmiddels hun eigen The Killing in een hogere versnelling hebben gegooid. Gisteren was de aflevering “Alibi” op de buis, waarin alle verdachten langskwamen. Men had vanaf het neerstorten van de Rutte-drone onafhankelijk van elkaar hard gewerkt aan het in elkaar sleutelen van een alibi en gisteren was de grote confrontatie met het Politiek Justitieel Rekenburo, het CPB. Dat had forensisch onderzoek gedaan en bracht gisteren haar bevindingen naar buiten.
Er waren geen DNA-sporen gevonden, die als belastend konden worden aangemerkt. Omdat het CPB ook geen DNA-monsters had afgenomen.
Men had zich simpelweg beperkt tot het lezen van de door de politieke partijen afgelegde verklaringen, waarin stond dat er geen sprake was van:
– een moord op Nederland of het voornemen daartoe
– het vaste voornemen om Nederland juist beter te maken, veiliger te maken door haar een kogelvrij vest of een helm op te zetten.
En dus analyseerden Coen Teulings en zijn mensen dat allemaal, hingen cijfertjes en getalletjes op aan de voornemens van de nog altijd wel verdachten en concludeerden, dat er geen onweerlegbaar bewijs was en is om die verdenking nog langer overeind te houden. Breedsprakig als Teulings c.s. zijn hadden ze een boekwerk van dik 400 pagina’s nodig om dat allemaal keurig op te schrijven.
Alle ex-verdachten blij en zelfs een beetje trots, want het is niet niks om te worden verdacht van de moord op Nederland. Dat gaat je niet in je koude kleren zitten.
Maar weet u, ik vertrouw het niet. Ik ben wat dat betreft een soort Sarah Lund. Die als ze weet dat als ze denkt dat het stinkt het ook werkelijk meurt als een beerput. Want waar op die immens gore magnetronmaaltijden nog wel keurig ” T.H.T”  is afgedrukt [je zoekt je soms drie slagen in de rondte om te vinden waar het precies staat, maar daar gaat een Sarah Lund-type man niet voor opzij]  bevat het boek van Coen zo’n vermelding niet.
Terwijl er in koeienletters op zou moeten staan “T.H.T. 12-09-2012”.
Zoals in meerdere huishoudens in Nederland en misschien ook wel bij de Voedselbanken het geval is als het om over de datum heen voedsel gaat, verdwijnt Coen’s werk niet meteen in de klikko. Maar vanaf 12-09 zullen de ” capo’s”  van de Nederlandse politiek wel degelijk bij elkaar kruipen om uiteindelijk toch dat scenario voor “de moord op Nederland” uit te gaan werken om dat scenario vervolgens, zodra men er uit is, ook in de praktijk te gaan brengen.
En in de wetenschap dat je naar Nederlands recht, wanneer eenmaal vrijgesproken voor eenzelfde misdaad nooit opnieuw kunt worden verdacht, laat staan veroordeeld, hebben de ” capo’s”  volkomen vrij spel.
En Coen weet dat en haalt er de schouders bij op. Hij heeft zijn werk gedaan en zijn boekwerk uitgepoept. Hem wachten weer andere uitdagingen; de houdbaarheid van hem en zijn buro is voorlopig eindeloos. Op het CPB geen THT-stempel. Daarom heb ik het maar voor hem op zijn meesterwerk gezet.

25 thoughts on “ALI B[I] vs COEN T.

  1. Er zit soms best wel een lekker ruikende hap tussen die magnetronpulp, hoor 🙂 Je moet het gewoon niet eten, dat is de clou.
    Weet je dat ik alleen maar moet zuchten als ik lees, dat ook Coen T. de kluit belazert en daarvoor nog vrolijk uitkomt ook? Volgens mij zijn jij en ik zo langzamerhand de enigen, die nog wel eens de waarheid spreken 😀

    Even wat anders: de Keuzelijst-presentatie. Uiteraard ook van mij een paar duimpjes omhoog, want dat heb je weer prachtig voor elkaar. Wat alleen [ook collegaatjes] opviel is dat je Neerlands “pride and joy” zoals Ilse DeLange niet in je galerij hebt opgenomen, maar wel Caro Emerald [die een hele nieuwe look blijkt te hebben zag ik]. En weet je dat ik naast Anouk geen van de inderdaad prachtige meiden ken? Heb je ze uit de Elle of de Vogue geplukt, schalk? Of loop ik qua muziek inmiddels zover achter, dat ik me zorgen moet gaan maken? 😀
    We gaan de aankomende weken een hele mooie “afdelingslijst” samenstellen. Er zal wel veel gegoogled moeten worden, want veel namen zeggen ons teleurstellend weinig. Maar we komen er zeker uit. Maak je borstjes maar nat 😛

    Van de week ga ik “stadten” om zo’n outfit als die meid met die gitaar te zoeken. Want daar vielen wel wat monden van open [hoofdzakelijk bij de mannelijke collega’s]. Ik heb ze maar verteld, dat het je vriendin is. Vind je vast niet erg 😀

    • Koop je die gitaar er ook bij, Sjaantje??? 🙂

      Ik heb ze maar verteld, dat het je vriendin is. Vind je vast niet erg
      Ik ben donders benieuwd wat RadaR’s vriendje daarvan vindt 😛

    • Het wordt, lees ik, hoog tijd om even wat dingen recht te zetten. Want hier en daar is blijkbaar het klutsje kwijt geraakt.

      @Jeanette:
      Zorgen maken is overdreven, maar helemaal up to date met de fraaie vrouwelijke vertolksters van het betere muzikale geluid blijk je inderdaad niet.
      Maar daar ben je niet minder lief om, hoor 😛
      Ik ga zeker niet een rijtje namen produceren, je zoekt het maar lekker zelf uit.
      1 opmerking is wel op zijn plaats. Ilse [blijft een schatje!] heeft haar mogelijke plek op de keuzelijst verspeeld toen ze zichzelf transformeerde tot het middle of the road popsterretje, wat ze inmiddels is. Een wat gekunstelde mix tussen Muus Geeuwis en Anouk kan niet veel bijzonders opleveren en dat doet ze dus ook niet. “Muziek op het plein” genre!
      Zoals Leon ook al aangeeft zit je er met Caro Emerald mijlen naast. Je hoort te weten, dat die nooit een plekje zou krijgen. Wel geldt dat voor haar nichtje Cora Amethyst en die is ook afgebeeld. Lekker ding trouwens!
      Overigens moet je me wel laten weten of het gelukt is die outfit van “the beauty with guitar” te vnden. Want dan kom ik zeker even kijken 😀
      O, die lijst van jullie is van harte welkom. En het lijkt me een juiste keuze te zijn geweest om de mogelijkheid om zelf songs toe te voegen te schrappen 😀

      @Jurgen
      Het interesseert me geen reet wat “mijn vriendje” vindt van mijn smaak wat vrouwelijk schoon betreft. Ana Popovic staat in meerdere opzichten hoog op mijn voorkeurslijst en zeg maar eens dat het niet terecht is. 🙂

      • Ze lijkt me sterk aan de bal, Jurgen 😛 Bewegen zonder bal schijnt ze minder in te zijn.

        Wat ik zeggen wilde: ben jij ook zo benieuwd welk geluid er achter die Amerikaanse vlag te horen is?

      • Ik zal het je nog sterker vertellen, Leon. Ik had mijn 1e “draft” lijstje al snel klaar en daar stond simpelweg het volgende op:
        – alles van de star spangled lady
        – alles van de stoeipoes met de knielaarzen en het veelbelovende decolleté
        – alles van “the lady tigress” [die Ana blijkt te heten. Die naam doet me aan iemand denken, trouwens, maar dat moet toeval zijn 😀 ]
        Een man kan immers niet alleen op het uiterlijk afgaan; die moet ook willen horen hoe het klinkt.

        Zeg RadaR, komt er ook een “meet & greet”? Want ik wil eigenlijk ook wel weten hoe het ruikt en hoe het voelt 😛

      • Ik mag toch wel aannemen, dat je met “stoeipoes” niet die oude man in het zuurstokpak bedoelt?
        Maar het is dus “the fabulous” Joss Stone. Waarom is mij nog niet eerder opgevallen, dat ze er zo goed uit ziet??? What’s wrong with me??? 😀

      • Je kunt het weer niet laten, is het wel? Cora? Gelukkig heeft Lottie me al laten weten, dat het die zangeres van Gossip is, die met die aansprekende naam.
        Maar wat is er met jouw aanvankelijke waardering voor Ilse gebeurd? Ik kan me nog herinneren, dat je World of hurt bijkans grijs draaide.

  2. Even snel voor de echte Sarah weer komt: ik was ook hoogst verbaasd, dat Teulings zonder blikken of blozen toegaf, dat de partijen belangrijke programmapunten helemaal niet hadden aangereikt. Maar toen ik begreep, dat zijn hele ramingsverhaal over 14 dagen het ronde archief on kan werd me ook duidelijk waarom hij er zo laconiek over deed.

  3. We waren het al eerder eens over de “peilingprut”. We verschillen ook niet van mening over het “toneelspel” wat verkiezingen heet.
    Ik wil best een volgende conclusie trekken: verkiezingsprogamma’s vallen in de snoepindustrie. Het zijn suikerspinnen: zoet, hoofdzakelijk lucht en hoegenaamd geen [voedings]waarde.
    En die suikerspinnen worden aan fervente snoepers van het CPB aangeleverd en die doen er dan wat kleurstoffen en andere E’s bij [je weet wel: die ook o.a. in die magnetronvulllis zitten] en melden dan nog eens dat ze eetbaar zijn.
    Hou op over het CPB: produceert per definitie ramingen die altijd de plank fors misslaan. En daar gaat de politiek dan vrolijk een coaltieprogramma van schrijven en er beleid op uitvoeren.
    En de kiezer mag weer achteroverleunen [85%] en zich overgeven aan het volksvermaak óf zijn gal weer 2 jaar spuwen [15%].
    Wie zei er ook weer ooit, dat het leven voorspelbaar was? En dat we de “jus” nodig om daar tegen te kunnen voor onszelf verzinnen?
    Als er ergens bezuinigd kan worden dan is het wel bij dat CPB. Waarom de partijen volgens een vast model hun eigen berekeningen niet laten maken en 2 ambtenaartjes de boel door de molen [ook prima te doen met een vast model] laten halen en binnen een dag op 1 A4-tje de bevindingen laten rapporteren?
    CPB is een facade, enorm opgeblazen en perfect in het verzinnen van trucs om het eigen bestaan te “bewijzen”. Geef een rekenaar 3 getalletjes en hij kan er dagen mee stoeien. Zonder enig nut overigens.

  4. Ik was vooral onder de indruk van de mededeling, dat het programma van Alex met de kippenborst [en de stijve nek trouwens, zeker een verkeerde techniek van houthakken :D] er voor zorgt, dat vanuit een investering nu in Onderwijs [Amarantis?] er waarschijnlijk in 2070 een beetje economische groei ontstaat. Toch leuk te weten, dat ik als 90+-er met mijn glazen oog, kunstheup en mijn gesponsorde rollator dat nog mag gaan meemaken. 😀

  5. Die vergelijking tussen de politieke talentenjacht en dat andere geneuzel van de RTL’s van deze wereld is bijzonder goed gevonden.
    Zie het CPB maar [of Coen zelf] als een soort Angela Groothuis. De laatste maakt ons wijs dat ene Chantal zo goed kan zingen dat ze “een hele grote [drol]” kan worden, terwijl een paar minuten later blijkt dat het om zo’n van de lopende band komend nasaal schreeuwend barbiepopje blijkt te gaan; zo’n magnetronmaaltijd van de muziekindustrie.
    Coen vertelt ons, dat de partijen separaat van elkaar het goed hebben gedaan en het goed met ons voor hebben [1.000 euro netto, wat we in vier jaar driedubbel terugbetalen] en dat Nederland een “hele grote [puinzooi]” kan worden [of is het blijven?].
    En wij worden geacht te sms’n dat we het allemaal geloven. Tot we na 12-09 keihard worden wakker geschud. En al die sms’ers weer veranderen in kankeraars.
    Maar gelukkig hebben ze dan Angela c.s nog. 🙂

    NB: ook ik heb de ” lijst” inmiddels ontdekt. Werd wel enorm afgeleid door dat soms adembenemende vrouwenvlees. 😛

Nice and easy to work with

