REVIEW THE KILLING

Omdat ik de afgelopen maanden relatief veel aandacht heb besteed aan The Killing, vooral bedoeld om jullie aandacht er voor te trekken [prima gelukt, heb ik zo het gevoel] is het wel logisch, dat ik me nu de eerste serie over de moord op Nanah Birk-Larsen vanavond zijn apotheose zal krijgen werp op een review.
Waarom nu en niet in het weekend, als de ontknoping achter de rug zal zijn, vraagt u zich wellicht af. Wel, omdat ik van een gokje hou en ik na 19 van de 20 afleveringen van Forbrydelsen er 99% zeker van ben, dat de afloop van het Deense origineel van de serie identiek zal zijn aan die van de al eerder door mij bekeken Amerikaanse remake.
Die 1% nog resterende onzekerheid zal ik u verklaren. De Amerikaanse remake kende een bloedstollende en geweldig verrassende ontknoping, waarin zowel sprake was van een feitelijke, materiële dader [de persoon, die actief de moord op Rosie [de Amerikaanse Nanah, overigens een in alle opzichten heel ander meisje dan haar Deense versie] pleegde] en de immateriële dader [de persoon, die niet alleen de intentie had om Rosie te doden, maar ook alle omstandigheden schiep, waardoor die moord onvermijdelijk werd].
Ik verklap niets als ik constateer, dat niets in de 19 afleveringen tot nu toe erop wijst,  dat ook nu dat dubbele daderschap aan de orde zou kunnen zijn. Waar de immateriële dader veelvuldig, zij het meestal onopvallend in beeld is geweest, geldt dat voor de mogelijke materiële dader in het geheel niet.
Er zal, om dat scenario ook nu mogelijk te kunnen maken, in de laatste aflevering van vanavond een enorme wending moeten plaatsvinden; waarbij slechts de vondst van Nanah’s paspoort in de kelder van het nieuwe huis van de Birk-Larsens een plausibele verklaring zou kunnen vormen.
Maar als kijker naar deze voortreffelijke thriller- en dramaserie tegelijk zijn we inmiddels wel gewend aan verrassende en soms moeilijk te verklaren wendingen. Dat laatste is ook meteen het enige belangrijke kritiekpunt, wat ik op de serie kan aandragen.
Regelmatig heb ik me er toe moeten zetten om te trachten logische verklaringen te vinden voor plotselinge wendingen in de verhaallijn. En dat waren er nogal wat. Zowel in het ontrollen van het onderzoek van Lund en Meyer naar de moord zelf als in het onophoudelijke spel van intriges, dat zich rond de verkiezingsstrijd van Hartmann en Bremer ontvouwde.
Het liep wel keurig synchroon overigens, want waar Lund en Meyer per aflevering van verdachte veranderden wisselde het rollenspel in de politieke campagne ook al zo vaak, dat je nauwelijks kon bijhouden wie aan de kant van wie stond.
[We mogen ons gelukkig prijzen dat wij in Nederland gezegend zijn met integere politici en bestuurders, vindt u niet?????]
In de aflevering van donderdagavond was er zo’n “twist”, die volledig “out of the blue” op de kijker afkwam. Meyer’s dood zou te wijten zijn geweest aan een volledig doorgedraaide Lund, die in de veronderstelling met de dader te doen te hebben haar collega neergeschoten zou hebben.
Ik keek daar niet alleen verdwaasd naar, maar vooral ook niet-begrijpend. Terwijl we Lund voortdurend zien als een allesbehalve “triggerhappy” politievrouw [zonder uitzondering benadert ze mogelijke verdachten ongewapend, ze schoot in alle 18 afleveringen voor de dood van Meyer nog geen enkele kogel af] wordt de dood van Meyer haar probleemloos en razendsnel door haar superieuren en IA aangesmeerd. En de enige reden daarvoor [behoudens het kunnen maken van die extra-aflevering] is naar alle waarschijnlijkheid, dat we in de laatste aflevering een Lund gaan zien, die opgejaagd door de Deense politie de zaak-Nanah gaat oplossen. Een beetje teveel overkill naar mijn smaak.
En aan het eind van de aflevering van gisteren wordt voor de volledigheid ook de verdachte rol van huisvriend Vagn opnieuw lading gegeven door de sweater met de tekst Sarajevo 84 erop. Ik wed, dat er onder jullie zijn, die denken dat Vagn het paspoort van Nanah heeft weggehaald van de plek waar het door Birk-Larsen jr. werd gevonden.
Neen, ik verklap niets. Want ik hoop ook op die verrassende ontknoping en wie weet, misschien speelt Vagn daar wel die rol bij, die zo nadrukkelijk wordt gesuggereerd.
Het enige houvast wat ik heb is, dat het in de US-remake in ieder geval niet zo is. Maar daar speelt dat paspoort helemaal geen rol. En wordt Holder [Meyer] ook niet dood geschoten. 🙂

Vanavond om pakweg 24.00 uur is het allemaal helder. Wie is het, denken jullie? Hartmann? Vagn? Rie? Bremer? Stokke? Lund? Of toch een relatieve buitenstaander, die we wel kennen, maar niet verdenken? En is Nanah’s dood een ongelukkig toeval of een vooropgezette en welbewust gepleegde misdaad?

Advertenties

25 thoughts on “REVIEW THE KILLING

  1. heb serieus gedacht om vannacht buiten te slapen, maar toen dacht ik aan al die beestjes brrr…. toch maar liever binnen onder lakentje
    deze temperaturen zijn wel uitermate geschikt om morgenvroeg de eerste zonnestralen mee te pikken, dat zullen waarschijnlijk de aangenaamste zijn morgen 🙂
    wel vroeg he, uurtje of 6 of zo? lekker met croissantje en koffie heerlijk toch?

    • Onder een lakentje??? Ben je gek,meid. 🙂 Ik weet niet waar jouw tentje staat, maar ik hoef er niet aan te denken om buiten te gaan slapen. Want dan kunnen ze waarschijnlijk een serie 4 van The Killing gaan plannen 😀

  2. Ik zei het al eerder en herhaal dat met nadruk: de US-remake is beter dan het Deense origineel.
    De finale van Forbrydelsen is een heel waterig soepje vergeleken bij de amerikaanse ontknoping van The Killing. Iets doet me vermoeden, dat de schrijver van het verhaal ineens besloot om er een soort Harold Robbins-einde van te maken. Waarin de spanning slechts bestond uit “schiet-ie wel of schiet-ie niet” i.p.v. “who dunnit??” Een overdosis drama killde de zo broodnodige suspense. Eigenlijk al in de voorlaatste aflevering.
    Een finale hoort zo niet te zijn. In de US-finale weet je een kwartier voor het einde nog niet hoe het precies zit. En het sterke is dat, als Sarah dan de uiteindelijke sleutel vindt ook bij jou als kijker het muntje ineens valt en zaken en gebeurtenissen, die eerder schijnbaar toevallig passeerden, ineens als de bekende puzzel in elkaar passen.
    En zo hoort het naar mijn bescheiden mening. Terwijl Forbrydelsen eerder de slotindruk van een soort loterij achterlaat. Er werden bosjes mogelijke verdachten gepresenteerd en de schrijver koos tenslotte voor Vagn en schreef daar een m.i. zeer onbevredigend eindverhaaltje omheen.
    En koos ervoor dat Larsens-familie “in complete ruins” achter te laten. De keuze in de remake om een gezin achter te laten, dat een heel eind op weg is het verlies van de dochter te accepteren en mogelijkheden ziet om door te gaan met hun leven spreekt veel meer aan. Omdat het simpelweg veel realistischer overkomt.
    Jammer! Forbrydelsen nodigt niet uit tot herbekijken. The Killing ga ik dat zeker nog wel doen.

    • Weet je wat mij ook ineens opviel? Bij de selectie van de acteurs voor Forbrydelsen is de omvang en de stand van de oren een heel belangrijk criterium geweest blijkbaar 😀

    • Hahaha, daar hebben we spuit 11 ook. Mijnheer is iets met oren opgevallen!!
      Ook ik was verrast, dat Vagn het gewoon was. En van de “shoot out” begreep ik werkelijk niets. Daar staan twee jarenlang bevriende mannen en de één vertelt de ander doodleuk dat hij zijn dochter heeft vermoord om god weet welke reden. Want dat bleef eigenlijk nogal onduidelijk.
      En Pernille maar met grote ogen rond blijven kijken en met de voorgeschreven regelmaat “Theis” zuchten. En Sarah, ach die arme meid durfde weer niet te schieten en dus kon Theis met zijn door bloed vertroebelde blik kalm aanleggen en schieten.
      Kunnen we besluiten, dat Forbrydelsen een beetje “overrated” is en dat het succes van de serie waarschijnlijk ligt in het feit, dat soapachtig drama, de onderkoelde Deense inslag en een feitelijk nogal dun crime-verhaal erin tot een hutspot wordt gemengd. Waardoor kijkers met gespreide interesses aan hun trekken komen.
      Voor de die hard suspense liefhebber scoort de serie onvoldoende. Ik vroeg me bijvoorbeeld af hoe het met dat meisje Mette zat, die 15 jaar terug werd vermoord. Geen punt, aldus de schrijver, gewoon een beetje versiering zonder enige echte betekenis. Reclame voor een inmiddels failliet verhuisbedrijf.

      • Weet je wat ik ook nog een beetje jammer vind? Dat het meisje Nanah niet wat meer invuling heeft gekregen. Behoudens een onbenullige ” bye-bye-zwaai-zwaai” -clip bleef ze een soort pop, die was vernield.

    • Inmiddels begrijp ik ook beter, waarom die recensent van de NY Times, waar je ons eerder naar verwees, een vergelijking in het voordeel van het Deense origineel vond uitvallen. Die man heeft er gewoon met zijn soap-bril op naar gekeken. En eigenlijk kun je hem dat nauwelijks kwalijk nemen dat hij dat gedaan heeft, want hij moet al snel in de gaten hebben gehad dat hij met een crimi-soap te maken had.

      • Wat je hem wel kwalijk kan en mag nemen is, dat hij een echte crime-serie vergelijkt met een crime-soap. Die vergelijking gaat mank. 😀

    • Soms, heel erg soms is het wel eens goed en vooral zuiverend om toe te geven dat je er naast zit.

      Zo ook met the Killing die ik in de originele versie al een paar jaar geleden had gezien en die in mijn beleving toch anders was blijven hangen dan dat ik nu heb herbeleefd.

      Hoewel de deense originele versie niet te versmaden is moet ik toch toegeven dat die Yanks er iets meer en vooral iets beters van hebben gemaakt iets wat je als normaal mens bijna niet voor mogelijk zou houden overigens.

      En inderdaad nu ik voor de 2e maal het origineel weer heb gezien kan ik me redelijk tot uitstekend vinden in de niet malse kritiek daarop zeker in vergelijking met de U.S. versie.

      Maar al met al toch ook wel eens leuk om te constateren dat niet alles van het nivo Familie de Mol/ Bauer c.s. / J. Smit is wat op de treurbuis bijna dagelijks over een ieder word uitgestort.

      • Helemaal met je eens hoor, Willem. Liever elke dag iets als Forbrydelsen [al denkt anna daar blijkbaar anders over, maar die kan op donderdag haar hart ophalen bij Bauer’s Zigeunerkamp] als de de Molprut.
        En laten we niet al te negatief worden [even RadaR op zijn plek zetten 😛 ]: Forbrydelsen blijft wel gewoon een meer dan goede serie. Maar ik heb inmiddels wel de Amerikaanse versie op mijn lijstje staan 😀

      • Maak het nu niet gekker dan het al is, anna. Ik beschik slechts over een enorme mensenkennis 😀
        En jij hoort vind ik te weten, dat RTL8 allesbehalve mijn interesse heeft 🙂

        Shit, van zelfs deze paar regeltjes zweet ik me de pleuris 😛

      • Wat leuk dat anna weer de weg terug gevonden heeft naar één van de plezierigste bloghoekjes 🙂
        En nu moet jij niet meteen beginnen met plagen, Leon, want anders vertrekt ze weer. En dat is zonde want ik vind haar one-liners heerlijk. 🙂

        Jeetje, wat is het warm. Is er ergens nog een terrasje open? 😀

    • Helemaal mee eens!Ik heb net de laatste aflevering van de Americaanse bekeken(vond de Deense ontknoping een enorme afgang,niks geen spanning)om te kijken hoe die was,nou,heel wat anders,een echte triller ontknoping,ga ik zeker nog bekijken…

    • Ik weet niet aan wie je de vraag stelt, anna, maar ik wil hem best beantwoorden met een volmondig “neen”. De hele scene tussen Vagn en Theis deed mij wat merkwaardig geforceerd aan. Theis [moest natuurlijk even snel bezopen worden], die zich nergens van bewust is [mobieltje stond uiteraard uit of had hij vergeten] en een enorme “[t]hijs” voor zijn kop krijgt. En vervolgens vraagt de moordenaar hem om hem neer te schieten. Tja, je moet er maar opkomen.
      En natuurljjk doet Theis dat vervolgens en volgen de “hartverscheurende” beelden van Theis die afgevoerd wordt en Pernille, die thuis de kinderen troost.
      Hoe meer ik er over nadenk hoe melodramatischer ik het ga vinden.

  3. Teleurstellend gevoel overgehouden aan de ontknoping. En jij zat er ook 99% naast, want er is geen duo-daderschap. Heb er een tijdje op zitten kauwen en ben tot de conclusie gekomen, dat die ontknoping onlogisch, gekunsteld en in veel opzichten onbegrijpelijk is. Waarom vermoordde die Vagn nu eigenlijk het meisje? Omdat ze van plan was weg te lopen??????? En wat me nog het meest teleurstelt is, dat aan het eind de familie Larsen een nog groter slachtoffer is dan bij het begin. Dochter verloren, huisvriend verloren, vader draait de bak in; zeer zwartgallig eind. Tel daarbij nog op, dat er een detective werd doodgeschoten, een andere detective compleet doorgedraaid is en dat het hele politieke gedoe uiteindelijk nauwelijks van invloed blijkt te zijn geweest op de moord en je houdt de indruk van een gigantische warboel over, waarin de schrijver een in mijn ogen slecht geslaagde poging heeft gedaan om twee verhaallijnen te vertellen en onderweg wat pogingen heeft gedaan die met elkaar te verweven. Hartmann triomfeert, allerlei ruines achterlatend. Dat is misschien de enige werkelijke overeenkomst tussen die verhaallijnen. De complete “disarray” van de familie Larsen en de chaos van het lokale politieke bestuur in Kopenhagen.
    Neen, de ontknoping staat me geenszins aan en doet de serie qua nivo geen goed.

    • Het katergevoel overheerst ook bij mij. Gekunsteld, zoals Jurgen zegt, is het goede woord. De verklaring die de moordenaar zelf gaf voor zijn daad laat ruimte voor allerlei vraagtekens. Lund had Vagn net zo goed in de voorlaatste aflevering kunnen [laten] pakken. De slotepisode had dan achterwege kunnen blijven of wellicht kunnen worden benut voor een wat beter verhaal rond het motief.
      De politieke verhaallijn eindigde als een soap. De held wint en laat zonder enige wroeging een slagveld achter.
      Onbevredigend allemaal, maar misschien is dat wel te wijten aan de torenhoge verwachtingen. Wat resteert is een goede serie, waarin een gezapig tempo hand in hand gaat met zoveel mogelijk onduidelijkheid scheppen.
      Ben benieuwd op Forbrydelsen II daarmee gaat breken.

  4. nou ik heb t gezien maar ben blij dat t klaar is, beetje teveel twists and turns en uiteindelijk kan je nog wel weken doorgaan met speculeren en iedereen verdacht maken maar wordt alleen maar meer ongeloofwaardiger
    betwijfel of ik de volgende serie ga kijken, als ik er niet aan begin mis ik niks heb ik het gevoel
    mss moet ik maar weer wat minder tv gaan kijken 🙂
    komende week moet zeker gaan lukken; ZONNEN!!!! :-8

  5. Pffff…… nog net op tijd, want jullie gaan zo kijken natuurlijk. Ikzelf doe dat later [waarschijnlijk in de kleine uurtjes want slapen gaat weer een probleem worden vrees ik].
    Maar goed: mijn verdachte is de man, die ik de grootste gluiperd van het hele stel vind: de assistent van Troels, Morten nog wat. Die kan overal bij, speelt zijn spelletjes, wil Rie een oor aan naaien. Dat soort types heb ik een gloeiende afkeer van, dus is hij mijn suspect numero 1.
    Veel plezier en vooral spanning bij het kijken 😀

  6. Wat heb je er weer een werk van gemaakt 🙂 Leuk die match tussen de Deense en US-hoofdrolspelers. Zit de dader erbij??? 😀 Want ik heb ook geen idee, hoewel je me wel wat steuntjes in de rug geeft met je blog. Ik ga me zo langzamerhand installeren, want over een half uur is het bingo. Evalueren we de ontknoping nog onder het genot van iets kouds en vochtigs?

Nice and easy to work with

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s