SCHANDE VAN DE SCHADE

Wellicht hebben jullie je verwonderd over het feit, dat SP-stemmer by default, die ik nu eenmaal ben, ik geen woord heb gewijd, laat staan euforisch ben geworden, aan de spectaculaire uitkomsten van de recentelijke peilingen. Want 4 weken voor de gang naar de stembus constateren, dat de partij van mijn voorkeur op 37 zetels zou staan en daarmee verreweg de grootste partij lijkt te gaan worden, het is niet niks.Zou het allemaal kloppen, wat de Hondt e.a. aangeven, dan staat de partij van de Tomaat voor een meer dan verdubbeling van het huidig zetelaantal. Dat zou historisch zijn.

Vanwaar dan toch die terughoudendheid mijnerzijds? Is dat een teken van gebrek aan vertrouwen in het echt behalen van zo’n fraai resultaat?
Welnee, natuurlijk niet. Want als iets inmiddels vaststaat dan is het wel, dat Roemer en zijn club een geweldig verkiezingsresultaat gaan behalen. Naar alle waarschijnlijkheid zelfs het beste uit de nog jonge historie van de SP. En dat stemt mij meer dan tevreden.
Maar als vanouds blijf ik mezelf en wie het ook maar wil horen voorhouden, dat het nog altijd maar om dagkoersen gaat. En die zijn, zoals de beursjongens zo fraai plegen te zeggen, nogal volatiel.
Ik zou er bijvoorbeeld niet vreemd van opkijken, wanneer straks het VVD-verkiezingscongres er toe leidt, dat het in Europa tot “etterbakje” gepromoveerde goedlachse even studentikoze als holle type, wat de afgelopen anderhalf jaar het begrip staatsman zijn geheel eigen “Facebook- & Twitterlike” invulling heeft gegeven, alle spreadsheets van de peilers tot grote verhitting en dus vertekening zal brengen en we lezen, dat zijn partij de 35, 45, 55 [?] zetels nadert. Wie de bΓΌhne heeft, heeft immers ook het momentum, zo werkt het tegenwoordig nietwaar?

Neen, mij lijkt het verstandiger om rustig te blijven [doet Roemer ook en dat bevalt me prima] en gewoon goed te gaan volgen wat er in de komende weken in de vorm van debatten e.d. op ons af gaat komen. En zoals altijd let ik er ook nu niet op of iemands haar goed zit, welke stropdas hij om heeft, zijn uitstraling popie-jopie genoeg is. Ook ga ik niet met mijn rug naar het beeld zitten, kleun niet op zoemers of toeters, vlieg niemand om zijn of haar nek. En zeker ga ik niet kijken hoeveel Facebook-vriendjes of Twitter-volgers hij/zij heeft.
Strikt de inhoud, daar zal het mij om gaan. En heel goed luisteren, omdat in die debatten vrijwel altijd de eerste, soms nog wat vage, contouren zijn te ontdekken van wat mij na 12-09 staat te wachten. Qua kabinet/coalitie, maar ook qua beleid.

En zolang de Stemwijzer [niets menselijks is mij vreemd] me vertelt. dat ik meer dan 2x zoveel affiniteit blijkt te hebben met de SP-programmapunten dan met die van de VVD voel ik me happy. Bijkomend prettig feit is, dat SP, PvdA en PVDD met afstand de partijen blijken te zijn, waar mijn gedachtegoed zich het best aan laat afmeten. Europa66 en de VVD bungelen ver achteraan, komen helemaal nergens. Daar hou ik van, daar slaap ik lekker op. πŸ™‚

Nog even een rechtstreekse opmerking richting Mr. Sunshine. Mark, ik heb een prima campagnelied voor jullie gevonden. IkΒ  wed, dat jij en je vrienden de champagne laten ontkurken op het moment, dat Sian Evans zingt “Look at the damage we have done”?

Ik nodig kiezend Nederland uit om op 13-09 a.s. die zin uit volle borst mee te galmen. Als de schande van die schade electoraal is uitgewist.

16 thoughts on “SCHANDE VAN DE SCHADE

  1. Ieder volk krijgt zijn leiders die het verdiend, als daar ook maar een kern van waarheid in zit dan is meelij met het Nederlandsche gepeupel ruimschoots op zijn plaats.

    Immers aan de ene zijde van het spectrum een verrader van de grondgedachten van het liberalisme en aan de andere zijde een practisch volbloed Maoist.
    De ene trekt ten strijde met aan zijn zijde een verzameling Papen en Jezuiten met als joker een schertsfiguur die een vooorliefde voor bruine overhemden heeft.

    De ander zal dat gaan doen met een oplichtersbende der sociaal democratie en een verzameling dusdanig wereldvreemd raaskallende figuren die niemand meer sereieus neemt, en met als leidraad het rode boekje als verborgen agenda in het colbertje.

    Voor beide grootmoeftis geld dan weer wel dat je met zulke “vrienden” absoluut geen vijanden meer nodig hebt.

    Eigenlijk zou NL als een soort van genoegdoening massaal op de Libertariers, Henk Krol of Marianne Thieme moeten gaan stemmen!!!

    Het campagnelied voor de VVD is uitstekend gekozen, maar als begeleiding voor de gehele NL politiek leek mij de Treurmars (begrafenismars) van de Heer Chopin ook wel toepasselijk.

    • Ik begrijp, dat je niet langer twijfelt, Willem. Want las ik eerder, dat je de SP nog een kleine mogelijkheid achtte, met je overigens volledig misplaatste opmerking over Roemer als MaoΓ―st lijkt me die kleine mogelijkheid niet langer serieus. πŸ™‚
      Overigens ben ik wel een beetje teleurgesteld; want waar je er duidelijk blijk van geeft qua muziek creativiteit en het openstaan voor vernieuwing te willen prediken proef ik aan de andere even duidelijk als nadrukkelijk, dat je waar het de politiek en de SP in het bijzonder betreft erg blijft hangen in oude beelden en achterhaalde beeldvorming. Misschien moet je daar nog wat aan werken πŸ˜€

  2. Handig uitgewerkt, die multifunctionele bruikbaarheid van dat Kosheen-trackje. Hier is over nagedacht πŸ™‚
    Ik zag gisteren ene Blokhuis [familie van?] van de VVD in “debat” met Jasper van Dijk [SP]. Het ging over de boete voor beroepsstudenten, wel bekend neem ik aan. En ik hoorde die Blokhuis zonder een spier te vertrekken het misschien wel bekendste riedeltje uit de politiek opboeren. De VVD is tegen zo’n boete [men wil het “sociale” leensysteem, klinkt raar hoor uit een VVD-mond, dat woord “sociaal”], maar zij steunt de wetgeving daartoe wel.
    Onthou dat maar, want dat is bij een volgend VVD-kabinet de tekst die in mooie krulletters aan de wand van de Trèveszaal komt te hangen.
    Alsof je Freek de Jonge hoort zeggen, dat hij wil dat Ajax kampioen wordt maar dat hij Feijenoord steunt in het gevecht om de titel.
    Dus ja, Damage gaan we uit volle borst, met het schuim op de mond, meegalmen als we als kiezer onze “damage” hebben aangebracht en de boel eens flink hebben opgeschud.

    NB: Emile, kappen met die tomatenijsjes. Niet te vreten, man. πŸ™‚

  3. Phoe, dat slapen met deze temperaturen πŸ™‚ Daarom maar even langs gewipt en van Kosheen genoten. T888 werk van de bovenste plank. Schiet de keuzelijst al op??
    Je vindt het vast niet erg als ik me niet moei met de verkiezingen op dit moment. De anderen kunnen dat veel beter dan ik πŸ˜€

    • We liggen op schema met de keuzelijst, Lot. Half september schat ik kun je er zelf in gaan snuffelen. πŸ™‚
      Ik begrijp, dat je het politieke gebeuren schijnt te missen. Want dat is immers een slaapmiddel bij uitstek πŸ˜€

    • Keurig!!! We zijn heel benieuwd πŸ™‚
      Uiteindelijk toch nog zonder de stimulans van politici in slaap gekomen en we gaan gedaan eens genieten van het Dolce Vita The Dutch Way πŸ˜€

  4. Het deed toch wel wat merkwaardig aan daar in Utrecht. De voorheen grote broeders PvdA en CDA in een debat met een partij die nog even een te grote broek aan heeft en 2 kleintjes.
    Ik dacht nog: “Groen Links heeft zich qua omvang uiteindelijk toch aangepast aan het formaat van haar lijsttrekster” πŸ˜€
    Maar het zal de beide voormalige groten best pijn gedaan hebben, dat de groten van nu het debat met de kleintjes van nu nog niet interessant vonden en dus wegbleven.

  5. Een ding is in ieder geval zeker: Haarsma denkt dat de aloude beproefde “draaimethode” ook deze keer weer gaat werken. Hij draait zijn gat uit bijna het hele Lenteakkoord. En speelt weer voor de pseudo-Sinterklaas, die straks aan de coalitietafel weer in werkelijkheid een struikrover blijkt te zijn. 😦

    • “Draaien” is de standaard stand waarin politici staan, dat weet je inmiddels toch wel, Arno? Per politicus kan het qua snelheid verschillen, maar tollen doen ze allemaal. En nu maar hopen dat daar na 12-9 suizende oren bij gaan komen van het gegalm wat over heel Nederland zal heengaan: LOOK AT THE DAMAGE WE HAVE DONE!!!!! De Limbo’s en Brabo’s mogen het in dialect zingen, de lippen van de Volendammers worden dichtgenaaid πŸ˜€

  6. Ik constateer slechts [en dat is niet voor de eerste keer] dat je je keurig houdt aan je eerder uitgesproken boodschap en voornemen. Zei je niet hier in een blog wat maanden geleden, dat we rustig “a breath” konden nemen voordat het verkiezingsgeweld zou losbarsten? πŸ™‚
    De politiek houdt zich daar zelf ook prima aan, zo blijkt.
    Die Stemwijzer, da’s eigenlijk wel een goed idee. Hoewel ik nauwelijks een verrassende uitkomst verwacht. Maar een bevestiging is ook nooit weg nietwaar?

    • Ik moet wel toegeven, Paul, dat ik langzamerhand wel weer toe ben aan het politieke steekspel. πŸ™‚ Op dit moment wordt er hier en daar wat gelosseflodderd, maar dat moet anders. Het is hoog tijd voor de Spaanse Peper πŸ˜€

  7. “Dance-Trance-Tijger” Rutte zal verguld zijn met jouw campagnesong. πŸ˜€
    Weet je, ik vind het wel lekker, dat het rapaille zich zo lang stilhoudt. Misschien is daar mede de oorzaak van, dat ze eigenlijk niet zoveel te vertellen hebben? Emile gaat prima en die arme arme Diederik moet peultjes zweten, vermoed ik.
    Zelf voel ik me er erg prettig bij, dat ik al geruime tijd weet waar mijn stem heen gaat. Staat onwrikbaar vast, wat er ook gebeurt.
    En als 13-09 de schande van de schade inderdaad blijkt te zijn uitgewist galm ik uit volle borst mee met Sina.

  8. Waarom zou je je bij deze zomerse omstandigheden uberhaupt druk maken? πŸ™‚
    De politici zelf houden zich 4 weken voor D-day ook nog opvallend rustig. Gaat prima zo, steady she goes ….. 37 peilzetels moet minimaal 30 echte zetels opleveren.

Nice and easy to work with

