REALITY CHECK

“Londen is history”. Al wat ons Nederlanders nu nog wacht is een soort Eurofestival event en Ranomi, die gaat laten zien dat ze ook met de vlaggenstok prima overweg kan. En misschien, heel misschien blijft de vraag nog even rondzoemen of de inmiddels Pauw en Witteman overstegen Mart Smeets Rio 2016 gaat halen. Haal ik het zelf wel in de roerige tijden die ons staan te wachten is misschien ook wel een relevante afvraging.
“Time will tell” zoals mijn betovergrootvader vanachter een stevig stuk pruimtabak zei. Om vervolgens een straal bruinzwart sap in de kwispedoor te mikken.

Na het feestje van vanavond [ het gerucht gaat dat de Britten ook de hoogzwangere Adéle de buhne willen oprollen om haar aandeel te kwelen] staan wij voor een reality check.
Want hoewel u wellicht het tegendeel vermoedt is de wereld en is ook Nederland heel weinig veranderd na 14 dagen Londen. De korting op uw en mijn pensioen gaat gewoon door. De zorg is nog steeds veel te duur. Het aantal jongeren wat zo diep in de schuld zit dat de loonbeslagen cijfermatig zijn geëxplodeerd, groeit hard. Steeds meer grote bedrijven laten weten, dat er fors in het personeelsbestand gaat worden gesneden. Europa is nog dezelfde chaos, waarin nog steeds dezelfde incompetente mannetjes en een enkel vrouwtje figureren.
Duidelijk is wel geworden, dat de politici in Europa de 14 dagen sportfeest in Londen niet hebben aangegrepen om enigszins in de luwte te werken aan een echte oplossing, die het zinken van Mothership Europa tot staan moet brengen.
Evenzo is duidelijk geworden, dat de verkiezingscampagne met nog 4 weken te gaan tot aan de verkiezingen voorzichtig in gang is geschoten. “Nek-aan-nek” is het volgens de peilers als het om het duel Rutte-Roemer gaat. “Tot aan de nek in de stront” is de beste omschrijving voor het Europa van 13 augustus 2012. En de burger annex kiezer , zo wordt duidelijk als je lukraak op wat plekken leest waar pseudo-politiek gediscussieerd wordt, kijkt de politiek steeds nadrukkelijker met de nek aan.
Maar toch zijn er ook deze verkiezingen weer kippetjes en haantjes, die gewoon hun nek uitsteken in de hoop daarmee de gunst van de kiezer, van u en mij, te winnen. En ook deze keer weer denken zij nu net die puntjes te hebben gevonden, die u en mij voor hun verleiding zullen doen zwichten.
Neem nu Groen Links met haar volstrekt gederangeerde lijsttrekker. GL komt met het idee om u, als u op een terrasje van een watertje wilt genieten, gratis kraanwater te gaan verschaffen i.p.v. het gebruikelijke kraanwater in het plastic Spa-flesje. De horeca staat te juichen, dat is duidelijk. Na de verkiezingen komt datzelfde GL natuurlijk met een initiatiefvoorstel om de prijs van de kuub kraanwater iets te verhogen. Want niets is gratis, wat me meteen brengt bij het haantje met de kippenborst Alexander P. De trots van D66 [waarom heet die club nog steeds niet gewoon Europa 66? ik heb het hem al ettelijke malen gemaild, maar hij durft blijkbaar niet.] vertelde zijn congres, dat gratis geld niet bestaat. Wijselijk zei Alex er niet bij, dat zijn stelling slechts voor u en mij opgaat.
Want voor banken bijvoorbeeld bestaat dat gratis geld al heel lang. Ze kunnen het met tussenpozen met miljarden tegelijk ophalen in Frankfurt, bij de ECB. En tussen die prettige bezigheden door hebben ze ook nog wat speeltjes als de LIBOR en de Euribor, waar veel gratis geld mee te fabriceren is.
Gratis geld bestaat ook wel degelijk voor beurs- en andere speculanten. Algoritmes, verstopt in een aantal “black boxes”, een leuk tooltje als de “flashcrash”: middelen, waarmee heel snel heel veel gratis geld te produceren is.
Zou Alex P. niet beter weten? Of is hij gewoon weer bezig ons een oor aan te naaien?
Een retorische vraag, ik weet het.
Alex wil ook, dat elke Nederlander vanaf geboorte, zoals een kalf in de stal bij boer Haarsma, wordt gebrandmerkt tot automatisch donor. Want hij vindt blijkbaar, dat niet alleen driekwart van de inhoud van onze portemonnee de staat toebehoort, maar ook elk orgaan en alle ledematen van ons lichaam. Hoe zou Kees v.d. Staaij daarover denken, zo vraag ik me af. Want Alex pleegt wat in vaktermen “een agressieve overname” wordt genoemd. Door 16 miljoen vestigingen van de baas van  v.d. Staaij te willen overnemen.
Ik zie de felle verkiezingsdebatten al voor mijn oog vorm krijgen.

Geen leuk, maar wel een goed en broodnodig iets, zo’n reality check. Vooral na zo’n peperduur en super decadent feestje als Londen 2012. PSV merkte gisteren hoe de realiteit  kan verschillen van de zoals gebruikelijk enorm opgepompte fictie.
Het is aan u zelf te bepalen hoe u vanaf morgen tegen de Nederlandse wereld [laat Europa maar even zitten, daar gebeurt de aankomende maand toch nauwelijks iets] gaat aankijken. Kiest u de rol van PSV [bedrogen uitkomen] of die van RKC [gezond verstand, poten op de grond] ? Het Nederlands electoraat inmiddels een beetje kennend weet ik, dat het ook hier een [dikke] nek aan [dikke] nek race zal worden.

13 thoughts on “REALITY CHECK

  1. Dat er nog iemand is die de voorman van het gilde der zakkenvullers Pechtold nog serieus neemt is voor mij althans een groot wonder, ongeveer net zo een wonder als dat er nog mensen bereid schijnen te zijn het water van Sap (what’s in a name??) tot zich te nemen.
    Overigens wat Klink betreft lijkt het mij toe dat juist hij degene is die als eerste zijn grote waffel dient dicht te houden over met name de zorg, daarbij verwijs ik volgaarne naar zijn ministerschap waarin hij heeft bewezen hoe hij en zijn club er echt over denken en laat dat nu haaks staan op dat geblaat wat hij nu zijn zuinige mondje laat verlaten.
    Tsja en dat die meneer van de Erasmus weinig kaas van ondernemerschap heeft gegeten moge ook kristalhelder zijn, want helaas ook de pharma industrie maakt en moet maken winst al was het alleen maar om de ontwikkeling van nieuwe producten mogelijk te maken.
    Volgen wij namelijk zijn snode plannen, is er de gerechtvardige vraag wie gaat de zogenaamde vooruitgang dan betalen???
    Veel beter zou zijn om voor de landen van bv de EU te komen tot een eenduidige prijs voor medicatie in zijn algemeenheid, het is toch van de zotte de soms enorme prijsverschillen die er zijn tussen de diverse landen, net zo gek als het enome verschil wat er is tussen wat bijvoorbeeld in NL mag worden voorgeschreven als medicatie en een land als bv Belgie of Griekenland.
    Daar zit hem de winst in en niet in het verplaatsten van de productie naar een lage lonen land want dat is de facto wat deze Erasmus adept exact bedoeld.

    Godlof heb ik de sluitingsceremonie volledig aan mij voorbij kunnen laten gaan en gezien de hier geplaatste opmerkingen heb ik daar dus totaal niets aan gemist, voor opgewarmde lijken ga ik wel naar een mortuarium toe en voor het kweken van afkeer ten opzichte van zelfgenoegzaam schreeuwende heren kijk ik wel naar “Triump des Willens” ongetwijfeld zal de overeenkomst tussen de diverse ceremonieen van de OS en de partijdag te Neurenberg niet louter uit toeval bestaan.

  2. We kunnen het er rustig over eens zijn, lijkt mij, dat wat we de aankomende weken van de heren politici te horen zullen krijgen grotendeels in het bakje “onzin” en “drogbeloften resp. -voorstellen” kan worden opgeborgen.
    Echt bruikbare voorstellen kunnen we m.i. in hoofdzaak slechts verwachten vanuit de samenleving zelf. Zoals bijvoorbeeld dat idee van de man van het Eramus MC. Hij stelt doodleuk voor om, in reactie op de steeds maar terugkerende en oplaaiende discussie over de steeds hogere prijs voor medicijnen, de macht van de farmaceutische industrie aan banden te leggen.
    Door op Europees nivo een non-profit organisatie op te richten, waar de produktie van nu peperdure medicijnen voor zeldzamere ziektes tegen kostprijs zou moeten plaatsvinden. Wat een enorm prijsdrukkend effect, ook op de totale zorg, tot gevolg zal hebben.
    Daar wil ik die compleet het spoor bijster lijkende Sap over horen, niet over die kul van gratis kraanwater. Daar wil het haantje Pechtold over horen i.p.v. hem te horen liegen over het niet bestaan van gratis geld.

    • Misschien ben ik een slecht denkend mens, Paul, maar ik denk dat deze meneer van het EMC er goed aan doet te beseffen, dat hij weleens met vuur kan spelen. Er is geen lobby machtiger dan de Pharma-lobby. Ok, misschien alleen de bankenlobby 🙂 Dergelijke prima voorstellen als van hem worden hooglijk niet op prijs gesteld. Maar iets zegt me dat de animo binnen het Europa zoals wij het kennen niet groot zal zijn. Er wordt, als het er van komt, waarschijnlijk een commissie op gezet en dan bloeit de zaak vanzelf dood. Vergeet niet: je kunt politici veel verwijten, maar niet dat ze hun plaats niet weten en niet zouden weten waar ze wel en waar ze niet aan mogen komen.

    • O, maar laat ik helder zijn: ik verwacht ook niet dat er iets van dat idee terecht gaat komen. Maar daarom blijft het wel gewoon een prima voorstel. En als de wereld echt de kant op gaat , waarin echt goede voorstellen niet meer kunnen worden geuit omdat daar risico’s aan zouden kleven, nou beste RadaR, dan zou ik zeggen laat dan ook de Rote Armee Fraktion maar binnenkomen. Want datr lijkt dan de enige mogelijkheid om nog iets te bereiken.
      Maar begrijp me niet verkeerd: ik ben nog lang niet zover. Met een beetje “strijd” en veel gezond verstand kunnen we onze rechtmatige plek best nog wel herwinnen.

    • Het positieve aan dat voorstel vind ik, dat er tenminste eens op een andere manier wordt gekeken naar mogelijkheden om de zorgkosten binnen de perken te houden.
      Tot voor kort zocht men de oplossing alleen maar in hogere premies, harder en meer werken, uitkleden van het basispakket: samengevat de klant moest de dupe worden. Misschien is dit wel een omslag in het denken, waar we allemaal iets aan hebben.

      • Is er niet onlangs door Ab Klink een rapport gepresenteerd, waaruit blijkt dat alleen al miljarden kan worden bespaard door de “overkill” aan zorg [de ADHD-manie met de Ritalin-stortvloed; onnodige c.q. overbodige medische ingrepen, die nauwelijks kwaalbewstrijdend zijn, kolonnes geestelijke zorg verleners die zich om probleemgezinnen bekommeren] te elimineren of op zijn minst terug te dringen tot normale proporties?

  3. RadaR heeft gelijk: de afsluiting leek in alles op het Eurovisie Songfestival. En bij het echte exemplaar keert mijn maag zich steevast om, dus ben ik afgehaakt bij deze massale Britpop show.
    Wel nog gekeken naar de presentatie door de Brazilianen. En dat bracht mij bij de vraag waarom het eigenlijk nodig is, dat zo’n toekomstig organserend land zich al 4 jaar van te voren presenteert, waarbij ook langzamerhand veel meer registers worden opengetrokken dan je als nuchter mens nodig acht.
    Is het de bedoeling dat wij ons een beeld moeten kunnen vormen van zo’n land? En moeten wij vooral geloven, dat het beeld wat via feest en dans en heel veel lichteffecten aan ons wordt getoond het enig juiste is? Anno 2012? Waarin we ons eigen weg over de planeet [en zelfs daarbuiten] kunnen vinden via de media en internet?
    Iedereen die de moeite neemt kan zelf ontdekken hoe het er in Brazilië in werkelijkheid aan toegaat. Maar toch wil men ons in die schijnwereld laten geloven. Eigenlijk zijn de Olympische Spelen één grote commercial geworden. Misschien een idee om de Gouden Loekie aan Rogge c.s. uit te reiken?

  4. Net op het journaal bevestigd: helpen afsluiten komen o.a. The Who [zou Townsend nog steeds molenwieken?], George Michael en …….tada……de gerenoveerde opgewarmde lijken van de Spice Girls. Dar wordt weer tomeloos genieten …….. als je kijkt tenminste. 😀
    Jeanette zal niet te houden zijn 😛

    • Het was mooi, het was ontzettend “over the top”, het was een decadent feestje.
      En zoals me vaker overkomt begin ik na een tijdje kijken spontaan te geeuwen.
      Dan hoor ik gewichtig doende mannen iets zeggen over “unite all people” en meer van die propaganda-onzin, waarna ik mijn buikje wel vol heb. En toen ging Londen in mijn huisje op zwart 🙂

    • Toch zeker wel even naar Pus, Del C, Del B gekeken mag ik hopen? Ik hoorde gisteren iemand iets mompelen als “als mijn vrouw er zo uitziet als ze 45 is stop ik abrupt met vreemdgaan”.

  5. Het zit er dik in, dat we vanaf morgen met het volgende circus gaan worden geconfronteerd: dat van de politieke “topsporters”. Aan de ene kant denk ik bij mezelf “voor de zoveelste keer dezelfde sprookjes, leugens, zwartmakerij, etc” maar aan de andere kant denk ik: “Stel je eens voor dat de SP inderdaad de grootste wordt, dat zou toch een beloning voor jaren en jaren volhouden zijn.” Dus laat maar komen. Jij hebt ons inmiddels voldoende getraind om te weten waar we op moeten letten en waar door heen geprikt moet worden. En iets zegt me dat je daar de komende 4 weken volop mee door zal gaan. Dus ….. vort met die geit. Ik zit klaar, laat de debatten maar komen. 😀

  6. Even kijken of ik het goed begrepen heb: Smeets “fading” omdat het moment waarop hij zijn laatste grote kunststukje zal hebben verricht al is bereikt of steeds nader komt. Rio 2016 lijkt me voor de dan 72 jarige Mart net even een brug te ver. Adèle vind ik eigenlijk niets van, dus die had je net zo goed weg mogen laten. Pechtold super vaag, wat geheel overeenkomt met zijn politieke profiel. Gratis geld misschien niet maar gratis verdiend geld bestaat in ieder geval zeker! Dus Alex kletst weer eens uit zijn nek, wat hij ongetwijfeld de aankomende weken consequent zal blijven doen.

  7. Wat een snoepje is die Adéle toch. Of misschien is bonbon wel een beter woord. 😀
    Ik ben erg teleurgesteld in Alexander de Grote. Want ik had me net voorgenomen om voor de feestdagen even een zak gratis geld te gaan ophalen. Toch maar bij een bank gaan werken dus.

Nice and easy to work with

