HET SCHIET LEKKER OP

De 96e editie van de Tour was er, na een paar jaar vrijbuiterij, weer een met een vast scenario. Zoals we ons dat zo goed herinneren uit bijv. de Indurain-  en de Armstrong-periode.
Een Britse tijdrijder met klimcapaciteiten wint de Tour 2012 en bewijst daarmee, dat de ultrakorte overheersing door een andere Australische tijdrijder met klimcapaciteiten voorbij is. Het was een Tour met vaak heel voorspelbare en dus saaie ontwikkelingen; maar ook een Tour met soms heel bezienswaardige momenten. En natuurlijk vooral de Tour, waarin het Nederlandse wielrennen voor langere tijd op zijn plek werd gezet. Maar daar gaan we het niet opnieuw over hebben; zout in open wonden strooien is in dit geval niet waar ik voor kies.

2012 bracht de sportliefhebber ook de 2e editie van Tour du Jour, het programma waarvan ik vorig jaar na regelmatig kijken had kunnen vaststellen, dat het zich het best laat omschrijven als plat vermaak van het bekende RTL-gehalte met als ingrediënten:
– de aalgladde presentator met chronische verbale diarree;
– een ietwat geschuffelde ex-wielrenner
– een ex-wielrenner in de rol van analist
– de af en toe aanschuivende overjarige rebel met snor
Dat afgewisseld met losse gasten uit diverse disciplines, die geacht werden zich aan te passen aan het nivo van het programma.
Wat prijsvraagjes, wat wielrenliefhebbers die bereid waren zich in het zweet te rijden om vervolgens belachelijk te worden gemaakt, wat vrouwenvlees in de gedaante van rondemissen, daarmee had je het wel gehad.
En laat ik daar eerlijk over zijn: dat eerste seizoen in 2011 heb ik met enige regelmaat smakelijk kunnen lachen. Waarom precies dat laat ik maar onbesproken.
Maar desondanks koos ik er dit jaar voor slechts 3x te kijken. Bij de start,  ergens halverwege en rond het eind. Want platte humor werkt bij mij heel kort. Door 3x op die manier te kijken hield ik simpelweg de mogelijkheid open, dat ik zou kunnen ontdekken, dat het programma een draai ten goede zou kunnen hebben gemaakt. Dat ik daarmee mijn eigen uitgangspunt “you never make a first impression twice” geweld aandeed nam ik maar voor lief.
Gisteravond keek ik de 3e keer en ik neem aan dat zulks genoeg zegt.

Die 3e keer kijken leverde ook nog winst op. Die  erin bestaat, dat voor mij voor altijd is vast komen te staan, dat die overjarige rebel met snor, luisterend naar de naam Johan Derksen, voldoet aan alle kenmerken, die samen leiden tot de conclusie, dat we met een enorme droplul [Derksen’s favoriete woordkeus voor mensen,  die niet aan zijn behaarde lippen hangen] te maken hebben. Een droplul, waarvoor de uitdrukking “te groot voor zijn maat schoenen” veel te zacht uitgedrukt is. Derksen is bijna te groot voor Nederland, althans zo meent hij zelf.
Dat de man in het seizoen orakelt over voetbal, ach nauwelijks belangrijk toch? Dat hij op zijn ouwe dag ook de smaak van en de weg naar commercieel succes heeft ontdekt en zijn prullaria, als daar zijn door zijn VI uitgegeven boeken die het leven beschrijven van wegwerp-beroemdheden uit de sport en cd’s met randdebielenpop, via het programma aan de man brengt, ach RTL is RTL, nietwaar?
Allemaal niet zo erg, hoogstens zo “boring” dat je er als kijker voor kiest snel wat anders te gaan doen.
Maar Derksen meent dat zijn positie in dit land van heel veel randdebielachtigen dusdanig “huge” is geworden, dat hij ook zijn mening kan geven over terreinen waar hij geen [tenen]kaas van heeft gegeten. Want slim als hij is beseft hij dondersgoed, dat hij best weleens in staat zou kunnen zijn de mening van zijn achterban te beïnvloeden. Derksen weet, dat daarbij kennis van zaken niet van belang is, een grote bek volstaat.
En, zo bedacht ik me, daar kan wellicht die verklaring worden gevonden voor het feit, dat de VVD tegen veel verwachtingen in een positief beeld laat zien in de peilingen.
Want Derksen is VVD-er en draagt dat te pas en te onpas ook graag uit. En met die pet op, nauwelijks gehinderd door enige kennis, gaat hij met grof geschut tekeer tegen mogelijke opposanten van zijn favoriete politieke clubje.
Waarvan hij gisteren een staaltje ten beste gaf met Roemer als slachtoffer. Ongenuanceerd, met een volkomen verkeerde weergave van de gevolgen voor het voetbal in Nederland van plannen van de SP om het tijdelijk contract van werknemers IN ALLE BRANCHES binnen 2 jaar verplicht te laten omzetten naar vaste arbeidscontacten, fulmineerde de rebelse snor met de populistische trekjes erop los. Dat Roemer niet aan tafel zat en dus geen kans op weerwoord had kwam hem wel zo prettig uit.
In zijn tirade vol holle frasen en gebrabbel vergat de rebelse snor even, dat al zou de SP het voetballers en voetbalclubs onmogelijk willen maken om aan mensenhandel  absurde bedragen te verdienen, het belang van alle werknemers in alle bedrijfstakken dat belang van die kwalitatief arme en van het bedrog en onvermogen aan elkaar plakkende voetbalwereld verre overstijgt.
Maar de wereld van de overjarige rebelse snor is maar heel klein. Wel met hemzelf in het centrum, dat wel natuurlijk.

Een positieve noot nog om mee te eindigen. Het schiet lekker op inmiddels met die sportzomer. Nog even 2 weken OS en we hebben het gehad. Mag ik u een kijkadvies geven? Woensdag al starten de Spelen met het damesvoetbaltoernooi. En dat is verdraaid leuk om naar te kijken. Damesvoetballers zijn nog niet zo gehersenspoeld als hun mannelijke tegenhangers en spelen deels nog vrijuit. U zou er eens naar moeten kijken, echt waar. Vergeet daarbij niet het geluid uit te zetten, want de vrouwelijke verslaggevers zijn inmiddels wel een kloon van hun mannelijke collega’s. En waar vrouwengebabbel al  “in general” moeilijk verdraagbaar is, geldt dat voor vrouwen die over voetbal praten met een factor 5.

18 thoughts on “HET SCHIET LEKKER OP

  1. RTL 7 profileert zich toch schreeuwerig als “de zender meer voor mannen”. Als je het programma-aanbod bekijkt lijkt het mij te gaan om een specifiek soort mannen. En hoewel men ons graag het tegendeel door de strot wil duwen weet ik zeker, dat er nog steeds een omvangrijke groep mannen bestaat, die zich in het geheel niet bediend acht door wat RTL hen voorschotelt.
    Ik lees net dat Willem de vraag op tafel gooit “wat is er mis met plat vermaak?”
    Wel, Willlem, niets denk ik. Omdat het helemaal geen kwestie is van mis of raak. Want bij TV-kijken geldt voor mij nog altijd, dat onderwerp en de kwaliteit waarmee dat wordt gebracht bepalend zijn. En bij “plat” is de kwaliteitsfactor in het geheel geen issue. Want plat is gewoon plat en hoe je het ook draait en keert het blijft plat, 1-dimensionaal.
    Plat heeft wel een relatie met het begrip “smaak”. Zoals de één gewend is aan een frikandel bij zijn andijvie, geeft de ander de voorkeur aan een karbonade. Zoals de één zijn honger stilt door een opgewarmde kroket uit de muur te trekken, stapt de ander een broodjeszaak binnen om een broodje gezond te halen. In beide gevallen wordt de honger gestild. Na verloop van tijd is de één
    een vette maagpatiënt geworden, de ander loopt op zijn 50e de marathon van Rotterdam.
    Het is maar waar je voor kiest, nietwaar? Beiden zullen een tijdlang gelijk oplopen in hun gevoel van tevredenheid. Zoals voor kijkers naar plat amusement aan de ene kant en de kijkers, die merken dat de zoektocht naar een beetje kwaliteit steeds moeilijker wordt, aan de andere kant ook zal gelden. Maar het is bijna een natuurwet, dat platheid afstompt omdat je nu eenmaal niet wordt uitgedaagd om na te denken. Slechts het primitieve in je wordt aangesproken. En zoals je bent wat je eet, ben je net zo goed wat je kijkt [en leest].

    • Met volledige instemming je heldere reactie gelezen, Optimist. Smaak is inderdaad een heel belangrijke factor in dit geval. En ik ben het volmondig met je eens waar je stelt dat plat vermaak geen kwestie van “mis of raak” is.
      Veel eerder zou je m.i. de vraag moeten stellen of plat vermaak wel vermaak is. Een opeenstapeling van grofheid, schreeuwerig gebrachte en meestal niet of zwaar onvoldoende onderbouwde meningen, pikante anekdotes en, zoals RadaR ook aanstipte, de exploitatie van de domheid van mensen + het als het even kan belachelijk maken van diezelfde mensen ……. leidt die optelsom tot de uitkomst “vermaak”????????
      Als dat zo is dan zij we inderdaad bij het punt gekomen, waarbij we ons gelijk mogen achten aan de plebejers uit de tijd van de Romeinen, die vol extase keken naar het door leeuwen worden verscheurd van mensen in de arena.
      En misschien voelt Derksen, die in tegenstelling met wat Willem laat doorklinken bij mij geen enkel gevoel van waardering oproept, zich wel een soort Caesar?
      Want hij biedt dat soort vermaak aan, geniet er zichtbaar van en vult zijn zakken er mee.
      RTL kijken is wat mij betreft “a way of life” geworden en dat is nadrukkelijk niet de mijne. Ik kies ervoor pas te gaan dementeren als mijn hersencellen over zo’n jaar of 30-40 het wel mooi vinden geweest, dat ik ze zolang heb gedwongen om hun werk te doen. RTL kijken zou betekenen, dat ik die hersencellen veel te vroeg op “mute” zou zetten. En dat is veel gevaarlijker, want bij niet gebruiken slijten ze 2x zo hard.

      • Bij de meeste RTL-kijkers geldt toch veel meer, dat het geklots van het water wat minder heftig wordt als ze van het programma-aanbod genieten??? 😀

      • Die regel geldt alleen zomers, Jeanette. ’s Winters bevriest dat water gewoon en dan worden die RTL-kijkers pas echt zombies. 😀

      • Blijkbaar werkt hetgeen jullie beweren nog niet als je maar 3x kijkt. Want mijn water klotst nog net zo hevig als altijd. 😀

      • Pas maar op dat het de komende dagen niet aan de kook raakt. 😛

        BTW : leuk dat je weer met de website bezig bent. Kunt niet echt stil zitten jij, hè?

  2. “Islana Kziernieuitnikov” = Briljant!!

    Zoals je zelf al een beetje aangeeft is nu juist het leuke van dit soort wel of niet wanstaltige programma’s dat je zelf mag en kunt bepalen of je daar naar wil kijken en dus ook de vrije keuze heb om je wel of niet te ergeren aan welke gast of vaste medewerker dan ook.

    Zelf heb ik wel met enige regelmaat naar dit zogenaamde “platte’ vermaak gekeken ( overigens wat is er eigenlijk mis met wat dan genoemd word “plat vermaak” ???) het programma is overduidelijk een 100% kopie van RTL’s Voetbal International, inclusief de pedante presentator Genee, waarbij opgemerkt dat Danny Nelissen weiliswaar qua omvang steeds meer op Jan Boskamp begint te lijken, maar helaas niet dezelfde inhoudelijke kennis en humor bezit, idem overigens voor die andere vaste tafelzitter Ger(tje) Jacobs wiens coiffure weliswaar overeenkomsten vertoond met die van Rene van der Gijp maar daarmee houd wel iedere verdere vergelijking op.

    Wat overbleef was niks meer of minder dan een programma wat geheel en al pretentieloos amusement aanbood met soms sterke en soms minder sterke gasten aan de vaste tafel en inderdaad soms zelfs smakeloos en soms zelfs tegen het ranzige aanschurkte.

    Echter als je dan ziet met welke beperkte middellen en andere beperkingen dit programma werd gemaakt, want ga maar na iedere avond live, niet de beschikking hebbende over alle beelden zoals de NOS die wel heeft, een beperkt budget, te weinig spraakmakende gasten enz. enz., ondanks dat alles en meer bleef er alrthans in mijn ogen toch wel een redelijk amusant programma over, absoluut niet wereldschokkend maar dat pretendeert men ook niet.

    Ja en wat “de snor” aangaat begin ik je afkeer te delen tegen zijn tirades tegen wat en tegen wie dan ook en dan voornamelijk omdat hij deze bij voorkeur doet als degene tegen wie het gericht is niet live aanwezig is waardoor de inhoud (en daar zou het om moeten gaan) van zijn tirade(s) ook wat mij aangaat volkomen verloren gaat, en het eigenlijk niet meer alleen storend is te noemen maar steeds meer begint te ruiken naar niet alleen een bepaalde vooringenomenheid en een duidelijk gebrek aan persoonlijke moed om de confrontatie aan te gaan maar vooral naar een bepaalde vorm van lafheid en dat is nu pas echt storend te noemen!!.

    Zoals Johan D. zelf al meermalen heeft gezegd is zijn rol als Journalist inclusief de daarmee gepaard gaande (on) verantwoordelijkheden een volstrekt andere geweest dan in zijn huidige rol als hoofdredacteur/werkgever van een al of niet pulpblaadje en dito wel of niet zijnde ranzige uitgeverij, daar waar hij als journalist slechts met zichzelf te maken heeft gehad, heeft hij nu de zorg en verantwoordelijkheid over een bedrijf en dus een xtal gezinnen en ja helaas pindakaas ook zijn bedrijf bestaat slechts bij de gratie van de mensen die zijn producten kopen en hoe meer mensen die producten kopen des te beter het gaat met dat bedrijf.

    Wat dat betreft stoor ik me dan ook in het geel niet aan het feit dat Johan D. zijn producten aan de man probeert te brengen op elke en welke manier dan ook, ik noem dat goed koopmanschap en laten we wel zijn niemand is verplicht om te kopen en of te lezen wat er uit die hoek allemaal verschijnt!!!

    Zo kun je het bv Johan D. toch niet kwalijk nemen dat zijn blad nu eenmaal 20% meer losse verkoop genereert als er alleen al op de cover het woord AJAX staat i.p.v. welke andere willekeurige club dan ook, net als blijkt dat totaal nietszeggende intervieuws met nietszeggende jeugdige voetbalmiljonairs ook de verkoop opstuwen en dan te bedenken dat het dan nog meestal totaal kritiekloze intervieuws zijn dan ook.

    Echter wat voor Johan D. dan weer pleit is dat hij dankzij zijn gebruik van de commerciele mogelijkheden op welke wijze dan ook , hij in zijn blad ook ruimte geeft aan zeer gedegen achtergrondverhalen en onvervalste ( en zeer kostbare) onderzoeksjournalistiek waar soms harde kritiek niet word geschuwd hoewel dat niet echt goed is voor de oplagecijfers en het verkrijgen van medewerking vanuit de o zo bekrompen voetbaljungle, en dat er bij zijn uitgeverij wel degelijk voor de ware liefhebber schitterende boeken verschijnen en dat allemaal dankzij zijn commerciele inzicht.

    Aangezien ik me nog niet echt heb verdiept in de motivatie en achterliggende gedachte bij de SP aangaande omzetting van tijdelijke flex contracten naar vaste contracten, kan ik mij op het 1e gezicht vinden in de protesten hiertegen.

    Hoewel de SP op vele, vele punten mijn warme sympathie geniet, met name op het gebied van zorg/ouderen/rol van de overheid/bestrijding van overheadkosten etc. etc. maar meest voornaam het gegeven dat de SP een einde wenst te maken aan de ongebreidelde uitwassen van het huidige systeem en de daarmee samenhangende uitbuiting en ontmenselijking van zeer grote groepen mensen, is dit contractengelul weer eens een SP punt waarvan bij mij de stekels weer recht overeind komen, misschien terecht misschien onterecht ik kom daar nog wel op terug nadat ik daar eens echt goed kennis van heb genomen.

    Ja, en sorry dames maar vrouwenvoetbal neem ik helaas niet serieus, dat zal ook pas gaan gebeuren denk ik wanneer er naast vrouwenvoetbal bijvoorbeeld ook “highlandgames” voor en door vrouwen worden georganiseerd, maar buiten dat vind ik vrouwenvoetbal helemaal niet om aan te gluren, nee dan kijk ik nog liever naar het testbeeld met de kop van Johannes de Derksen erop.

    • @Willem:
      Het blad VI lees ik al jaren niet meer. Wel loop ik nog zo af en toe langs de VI website en die kan ik allesbehalve als geweldig aanmerken. De merchandising knalt op je af alsmede het soort nieuws, wat het nivo Story e.d. niet overstijgt.
      Ik begrijp dat wel, want het past helemaal in het plaatje en voldoet aan de doelstelling: de juiste [RTL?] doelgroep trekken.
      Derksen mag van mij waar verkopen wat hij wil; it’s a free world en ook nog eens een wereld waarin het verkopen van in feite prullaria heel goed mogelijk is. Dat weerhoudt mij er niet van me er mateloos aan te ergeren, wat vooral met de opdringerigheid ervan te maken heeft.
      De core-business van Derksen en zijn mannen is echter voetbaljournalistiek bedrijven, wat VI ook al in het verleden onder andere leiding prima deed.
      Nu kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het bedrijven van journalistiek het middel is om uiteindelijk boeken te produceren en te verkopen.

      Als we het kaf [de “kijk mij eens een mafkees wezen”boeken over Gijp en Jacobs] van het koren scheiden dan blijven boeken als over Hiddink, van Gaal e.d. over. Ik heb daarmee in mijn handen gestaan, erin gegluurd en ze beiden weer keurig op de stapel teruggelegd. Wellicht zijn ze in voetbalkringen terecht bejubeld, als lezer trokken ze mij in het geheel niet aan. De luxe-uitvoering ervan was wellicht de “main-feature”. De vraag bij mij is hoeveel van de kopers het echt gelezen zullen hebben. Velen zullen het hebben gezien als een soort gadget, een hebbedingetje wat het goed in de vitrinekast doet en bij de vrienden/maatjes.

      Maar laten we eerlijk zijn: hoewel die langzaam iets aan het afnemen lijkt te zijn leven we in een periode waarin iedereen die een scheet met enige ruchtbaarheid heeft gelaten direct na de billen te hebben afgeveegd samen met een ghostwriter aan de gang gaat om een boek te schrijven. En zoals men vroeger de 3 stuiver romannetjes en dokterromannetjes bij stapels kocht en verslond zo koopt men nu producten als die van de firma Derksen en co. En waarschijnlijk kijkt men er soms apetrots naar in de bijna zekere veronderstelling toch maar een mooie rij “literatuur” in huis te hebben gehaald.

      Er is een gat in de markt en Derksen heeft dat onderkend en is er ingesprongen. Zoals een marktkoopman doet en met koopmansgeest. En net als de marktkoopman weet, dat de spijkerbroeken die hij voor 10 euro verkoopt na een maand en 3x wassen rond de reet van de koper lubbert, zo weet Derksen dat zijn steeds maar weer en steeds meer door hemzelf aangeprezen boeken na 10 minuten bladeren alleen nog maar bruikbaar zijn als king size bierviltje.

      Maar je hebt gelijk: hoe meer mensen kopen hoe beter het gaat met het bedrijf. Daar wil ik slechts nog een kleine correctie op aanbrengen. Want waar ik meen te zien dat jij het over het bedrijf VI hebt denk ik, dat het bedrijf-Derksen eerder aan de orde is.

      • Iets zegt me, dat hier de kans ontstaat op wat kruitdampen. 😀
        Dat zal, was het niet Pieter? , plezier doen, want die miste dat gekleun van koppen tegen elkaar hier toch????

  3. Ik mag toch wel hopen, dat de Francaises er bij zijn op het voetbaltoernooi? Dat was bij het WK de enige ploeg die in meerdere opzichten het bekijken waard bleek. 🙂 Moet er niet aan denken om die Britse pancake-bekkies weer te moeten aanschouwen.

  4. In zijn tirade vol holle frasen en gebrabbel vergat de rebelse snor even, dat al zou de SP het voetballers en voetbalclubs onmogelijk willen maken om aan mensenhandel absurde bedragen te verdienen, het belang van alle werknemers in alle bedrijfstakken dat belang van die kwalitatief arme en van het bedrog en onvermogen aan elkaar plakkende voetbalwereld verre overstijgt.

    Prima constatering, waarmee je het overtuigende bewijs levert, dat die Derksen [ik slaag er nog steeds moeiteloos in de man te ontwijken] inderdaad de 1-dimensinale man is, die bij RTL volstrekt op zijn plaats is. Ben overigens blij, dat je hebt nagelaten een foto van het illustere trio op te nemen. Van de vorige kreeg ik spontaan brandend maagzuur.

    • Derksen legitimeert zijn georakel, waarin hij en passant iedereen die hem voor de voeten loopt beschadigt, door in een zeldzaam moment van helderheid van geest van zichzelf te zeggen, dat “hij ook maar wat lult”.
      Hij meent oprecht daarmee vergoeilijkend bezig te zijn, maar claimt meteen wel ook het recht om gewoon door te gaan met mensen of organisaties die zich niet gedragen of niet handelen in overeenstemming met de spelregels van de snor met grof geschut aan te pakken.
      Derksen’s uitgangspunt is, dat hij 9 van de 10 keer gelijk heeft. Zelfs als hij aantoonbaar ongelijk heeft. En als hij keihard wordt geconfronteerd met zijn ongelijk maakt hij dankbaar gebruik van de laatste reddingsboei door schouderophalend de wereld van de platheid te laten weten, dat hij “ook maar een mens is”. Waarbij hij 2 belangrijke elementen onbenoemd laat.
      Hij is een primitief denkend en redenerend mens, gezegend met de niet onlogische [de man is immers een Drent] boerenslimheid.
      En dus is hij van de ooit sigaren paffende bijzit van Ruud Terweijden, dankzij de legalisering van de platheid en onbeschoftheid [wat dat betreft zou je hem de gelijke kunnen noemen van bijvoorbeeld Paul de Leeuw], kunnen opklimmen tot de grofgebekte populist. Waar je bij aanvang best om kunt lachen tot je ontdekt dat het zijn permanente gimmick is geworden. Waar wij nauwelijks meer om hem kunnen lachen, bezijkt hij zichzelf van het lachen. Want met zijn platheid loopt hij inmiddels wel bovenmatig binnen als simpel hoofdredacteurtje van een even simpel, tendensen van de Story en meer van die pulp tonende, sportblaadje.

      @RadaR:
      je gaat er even mee stoppen, begrijp ik? Very wise, my son. Over 14 dagen breekt de verkiezingspest uit en dan verwachten wij een fitte RadaR aan de strartlijn. 🙂
      Het staat je in de tussentijd uiteraard vrij om hier een echt ijskoud biertje te komen drinken. 🙂

  5. Een voortreffelijk geslaagde poging om die overjarige rebel met snor te ontmaskeren en dus op zijn plaats te zetten. Daar ben jij toch wel opvallend goed in!!!
    BTW, die rondemiss ……… is dat de rondemiss van de de ronde van Turkmenistan?

  6. En waar vrouwengebabbel al “in general” moeilijk verdraagbaar is, geldt dat voor vrouwen die over voetbal praten met een factor 5.

    Je begrijpt natuurlijk wel, dat ik mijn reactiebehoefte op dit log na deze opmerking ernstig ga bijstellen!!!!!! 😛

    • Wie de schoen past, Sjaantje, …….. 😀
      Overigens komt er de komende week weinig om op te reageren, dus neem rustig je tijd om je positie te heroverwegen 😛

Nice and easy to work with

