SUMMERTIME BLUES

De overvloedige regenval, de hoofdzakelijk grijze luchten, de soms voor zomerse begrippen wel erg lage temperatuur …. allemaal ingrediënten, die meewerken aan het opborrelen van dat gevoel wat je met recht de Summertime blues mag noemen.En dan heb ik het nog niet eens over alle gebeurtenissen, die zich nationaal [Waalre bijvoorbeeld] en internationaal [Syrië, Spanje waar in 80 steden het “summertime blues”-gevoel tot uiting werd gebracht, wat is veroorzaakt door de combinatie van onmenselijke bezuinigingen met 30 miljard steun aan de falende banken] manifesteren.
Er komt zo schat ik in nog alle gelegenheid om daar een keer verder op in te gaan.
Nu wil het ik houden bij dat meer kleinschalige “summertime blues”-gevoel, zoals dat zich bij mezelf via soms bijna banale dingen opdringt. Om er maar een paar te noemen:
– het aantal echt ijskoude pilsjes wat ik dronk is in jaren nog niet zo laag geweest. Gewoon kamertemperatuur heeft al te vaak volstaan;
– in de zomer verander ik van carnivoor in herbivoor. Ik hou ervan om zomers zoveel mogelijk salades te eten, of het nu tonijn, Nicoise of gewoon Hollandse zijn, I love it. Maar daar hoort zon bij, een aangenaam temperatuurtje. Ook een stokbroodje met een lekkere punt Brie erbij smaakt toch anders als de regen tegen de ruiten klettert. Ja, ik ben een gevoelsmens;
– de zomer is, het zal u bekend zijn, bij uitstek de periode waarin het verse fruit in overvloed aanwezig is. Aardbeien, kersen, druiven, meloenen ….. ik vreet me er bijkans een bult aan. En dat is ook zomer 2012 het geval, maar alweer ontbreekt er een belangrijke “touch”. Een schaal vol van dat heerlijke fruit, al of niet overgoten met een passende vloeistof, ziet er in de zon toch anders uit dan in een situatie waarin de lichtinval van buiten wordt getemperd of vaak zelfs wordt geminimaliseerd door de grijstinten van datzelfde buiten.
Die dingen en enkele anderen hebben mij een “summertime blues”- gevoel bezorgd. En nu het er op lijkt [nadruk op “lijkt”] dat de zomer aankomende week toch zijn gezicht gaat laten zien [laten we hopen dat het niet voor 2 dagen zal zijn, want ik wil echt gezeten in mijn eigen lekkere luie stoel dat ijskoude bier weer eens dagenlang kunnen genieten] is het tijd om dat  gevoel niet alleen even hier publiek te maken, maar ook met stuk passende muziek te onderstrepen. Als een soort afsluiting,zeg maar.
En eigenlijk ook als een soort ondersteuning aan iedereen, die het veel moeilijker als ondergetekende heeft op dit moment. Jimmy Thackery kietelt de gitaar en Reba Russell zingt ons toe, dat we misschien “one foot on the levee and one foot in the grave” hebben, maar we zijn zeker nog niet verzopen. “Summertime bluesrock” van het bovenste plankje dus.

12 thoughts on “SUMMERTIME BLUES

  1. Het ziet er echt naar uit, dat we op zijn minst een zomerse week gaan meemaken. En daar gaan wij maar van profiteren zo hebben we besloten. Jij kunt je bier vanaf maandag wel koud zetten, RadaR. 🙂 Ik wens jullie allemaal een fijne week. Waarin de “levee” niet meer zo belangrijk is al klinkt hij nog zo lekker. En een “Midnight in Harlem”-sfeertje kun je muzikaal ook hier nabootsen.
    Daar hoef je niet voor naar de States. Lijkt me trouwens ook nogal riskant.

    • Veel plezier, P. Mooi weer hoef ik je niet te wensen, want dat zit inderdaad wel goed. Ik ga zeker mijn koelkast herindelen, want het lijkt erop, dat er meer ruimte voor “ftisdrank” nodig zal zijn.
      Volgende week draai ik zelf het logpitje ook op laag. Energie sparen is even de boodschap [zo vinden de nieuwsmakers ook].

      • @RadaR
        Een energiek muziekje om je te begeleiden tijdens zowel het herindelen als om de benodigde energie op te doen, de titel is overigens wel heel toepasselijk.!!!

      • Mocht er ooit een “Beton” top 100 komen dan is deze van UPO zeker een kanshebber Willem. Slechts één kleine kanttekening: draai dit niet, in tegenstelling tot jouw advies, als je de koelkast vult. Het risico dat je wat uit je handen laat vallen blijkt namelijk groot. 🙂

  2. Heb mezelf maar even vergast op een klein halfuurtje bluesmuziek. Willem’s koppeltje, jouw koppeltje en achter die laatste 2 vond ik een clip van diezelfde heer Thackery met een in omvang op een jongere uitgave van BB King lijkende gitaarheld bij naam van Popa Chubby. En die 2 mannen geven me toch een spetterende uitvoering van Red House ten beste, dat wil je niet weten. Ga even bijkomen met een ijskoud [ 😀 ] biertje.

  3. De heren hebben elkaar weer gevonden, merk ik. En dit maal is de blues het “slachtoffer” 🙂
    Lekker hoor! Die Corona neem ik straks als het goed is. Van de baas mag ik nu alleen nog maar kiezen uit water, thee en koffie.

  4. Heerlijk schitterend bluesje om onwijs lekker bij te genieten tijdens het drink en eetgelag op een fraaie summers day lekkere Corona bij de hand, voor de avond heb ik ook wel wat leuks uitgezocht tijdens het nuttigen van een tot meer zelfinzicht leidende Southern Comfort (absoluut NO ice), en ja weer eens een amerikaanse dame pfoeh en wat voor een dame!!!, maar ja de heer is overigens ook niet misselijk……

    • Ik heb nog geen maand geleden het album Revelator van dit koningskoppel beluisterd. En daar staat dit heerlijke trackje dus ook op. 🙂 Need I say more? Prima keuze , deze voor Susan & Derek.

  5. Leuke manier om de summertime blues te omschrijven. En conform je laatste alinea ben ik het er helemaal mee eens, dat er vele minder prettige manieren zijn om de S-blues te krijgen.
    Die Reba is weer zo’n voorbeeld van 1 van die vele Amerikaanse vrouwen, die we hier inmiddels hebben zien langskomen, met een dijk van een stem. Goed hoor!

  6. Dit is er weer één, hé ? 🙂 Of vergis ik me? Neeeee, ik vergis me niet. Op de studio-opname zingt Thackery zelf, dat is het. Nou deze met mevrouw Russell kan er ook helemaal mee door, hoor! Heerlijk nummer met een op het eerste gehoor religieus toontje, maar de Yanks drukken nu eenmaal graag hun gevoelens uit door naar “the good book” te verwijzen. In dit geval stoort dat helemaal niet!

  7. Zelf heb ik diverse redenen voorhanden waarom voedsel me soms niet smaakt. Bijvoorbeeld als ik een vis-a-vis gesprek heb gehad met mijn groeps”commandant”. Tot nu toe heb ik er nooit last van gehad bij het lezen van je logjes. Maar de suggestieve manier waarop je hier bezig bent zou dat wel eens kunnen gaan veranderen. 🙂

Nice and easy to work with

