KOPPENSPEL AFL. 2

Sport minnend Nederland kan opgelucht ademhalen: Rabobank heeft een etappeoverwinning binnen. En het is volstrekt geen toeval, dat het Luis Leon Sanchez was die op waarlijk magistrale wijze wonderkind Sagan en grote jongens als Philip Gilbert en Sandy Casar in het pak stak. Een maandag met een positief randje dus [even niet naar buiten kijken, want dan dreigt de depressiviteit weer toe te slaan. Je moet toch niet denken aan Henk & Ingrid, die ergens op een camping in Nergenshuizen staan! Die gaan straks echt met de pest in het lijf richting stembus ๐Ÿ˜€ ]

Maar we gaan als tijdverdrijf weer even “koppensnellen”, volgt u mij maar.

Banken steunen Zalm: los hypotheken af.
Dat banken een bankman steunen [als het maar geen geld kost maar geld oplevert] kan nauwelijks als opmerkelijk worden gezien. Dat banken รฉn Zalm de VVD een flink steuntje in de rug geven natuurlijk ook niet. De VVD hoeft immers straks niet een verhaal te brengen, dat het onvermijdelijk is om de HRA aan te pakken. Welnee zeg, Rutte heeft het hem aangereikte verhaal al klaar liggen. Alleen nog even in zijn kop stampen.
`Banken staan er slecht voor; overheid kan ze niet opnieuw steunen; goed dat de banken zelf manieren zoeken om de kapitaalbuffers te verhogen en risico’s te beperken” .
Dat zijn zo ongeveer de kernwoorden uit dat conceptje.
De waarheid luidt ongeveer als volgt:
” HRA kosten gaan omlaag, maar ik hoef het niet te brengen; geld van de burger hoef ik nu niet meer aan banken te geven, de burger wordt gedwongen dat zelf te doen”.
En onder die concepttekst heeft Rutte al 5 smiley’s getekend.

Dit halfjaar uitzonderlijk veel bedrijven failliet.
Het aantal faillissementen in Nederland begint zich te ontwikkelen als de staatsschulden in de PIIGS-landen. Een stijging met een kwart maar liefst. OK, er zullen veel strandtenteigenaren tussen zitten, de toeristenindustrie draait slecht, de terrasjes blijven leeg want u en ik drinken onze warme chocolademelk het liefst thuis.
Maar laten we dat ene lichtpuntje niet vergeten: er is nog steeds geen bank failliet.

De Mos vertrekt als PVV-raadslid.
Vorige week nog laaiend maar strijdbaar gooit de Mos nu de handdoek in de ring. Ik heb hem onverwijld getwitterd, dat heel Den Haag achter zijn beslissing staat en opgelucht adem haalt. En hem natuurlijk veel succes in zijn verdere politieke carriere gewenst.
Per ongeluk tikte ik er nog ” LMAO”ย  achter.

Wantrouw statistieken en negeer peilingen”.
Onder deze kop wijst filosoof Hans Schnitzler [nee, niet Schnitzel] erop, dat waar statistieken en peilingen van [al of niet voortschrijdende] gemiddelden uitgaan het juist de uitzonderingen, de bijzonderheden zijn die het uiteindelijke beeld bepalen.
Of dat Maurice de Hondt er toe zal brengen een echt baantje te gaan zoeken of het CBS zal doen besluiten het bekende ” mandje”ย  af te schaffen, ik betwijfel het.
Want elkaar bedonderen, elkaar belazeren: dat is toch ook hier al heel lang ” the favorite passtime” ?

Strand van Fukushima weer open voor badgasten.
Dat moet een van de weinige stranden ter wereld zijn, waar je kunt verbranden zonder dat de zon schijnt. Maar geschikt als attractie voor ramptoerisme lijkt me Fukushima Beach bij uitstek.

Zo en nu ga ik snel de ramen dicht doen want het regent in. 4 wolkjes met de getallen 17, 19 , 22 en 19, die zag ik ook nog vanuit mijn ooghoeken staan. De kop van Gerrit Hiemstra kunt u dus voor deze week wel laten schieten. Nee, niet op schieten, die goeie jongen kan er ook niks aan doen.

32 thoughts on “KOPPENSPEL AFL. 2

  1. Steeds meer begint bij mij het idee post te vatten dat de hh politici meer uit een soort van wanhoop dan uit een echte overtuiging vasthouden aan de EU en de Euro.

    Het kan toch niet zo zijn dat al die duizenden politici die allemaal vanuit verschillende filosofieen en beginselen denkende en werkende zijn, eenduidig over dit onderwerp denken en doen??

    Oke, er zijn hier en daar wat tegenkrachten o.a. zoals hier Wilders anti-europageluid maar die geluiden zijn merendeels toch wel marginaal te noemen.

    Voor het overige lijkt het wel dat 99% van de politici het juist over het meest belangwekkende en controversiele onderwerp wat Europa toch is, dat men het dus juist sec alleen maar daarover allemaal gelijktijdig het eens is., dit nu bevreemd mij eigenlijk al een hele tijd in grote mate.

    Ook zij lezen en weten natuurlijk over de steeds grotere weerstand en protesten door hun eigen bevolking en hun politieke achterban zijnde het stemvee tegen Europa maar vooral tegen allerlei maatregelen die juist door Europa worden en zijn veroorzaakt, of het nu gigantische bezuinigingsoperaties zijn of versneld een soort van Europadictatuur invoeren ze graven feitelijk steeds verder en dieper lijkt het wel hun eigen politieke graf.

    Welke hopeloze berichten er ook zijn zoals dat de crisis nog minimaal 10 jaar zal gaan duren en alleen nog maar erger gaat worden en zich alleen maar meer en meer verdiept, dat de werkloosheid met minimaal 4.5 miljoen zal gaan toenemen en dat nu ook Italie op het randje van omvallen staat gezien het laatse nieuws dat 2 grote banken hun ranking door het riool zien spoelen en zoals we allemaal weten is dat dus het begin, zij blijven bij hun pro Europa lijn.

    Toch ondanks alle ellende die er nu al is en die er nog aankomt, blijven bijna alle politici vasthouden aan de enige strohalm die zij voor zichzelf hebben gecreeerd en dat vind ik toch eigenlijk wel verbazingwekkend, immers ook zij dienen te weten en zeker gezien de historie van ons mensjes, dat mocht de “shit hit the fan” zij gezien hun opstelling in deze dagen eigenlijk bezig zijn en waren met een soort van collectieve zelfmoord, want dat zij allen dan ter verantwoording worden geroepen door wat ik voor het gemak maar “het Volk” noem lijkt mij althans overduidelijk.

    Het lijkt wel of men van links tot rechts van het politieke spectrum gehersenspoeld is en dat zij allen als politici maar niet willen en kunnen inzien welke wig er word en is gedreven tussen politiek en haar uitvoerders en de bevolking en dus is de retorische vraag: Waarom????

    @RadaR
    Hypotheek of boot, zonneklaar is dat een ieder word genaaid en dat de BV Nederland langzaam maar zeker aan het desintegreren is, waarbij steeds duidelijker aan het worden is dat de antwoorden niet van de banken of de heersende politieke elite zullen komen, maar dat de burger het antwoord zal dienen te geven op welke wijze dan ook en zoals een ieder weet kunnen revoluties en revoltes snel ontstaan en zeker in deze “snelle” tijd.

    Ja, het is een fraaie dame met even fraaie muziek, ongetwijfeld zal in haar voordeel spreken dat ik werkelijk geen enkel woord begrijp of versta van haar liedjes waardoor het lekker mysterieus blijft.
    Trouwens de link met dame Bjork is knap gevonden eerlijk gezegd had ik daar nog niet aan gedacht maar nu je het zo zegt zijn er wel overeenkomsten, alleen weet ik wel met wie ik een beschuitje ga eten en met wie dus niet.

    • Trouwens de link met dame Bjork is knap gevonden eerlijk gezegd had ik daar nog niet aan gedacht maar nu je het zo zegt zijn er wel overeenkomsten, alleen weet ik wel met wie ik een beschuitje ga eten en met wie dus niet.

      Bjรถrk [geloof het of niet maar ze zingt net Isobel voor me ๐Ÿ™‚ ] is iemand voor een goed gesprek. Eivor heeft eerder de fysieke kwaliteiten die meer geschikt zijn voor gezelschapsspelletjes. En dan mag ze er nog bij zingen ook!

      Je brengt verdomd goed onder woorden, wat waarschijnlijk veel mensen als een soort onbestemd gevoel door en langs de ingewanden voelen gaan. Waarom???
      Waar moet dit toe leiden???
      Zal ik maar een poging wagen de koe bij de hoorns te vatten en het beestje bij naam noemen? Ik geef je 2 opties mee en nodig jou maar ook anderen uit die te herkennen dan wel te verwerpen en/of met andere aan te vullen.
      Optie 1 noem ikzelf de positieve, hoewel hij [ook] een negatieve lading heeft. We kennen vermoed ik allemaal het kind, wat gefascineerd wordt door het vuur, wat vlakbij hem loeit. Het weet, dat het niet slim is, maar zijn nieuwsgierigheid dwingt hem toch om uiteindelijk zijn handje naar dat vuur uit te steken. Ernstige brandwonden zijn het gevolg, maar hij heeft een les geleerd.
      Optie 2 kun je wat mij betreft samenvatten als “dit of de apocalyps”.
      Wat past bij het redelijk bekende streven van de lui in de top van de pyramide om een “one world – one economy – one gouverment” scenario uit te rollen. En de sprekende poppen waar wij onze stem op mogen uitbrengen hebben stuk voor stuk hun marsorders al ruime tijd geleden [ergens eind jaren 80] meegekregen.
      Die optie 2 wordt uiteraard [want hij is te afschrikwekkend om langer dan 1 seconde over na te denken] door nog steeds een grote meerderheid van struisvogels en schapen als baarlijke nonsens afgedaan. Dat die meerderheid daarbij negeert, dat de historie meer dan voldoende voorbeelden bevat, waar iets soortgelijks al in de praktijk is gebracht, vormt voor hen geen enkel probleem. Want negeren betekent nog steeds rustig kunnen slapen e.d.

    • Ik ben het met Willem eens, dat je je zou moeten afvragen wat de drijfveer nog kan zijn voor de eurocraten. En eigenlijk geven politici uit het pro-Europa kamp daar een even helder als onthutsend antwoord op, wat simpelweg luidt: “Er is geen weg terug”. We hebben dat de afgelopen tijd achtereenvolgens [in willekeurige volgorde] Samsom, Sap, Rutte, Buma diverse malen horen zeggen. “Europa is de enige optie” is nog zo’n slogan.
      In de vele gesprekken [geen discussies, want we zitten op hetzelfde spoor] die ik met RadaR over “Europa” heb gehad kwam telkenmale het identieke vraagteken opdoemen. Hetzelfde vraagteken wat ook Willem poneert: “waarom”????
      En dat is ook werkelijk waar de schoen enorm wringt. Dat “waarom” is het logische gevolg van het feit, dat de eurocraten nooit helder hebben gemaakt [of hebben weten te maken] waarom dit Europa de enige optie is.
      Au contraire, men heeft zelfs aantoonbaar en bewijsbaar de burger onbeschoft behandeld en belogen. Achtereenvolgens het negeren van de uitkomst van het referendum 2005, het vervolgens ontnemen van de referendum-optie en het ronduit liegen over de werkelijke intentie achter het Verdrag van Lissabon hebben er voor gezorgd, dat er wantrouwen bij de burger is gegroeid. Volkomen terecht overigens.
      En als klap op de vuurpijl ziet de burger dat Europa, ooit het paradijs van de euro, de welvaart en de voorspoed aan alle kanten letterlijk om zich heen instorten. Waarbij steeds duidelijker wordt, dat de constructie van Europa zo amateuristisch, klungelig en riskant is verlopen, dat het continent een speelbal is geworden voor fraudeurs, oplichters, politieke narcisten en onbenullen.
      Er is geen politicus, die nog in staat is een steekhoudend, inspirerend en vertrouwen wekkend verhaal over Europa op te hangen. Zo’n pur sang eurofiel als Pechtold is niet ver meer weg van het punt, dat hij zal gaan worden weggehoond. Sap heeft dat lot al getroffen.
      De hoofdtaak van de politiek is inmiddels geslonken tot het pogen uit te leggen waarom Europa tot het bijna rampgebied is geworden wat het anno nu is. En zelfs daarbij presteert men het om aantoonbaar en bewijsbaar leugens, halve waarheden en verdraaiingen op te blijven boeren.
      Samengevat: het antwoord op het “waarom” in de context zoals Willem die aangeeft is verder weg dan ooit en dus onduidelijker dan ooit.
      De opties die RadaR aangeeft [het kind wil zijn zin doordrijven resp. het project Europa is geen Europees [dus van ons] project maar een onderdeel van een global project] zijn beiden realistisch.
      Ik zou er nog een idealistisch getinte optie aan willen toevoegen, die in onze gesprekken ook regelmatig de revu passeerde. De optie, dat de europese politici aan het vechten zouden kunnen zijn om Europa op de been te houden tussen de economische grootmachten China en de USA en niet te vergeten “the emerging economies” [Braziliรซ, India e.a.]
      Het probleem bij deze in kern optimistische optie is echter wel, dat de Europese politici er dan wel een enorme puinhoop van maken. En dat is alle reden om zeer ongerust te zijn

      • Fraai betoog, Paul. Thumbs up!! Je verwoordt exact zoals ik er ook over denk. Hier kan wat mij betreft een lijstje omheen. ๐Ÿ™‚

  2. Heeft trouwens iemand gisteren dat item in 1Vandaag gezien over de Nederlandse vastgoed-bubble. Al die leegstaande kantoren, die nog voor de oorspronkelijke waarde [uit het Gouden Tijdperk] in de boeken van banken en pensioenfondsen voorkomen? Ook zo’n kop die ik maar niet in de krant kan ontdekken.

    • Ik heb dat inmiddels ook bekeken, P. Veel blije kunstenaars, die voor weinig geld prachtige ruimtes tot hun beschikking krijgen. Ik beschouw dat maar als een van de weinige positieve bijwerkingen van de crisis. Wat die man van Europa 66 zat te wauwelen over “het langzaam laten leeglopen van de “vastgoedzeepbel” kan niet anders dan rechtstreeks uit een boekje komen, wat hij net uit heeft.

    • Langzaam maar gestaag wordt ook in Nederland zichtbaar hoe er puur vanuit winstbejag is aangeklooid. Het begrip “toezicht” verdient de award voor het meest gedevalueerde begrip van de laatste eeuw. Verklaringen daarvoor zijn uiteraard het vrije markt principe en de daaraan ten grondslag liggende politieke filosofie: het neo liberalisme, maar ook de ongelooflijke onverantwoordelijke bereidheid van de politiek om mee te werken aan het niet alleen laten vieren van de touwtjes, maar het vrijwel doorknippen van die touwtjes. Ik las net dat RadaR dat samenvat als “de marsorders die politici van de jaren 80 al af hebben meegekregen van de ontwikkelaars van het vrije markt principe”. En dat zou best weleens kunnen kloppen.
      Die knuppel van Europa 66 dreunde bij Nieuwsuur zijn uit het hoofd geleerde verhaaltje af, ongetwijfeld in de wetenschap dat wat hij zat te vertellen nooit in de praktijk zal blijken te werken.
      Enorme hypotheekschuld, een forse vastgoedbubble, een oplopende staatsschuld, enorme bezuinigingen die tot kaalslag leiden ….. zeg maar eens dat dit landje niet goed is en wordt bestuurd ๐Ÿ˜ฆ

      • Die laatste alinea is een mooie conclusie, Jurgen. Alleen kun je hem beter niet te hard uitspreken, want het zultkoppenvolkje begint dan meteen te blerren “het is allemaal de schuld van links” en “links heeft ons naar de kloten geholpen”.
        En hoe vaak je dat zultkoppenvolkje ook voorrekent, dat CDA en VVD niet alleen vaker maar ook langer aan het roer hebben gestaan de afgelopen 20 jaar dan in dit geval de PvdA, het heeft geen enkel effect. Want uiteindelijk blijkt het dan allemaal de schuld van wijlen Joop Den Uyl te zijn ๐Ÿ˜ฆ

  3. Even nog over dat wantrouwen van peilingen e.d. Geldt dat advies ook als de peilingen een mij welgevallig beeld laten zien? Zoals het wegsmelten van de maandenlang zichtbare winst van Europa 66? ๐Ÿ˜€

    • Ja, goed dat je het zegt. Alex het Haantje blijkt de verkeerde kip te pakken te hebben genomen. Kip Europa lijkt hem alleen maar windeieren te bieden te hebben. ๐Ÿ˜›

    • Bekijk je eigen krant en oordeel zelf, Jurgen. Er is heel erg weinig in de Nederlandse kranten/media te vinden over dit fraude-schandaal, wat qua omvang allesbehalve gering te noemen is.
      Overigens kun je hier http://www.avaaz.org/nl/bankers_behind_bars_f/?bXwHOcb&v=16097 een petitie “tekenen” die pleit voor strafrechtelijke aanpak van de betrokken bankiers [ongeveer 90% schat ik zo in].

      Maar de buitenlandse pers is minder kopschuw; kijk bijv. maar hier
      http://www.guardian.co.uk/business/2012/jul/02/barclays-libor-scandal-change-banking-culture

      • De eerste Europese bankier, die achter slot en grendel wordt gezet, moet nog geboren worden, RadaR.
        Wat Nederland node mist [en dat constateren we niet voor de eerste keer] is echte onderzoeksjournalistiek van het nivo Tegenlicht.
        Thx voor de links, ik zal er eens gaan kijken.

      • Heb dat artikel in The Guardian inmiddels gelezen. Niet goed voor mijn spijsvertering ๐Ÿ˜ฆ Weet je waar ik het meest van schrok? Dat het verhaal, dat banken door de crisis niet meer bereid zijn leningen aan economisch belangrijke branches te verlenen een kutsmoes van de eerste orde blijkt te zijn. Al heel lang namelijk verstrekken banken zo’n 75% van de enorme leningen aan andere financiรซle instellingen en minder dan een kwart aan non-financial bedrijven. Dat was voor de crises zo en dat is vrijwel onveranderd op dit moment. Ondanks dat er bijna een biljoen [trillion in UK-termen], voor de leek we praten dan over een bedrag met 12[!] nullen, aan steun aan belastinggeld werd verstrekt. Driekwart van dat geld is gewoon gebruikt om te “liborren” en toezichthouders en politiek zaten erbij en keken er naar [en lieten zich bij tijd en wijle even lekker verwennen].
        Ronduit “shocking” … eigenlijk een “Inside Job” all over again.

      • Dan zul je ongetwijfeld ook gelezen hebben, Jurgen, dat men er langzamerhand van overtuigd is, dat het Barclay-schandaal in werkelijkheid a global scandal zal blijken te zijn. Lijkt me ook nogal voor de hand liggend, want waarom zou alleen Barclay zo’n “kunststukje” hebben uitgehaald, wat een directe route openstelt naar onbeschofte salarissen, bonussen en andere “prettige bijzaken”?
        Wie weet, misschien naderen we zachtjesaan het moment waarop een bankier de bak indraait of, als de politiek uit angst te worden ontmaskerd als deelnemer in dit spel of op zijn minst profiteur ervan in zijn broek blijft schijten, zal worden gelyncht door de burgers.

  4. Ta, zoals ik het bekijk zitten er 2 kanten [vrij naar den Uyl ๐Ÿ™‚ ] aan dat verhaal over die [versnelde] aflossing van hypotheekschulden. Er is een kant waar de hypotheekgever op het oog voordeel bij kan hebben en uiteraard een kant waar de hypotheeknemer [de bank] voordeel uit kan halen.
    Laat ik even een FICTIEF voorbeeld met mezelf in de hoofdrol nemen, wat ik stapsgewijs ga compliceren.
    Ik kocht ooit een huis van 250.000 euro met daarop een hypotheek van ook al 2,5 ton. Een glad geval zeg maar. ๐Ÿ™‚
    Als ik er echt op ga aflossen gebeuren er verschillende zaken. Het huis, even aanhoudend, dat de waarde niet verandert, wordt bij elke echte aflossing steen voor steen meer mijn eigendom. Ik word echter wel geconfronteerd met een afname in mijn inkomen, omdat ik minder HRA ontvang. “Elk voordeel hep ze nadeel” zei iemand ooit.
    De bank ziet met elke aflossing haar vordering op mij afnemen, wat ronduit gunstig voor de bank is. Zij kan i.p. wat ik betaal zelfs weer uitlenen aan elke gek die in deze tijd nog een huis wil kopen immers.
    Tot zover blijft het een glad geval. Er vindt i.p. geen waardeverlies plaats, alleen geldt voor mij dat geld verandert in stenen bezit.
    Maar nu komt de complicerende factor aan bod. En raken we ook meteen de realiteit aan.
    De huizenprijzen verkeren in een soort vrije val situatie. In de afgelopen jaren is er al een daling in die prijzen opgetreden die de 20% benadert, zo niet al overtreft.
    Mijn huis is en blijft mijn huis als plek om te wonen, de afgenomen waarde doet daar op zich niets aan af. Alleen ik betaal teveel in relatie tot die waarde, maar dat is een risico wat kan optreden.
    Laten we aannemen, dat ik in een paar jaar tijd aan echte aflossingen 20% van de hypotheek op kan hoesten; dan betaal ik niet echt voor het huis, maar ik betaal de verloren waarde. En dat is dus hoe je het ook wendt of keert het betalen van een soort schade, die ook nog eens buiten mijn schuld is ontstaan.
    Dan de bank oftewel de hypotheeknemer. De bank loopt op dit moment een relatief groot risico, omdat de hypotheek die ooit werd verstrekt niet meer gedekt is door de waarde van het onroerend goed. Die bank heeft dan ook maar een doel voor ogen: dat enorme risico, wat van voorlopig blijvende aard zal zijn omdat de huizenprijzen zeker niet naar het oude nivo zullen terugklimmen, zoveel mogelijk minimaliseren en liefst nog volledig ontlopen.
    En de enige manier, waarop de bank dat kan bereiken is door de hypotheekgever zover te krijgen dat hij daadwerkelijk gaat aflossen.
    Ik neem aan, dat jullie via het bovenstaande zullen begrijpen hoe het plaatje, wat Zalm en de banken ons voorspiegelen, er werkelijk uit ziet.
    In enkele woorden samengevat: de hypotheeknemer [bank] wil graag dat de hypotheekgever [ik] de al opgetreden schade en de nog komende schade voor 100% voor zijn rekening neemt. Dat diezelfde bank destijds akkoord is gegaan met de waardebepaling van destijds boeit haar niets.
    Als hypotheekgever mag ik, naast de complete schade voor mijn rekening nemen, ook nog eens gierend van de pret genoegen nemen met een steeds lagere HRA.
    Kort en goed: een slim opzetje van overheid en banken om ook nu weer de burger een gigantische poot uit te draaien. Voor ik het vergeet: ik laat het graag aan julllie over om er maar weer eens stevig in te trappen. Want ik zei het al: ik voerde mezelf slechts op in een FICTIEF voorbeeld.

    • Dat is een knap ei wat je daar legt, Paul. Iets zegt me, dat je er weinig mensen blij mee maakt. Want als huiseigenaar met een middeninkomen en daaronder kun je hier toch wel erg nerveus van worden. Wie weet zelfs wel boos. Maar misschien is dat ook het effect wat je beoogt te bereiken? ๐Ÿ™‚

    • Weer je Arno, deze niet-blije boodschap past uitstekend bij het zomerweer van vandaag.
      Inhoudelijk nog even dit: overheid en banken smeren dat voor de schade laten opdraaien van de burger natuurlijk wel heel slim uit over, naar ik aanneem, de duur van de hypotheek. Dus mensen, die 3 jaar geleden een huis kochten, hebben een lange periode om de schade te betalen. En de HRA neemt natuurlijk ook langzaam af na de eerste “cut”.
      Erger wordt het voor mensen, die in de gloriejaren van het neo-liberalisme [vanaf half jaren 90] gretig in die poel van de hebzucht zijn gedoken. Die komen voor een [naar ik aanneem] duidelijk zwaardere klus te staan.
      Ik ben trouwens niet zo’n effect-najager. ๐Ÿ™‚ Mensen moeten zoals ik aan het eind van mijn reactie al aangaf, maar zelf hun conclusie en plan trekken.

    • Ik las gisteren, dat het plan van Zalm niet enthousiast is ontvangen bij de VVD. Men wees erop, dat de banken zelf de aflossingsvrije hypotheek hebben ontwikkeld en in de markt gezet. En dan is het, aldus dat onaantrekkelijke kamerlid met die bekakte stem [kan nooit haar naam onthouden ๐Ÿ™‚ ] dat juist de banken juist nu hun eigen product de nek om willen draaien.

      • Punt 1: via het Kunduz-akkoord is al vastgelegd, en dus ook door de VVD onderschreven, dat vanaf 2013 geen aflossingsvrije hypotheken meer mogen worden verstrekt. De “starters” zijn dus al “de klos”.

        Punt 2: het is verkiezingstijd. Er is geen enkele garantie, dat de VVD na 12-9 nog hetzelfde negatieve oordeel over het Zalm-voorstel zal hebben. En dan kies ik mijn woorden nog heel voorzichtig, ๐Ÿ™‚

      • Wist je, Paul, dat er nog veel mensen zijn, die er blind van uit gaan, dat de huizenprijzen c.q. de waarde van hun huis redelijk stabiel zullen blijven? En er dus de conclusie aan verbinden, dat de enorme hypotheekschuld die de Nederlanders hebben verzameld meer dan gedekt is door de waarde van het OG? Hoe peuter je dergelijke mensen aan het verstand, dat wat in de US, de UK, Spanje, Ierland e.a. is gebeurd ook hier gaat gebeuren?
        Die oogkleppen zijn echt aan het hoofd vast gegroeid inmiddels en zijn tot de fysiek van de struisvogels gaan behoren.

  5. Eigenlijk wel een gotspe van de bovenste plank een zogenaamd “fatsoenlijke” bank, die in werkelijkheid natuurlijk ook bestaat uit zichzelf verrijkende hypocriete hufters, heeft een ‘winnaar” uit een land wat op de grens staat van een totaal bankroet waar diezelfde bank mede voor verantwoordelijk is, zou men dit soms bedoelen met ontwikkelingshulp “nieuwe stijl”???

    Wat kakkerlak Gerrit en in zijn kielzog de verrader van bijna ieder liberaal principe nu weer uitbraken is van een nivo en inzicht welke voor een amoebe met hersenafwijking onwaardig zou zijn.
    Ieder werkelijk inzicht van wat er daadwerkelijk aan de hand is in dit land ontbreekt ten volle en het lijkt wel alsof men niet wil beseffen hoe wankel de basisfundamenten nog zijn waarop het huis Nederland is gebouwd, daar waar bij de burger tenminste nog enigzins begint door te dringen welke gevolgen het beleid pro Europa heeft, daar ontbreekt dus bij Zalm c.s. ten ene male het inzicht over wat de burger en dus de maatschappij nog kan hebben, het elastiek is nu al zover uitgerekt dat het bijna op knappen staat.

    Veel erger dan de stijging van de faillissementen op dit moment is het gegeven dat er nog veel meer bedrijven zijn waarvan het vet van de botten is en die nog slechts doorgaan omdat er geen alternatief is, de vraag is hoe lang deze tienduizenden bedrijven en bedrijfjes nog stand kunnen houden voor ook zij daadwerkelijk omvallen en niet alleen door de krankzinnige financiele druk maar ook en wellicht nog veel meer door de idioterie van ambtenaren die nog steeds in een ivoren toren zitten en menen dat het nu nog steeds exeptionele groei en glorietijden zijn !!
    Laat ik dat een illustreren met 2 voorbeelden:

    1)
    Een binnenvaartschipper van 35 heeft een paar jaar geleden een boot gekocht voor 190.000 euro, deze was geschat op waarde 300.000 euro, de bank ging niet verder dan een lening voor 2/3 van 190.000 euro en de rest mocht hij uit de spaarpot en bij familie lenen zijnde dus bijna 64.000 euro.
    Een en ander geen echt probleem immers de boot wat op papier 300.000 waard nietwaar?/
    Tot anderhalf jaar geleden ging het allemaal redelijk niet echt crescendo maar toch de man hield het moede hoofd boven water, regelmatig werk, 2 matrozen rekeningen werden betaald , onderhoud gepleegd etc. etc.nooit nachten doorvaren zelfs wel eens een dag vrij etc.
    Huidige situatie nog slechts 1 part time matroos, als er al betaald kan worden gevaren dan tegen een lager tarief en sneller waarbij sneller betekend ook ’s nachts doorvaren en dus soms 5, 6 dagen achter elkaar doorgaan.
    De brandstofprijzen zijn (zonder compensatie!!!) in 2 jaar tijd meer dan verdubbeld, zijn verzekeringspremie was 2 jaar terug 900 euro per 3 maanden en nu 1500 euro, ligt nu met de boot in bv Duitsland meer dan 2 weken stil vanwege dat er geen retourwerk meer is, maar kan ook dus niet terugvaren vanwege de te hoge kosten die dat met zich meebrengt zelfs niet als hier een betaalde vracht zou liggen te wachten om vervoerd te worden( wat overigens meestal niet het geval is tegenwoordig)!!
    Gemiddeld gezien zijn dus zijn kosten voor bedrijfsuitoefening de laatste jaren bijna met 50% gestegen en helaas pindakaas de opbrengsten oftewel de prijs per ton lading die hij krijgt met slechts ruim 20% gedaald, een eenvoudig chinees telraam leert ons dat dit niet goed kan gaan.
    Verder in de paar goede jaren die hij had probeerde hij versneld af te lossen met als gedachtegang een buffertje te maken hetgeen op zich niet onlogisch is bedacht, echter toen hij laasts bij de bank was ( ja, ja die ene fatsoenlijke met driemaal AAA) bleek dat men zijn boot inmiddels niet meer 300.000 euro waard vond maar nog slechts iets meer dan de helft daarvan en in dat kader bezien had de bank hem dus een te hoge lening veschaft en verzocht hem dus per direct het verschil in wat geleend was ten opzichte van de huidige waarde in 1 keer te betalen.
    In gewoon Nederlands gezegd is er dus hier iemand dubbel genaaid en goed ook!!
    Het zal niemand verbazen dat deze jongeman inmiddels de wanhoop voorbij is !! en dit is maar 1 klein voorbeeld.

    2)

    In Gorinchem bevind zich nog een van de grootste en beste scheepswerven van Nederland een bedrijf wat over de hele wereld een meer dan uitstekende heeft opgebouwd en een sieraad is voor Nederland qua innovatie en als exportbedrijf ook nog eens een meer dan uitstekende sociale werkgever bovendien met een redelijke orderportefeuille die garant staat voor voldoende werkgelegenheid althans op korte en middellange termijn.
    Een familiebedrijf wat dus echt als een sieraad kan worden aangemerkt voor de samenleving en daar zijn er helaas niet meer al te veel van.
    Wat schets mijn en ieders verbazing de wijze heren van de lokale Burgemeester en Wethouders ondersteund door kortzichtige ambtenaren en gevoed door de milieumaffia blijkt nu zijn pijlen op dit bedrijf te hebben gericht waarbij redelijk overleg uiteraard ontbrak.
    Neen, de gemeente, onder leiding van een kortzichtige idioot die zich niet realiseert wie nu de facto eigenlijk zijn riante salaris betaald, besloot volledig op ramkoers te gaan zitten en het bedrijf met allerlei verplichtingen op te zadelen ( uiteraard voor rekening van dit bedrijf) waardoor nu gezien de onredelijkheid van zowel de maatregelen zelf alsmede de termijn waarbinnen dit allemaal zou dienen te worden geimplementeerd, nu de top van het bedrijf serieus overweegt de poorten maar te gaan sluiten.
    Immers er is op geen enkele manier zo is gebleken redelijkheid en billikheid mogelijk slechts dwingende vergezeld gaande van dwangsommen compleet nieuwe eisen vliegen er over de tafel heen.
    Wat eventuele sluiting betekenen zou voor de regio is overduidelijk maar ook welke kennis en kunde er verloren zou gaan is onvoorstelbaar en tart ieders voorstellingsvermogen.
    Momenteel is een en ander wat ik begrepen heb nog bij juristen echter het ziet er somber uit voor de regio.

    Dit zijn slechts 2 voorbeelden van de tien en tienduizenden voorradig, op het blote oog lijkt het allemaal wel mee te vallen in dit fijne landje echter onder die oppervlakkige werkelijkheid bevind zich een soort van doos van Pandora waarvan ik werkelijk mag hopen dat die gesloten blijft, maar eerlijk gezegd denk ik dat die sneller openbarst dan iedereen nu nog maar denkt en/of vermoed.

    Alle signalen staan wat mij betreft op gloeiend rood alleen voor de meeste volstrekt uit de werkelijkheid levende kudde politici staan ze nog op felgroen.

    Over de Mos is eigenlijk ieder woord er eentje teveel.

    Medio september zal mijns inzien de verkiezingsdag het definitieve einde inluiden van de politieke peilingen en daarmee samenhangende statistieken, ik denk nog steeds namelijk dat de meeste kiezers voor een daverende surprise gaan zorgen die mensen als De Hond etc. niet zullen zien aankomen.

    Bij de woorden strand en Hiemstra moet ik onwillekeurig denken aan die verzuurde kop van een vertegenwoordiger van die al even zure partij PvdA die verleden week de grootste 1 april grap ooit verzon met dit verschil dat het helaas geen 1 april was en ook geen grap.
    Hoe mensen dit soort volksvertegenwoordigers nog steeds serieus kunnen nemen in plaats van deze subiet aan de schandpaal te nagelen is voor mij nog steeds een compleet en volledig raadsel.

    Om nu niet helemaal in negatieve sferen te blijven hangen hierbij een fraai en wonderschoon liedje van een al even fraaie mevrouw afkomstig van de Far Oer eilanden, ja ja wat je van ver haalt is soms lekker en dit is geen uitzondering op die regel….

    • Ik sluit me helemaal aan bij Jeanette en zou er nog “imponerend” aan willen toevoegen. Sta me toe even een open deur in te schoppen door te zeggen, dat uiteraard meteen de naam Bjรถrk door mijn hoofd schoot. Niet omdat deze Eivor daar qua genre of stem iets van weg heeft, maar haar naam en Far Oer waren de trigger.
      Er is van deze dame moeilijk muziek te vinden, maar we blijven er naar zoeken, want de nieuwsgierigheid is gewekt. Zoals een album van de door jou eerder getipte Sarah Jarosz een zeer aangename verrassing bleek, heb ik ook zo mijn verwachtingen over deze Eivor.

      Tja en dan “the main part” van je verhaal. Beide schrijnende voorbeelden van jou schaar ik maar met een zucht onder de categorie “Hoe Nederland vakkundig wordt gesloopt”. Ik denk er trouwens over die categorie maar te veranderen in “Hoe Nederland zich als een mak schaap laat slachten”. Maar misschien is die titel wel te confronterend.
      Opvallend is hoe jouw voorbeeld 1 over de situatie van de schipper analogie vertoont met het elders opgedoken verhaal van Paul, waarin hij heel fijntjes de truc ontmaskerd, die achter het voorstel van Gerrit Zalm c.s. verborgen zit om mensen te gaan laten aflossen op hun hypotheken. Zou je voor de aardigheid eens moeten lezen.

      Je persisteert in je mening over de verkiezingsuitslag, wat voor mij alle reden is om niet langer te proberen je op andere gedachten te brengen. ๐Ÿ™‚
      In die zin is het wellicht verstandig op te merken, dat ik ook niet ver meer weg ben van het standpunt “maakt niet uit wat er gebeurt, als de VVD maar klop krijgt”.
      Wishful thinking wellicht, maar omdat die filosoof Schnitzel me heeft overtuigd dat peilingen reetveegmateriaal zijn, gloort er ook een sprankje hoop. En dat is in deze ook letterlijk duistere tijden pure winst.

  6. Hahahaha …LMAO …… en die de Mos maar zoeken waar zijn Engelse woordenboek ook al weer is gebleven. Enig leedvermaak is zeker op zijn plaats. Maar ja, vraag blijft wel met welke minkukels de Grote Blonde Leider er voor in de plaats gaat komen.

    Wat het weer betreft: ik las net dat ergens volgende week de zwemkleding uit de mottenballen kan worden gehaald. Zouden we dan toch die 6x uitgestelde BBQ gaan meemaken???

    • Niet de huid verkopen voordat de beer geschoten is, Jeanette. Maar wie weet is het volgende week weer de moeite waard om naar de kop van Gerrit H. te kijken. ๐Ÿ™‚

    • Jullie hebben ongetwijfeld ook meegekregen, dat Nederlanders er bezwaar tegen hebben gemaakt, dat het weerbericht zo negatief is. Ze willen liever 10% kans op zon horen en lezen dan 90% kans op regen.
      Als dit niet het [hoeveelste???] bewijs is, dat men er compleet verslaafd aan is geraakt om te worden belazerd!!! Ze willen gewoon niet anders meer. ๐Ÿ˜ฆ

      • Hoe vaak denk jij dat het voorkomt, dat een moeder in tijgervel en met enorme tieten op half zeven tegen haar dochter zegt: “Vind je me niet mooi?”.
        En de dochter, niet geremd door of haar zwembandjes en batterij van het merk Boulimia รณf haar door de firma Anorexia gesponsorde gratenpakhuis, beaamt dat gretig. Om op haar beurt, in haar 5 maten te kleine frokkie zodat de tattoos voor iedereen goed zichtbaar zijn, aan moeders te vragen: “Ben ik niet mooi?” ๐Ÿ˜€
        Belazeren en belazerd worden houdt veel mensen op de been, O.
        Alle spiegels in huis barsten spontaan, maar moeder en dochter gaan winkelen op zoek naar iets wat ze nog mooier zal maken. Pa ruimt graag de scherven op in de wetenschap, dat er op zeker genoeg bier in huis is.

      • LOL Jurgen …. dat programma “Botter than my daughter” heeft wel zijn sporen bij je achtergelaten, hรจ???

  7. Het aantal faillissementen zou dit jaar weleens dicht tegen de 10.000 aan gaan komen. En dan praten we over cijfers, die kunnen concurreren met die uit de inktzwarte periode in de jaren 80. Vooral de Bouw en daaraan verwante branches worden keihard geraakt. Tenzij het CBS gaat goochelen met de cijfers zouden we begin 2013 een tabelletje kunnen zien verschijnen met daarin cijfers, die een rouwrandje terecht maken.
    Maar bent u 60 jaar of ouder: gewoon blijven zoeken naar dat baantje, want werken zult u. Desnoods bijna gratis. Want de BV Economie mag dat van u verwachten.

  8. Ik zat er al min of meer klaar voor. Want de maandagmorgen aan de koffie beginnen met een humoristische kijk op de krantenkoppen, zo is me al na de 1e keer meer dan duidelijk, is veel leuker om te lezen dan de krant zelf. ๐Ÿ™‚

Nice and easy to work with

