DE SPORTZOMER BOSON

Een volgend Higgs-deeltje, wat massa geeft aan de sportzomer van 2012, staat op het punt ons te verlaten. De “quark “Wimbledon” gaat zijn apotheose in en uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken, zo meldt het tennislab, dat Andy Murray de jaarlijks terugkerende natte droom van de Engelsen weer niet waar zal kunnen maken.
Alle gereedliggende doekjes ten spijt. Serena Williams, hier ook dit jaar weer omgedoopt tot Dikke Bertha, gaat de arme Agnes Radwanska van het gras timmeren en daarmee haar 5e Wimbledontitel veroveren. Daarmee weer eens bewijzend, dat al het hijgerige gedoe rond welk poppetje de no. 1 positie in het vrouwentennis mag gaan innemen in feite een non-issue is.
Een ander Higgs-deeltje, bij insiders omgedoopt tot de Lance Armstrong-boson, reist al een week mee met een kleine 200 wielrennende grootverdieners. Het nadeel van dit Higgs-deeltje is, dat het slechts dan massa wil verlenen wanneer er aan de strikte voorwaarde van keiharde regelmaat wordt voldaan. En dus verliep de 1e week in de Tour de France als de 1e week van alle jaren sinds de invoering van “het oortje”.  Een proloogje + 6 etappes [die van vandaag naar Metz even meegerekend] waarin wat simpele zielen een groot deel van de af te leggen kilometers als ware het een toeristisch tripje freewheelend op kop mogen rijden. Het beeld van de zo’n 20-30 kilometer van de meet verschijnende treintjes, de onvermijdelijke valpartijen en de 2-3 kwakkende en duwende heren die elkaar vervolgens de zege betwisten, het werkt allemaal mee aan dat almaar sterker worden déjà-vu gevoel. Zo’n eerste Tourweek is het onomstotelijk bewijs van wat maatschappelijk ook steeds sterker wordt gevoeld: de uit angst en onzekerheid [zij die geboren zijn met een dwangneurose even daargelaten] voortgekomen behoefte bij managers [in dit geval ploegleiders] om volledige controle te hebben over hun werkmieren en het te behalen resultaat doodt elke mogelijkheid tot het ontplooien van enige creativiteit.
Wat idem met een ster of 5 ook geldt voor de heren, die gezeten achter de microfoon, ons door zo’n volstrekt geestdodende tourweek moeten heen loodsen. Want kijken doen we natuurlijk wel, want we zijn immers allang gewend aan het feit, dat 95% van wat ons aan kijkvoer wordt toegeworpen kraak noch smaak heeft. Laat staan enig nivo.
Die heren achter de mike bij de naam van Ducrot en Dijkstra hangen jaar in jaar uit dezelfde verhalen op. En vertillen zich regelmatig aan bespiegelingen, waarbij zij aan middelmatige renners bovenaardse kwaliteiten toekennen  om die vervolgens te gebruiken om hun eigen tourscenario te schetsen. Waar vervolgens jaar in jaar uit geen reet van uitkomt. Tussen de bedrijven door houden de heren, als ware het een soort RTL Boulevard, ons op de hoogte van de laatste roddels uit het wielerwereldje. Er zouden namelijk ook vrouwen naar de Tour kijken.
Als ik dat Higgs-deeltje was zou ik me niet langer voor zo’n eerste Tourweek lenen.
Maar zaterdag gaan we beginnen met klimmen en dan schuif ik zeker aan. Hoewel de kans groot is dat we dan weer een vast groepje wielermiljonairs alsof zij met componentenlijm aan elkaar geklit zijn onafscheidelijk de stijgingspercentages zien bestrijden, staat het rijden tegen zo’n berg garant voor de aanblik van zichzelf opblazende, zichzelf overtreffende of gewoon zichzelf zijnde mannen. En bergen zijn plekken, waar je renners regelmatig hun oortje ziet uitschakelen. Waarmee ze duidelijk maken weer eens zelf te willen denken. En dat is mooi.
De managers kunnen vanuit hun gerieflijke autozetel zetten op het schaakbord verzinnen zoveel ze willen. Als dat schaakbord zich in een scherpe hoek bevindt dwingt een natuurwet [zelfs daar schijnt het Higgs-deeltje iets mee van doen te hebben] de pionnen en de kopstukken neerwaarts te gaan glijden. Tenzij die pionnen en stukken daar zelf iets tegen doen.
Dus we kunnen de 2e en een groot deel van de 3e Tourweek iets wat op een “schone” wedstrijd lijkt verwachten. En dan blijft die Tour gewoon een spektakel, waar de tijd tot 23 juli a.s. uitstekend mee door te komen is. Daar heb ik geen Oranje-thuistap voor nodig.

19 thoughts on “DE SPORTZOMER BOSON

  1. Slecht EK, beroerde Tour …… als er nu ook nog teleurstellende OS op volgen wordt 2012 een sportjaar om “in te lijsten”.

    • Kom kom, P., Nederland heeft nog steeds de wereldkampioen Scrabble in huis, vergeet dat niet. 😀
      Weet je, 2012 in een notendop gaat betekenen een klote-zomer, een klote-uitslag van de verkiezingen. Dat is veel meer reden om na te denken of het niet verstandig zou zijn de koffers te pakken, wat scheepjes achter je te verbranden en de kuierlatten te nemen, dan dat gepruts van onze nationale sportelite.

  2. Het enige verschil, vanuit Hollands perspectief, tussen de Tour 2011 en die van 2012 is, dat we nu een montere, goedlachse, redelijk opgeruimde Geesink hebben zien ontploffen.
    Ik moet zeggen, ik voel me daar een stuk prettiger bij 😛

    • Een ontploffende Geesink blijft een aparte belevenis, Jurgen. 🙂 Geesink hoorde aan het begin van de klim een geluid wat klonk als “Vroemvroem” en verloor alle moraal. Want zelf bracht hij slechts een soort krakend geluid voort, je weet wel: het geluid van een Trabantje.

      @RadaR: je tip voor Dikke Bertha “paid off”. Ik ben even een man in bonus 😛

      • Vandaag toch maar mooi 5{!} Nederlandse renners in een kopgroep. Alleen jammer dat 150 kilometer fietsen voor alle 5 20 kilometer te ver was 😛
        Geesink wordt rond middernacht bij de finish verwacht. Wat een helden!!!

      • Ach Arno, vergeet het Nederlandse wielrennen en geniet mee met een Jurgen v.d. Broeck, die zich helemaal uit de naad rijdt, een Thibault Pinot [22 jaar, da’s pas een talent!] en een Chris Froom. De Nederlanders zijn slechts “wallpaper” van de C-categorie. Maar ook dan kun je in het wielrennen gerust nog een miljoen per jaar verdienen hoor. Zolang wij Nederlanders maar blijven geloven dat onze krabbelaars echte helden zijn 😀

      • Die gasten moeten er toch doodziek van worden om elke dag weer voor de microfoon hun eigen onmacht te moeten uitleggen. Geesink begint inmiddels qua tekst de Joop Zoetemelk van de 21e eeuw te worden. 😀

  3. Je had ook nu weer een vooruitziende blik 😀 Stand van zaken: kopgroep [uiteraard zonder Nederlanders] met ruim 6 minuten voorsprong. Nog zo’n 110 km te gaan: massasprint dus. Ik heb de buis maar uitgezet, want ik begon te gapen. Tegen 5 uur lijkt me een mooi moment om te kijken wie er nu weer plat op zijn gezicht gaat. vind je niet?

    • Hoe is het mogelijk???? Weer een valpartij en een gigantische deze keer. En welke ploeg is er compleet het slachtoffer van???? 3x raden. 😦

    • Ik heb niet gekeken, P. en begrijp uit jouw woorden dat zulks inmiddels ook niet meer nodig is. Morgen bergje beklimmen, eens kijken of dat iets bezienswaardigs oplevert. 🙂 Wat Nederlandse kopmannen in een ravijn?

    • Als je complete ploeg slachtoffer is bij een valpartij dan doe je iets niet helemaal goed. Maar het typeert de Raboploeg; voor het zoveelste jaar op rij spoort er iets niet bij die club. Of je ziet ze 22 etappes lang niet of de kopman is op mysterieuze wijze uit vorm of ze doen collectief een recordpoging plat op de bek gaan. Voor Mollema vind ik het jammer, want die jongen rijdt altijd voor wat hij waard is en klaagt nooit. Ook Poels is pure pech. We zulllen het van Johnny moeten hebben denk ik, als die tenminste niet een aanrijding met een Airbus krijgt.

  4. Als jij [heel toepasselijk trouwens] spreekt van de angst en onzekerheid bij managers in de wielerwereld, betreffen beiden exact dezelfde zaken als hun collega-managers in de zorg [ik zag gisteren op BBC een rapportage over hoe in de UK zorgverleners worden gepresst om zo weinig mogelijk tijd te besteden aan hun “klanten”, die zo herkenbaar was dat ik er boos van werd], in het openbaar vervoer, enfin noem ze allemaal maar op. Angst en onzekerheid over het kunnen halen van hun targets en de daaraan verbonden bonus, dat maakt ze tot controlfreaks.

  5. Ik merk dat je je prima aan je eigen dictaat houdt: geen letter over het vanochtend gepresenteerde verkiezingsprogramma van de VVD. Heel goed!! 🙂
    Die datum 23 juli triggerde me. Ga je toch met vakantie?

    Sorry, ik ben nu eenmaal geen autoriteit op sportgebied, dus zwijg ik daar maar over.

    • Hoewel de media proberen mij [en vele anderen] te lokken met onverifieerbare berichten over aantrekkende belangstelling voor vakantiedoelen als Griekenland en Spanje besteed ik mijn eurootjes zoals het een goed burger betreft alhier. Dus gaan met vakantie? Neen. Nemen van vakantie? Ja. En dat gaan jullie aan het afnemen van de logproduktie merken. 🙂

  6. Eerlijk gezegd heb ik tot nu toe nauwelijks gekeken naar zowel Wimbledon als de Tour. Om de door jou omschreven redenen. Een damesfinale zonder Sjarapova, ach wat valt er dan nog te genieten. Er zijn misschien mannen die van de fysiek van Williams opgewonden raken, ik hoor daar niet bij. En om naar rally’s te kijken waarvan 80% niet meer dan 1 klap inhoudt voel ik ook al niet zo gek veel.
    Met de Tour ligt dat ietwat anders. Bergritten, en dan liefst die in de Pyr’s, kunnen in veel opzichten genieten betekenen. Laten de wielermiljonairs het erbij zitten dan is daar altijd nog dat geweldige zicht op de schoonheid van de natuur. Waartussen ik altijd speur naar de plekjes, waar ik ooit zelf mijn tentje heb opgezet. 🙂
    En stiekem hoop ik natuurlijk ook, dat de legende Armstrong van zijn voetstuk wordt gehaald. Want ik blijf voorstander van waarheidsvinding, ongeacht de persoon in kwestie.

  7. De heroïek zal weer met bakken tegelijk van het scherm gaan spatten. Inderdaad tijd om weer even aan te schuiven, maar dan wel op BRT omdat ik de heren Ducrot en Dijkstra [die zijn volgens mij van hetzelfde theemutsgehalte als dat ding van Gelder] al geruime tijd niet meer kan aanhoren.

    • Aha, P. , je hebt mijn [goede] voorbeeld dus gevolgd! Heel verstandig. Die Belgen lullen er ook gigantisch op los, maar hebben net dat beetje meer humor en variatie in hun commentaar dan die droogkloot van een Ducrot en zijn theemuts Dijkstra. 😀

Nice and easy to work with

