FEIST

Met 4 albums op haar conto, verspreid over een periode van 12 jaar, kun je Leslie Feist nauwelijks een productieve artieste noemen. Waarschijnlijk speelt daarin mee, dat waar de artieste Feist  folkrock en baroque pop {!?!?} als muzikale richting heeft gekozen er ook nog een andere Leslie Feist is, die deel uitmaakt van diverse andere bands en muzikale projecten zoals bijvoorbeeld Broken Social Scene. Maar daar wellicht later iets over. ik beperk me nu tot Feist.
Albums als Monarch [1999] en The Reminder [2007] met daarop het ijzersterke My woman my man trokken wel degelijk mijn aandacht. Maar toen Metals [2011] verscheen was de klik er helemaal. Het album had tot mijn niet geringe verbazing zelfs enig succes in Nederland; dat is zo’n klein lichtpuntje in die diepe duisternis, waardoor ik blijf hopen dat het met de muzikale smaak alhier wellicht toch nog wel een keer goed kan komen.
Van dat album Metals koos ik voor een live-uitvoering van het even mooie als prettig beluisterbare Comfort me. De bühne vrij dus voor deze zoveelste exponent van al het goeds op muzikaal gebied wat uit Canada komt.

7 thoughts on “FEIST

  1. Grappig dat Willem een vergelijking trekt met Joni Mitchell. Omdat ik juist, vooral wat het visuele aspect aan gaat, onbewust aan Joan Baez moest denken. 🙂 Gelukkig kan deze Leslie Feist er zich op voorstaan, dat ze een stijl van muziek maken heeft, die wat mij betreft voldoende origineel mag worden genoemd. En “gevoelsmens” wat ik nu eenmaal ben werd ik met name gepakt door de uitstraling van het gezelschap op dat podium. Positief wat mij betreft.

    • Zowel met Willem als jou kan ik meegaan in de link die jullie leggen. Maar bovenal gaat het mij om Leslie Feist en zij heeft m.i. voldoende eigen stijl. Het is nu eenmaal zo, dat veel muziekgenres dan wel van een nieuw naampje worden voorzien zodat het puberend muziekliefhebbers volkje het idee wordt aangereikt dat ze met iets nieuws te maken hebben, maar wij weten nu eenmaal beter. En laten we helder zijn: zolang muziek, die direct of indirect is afgeleid van iets wat echt groten al veel eerder deden, lekker en goed klinkt heb ik daar geen moeite mee. 😀

  2. Heb Metals even snel doorgelopen en dat album is helemaal in orde wat mij betreft. We moeten het nog maar eens over dat andere werk van het meisje Feist hebben [als u het niet erg vindt :D]

  3. Net als The bad in eachother [ik ken mijn classics :D] vind ik Comfort me een prima liedje. Beiden mogen wat mij betreft van ergens in de 800 wel wat hogerop.
    NB. De test loopt lekker, he? Ik heb de tijd [morgen vrij] dus blaas gerust nog maar even door 😛

  4. Welk een bijzonder smakelijk en muzikaal Fe(e)ist op deze zaterdag!!
    De dame heb talent das een ding wat zeker is nu nog wat minder Joni Mitchell en Mevrouw kan door naar de grote mensen wereld der muziek.
    Maar, zoals je al terecht weer aanstipt het zijn artiesten als deze, en hun hoe gering dan ook het succes moge zijn, die niet alle hoop verloren laten gaan.
    O ja, ik ga gelijk eens bij haar andere werk snuffelen want nu ben ik een keer nieuwsgierig geworden!!

  5. Ik heb hier niet voor niets op gestemd vorig jaar. Vind dit werkelijk prima muziek en, zoals tegenwoordig ook heel belangrijk is, Leslie is geen barbiepop. 🙂

Nice and easy to work with

