GOD BLESS AMERICA

Niet echt een titel die al teveel handen op elkaar zal krijgen, zo haast ik me in te schatten, Maar laat ik jullie geruststellen: dat is ook helemaal niet de bedoeling. Hoe zit het dan wel? Lees eventjes door dan!
Zelf ben ik een produkt van deze maatschappij, dat het ontwijken van de onaflatende stroom aan bagger [of het nu commercials, reality TV of kweelwedstrijdjes zijn maakt daarbij niets uit] heel lang tot een sport heeft weten te maken. Maar omdat de bagger alom aanwezig is [Bruce Springsteen zong ooit al zoiets als “57 channels and nothing on” , maar 57 is inmiddels 257 of soms zelfs meer geworden] beginnen mijn spieren en gewrichten van mijn bovenste ledematen ernstig te protesteren tegen de overbelasting. Want bagger ontwijken op de buis staat gelijk aan je de krampen [letterlijk] zappen.
En iets zegt me dat er meer mensen zijn, die onder die baggerstroom lijden.
Omdat al die rotzooi in belangrijke mate is gebaseerd op de baggerste aller samenlevingen, de Amerikaanse, begrijpen jullie wellicht al wat beter dat de logtitel op zijn zachtst gezegd ironisch bedoeld is.
Maar er is meer en dat kan ik het beste duidelijk maken door een scenario voor jullie te schetsen. Volg me a.u.b. πŸ™‚ Ik schets het in stenovorm.
Man, beetje sul, klotebaan, net gescheiden, is de hufterigheid, schofterigheid, de aso’s overal om zich heen zat. Wordt gek van zijn buren, die net een nakomeling oftewel monstertje hebben geproduceerd, wat 24/7 de boel bij elkaar schreeuwt en hem, de buurman, nachten uit zijn slaap houdt.
Op een mooie dag wordt de man zowel op dubieuze gronden ontslagen [i.p.v. een collegaatje eens lekker in de lift of in het archief te neuken heeft hij geprobeerd haar sympathie via de weg van een gesprekje hier en een bosje bloemen daar te winnen, waarna zij hem prompt bij zijn baas aanklaagt wegens sexual harassment] als verteld dat hij een hersentumor heeft.
Man wil zelfmoord plegen [wie neemt het hem kwalijk?] maar toeval wil dat hij net op TV een reality TV-sterretje [zo’n type a la “onze” Birgit, wie kent haar niet?] zich ziet misdragen. En dan komt man tot een besluit waar je als kijker [althans ik zeker] met genoegen deelgenoot van wordt gemaakt. Vol humor, mede veroorzaakt door zijn partner in het uitvoeren van zijn “oplossing”, de 16 jarige scholiere Roxanne, die eigenlijk een exponent lijkt te zijn van de baggerwereld, word je toegeleid naar het moment en de wijze waarop de man Amerika zijn “blessing” geeft.
Dit scenario is uitgewerkt in de in 2011 verschenen film “God Bless America”.
Bent u net als ik zo’n ontzettende baggerhater dan raad ik u aan de film te gaan bekijken. Want geloof het of niet, maar hij biedt voor een zekere periode soelaas, geeft je een gevoel van opluchting. Zelf heb ik diverse malen “Yesssss!!!!” zitten schreeuwen, terwijl de man Frank en het meisje Roxy vorderingen maakten. En omdat sommige situaties ook dolkomisch waren heb ik me soms ook een bult gelachen.
Even ernstig nu, want tot slot moet ik u wel een waarschuwing meegeven. De film kan je namelijk als je in de juiste stemming komt op minder prettige ideeΓ«n brengen.Β  Zo betrapte ik me er zelf op, na de film gezien te hebben, een buurvrouw die in haar woning in plaats van een lekkere vent een roedeltje hazewindhonden houdt, die in onze buurt steeds meer als een gesel worden ervaren, die buurvrouw dus met een heel andere blik te bekijken dan ik voor de film te kijken deed.

24 thoughts on “GOD BLESS AMERICA

  1. Ook hier niets dan lof voor deze prachtige en humorvolle film die als film de krankzinnigheid van de USA ( en NL overigens!!) prima verbeeld, maar die ook tevens laat zien dat niet alles is verloren want in diezelfde krankzinnige samenleving kon dus wel deze vol sarcasme en ironie zittende film worden gemaakt en dus is er nog een sprankje hoop voor diezelfde samenleving.
    Want laten we wel zijn eenzelfde soort van film over Oom Poe(n)tin zijn samenleving zie ik niet zo gauw verschijnen, wat dat betreft is de kritiek op de USA dan ook misplaast.

    Wat betreft ‘de Snor” zie ik nog steeds dezelfde persoon als degene die ik nu al een jaar of 20 a 25 via artikelen, columns etc. etc. lees en volg. Zijn kritische kijk op de coaches,bestuurders en het randgbeuren van de voetballerij is voor geen cent veranderd het enige is dat hij nu voor een groot publiek hetzelfde verkondigd via de TV i.p.v. alleen via zijn blaadje hetgeen schijnbaar meer impact heeft.
    Ook zijn zo bekritiseerde “geldzucht” heeft die al jaren en jaren, ik kan mij b.v. nog goed herinneren dat er ooit sprake van was dat “de Snor” zijn hoofdredacteurschap zou inwissellen voor een Algemeen Directeurschap bij een van zijn oude voetballiefdes en dat was Veendam.
    De deal ging op het allerlaatste moment niet door en wel om 2 redenen de eerste was zijn pensioen zoals die opgebouwd was bij de Voetbal International en waarvoor Veendam hem onvoldoende garanties kon bieden dat deze bij hun minstens gelijkwaardig zou bllijven en de tweede had te maken met bepaalde premies voor behaalde resultaten waarvan “de Snor” dacht dat deze netto waren en Veendam deze bruto wilde aftikken.
    Ook liep het ooit stuk bij een aanbod van de KNVB voor een in dit geval parttime functie die wel zeer riant zou worden betaald echter daar zat als addertje onder het gras dat de KNVB tevens op die manier poogde om invloed te krijgen op het beleid en de inhoud van dat voetbalblaadje.
    Toen hij in de gaten kreeg dat dit de ware reden was waarom de KNVB hem benaderde trok hij zijn handen er ogenblikkelijk vanaf, met als gevolg een jarenlang verstoorde relatie met de opperbobo’s in het Zeister bos.
    Wat betreft integer zijn spreekt voor zich dat hij zich du moment terugtrok als verslaggever/intervieuwer toen hij begon in te zien dat hij van de HH voetballers/zaakwaarnemers niet meer mocht schrijven wat hij wilde, en pas vanaf dat moment beperkte hij zich tot zijn column waarvan de toon vanaf dag 1 tot heden nog steeds hetzelfde is, messcherp en kritisch.
    Ook zal men “de Snor” nooit kunnen betrappen op het verspreiden van al dan niet ware feiten/gebeurtenissen vanuit de boezem van het priveleven der voetballerij.

    Dat “de Snor” zich inmiddels veel te vaak op de treurbuis heeft laten zien waardoor zijn verhaaltje inmiddels wel bekend is en ook bij mij langzaam maar zeker tot een soort van overkill heeft geleid laat onverlet dat de man al 3 decennia over het voetbal exact hetzelfde denkt en schrijft, buiten dat heeft die ook een muzikale smaak waar ik me aardig in kan vinden en heb ik hem al een aantal malen zowel bij de oude Cuby als bij Blunstone/Argent mogen meemaken, eerlijk gezegd denk ik dan ook dat hij zich maar eens moet terugtrekken uit dat voetbal en zich bezig moet gaan houden met zijn echte grote liefde de muziek.
    Het zou een heleboel discussie en irritatie opheffen denk ik zo maar.

    • Je zult mij niet horen zeggen, dat je onjuistheden over “de Snor” debiteert, Willem. Maar ook dat beeld, aangevuld met de “waarheden” die wij over hem te melden hebben, maakt de conclusie nog steeds gerechtvaardigd dat we hier te maken hebben met iemand:
      – die de poorten van de commercie met gejuich is doorgegaan;
      – die, gezien zijn inderdaad al eeuwenlang bekende mening, eigenlijk niets meer heeft toe te voegen aan de “wetenschap” die van het trappen tegen een lullig balletje is gemaakt;
      – die op zijn oude dag nog net een manier heeft ontdekt [en daarvoor slappe lul GenΓ© graag ge- of misbruikt] om stevig te cashen, wat hij doet over de rug van het volk waar zich al te vaak denigrerend heeft uitgelaten. Er gaat geen uitzending meer voorbij of de Snor zit weer met een door hem uitgegeven prul van een boek te zwaaien
      De retoriek van “de Snor” bulkt van de tegenstrijdigheden, hij raakt steeds vaker verstrikt in de woorden, die hij als zelf benoemd orakel nu eenmaal moet opboeren. Het meest recente voorbeeld daarvan was zijn neerbuigende reactie op de mening van die Dijkstra over van Marwijk. “Geen kop van Jut zoeken” vond diezelfde Snor, die een seizoen lang bijvoorbeeld genadeloos bezig was de stoelpoten onder Fred Rutten weg te zagen.
      Derksen lijkt me dus een onderwerp, waarover me gewoon moeten besluiten “to agree to disagree”. πŸ™‚

    • Wat betreft β€˜de Snor” zie ik nog steeds dezelfde persoon als degene die ik nu al een jaar of 20 a 25 via artikelen, columns etc. etc. lees en volg

      Is geheel juist, want Derksen op zijn 63e verschilt nauwelijks van de rebelse, recalcitrante columnist/redacteur/voetballer van VI in de jaren70/80.
      Maar is het niet opmerkelijk en tekenend tegelijk, dat diezelfde Derksen, die in die jaren 70 en 80 met alles en iedereen overhoop lag en vrijwel nergens werd gevreten in het huidig tijdsgewricht, waar platheid en onbeschoftheid hand in hand gaan met onbenulligheid en respectloosheid een relatief grote populariteit heeft weten op te bouwen?
      En idem met een ster geldt voor v.d. Lijp, die in feite niets anders doet dan verhalen ophangen, die gewoon in de kroeg aan de bar thuis horen. Niemand vertelt over v.d. Lijp het echte verhaal. Een redelijk getalenteerde voetballer met een leve de lol mentaliteit, waarvan er honderden hebben rondgelopen en nog rondlopen. V.d. Lijp’s carriere is een aaneenschakeling van stommiteiten, infantiel gedrag en nu zwaar overdreven uitspattingen. Normaal gesproken de moeite nauwelijks waard maar anno nu “om van te smullen”.
      En Derksen zou Derksen niet zijn als hij niet zou proberen daar een slaatje uit te slaan. Wat schat jij in? Zal na v.d. Lijp en Kraay jr de volgende Jan Boskamp zijn, die de wereld met een boek gaat verblijden? Want dat er een [platte] markt voor is staat wel vast.

      Want laten we wel zijn eenzelfde soort van film over Oom Poe(n)tin zijn samenleving zie ik niet zo gauw verschijnen, wat dat betreft is de kritiek op de USA dan ook misplaatst

      Neen, Poetin zou er niet vrolijk van worden, dat is zeker. πŸ™‚
      Maar dat de USA de baggerste aller samenleviingen is hou ik wel overeind. Het bewijs daarvan is immers met vrachtwagens vol te leveren. Dat de film daar wel kon worden gemaakt en uitgebracht is m.i. louter en alleen toe te schrijven aan het feit, dat er met schouderophalen naar zal worden/zijn gekeken en misschien zelfs nog wel om zal worden gelachen.
      Ik heb ook geenszins het idee, dat de makers van de film de overtuiging hebben gehad iets te kunnen willen veranderen, want daar is het immers veel te laat voor. Aan de kaak stellen zal de bedoeling zijn geweest en het zou wel heel opmerkelijk zijn geweest als dat in de US niet zou zijn toegestaan.
      Met Michael Moore in gedachten kon dat nauwelijks worden verwacht.

      • “Maar is het niet opmerkelijk en tekenend tegelijk, dat diezelfde Derksen, die in die jaren 70 en 80 met alles en iedereen overhoop lag en vrijwel nergens werd gevreten in het huidig tijdsgewricht, waar platheid en onbeschoftheid hand in hand gaan met onbenulligheid en respectloosheid een relatief grote populariteit heeft weten op te bouwen?”

        Aangezien Derksen anno nu inderdaad nauwelijks verschild met de early Derksen is bovenstaande niet alleen voer voor sociologen maar zegt dat tevens ook alles over de jaren 70 en de huidige tijd.

        Natuurlijk is het volgende boekje een uitgave over Jan B. waarschijnlijk met als titel, Ik Jan Boskamp waarin behalve verhalen over plastic boodschappentasjes met arabische dinars en/of dollars ook diverse gerechten voor de juiste bereiding van diverse soorten bamihapjes in te vinden zal zijn.

        Wat lijpio Gijpio aangaat, als voetballer vond ik het al helemaal niks en voor het overige kan ik het slechts met je eens zijn!!!

        Overigens dat Derksen het programma misbruikt ter meerdere eer en glorie van zijn eigen kerkgenootschap vind ik hem niet zo te verwijten, want zoals die zelf al meermalen voor het voetlicht heeft gebracht is verslaggever/columnnist zijn onvergelijkbaar met hoofdredacteur van dat weekblad te wezen, immers dat blad moet wel omzet draaien om iedereen aldaar te vreten te geven en voor dat laatste is hij dus wel verantwoordelijk en eerlijk gezegd kan ik het hem dan ook niet kwalijk duiden dat die vecht voor zijn eigen toko. Ja en dat allerlei infantiele dwazen dat allemaal kopen kan je hem toch ook niet kwalijk nemen.

        De Film:

        Ongetwijfeld zal de USA dat zijn qua samenleving, sterker daar ben ik ook wel van overtuigd, maar het blijft opmerkelijk dat uit al die bagger toch zo veel moois ook tevoorschijn komt, je kunt veel van die Amerikaantjes zeggen maar niet dat ze altijd kritiekloos op zichzelf zijn.

        Jurgen

        Denk nu niet dat ik in totale euforie iedere avond naar de heilige avondmis zoals door Derksen c.s. opgediend word zit te kijken, verre van zelfs. In grote lijnen snap ik en deel soms de meestal terechte kritiek. Een mooi voorbeeld is wat je aanhaalt over Rutten en zo zijn er nog wel een paar quotes van Snorremans te vinden, en daar hoef je niet al te diep voor te graven.
        Maar hoewel niet geheel mijn stijl wilde ik slechts enige nuance in een en ander brengen.

      • O maar Willem, laat ik er helder over zijn, dat ook ik jarenlang Derksen’s soms ongenuanceerde, soms te eigengereide maar vaak toch ook lekker afwijkende mening verre prefereerde boven wat de Theemuts en zijn voorgangers bij de PO te bieden hadden. Ik herinner me nog de sessies met de arme Ruud Terweijde, die zich elke keer in een soort bosbrand moest wanen door de bolknakken die Derksen al orakelend verstookte.
        Maar Derksen is te groot [lees: te commercieel] voor zijn schoenmaat geworden. En net als onze gastheer ben ik allergisch voor dergelijke types. Dus haakte ik af,

      • Ik zat toevallig net een column te lezen, waarin niet geheel ten onrechte werd beweerd dat Nederland een land is geworden, waar een verontrustend grote groep zijn geld verdient met nauwelijks te meten productie. Overhead heet dat geloof ik in vakjargon. Daarnaast is er een grote groep die wel iets produceert, waarvoor geldt dat er nauwelijks wordt gecheckt welke intrinsieke waarde die productie vertegenwoordigt [zo die er is]. Zou het overdreven zijn te stellen, dat heer Derksen met zijn opgepompte voetbalblaadje in die laatste categorie kan worden geplaatst?

  2. Dit lijkt mij een “must see”. Ongetwijfeld geen cultureel hoogstandje [het komt tenslotte uit de States πŸ˜€ ] maar het onderwerp lijkt me zeker interessant. Jurgen stelde voor om het naar Occupy te sturen; mag ik daaraan toevoegen dat het me ook wel aardig lijkt om het schijtlollige RTL trio een kopie te sturen? Misschien binden de heren dan wat in, want wat ik gisteravond min of meer gedwongen moest bekijken [op visite, dan krijg je dat soort ongemakkelijke situaties] is toch echt wel “trash” van het zuiverste water.

    • Dan loop je wel het huizenhoge risico, dat het schijtlollige trio een exemplaar van hun Oranje CD + een exemplaar van de pulpografie “LIJP” aan je terugstuurt, Leon.

    • “LIJP” staat wel al weken no 1 in de boeken top zoveel, hoor. En de CD daar heeft RTL + Voetbal International in samenwerking met een trosje Lidl-klanten heel knap een “gouden CD” van gemaakt. Dus je hebt het wel over 2 “kwaliteitsproducten”.
      Ik ben trouwens benieuwd wie de filmrechten van “LIJP” te pakken krijgt. Want er zijn alle mogelijkheden tot een serie “LIJP”-films. LIJP1 featuring Ruud Gullit, LIJP2 met een hoofdrol voor de reusachtige lul van Wim Suurbier en LIJP3 wordt een psychologisch drama met een inmiddels “complete deranged” v.d. Gijp zelf als main attraction.

      • Pas nu op, want jullie brengen de heren op ideeΓ«n op deze manier. Derksen is al enige tijd aan het warm lopen voor een filmrol via zijn commercial activiteiten.
        En dat kreng van GenΓ© is voor alles in, hoe platter hoe beter. Je zou haast gaan hopen, dat er een Nederlandse “Frank” opduikt πŸ˜€

      • Warmlopen??? Je kijkt zeker niet, want je loopt achter P. Derksen heeft inmiddels al gefigureerd in een Nederlandse film en uiteraard werd daar in hun programma uitgebreid aandacht aan besteed. Wat mij betreft heeft Derksen zich ontpopt als de grootste parvenu in tijden. Waaruit hij zich nog altijd denkt te kunnen lullen via zijn pseudo zelfspot, maar waar allang door heen te prikken is. Want reken maar dat dit hoofdredacteurtje van een opgepompt maar nog steeds miezerig voetbalblaadje inmiddels tot de veelverdieners is gaan behoren.
        En omdat die status is bereikt via het produceren van steeds meer gebakken lucht en flagrante onzin zou je mogen stellen, dat Derksen met in zijn slipstream v.d. Lijp en Ken GenΓ© tot het gilde der graaiers is toegetreden. En daarmee exact voldoet aan het profiel van mensen, die “Frank” tot waanzin drijven.

  3. πŸ˜› This brings a big smile on Jeannie’s face!!!!!!!! Ik hoor je al “YESSSSSS” roepen, lol. Ik heb echt gebruld om die kerel in de bioscoop; “I’m recording this”. πŸ˜› En dan dat gezicht van Frank en KLABAM!!! Geweldig!!! BTW I hate violence πŸ˜€

  4. Dit is echt hilarisch! Ben benieuwd hoe de Amerikanen zelf op de film hebben gereageerd.
    Overigens lijkt mij een part 2 zo maar voor de hand te liggen. Frank [overleeft hij het eigenlijk?] of anders Frank 2 die het eeuwige gelul van economen niet meer kan verdragen en aan een tweede kruistocht begint. πŸ˜€
    Part 3 en 4 kun je zelf wel raden, lijkt mij.

  5. En ja hoor, dit was weer eens lachen tot de tranen me over de wangen stroomden moment. πŸ˜›
    Kostelijk zoals je dit weer hebt neergeschreven. En de trailer van de film doet vermoeden dat er ook daar veel gelachen kan worden. We gaan maar eens kijken of we er aan kunnen komen, want een investering van 10 euro is peanuts als je dat afzet tegen de opluchting, die je er door voelt. πŸ˜€

Nice and easy to work with

