PSSSTTTT …. HÉÉÉ BERT

Al wakker? Geen knallende hoofdpijn? Droge mond? Ik weet het is nog “vroeg”, maar ik moet je wel even storen. Want de rest van de dag ben ik heel druk. Ik ga namelijk een wetenschappelijk onderzoek doen vandaag. Het onderwerp is: “Hoe snel verdwijnt de kleur Oranje uit het straatbeeld?”. Als je er prijs op stelt wil ik je wel een exemplaar van het onderzoeksrapport sturen.
Maar nu eerst effe de persoonlijke noot, “from me to you” weet je wel.
Hang nou niet op, want ik ga echt niet hetzelfde verhaal als eerder van de week ophangen. Ik begrijp best, dat je daar geen tijd en vooral weinig trek in hebt. Dus v.d. Wiel weer een drama? De erosie van het centrale [inmiddels bijna komische] verdedigingsduo? Het bejaarden-voetbal van v. Bommel? Die zaken en nog vele anderen laat ik gewoon onbesproken.
Wat hoor ik? Een zucht van opluchting? Heel voorstelbaar, Bert, heel voorstelbaar.
Het zal je dan ongetwijfeld ook goed doen als ik je zeg, dat ik het nu graag wil houden bij het uitdelen van een paar schouderklopjes, simpelweg om je een beetje op te monteren. Natuurlijk, dat doet niks af aan het feit, dat je na de afstraffing van november 2011 in Hamburg blijkbaar weinig hebt geleerd en het daardoor mogelijk maakte voor het Duitse elftal [wel echt een team, vind je niet?] om ons Oranje in de sauna van Charkow diep te vernederen.
Het doet ook al niets af aan de voor iedereen zichtbare constatering, dat jouw tactisch concept, uitgevoerd door jouw keuze van spelers, er ook nu toe leidde, dat we een Oranje in 2 stukken, 2 van elkaar door een gapend groen gat gescheiden afdelinkjes zagen opereren. En hoe heerlijk die Schweinsteigertjes, Gediraatjes en  Ozulletjes het vonden, dat ze van jou vrijuit konden ballen op de groenstrook van pakweg 20 bij 50 meter.
En ze beloonden jou en dus ook ons er ook voor, mag je wel zeggen, toch Bert?
Heel Nederland weet, Bert, dat je een uitstekend klaverjasser bent. Een “sport” die tactisch inzicht, een goed geheugen en een verantwoorde dosis lef om af en toe een gokje te wagen vereist [je maatje heeft hartenaas en een gedekte schoppen 10 of zoiets, enfin jij weet er alles van]. Daarom begrijp ik best, dat je er heilig van overtuigd was met een gemankeerd elftal succes te boeken [zeg maar met 3 keer de nel  toch niet nat gaan]. En calculeerde je als gokelement in, dat een van Basten-effect in 1988 misschien wel in 2012 zou kunnen optreden in de vorm van een Affelay-effect. En het zat wat dat betreft niet mee.En da’s lullig, Bert, vooral voor zo’n fanatieke klasbak-klaverjasser als jij.
Maarrrrrr ….. daar wil ik het allemaal niet met je over hebben, Bert. Er zijn grotere vissen te vangen als ik het zo mag zeggen. Voor mij ben je dé man, die onweerlegbaar heeft aangetoond, dat het vak van bondscoach het voetvolk als ondergetekende en al die andere oranje-fans is ontstegen en de elite-status als van de politicus heeft bereikt.
Politici, je weet dat neem ik aan, hebben de gewoonte zich steeds minder  [zeg maar gerust niets eigenlijk] van het voetvolk wat burger wordt genoemd aan te trekken tot in perfectie bijgeschaafd. Al is 80% van de burgers ergens mordicus tegen, politici hebben er gewoon schijt aan.
En met dit EK, beste Bert, heb jij bewezen uit vrijwel hetzelfde hout te zijn gesneden. In Nederland was een grote meerderheid helemaal klaar met jouw tactisch concept, maar jij stak je middelvinger naar die meerderheid op.
En alsof ik een wangedocht als die Rutte hoorde spreken over de miljarden die hij weggooit maar waarvan hij stug blijft volhouden dat ze terugkomen, zo hoorde ik jou, Bert, zo hoorde ik jou. Praten over 15 kansen die niemand zag, praten over goed voetbal wat niemand zag, praten over vertrouwen wat niemand herkende en voelde. Ja, Bert, je hebt een grote stap gemaakt.
En dus , Bert, voorspel ik je nog een grote toekomst [Rusland? Quatar? Emiraten? Zuid Korea? Iets voor je, denk je?] en die is je van harte gegund.

P.S. : Elke ochtend vertrekt er hier vlakbij mijn riante optrekje een grote boot voor een tocht naar Avi Fauna. Interesse, Bert?

50 thoughts on “PSSSTTTT …. HÉÉÉ BERT

  1. De Theemuts weg …….het scheitlollige trio nog minder gespreksstof ………we danken Bert oprecht en vergeten zo snel mogelijk dat Oranje meedeed aan het EK. 😀
    En mocht er iets in de beerput zitten, ik zou willen zeggen laat het daar maar zitten heren. Want het interesseert me werkelijk geen ene moer.

  2. Dank allen voor de fraaie complimenten, ben benieuwd wat daarvan over zou blijven als ik een iets andere muzikale kant van mijzelf zou gaan plaatsen!!!
    Een kant die overigens bekend mag worden verondersteld bij onze gastheer hahaha!!
    Ja Paul, natuurlijk (zonder arrogant te willen klinken!!!!) is deze door jou zo mooi omschreven Dame Mckennit bij mij bekend en net als jij, onze gastheer en vele anderen behoor ik tot die grote schare die al die fraaie songs gevuld met weemoed en verlangen, waar voornamelijk toch wel de Ierse zangeressen patent op hebben, mateloos bewonder en erg graag mijn oren aan blootstel.
    Trouwens mag ik zeggen dat ik vind dat de gekozen clips van Dame Mckennit meer dan prachtige voorbeelden zijn van die door haar geproduceerde muziek??

    • Hoe breder het muzikale spectrum, Willem, hoe groter de kans dat wij zoals we hier langskomen van elkaar kunnen leren.
      RadaR geeft ons al geruime tijd met zekere regelmaat “les” door a-commerciële [en dus meestal geweldige] muziek aan ons te laten horen of ons mee te nemen op, zoals hij dat zelf pleegt te noemen, “a trip on memory lane”. In 99 van de 100 gevallen levert dat voor mij, maar volgens mij ook voor de anderen, een bijzondere en plezierige ervaring op. En dat is, als compensatie voor het “zuur” wat onze gastheer wel verplicht is om over zijn lezers uit te storten, wat mij betreft prima. 🙂 Want het is, zoals je waarschijnlijk met me eens zult zijn, belangrijk om duidelijk te blijven maken wat echte muziek met een mens kan doen [zie bijvoorbeeld de reactie van Optimist van eerder deze ochtend] en kan betekenen.
      Voor ik het vergeet: veel plezier bij de wedstrijd later op de dag.

  3. Het meest ergerlijke is die idiote bedrijfsblindheid van Bert, Ernie en de rest!!
    Daar waar heel (on)deskundig Nederland al tijden zag dat Bert’s dirty eleven geen team vormde, zonder bezieling en zonder passie speelde en als los zand aan elkaar hing en werkelijk schreeuwde om nieuwe impulsen wilde, zag, en hoorde Bert niets !!
    Pas nu, nu het bijna te laat is verklaard hij te hebben geleerd van de smadelijke nederlaag tegen de teutonse hordes die door dit tournooi heen denderen als briesende wilde paarden.
    En dan nu de allerlaatste strohalm tegen onze angstgegners the Portugese!!
    Ik geef toe voetbal is een raar spel en misschien kan er gewonnen worden met 2 goals verschil maar gezien de angst en de berustende blik in de ogen van onze voetballijder en enige van zijn vedetten geloof ik daar niet zo in.
    Nee, aan een illusie is wederom een wreed einde gekomen en ook deze generatie, ondanks een meer dan briljante Sneijder, zal de boekjes ingaan als de “net niet” generatie.
    Voor Bert heb ik al zijn muzikale reqieum gevonden en wellicht zal hij nog vaak aan zijn falen terugdenken luisterende naar het Portugese Madredeus met O Sonho (de droom)

    • Ik verwachtte een soort fado, maar zat compleet mis. Is dit de betere Portugese popmuziek Willem? Die ik overigens niet alleen mooi vind klinken, maar waarin ik Keltofoob als ik ben ook weer overeenkomsten met Keltische muziek meen te herkennen. Madredeus [what is a name, nietwaar :D] lijkt mij prima te genieten op een Algarvestrand.

      • Verwachtte al dat je zowel het mooie muziekje alsmede het woordgrapje wel kon waarderen.
        Ja dit is wel in mijn oortjes de betere portugese muziek en verdomd je heb nog gelijk ook wat dat keltische betreft er zijn zeker overeenkomsten.
        Dit is overigens nog de band met de “oude” zangeres want na een aantal jaren stil te zijn geweest hebben ze weer een nieuw album met een nieuwe zangeres gemaakt hier daarvan een voorbeeld…..

        Anyway geniet ook hier van op warme zwoele melancholische en alcholische zomeravonden, het liefst aan zee vlak na de zonsondergang in het halfduister.

      • Een bedankje richting Willem is hier zeker op zijn plaats voor de prachtige muziek [zoals Madredeus] die hij regelmatig hier voor ons neerzet. 🙂

      • Dit is één van weinige keren [ 😀 ] dat ik eens aan mijn trekken kom. Dit “Verlangen naar de Zee” is een schoonheid van een liedje. Dus ook van mijn kant dank richting Willem!

      • Ik vrees, Willem, dat je mijn “Celtic-sensors” net even te vaak hebt geprikkeld inmiddels 🙂 Want ik kan de aandrang niet langer bedwingen om in dit prachtige rijtje van jouw hand iets toe te voegen uit die Keltische hoek. Jij kent haar ongetwijfeld, want ze is inmiddels een veterane. The Irish Red Head by default with the heavenly voice. Ik vond een live-opname van haar uit 2007, toen ze optrad in het Alhambra in MalagaGranada. De song is te vinden op haar album The Visit uit 1991 [naast op diverse livealbums] en heeft een oorspronkelijke lengte van bijna 12 minuten en is feitelijk het op prachtige muziek gezette en fenomenaal vertolkte gedicht van Alfred Tennyson over “The Lady of Shalott”. De live-uitvoering is teruggebracht tot ruim 5 minuten [helaas] maar het zijn 5 minuten van pracht en schoonheid in alle opzichten. Luister naar de mateloos door mij bewonderde Loreena McKennitt, die mij elke keer als ik haar hoor vervult met spijt dat ik niet in Ierland geboren ben. 🙂

      • Nu valt mijn mond toch wel open: Paul die uit de kast komt en ons zomaar verrast met een clipje. En by God, wat voor een clipje: adembenemend mooi, in alle opzichten. Zeg eens, Paul, wat heb jij nog meer te verbergen? 😛

      • Het feit, dat je niet van alles op de hoogte bent valt nauwelijks aan te merken als een uit de kast komen mijnerzijds. 🙂 Wat je niet weet [en waarom zou je ook?] is, dat onze gastheer en ik ook regelmatig Ierse whisky langs het keelgat laten glijden. En van het een komt dan het ander. Wat opmerkingen over Ierse muziek zijn voor RadaR genoeg aanleiding geweest mij al geruime tijd geleden een muzikale opvoeding specifiek gericht op Ierland te geven. En het cursusmateriaal bevatte ook muziek van Dame McKennitt voor wie ik [en dat op mijn leeftijd] voor een blok ben gevallen. De aandrang om iets hier te plaatsen was er al langer, maar eerst heb ik RadaR zover moeten krijgen dat hij me even hielp bij de procedure.
        Prettig te horen, dat je het resultaat zo kunt waarderen, Jeanette.

      • Wat een ongelooflijke stem!!!!!!!! En wat een mooi liedje!!!! Beloof je ons, Paul, dat je ons meer van deze verwenmuziek zult aanleveren?

      • Ik kom punten tekort om uit te delen aan dat prachtige clipje van Paul. Laat ik het maar houden op 9 punten voor “Her Angels Voice” Loreena + een vette bonuspunt voor de fraai uitgevoerde blonde celliste 🙂 Willem, je hebt iets in gang gezet hier. Waar gaat dat eindigen? Hoeveel schoons staat ons nog te wachten?

      • Als er een moment is waarop ik een cello had willen zijn, dan was dat wel in 2007 daar in het Alhambra 😛 Doekje!!!!!! Een vochtig graag 😛
        Prachtig clipje, Paul. Loreena krijgt van mij gelijk een 10. Met de celliste wil ik eerst onderhandelen 😛

      • Paul “is opening up” en dat duidt erop dat hij zich hier werkelijk thuis gaat voelen 😀
        @Optimist: zoals je weet kun je aan het eind van zo’n clipje meerdere andere songs van een artiest vinden, dus ook van Loreena. Moet je eens doen en dan adviseer ik om te beginnen “Dante’s prayer” en “She moved thru the fair” eens te beluisteren.
        Ter aanmoediging heb ik een real videoclip voor je van één van de populairste werkjes van zoals Paul zo mooi omschrijft “The Irish Redhead by Default”. Het gaat om The Mummers Dance, wat mij met een blij gevoel de bedstee doet gaan opzoeken. 🙂

      • Ik heb je advies [uiteraard] opgevolgd en weet je dat ik enige moeite heb om te beschrijven welke gevoelens bij me opkwamen. Hoofdzakelijk ontroering, denk ik, bij het luisteren naar de onbeschrijflijk mooie stem van Loreena en de niet minder mooie muziek. En de clip van Murmer’s Dance ……. ik begrijp volledig dat je bij het kijken daarna een blij gevoel krijgt. Zelf beving me een soort verlangen om tussen die vol enthousiasme en passie musicerende mensen te kunnen mogen staan. Het is heel lang geleden, dat ik me gewaar werd van wat muziek met een mens kan doen. Dante’s prayer, She moved through the fair maar ook Marco Polo en Lonely child heb ik beluisterd en dat deed ik met meer plezier en bewondering dan heel lang het geval is geweest.
        En concludeerde, dat Nederlanders toch maar een armzalig volkje zijn als je onze traditionals en de uitvoering daarvan afzet tegen wat deze “redhead” laat horen vanuit haar Keltische bevlogenheid en fantastische vakmanschap.
        Kortom: heerlijk, heerlijk, heerlijk!!!!

      • Kom kom, O. niet zo negatief over de Nederlandse traditionals 🙂 Ben je soms Kaapren varen van Fungus vergeten? En wat te zeggen van dat zingende bierpomp gezelschap uit Limburg, Rowen Hèze, dé standaard voor de Kolenpot-traditional? En Blöf zingt ook heel verdienstelijk over het zilt van de Hedwigepolder.
        Maar effe serieus: ben blij dat ik je een plezier heb kunnen doen. Zal proberen dat in de aankomende tijd zo te houden. Van Willem weet ik het nog niet zo, want die schijnt zijn ruwe kant te willen gaan exposeren. 😀

      • Wat een heerlijk blok muziek staat er hier op een rij!!! Is echt genieten, hoor!
        Nu maar hopen [ 😀 ] dat er straks ook wat te genieten zal zijn …. jullie houden de stemming er toch wel in zeker???

      • Ik moet je teleurstellen, Lot. Ik ben maar op één ding gefocusd vandaag en dat is de laatste aflevering van The Killing. Die ga ik in de hele kleine uurtjes bekijken, dus het zit er dik in, dat ik tijdens “the match” de luikjes even sluit. Een man moet wel zijn prioriteiten stellen toch?

    • Het zal wel met de mooie muziek te maken hebben [prima keuze Willem], maar ik meen een spoor van [ongebreideld?] optimisme te herkennen, waar ik me van moet distantiëren. Niet alleen de resultatenbalans van Nederland i.r.t. Portugal maakt elk optimisme tot een nogal gewaagd experiment, maar alleen de vaststelling al dat het Oranje van Bert nauwelijks tot iets groots in staat mag worden geacht kan niet anders dan tot de conclusie leiden, dat de koffers kunnen worden gepakt [zo die niet al gepakt klaar staan als de wedstrijd nog gespeeld moet worden].
      Geen enkele reden voor een feessie dus.

      • Tja, een “inhaal”-happening zal er wel niet van komen. Hoewel Radio 538 meestal niet veel nodig heeft om een feessie te bouwen.
        Maar jullie zijn zondagavond welkom om in gepaste grafstemming de laatste stuiptrekkingen van weer een “grote generatie” die het weer niet haalde te aanschouwen en collectief het wereldrecord brandend maagzuur verwekken te breken. 🙂

        @Willem : smaakvol muziekje!!

      • Dat maagzuur verwekken, Lot, heeft dat iets te maken met de kwaliteit van het bier, wat uit jouw pomp komt??? 😀

  4. Weet je wat mij ook te binnen schoot: ik heb tot nu toe maar 1 ploeg gezien, die nog beroerder speelde als Nederland , nl de Grieken. Maar ja, wat kun je die verwijten?

    • Ja, inderdaad, Jurgen, je hebt groot gelijk. Het was pijnlijk om te zien hoe de Spanjaarden die altijd goedwillende Ieren tot pupillen degradeerden.
      Maar tussen ons gezegd en gezwegen: ik zit wel stiekem te wachten op het moment dat een ploeg er helemaal genoeg van heeft toe te kijken hoe de Spanjaarden voetballes geven en er een stuk of 6 een breuk schoppen. Want dat gaat een keer gebeuren, denk je ook niet?

      • Oei. oei P., dat vind ik geen mooie gedachte van je. 😀 Die mooie donkere mannen een breuk schoppen, dat moet anders kunnen. De rest kan toch ook aan die Spanjaarden vragen hoe ze dat precies doen en of het te leren is?

  5. Ik vind eigenlijk, dat je te lief bent voor Bert. Zet hem de duimschroeven aan, pak um op zijn halsstarrigheid, de hoogmoed , zijn conservatisme. Want je moet wel beseffen, dat het zijn hand is geweest die er in nog geen jaar voor heeft gezorgd, dat de status van gelijkwaardigheid t.o.v. de Duitsers is veranderd in bijna het lachertje binnen Europa. Rutte moet verdorie volgende week bij Merkel op audiëntie; wat denk je dat die arme jongen te horen gaat krijgen? “Ein Europa bedeutet auch ein Mannschaft, Märkchen. Ein bessere Mannschaft”.
    Nee, Bert dient genadeloos vanonder uit de zak te krijgen. Gelukkig volgt Portugal nog, waardoor het sentiment zal blijven als het is en Bert zijn straf niet zal ontlopen. Klaverjassen …..bah!

  6. Dit soort logs, onverschillig over welk onderwerp, zou ik nu graag vaker in de krant willen lezen. Liever dan die stukjes manipulerende en nooit logische rommel, die tegenwoordig door omhoog gevallen columnisten [vaak met een academische achtergrond waarvan ik me voortdurend af blijf vragen wat de betekenis en de waarde er nog van is] worden uitgepoept.
    Heerlijk log, RadaR. En die illustraties van je verdienen ook meer aandacht dan ze krijgen. Want alleen al de foto van die hoogzwangere ‘dame” geeft meer dan voldoende stof tot nadenken.
    Het zal je overigens duidelijk zijn, dat Bert met zijn Oranje die boot in kan wat mij betreft. 🙂

    • Bijschrift bij de foto van de drachtige dame:
      “Hooooooooi Patries ……. met mij”
      “Jaaaa, gaat goed hoor, wel warm maar daar hep ik me op gekleed”.
      “Nee joh, be-je-gek, die buik houdt het echt wel. Welsey hep wel geschop joh, komp natuurlijk door dat gefluit van die scheidsrechter, dat watje”
      “Ik ston hagstikke goed joh, allemaal Moffen om me heen, die stonde me toch een potje op te geilen, joh”
      “Wat zeggie nou? Nee joh, met die buik effe lekker wippen [weet je dat die Duitsers dat “vöglen” noemen hihihihhihiihihi] zie ik nouw nie meer zitten.”
      “Hé Patries, ik ga nouw hanguh, want ik mot mee naar de camping. Doe je ze allemaal de groetuh van Chantal??? Doen hè? ”
      “Doei doei”.

      • Wat denk jij, Leon? Zou “Sjantal” een roosje boven haar bilspleet en een pijltje naar beneden op haar venusafvalberg hebben staan???

      • Ik denk eerder dat aan beide kanten een grote pijl staat met daaronder een tekst “Opent automatisch en geschikt tot max. een mud aardappelen”, Jurgen. 😛

      • O jee, waar gaat dit naartoe 😛 Ik kan gelukkig dankzij jullie nog lachen ondanks de economische schade, waar Oranje mij mee opzadelt.
        Je zou als moeder je dochter er toch maar zo op zien staan………

      • Ik zou over die moeder maar niet inzitten, Lot. Grote kans dat het zo’n exemplaar is wat bij RTL furore maakt in het programma “Hotter than my daughter”. 😀

      • Uhhhh. …..Jeanette ……. ik krijg de indruk dat je in het verkeerde programma bent terecht gekomen 😀

    • Ja O., wij dachten lange tijd te zijn opgegroeid in de tijd, die met recht bekend stond als de “alles-mag-en alles-kan” periode. Het klinkt misschien gek om te zeggen, maar wij bleken in die periode aanwijsbaar beter in staat dat “alles-kan-en-alles-mag” principe te combineren met enige innerlijke én uiterlijke beschaving. De “dame” op de foto is er een bewijs van dat men er tegenwoordig blijkbaar ook wanstaltigheid en onsmakelijkheid bij vindt behoren.
      Maar de waarheid en werkelijkheid mag getoond worden, zelfs als ik er van gruwel.

      • Maar vind je niet Paul, dat het ook van moed getuigt als je je zo op een voetbaltribune durft te vertonen? Blinde moed bedoel ik dan.

      • Als je het niet erg vindt, Jurgen, houd ik het bij mijn eerdere typeringen, omdat die voor mij nu eenmaal de lading meer dan “dekken”. 🙂

  7. Fraai vervolg op je 1e “babbel met Bert”. RadaR. Met iets meer de nadruk op de kritische ipv de humoristische toon, maar daar is ook alle aanleiding toe. Je vergelijking van Bert met de doorsnee politicus kan moeilijk worden tegengesproken, lijkt mij. Want v. Marwijk heeft wat zitten zwetsen de afgelopen dagen, het was ronduit hemelschreiend. Maar goed, het is over met de pret. We kunnen straks ook hier weer overgaan tot de orde van de altijd weer interessante dag hier. 🙂

  8. Wow, dat je na gisteravond [heb jij ook zo’n last gehad van die pizza van Jeanette?] het nog op kunt brengen zo’n magistraal ironisch, sarcastisch en messcherp verhaal over het geërodeerde Oranje te schrijven!!! Respect man, respect!
    BTW; Bert schijnt te willen weten hoeveel de kaartjes voor die boot naar Avi Fauna kosten. Want het moet deze keer uit eigen zak betaald worden. 🙂

      • Helemaal niets, Jeanette, helemaal niets. Spicy, hot precies zoals ik ze graag lust. Jurgen’s maag is waarschijnlijk wat minder als de mijne. Anders dan Oranje heb jij wat mij betreft gisteren een prima prestatie geleverd. 😀

Nice and easy to work with

